Uchwala_XX_158_09
Rady Powiatu Siemiatyckiego
z dnia 18 września 2009r
w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami
Na podstawie art. 14 ust. 13 pkt 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r o
odpadach (Dz. u. z 2007r Nr 39, poz. 251 Nr 88, poz. 587, z 2005r Nr 175, poz.
1462, z 2008r Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464, z 2009r Nr 18, poz. 97
oraz Nr 79, poz. 666) Rada Powiatu Siemiatyckiego uchwala, co następuje:
§ 1.
Przyjmuje przedłożone przez Zarząd Powiatu Siemiatyckiego Sprawozdanie z
realizacji Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami za okres od dnia
01.01.2007r do dnia 31.12.2008r, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
mgr inż. Bogusław Zduniewicz
Załącznik do Uchwały Nr XX/158/09
Rady Powiatu Siemiatyckiego
z dnia 18 września 2009
Sprawozdanie z realizacji
Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami
za okres od dnia 01,01,2007 r. do 31,12,2008r
Celem niniejszego sprawozdania jest przedstawienie Radzie Powiatu Siemiatyckiego i Zarządowi Województwa Podlaskiego postępów w realizacji zadań zawartych w powiatowym planie gospodarki odpadami.
Zgodnie z art. 14 ust. 13 pkt. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z pózn. zm.) zarząd powiatu jest obowiązany do przedłożenia radzie powiatu i zarządowi województwa w terminie do dnia 30 czerwca po upływie okresu sprawozdawczego sprawozdania z realizacji Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami.
Powiatowy Plan Gospodarki Odpadami (będący integralną częścią Powiatowego Programu Ochrony Środowiska) został przyjęty Uchwałą Nr XVI/131/08 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 20 listopada 2008 r. w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Powiatu Siemiatyckiego na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2019 oraz Uchwałą Nr XI/67/03 z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Ochrony Środowiska – w części dotyczącej planu gospodarki odpadami za okres do 2007 r.
Sprawozdanie obejmuje okres od dnia 01.01.2007 do 31.12. 2008 r.
W sprawozdaniu wykorzystano następujące źródła danych:
1. Sprawozdania z realizacji Gminnych Planów Gospodarki Odpadami.
2. Wojewódzka baza danych dotyczących gospodarki odpadami.
3. Dane własne.
Opóźnienie w sporządzeniu niniejszego sprawozdania wiąże się przede wszystkim z nieterminowym przekazaniem sprawozdań gminnych, ich niepełnej zawartości oraz niewykonania przez część samorządów gminnych.
1.Wytwarzanie i gospodarka odpadami komunalnymi na terenie powiatu
Tab. Nr 1
Odbiór odpadów komunalnych na terenie powiatu – zbiórka zorganizowana wg stanu na dzień 31.12. 2008 r.
Lp. | Gmina | Liczba mieszkańców objętych zorganizowaną zbiórką odpadów w % |
1 | Grodzisk | 67 |
2 | Dziadkowice | 66 |
3 | Siemiatycze Miasto | 91 |
4 | Nurzec - Stacja | 66 |
5 | Drohiczyn | 62 |
6 | Mielnik | 60 |
7 | Perlejewo | 60 |
8 | Milejczyce | 50 |
9 | Siemiatycze Gmina Wiejska | 95 |
Odbioru odpadów komunalnych na podstawie zawartych z mieszkańcami umów dokonują miejscowe i zamiejscowe Przedsiębiorstwa Komunalne oraz inne firmy o profilu działalności komunalnej jak MPO Białystok i PU-Astwa Białystok.
Osiągnięte wskaźniki w przedmiocie zorganizowanej zbiórki odpadów należy uznać za niewystarczające m.in. w związku z wymogiem KPGO, WPGO i PPGO objęcia do końca 2010 roku 100% mieszkańców.
Tab. Nr 2
Ilość odebranych odpadów kod 20 03 01 – niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne
L. p. | Gmina | 2007 r. | 2008 r. |
[Mg] | [Mg] | ||
1 | Siemiatycze Gmina Miejska
| 3 329,3000 | 3 302,1700 |
2 | Drohiczyn
| 339,3200 | 290,5200 |
3 | Dziadkowice
| 72,6000 | 75,9500 |
4 | Grodzisk
| 105,000 | 142,3000 |
5 | Mielnik
| 333,400 | 298,0500 |
6 | Milejczyce
| 62,310 | 148,7500 |
7 | Nurzec – Stacja
| 202,090 | 214,1800 |
8 | Perlejewo
| 44,800 | 92,000 |
9 | Siemiatycze Gmina Wiejska
| 156,100 | 303,7800 |
X | Ogółem | 4644,920 | 4867,7000 |
Tab. Nr 3
Unieszkodliwianie odpadów komunalnych na składowiskach odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne na terenie powiatu siemiatyckiego.
L.p | Gmina | Kod odpadu | 2007 r. | 2008 r. |
[Mg] | [Mg] | |||
1 | Siemiatycze Gmina Miejska
| 20 03 01 | 3 318,4000 | 3 274,7000 |
2 | Drohiczyn
| 20 03 01 | 339,3200 | 290,5200 |
3 | Dziadkowice
| 20 03 01 | 24,4000 | 75,9500 |
4 | Grodzisk
| 20 03 01 | 30,3000 | 38,2000 |
5 | Mielnik
| 20 03 01 | 368,2500 | 338,0000 |
6 | Nurzec – Stacja
| 20 03 01 | 16,6000 | 38,0000 |
7 | Siemiatycze Gmina Wiejska
| 20 03 01 | 80,5000 | 105,3200 |
Ogółem
| X | 4 177,7700 | 4 160,6900 |
Wytworzone na terenie powiatu siemiatyckiego odpady komunalne są unieszkodliwiane poprzez składowanie na składowiskach odpadów. Praktycznie jest to jedyna metoda wobec braku innych instalacji np. spalarni służących utylizacji odpadów. Oznaczenie w/w procesu unieszkodliwiania odpadów należy wskazać jako D5 zgodnie z załącznikiem nr 5 i 6 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach) i tamże zapisane jako : Składowanie na składowiskach odpadów niebezpiecznych lub na składowiskach odpadów innych niebezpieczne.
Analizując dane Tab. nr 2 i nr 3 ( otrzymane z wojewódzkiej bazy odpadów WSO ) widzimy różnicę pomiędzy ilością zebranych odpadów a ich unieszkodliwieniem na składowiskach odpadów na terenie powiatu siemiatyckiego. W/g informacji przekazanych przez firmy odbierające część odpadów została unieszkodliwiona poza terenem powiatu. Jednak można przypuszczać iż część masy (niewykazana w tab. nr 3) została unieszkodliwiona na składowiskach znajdujących się na terenie powiatu siemiatyckiego, bez prowadzenia właściwej ewidencji w tym zakresie. Dodać należy że w takiej sytuacji nie zostały uiszczone przez gminy stosowne opłaty środowiskowe do Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku. Szczególnie niepokojąca w tym zakresie jest sytuacja na terenie gminy Milejczyce.
Przyjmując za PPGO, iż na terenie powiatu wytwarza się ok. 8200 Mg odpadów komunalnych, przy uwzględnieniu nawet całkowitego wykorzystania masy odpadów ulegających biodegradacji na terenach wiejskich oraz częściowego na terenach miejskich, z w/w danych można wyciągnąć wniosek, iż 20-25 % odpadów trafia do środowiska w sposób niekontrolowany lub nie ewidencjonowany na utrzymywanych przez samorządy składowiska odpadów.
Tab. Nr 4
Selektywna zbiórka odpadów
L.p | Gmina
| 2007 | 2008 | ||
Rodzaj odpadu | Masa [Mg] | Rodzaj odpadu | Masa [Mg] | ||
1. | Grodzisk | 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych | 1,50 | 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych | 0,50 |
15 01 04 Opakowania z metali | 0,20 | 15 01 04 Opakowania z metali | 0,30 | ||
15 01 07 Opakowania ze szkła | 0,00 | 15 01 07 Opakowania ze szkła | 14,60 | ||
15 01 05 Opakowania wielomateriałowe | 0,00 | 15 01 05 Opakowania wielomateriałowe | 0,00 | ||
Razem | X | 1,70 | X | 15,40 | |
2. | Siemiatycze Gmina Miejska | 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych | 7,6 | 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych | 22,0 |
15 01 01 Opakowania z papieru i tektury | 0,9 | 15 01 01 Opakowania z papieru i tektury | 0,00 | ||
15 01 04 Opakowania z metali | 0,00 | 15 01 04 Opakowania z metali | 0,55 | ||
15 01 07 Opakowania ze szkła | 12,5 | 15 01 07Opakowania ze szkła | 76,28 | ||
19 12 01 Papier i tektura | 0,00 | 19 12 01 Papier i tektura | 0,00 | ||
20 01 02 Szkło | 28,6 | 20 01 02 Szkło | 0,00 | ||
20 01 01Papier i tektura | 4,0 | 20 01 01Papier i tektura | 10,22 | ||
20 01 08 Odpady kuchenne ulegające biodegradacji
| 2,4
| 20 01 08 Odpady kuchenne ulegające biodegradacji
| 0,2
| ||
Razem | X | 56,00 | X | 109,25 | |
3. | Nurzec Stacja | X
|
| 20 01 01 Papier 20 01 02 Szkło 20 01 39 Tworzywa sztuczne | 0,73 1,90 1,91 |
Razem | X | 0,00 | X | 4,54 | |
4. | Drohiczyn | 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych | 46,80 | 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych | 77,67 |
15 01 05 Opakowania wielomateriałowe | 0,00 | 15 01 05 Opakowania wielomateriałowe | 26,88 | ||
Razem | X | 48,60 | X | 104,55 | |
5. | Mielnik | 20 01 01 Papier i tektura | 2,1 | 20 01 01 Papier i tektura | 2,2 |
20 01 02 Szkło | 0,00 | 20 01 02 Szkło | 3,0 | ||
20 01 39 Tworzywa sztuczne | 0,3 | 20 01 39 Tworzywa sztuczne | 1,9 | ||
20 01 40 Metale | 4,0 | 20 01 40 Metale | 1,8 | ||
Razem | X | 6,4 | X | 8,9 | |
6 | Siemiatycze Gmina Wiejska | 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych | 1,46 | 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych | 12,285 |
15 01 04 Opakowania z aluminium | 0,04 | 15 01 04 Opakowania z aluminium | 0,00 | ||
15 01 01 Opakowania z papieru i tektury | 0,15 | 15 01 07 Opakowania z papieru i tektury | 8,20 | ||
15 01 07 Opakowania ze szkła gospodarczego poza ampułkami | 0,20 | 15 01 07 Opakowania ze szkła gospodarczego poza ampułkami | 0,00 | ||
Razem | X | 1,85 | X | 20,485 | |
7
| Perlejewo
| 19 12 05 –Szkło
| 6,6 | 19 12 05 –Szkło | 20,0 |
19 12 04 – Tworzywa sztuczne | 14,7 | 19 12 04 –Tworzywa sztuczne | 38,0 | ||
Razem
| X | 21,3 | X | 58,00 | |
Ogółem
| X | 135,85
| X | 321,125
|
Podstawowym celem wyznaczanym w obowiązujących „szczeblowo” planach gospodarki odpadami w zakresie ilości składowanych odpadów było przyjęcie założenia deponowania na składowiskach określonego % wytworzonych odpadów komunalnych. Przykładowo dla roku 2006 było to 76 %.Obecnie założono zmniejszenie masy składowanych odpadów do max. 85 % ilości wytworzonych w 2014 r. Wobec nie objęcia wszystkich mieszkańców selektywną zbiórką odpadów wskaźnik odzysku liczony dla roku 2008 w stosunku do wytworzonych odpadów komunalnych wynosi ok. 3,9 % zaś w odniesieniu do odpadów odebranych ok. 6,6 %.
2.Wytwarzanie odpadów niebezpiecznych na terenie powiatu
Zgodnie z ustawą dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z pózn. zm.) na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych należy uzyskać pozwolenie, uzyskać zatwierdzenie programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi bądź przedłożyć informację o wytwarzanych odpadach i sposobach postępowania do właściwego miejscowo starosty.
Dzięki temu gospodarka odpadami niebezpiecznymi jest stosunkowo dokładnie monitorowana przez właściwe organy ochrony środowiska, a w szczególności przez Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Białymstoku.
Na terenie powiatu siemiatyckiego brak jest instalacji do unieszkodliwiania tej grupy odpadów, dlatego też są odbierane przez zewnętrzne firmy posiadające stosowne zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami.
Tab. Nr 5
Wytworzone odpady niebezpieczne
L.p | Grupa odpadów | Grupa odpadów | 2007r [Mg] | 2008 [Mg] |
1 | 05 | Odpady z przeróbki ropy naftowej, oczyszczania gazu ziemnego oraz pizolitycznej przeróbki węgla. | 0,0300 | 1,31 |
2 | 06 | Odpady z produkcji, przygotowania, obrotu i stosowania produktów przemysłu chemii nieorganicznej. | 0,0010 | 0,00 |
3 | 08 | Odpady z produkcji, przygotowania, obrotu i stosowania powłok ochronnych (farb, lakierów, emalii ceramicznych), kitu, klejów, szczeliw i farb drukarskich | 0,1250 | 0,093 |
4 | 09 | Odpady z przemysłu fotograficznego i usług fotograficznych. | 0,9270 | 1,16 |
5 | 12 | Odpady z kształtowania oraz fizycznej i mechanicznej obróbki powierzchni metali i tworzyw sztucznych. | 0,4 | 0,00 |
6 | 13 | Oleje odpadowe i odpady ciekłych paliw (z wyłączeniem olejów jadalnych oraz grup 05, 12 i 19) | 62,4960 | 46,1211 |
7 | 15 | Odpady opakowaniowe: sorbenty, tkaniny do wycierania, materiały filtracyjne i ubrania ochronne nieujęte w innych grupach | 19,12 | 18,822 |
8 | 16 | Odpady nieujęte w innych grupach
| 3,4742 | 18,0385 |
9 | 17 | Odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych) | 0,200 | 70,63 |
10 | 18 | Odpady medyczne i weterynaryjne
| 0,9850 | 5,8817 |
Ogółem | 87,7582 | 162,0563 |
Tab. Nr 6
Wytworzone odpady medyczne o kodzie 18 01 03* ( ujęte w tab. Nr 5 poz. 18)
L. p | Gmina | 2007 | 2008 |
[Mg] | [Mg] | ||
1 | Siemiatycze Gmina Miejska | 0,4880 | 5,3812 |
2 | Drohiczyn miasto
| 0,1000 | 0,1000 |
3 | Dziadkowice
| 0,0360 | 0,0435 |
4 | Grodzisk
| 0,0140 | 0,0190 |
5 | Perlejewo
| 0,0240 | 0,0000 |
6 | Siemiatycze Gmina wiejska
| 0,0090 | 0,0100 |
Ogółem | 0,6710 | 5,5537 |
Tab. Nr 7
Wytworzenie odpadów zawierających azbest tj. Materiały konstrukcyjne zawierające azbest kod odpadu - 17 06 05* ( wykazane uprzednio w Tab. Nr 5 poz. 17)
Gmina
| 2007 | Gmina | 2008
|
[Mg] | [Mg] | ||
Grodzisk | 6,0200 | Siemiatycze G. Miejska | 6,6200 |
Grodzisk | 29,9500 | ||
Siemiatycze G. Wiejska | 19,0600 | ||
Ogółem | 6,0200 | X | 55,6300
|
3. Składowiska odpadów.
Na etapie uchwalenia Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami dla powiatu siemiatyckiego na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012-2019 funkcjonowało 12 składowisk odpadów. Z eksploatowanych w okresie sprawozdawczym (12 składowisk) – dwa składowiska tj. w Żerczycach ( gmina Nurzec – Stacja) i Milejczycach nie posiadały zatwierdzonej instrukcji eksploatacji składowiska.
W okresie objętym analizą na terenie powiatu nie zostało wybudowane żadne nowe składowisko.
Rady Miast i Gmin na terenie działania powiatu siemiatyckiego przystąpiły do Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej, którego celem ma być prowadzenie gospodarki odpadami. Planowane jest min. wybudowanie międzygminnego – obsługującego 3 powiaty składowiska odpadów w Dubiażynie, gmina Bielsk Podlaski
Tab. Nr. 8
Instalacje unieszkodliwiania odpadów komunalnyc
Lp.
| Nazwa i adres składowiska | Rok zamknięcia składowiska zgodnie z PPGO | Opis podjętych działań | |
Gmina Siemiatycze
| ||||
1 | Składowisko w Krupicach | 2009 | Decyzja Starosty Siemiatyckiego z dnia 2 lipca 2004 r. znak RL.7648-8/04 o zamknięciu składowiska w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. | |
2 | Składowisko w Kułygach | 2009 | Decyzja Starosty Siemiatyckiego z dnia 2 lipca 2004 r. znak RL.7648-9/04 o zamknięciu składowiska w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. Na wniosek zarządcy składowiska wszczęte postępowanie o zmianę terminu zamknięcia tj. faktyczne przedłużenie eksploatacji. | |
3 | Składowisko w Czartajewie | 2009 | Decyzja Starosty Siemiatyckiego z dnia 5 lipca 2004 r. znak RL.7648-10/04 o zamknięciu składowiska w terminie do dnia 31 grudnia2009 r. Decyzja wykonana poprzez fizyczną likwidację obiektu t j. przewiezienie odpadów i ich unieszkodliwienie na innym składowisku. | |
4 | Składowisko w Boratyńcu Lackim | 2008 | Decyzja Starosty Siemiatyckiego z dnia 18 czerwca 2004 r. znak RL.7648-6/04 o zamknięciu składowiska w terminie do dnia 31 grudnia 2008 r. Decyzja wykonana. | |
5 | Składowisko w Kłopotach Bańkach | 2009 | Decyzja Starosty Siemiatyckiego z dnia 2 lipca 2004 r. znak RL.7648-11/04 o zamknięciu składowiska w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. Decyzja wykonana. | |
Gmina Dziadkowice
| ||||
6 | Składowisko w Dziadkowicach | 2009 | Decyzja Starosty Siemiatyckiego z dnia 2 lipca 2004 r. znak RL.7648-11/04 o zamknięciu składowiska w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. | |
Gmina Grodzisk | ||||
7 | Składowisko w Drochlinie | 2009 | Decyzja Starosty Siemiatyckiego z dnia 18 czerwca 2004 r. znak RL.7648-4/04 o zamknięciu składowiska w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. Na wniosek zarządcy składowiska wszczęte postępowanie o zmianę terminu zamknięcia tj. faktyczne przedłużenie eksploatacji. | |
Gmina Mielnik | ||||
8 | Składowisko w Mielniku | 2009 | Decyzja Starosty Siemiatyckiego z dnia 18 czerwca 2004 r. znak RL.7648-5/04 o zamknięciu składowiska w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. | |
Gmina Milejczyce | ||||
9 | Składowisko w Milejczycach | 2009 | Decyzja Starosty Siemiatyckiego z dnia 6 września 2004 r. znak RL.7648-14/04 o zamknięciu składowiska w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r. | |
Gmina Nurzec –Stacja
| ||||
10 | Składowisko w Żerczycach | 2009 | Decyzja Starosty Siemiatyckiego z dnia 2 września 2004 r. znak RL.7648-12/04 o zamknięciu składowiska w terminie do dnia 31 grudnia 2009 r | |
Gmina Drohiczyn
|
|
| ||
11 | Składowisko w Drohiczynie | 2025 | Starosta Siemiatycki do chwili obecnej nie wydał decyzji o dostosowaniu bądź zamknięciu składowiska odpadów. Zapisy KPGO przewidują zamknięcie do 2009 r. | |
Gmina miasto Siemiatycze
| ||||
12 | Składowisko w Siemiatyczach | 2009 | Składowisko uzyskało pozwolenie zintegrowane od Marszałka Województwa podlaskiego w Białymstoku | |
|
|
4. Miejsca nielegalnego składowania odpadów.
Należy podkreślić iż nielegalne składowiska stanowią problemem na terenie praktycznie całego powiatu. Mimo systematycznego likwidowania ich przy wysiłku samorządów gminnych oraz corocznej akcji “Sprzątania Ziemi ”z udziałem młodzieży szkolnej i zakładów pracy, nakładów Nadleśnictw, Zarządów Dróg i innych jednostek- problem ciągle powraca. Koniecznym jest podjęcie skuteczniejszej akcji edukacyjnej społeczeństwa, działań dyscyplinujących i zorganizowanego odbioru odpadów obejmującego 100 % gospodarstw domowych.
Wykazane poniżej składowiska na terenie Gminy Mielnik są utrwalone w świadomości lokalnej społeczności jako miejsca gdzie wywozi się odpady komunalne i inne i powstały nieraz z “urzędowego” wskazania w latach poprzednich, gdy przepisy ochrony środowiska nie były tak surowe jak obecnie. Jednocześnie 4 ( z 9 istniejących jako nielegalne) składowiska na terenie Gminy Mielnik zostały na przełomie roku zlikwidowane.
Natomiast nielegalne składowiska na terenie Gminy Nurzec-Stacja nie miały “legitymizacji” i winny zostac niezwłocznie zlikwidowane.
Tab Nr 9.
Zestawienie nielegalnych składowisk odpadów na terenie powiatu – stan na 31 grudnia 2008 r.
L.p | Nazwa składowiska | Adres składowiska | Właściciel składowiska odpadów | Właściciel gruntu pod składowiskiem odpadów | Rodzaj zdeponowanych odpadów | Szacowana masa zdeponowanych odpadów |
---|---|---|---|---|---|---|
GMINA MIELNIK | ||||||
1. | Moszczona Królewska | dz. nr 756/1 | j.w. | j.w | Komuna- lne | 70,00 |
2. | Radziwiłłów-ka | dz. nr 311/4 | j.w. | j.w. | j.w. | 25,00 |
3. | Wilanowo | dz. nr 589/2 | j.w. | j.w. | j.w. | 40,00 |
4. | Tokary | dz. nr 161/10 | j.w. | j.w. | j.w. | 35,00 |
5. | Mętna | dz. nr 353/2 | j.w. | j.w. | j.w. | 75,00 |
GMINA NURZEC-STACJA | ||||||
6. | Sycze | Sycze | Gmina Nurzec-Stacja | Gmina Stacja-Stacja | Komuna- lne | 10,00 |
7. | Siemichocze | Siemichocze | j.w. | j.w. | j.w. | 12,00 |
8. | Werpol | Werpol | j.w. | j.w. | j.w. | 7,00 |
9. | Litwinowicze | Litwinowicze | j.w. | j.w. | j.w. | 11,00 |
10. | Nurzec wieś | Nurzec wieś | j.w. | j.w. | j.w. | 15,00 |
11. | Tymianka | Tymianka | j.w. | j.w. | j.w. | 7,00 |
Dane zawarte w tabeli uzyskano z samorządów gminnych. Pozostałe gminy ( 7 ) przedłożyły meldunki negatywne. Na podstawie obserwacji w terenie można przypuszczać iż nie wszystkie nielegalne składowiska zostały zinwentaryzowane i sytuacja pod tym względem jest trudniejsza niż to wynika ze sprawozdań.
5. Zadania do realizacji wynikające z przyjętych planów gospodarki odpadami (PPGO i GPGO)
Tab. Nr10
Harmonogram realizacji zadań w zakresie gospodarki odpadami
L.p | Opis przedsięwzięcia | Rok | Jednostka odpowiedzialna za realizacje zadania
| Działania w latach 2007-2008 r. |
---|---|---|---|---|
1. | Aktualizacja Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami | 2008 | Zarząd Powiatu Siemiatyckiego | Wykonano dn. 20. 11. 2008 r. |
2. | Aktualizacja Gminnych Planów Gospodarki Odpadami | 2008 | Gminy powiatu | W trakcie realizacji |
3. | Identyfikacja miejsc zanieczyszczonych odpadami, nie posiadających statusu składowiska odpadów i wydanie decyzji zobowiązującej podmiot korzystający ze środowiska do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego ( art. 241 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska ) | 2008 | Starostwo Powiatowe | Nie podjęto działań m.in. wobec realizacji pkt 4 |
4. | Likwidacja dzikich wysypisk śmieci | 2008-2010 | Wójtowie, Burmistrzowie | Działanie ciągłe. Szczególne intensywne działania na terenie Gminy Mielnik oraz Gminy Siemiatycze |
5. | Nałożenie na podmioty korzystające ze środowiska obowiązku przywrócenia środowiska do stanu właściwego, z terminem wykonania obowiązku do końca 2009 r. | 2008 | Wojewoda Podlaski i Starosta, od dnia 1 stycznia 2008 r. Marszałek Województwa Podlaskiego | Nie wszczynano postępowań. |
6. | Wydawanie decyzji w sprawie usuwania odpadów z miejsc na ten cel nieprzeznaczonych | 2008-2009 | Wójtowie, Burmistrzowie | Brak informacji w przedmiocie sprawy |
7. | Tworzenie i udział gmin w strukturach ponad gminnych do realizacji regionalnych zakładów zagospodarowania odpadów | 2008-2009 | Rady Gmin | Gminy powiatu przystąpiły do Związku Gmin Regionu puszczy Białowieskiej |
8. | Tworzenie regionalnych systemów gospodarki odpadami komunalnymi (obejmujące działania w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów, selektywna zbiórkę odpadów komunalnych, przetwarzanie odpadów w celu przygotowania do odzysku lub unieszkodliwiania, składowanie przetworzonych zmieszanych odpadów komunalnych, budowa regionalnych zakładów zagospodarowania odpadów, rekultywacja zamkniętych składowisk odpadów znajdujących się w obszarze oddziaływania zakładów zagospodarowania odpadów) | 2008-2013 | Zarządy związków międzygminnych, gminy wchodzące w skład związków | Niezrealizowane. Wystąpiły trudności związane z lokalizacją planowanego Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Dubiażynie, Gmina Bielsk Podlaski |
9. | Przeprowadzenie metodami nieinwazyjnymi prac poszukiwawczych ewentualnie nie zinwentaryzowanych mogilników | 2008-2010 | Starostwo Powiatowe | Zawartość mogilników na terenie powiatu siemiatyckiego została unieszkodliwiona w latach poprzednich |
10. | Kontrola stanu zawieranych umów przez właścicieli nieruchomości z firmami prowadzącymi działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych | Zadanie ciągłe | Wójtowie, Burmistrzowie | W trakcie realizacji |
11. | Prowadzenie działalności informacyjno- edukacyjnych dotyczących prawidłowego postępowania z odpadami, w szczególności z odpadami niebezpiecznymi | Zadanie ciągłe | Starosta, Wójtowie, Burmistrzowie | Min. Przeprowadzenie Akcji pt. „Kochasz dzieci- nie pal śmieci”, „Azbest w twoim otoczeniu” Akcja „Sprzątanie Świata „ i inne |
12. | Inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest | Zadanie ciągłe | Właściciele nieruchomości. Przedsiębiorcy, Samorząd Powiatowy i gminny | W trakcie realizacji |
13. | Opracowanie powiatowych i gminnych planów ochrony przed szkodliwością azbestu i wyrobów zawierających azbest oraz program usuwania wyrobów zawierających azbest | 2008 | Starostwo Powiatowe, Wójtowie, Burmistrzowie | Wykonane przez Gminy: -Miasto Siemiatycze, -Dziadkowice -Nurzec-Stacja -Siemiatycze Gmina Wiejska -Grodzisk -Drohiczyn -Mielnik w trakcie opracowania |
14. | Kontrole prac związanych z usuwaniem azbestu oraz kontrole budynków, w których zlokalizowany jest azbest | Zadanie ciągłe | Służby powiatowe, Służby nadzoru budowlanego | Zgodnie z ustawą o odpadach kontrola każdego zgłoszenia prac – usuwania azbestu |
15. | Przeprowadzanie akcji informacyjno - edukacyjnych dotyczących możliwych źródeł finansowania prac związanych z usuwaniem azbestu | Zadanie ciągłe | Samorządy terytorialne przy współpracy z organizacjami odzysku, organizacjami ekologicznymi i lokalnymi mediami | Gmina Nurzec-Stacja |
16. | Realizacja usuwania wyrobów zawierających azbest | 2008-2032 | Właściciele obiektów | W trakcie realizacji dotyczy głównie remontów, a nie działań programowych usuwania azbestu |
17. | Monitoring realizacji Programu usuwania azbestu | 2008-2032 | Wojewoda, samorząd terytorialny | Brak danych |
18. | Objęcie 100 % mieszkańców Powiatu Siemiatyckiego zorganizowanym systemem zbierania odpadów | 2008 -2010 | Wójtowie, Burmistrzowie | Zgodnie z Tab. Nr 1 |
19. | Objęcie 100 % mieszkańców Powiatu Siemiatyckiego systemem selektywnego zbierania odpadów | 2008 -2010 | Wójtowie, Burmistrzowie | W trakcie realizacji Gminy wskazane w tabeli Nr 4 |
20. | Promowanie i wspieranie tworzenia lokalnych kompostowni wykorzystujących odpady ulegające biodegradacji | 2008-2018 | Starostwo Powiatowe, Wójtowie, Burmistrzowie | Nie podjęto działań |
Podsumowanie i wnioski
Założone w Powiatowym Planie Gospodarki Odpadami i Gminnych Planach Gospodarki Odpadami zadania zostały wykonane w stopniu niezadowalającym.
Należy podkreślić, iż samorząd powiatowy nie ma przypisanych zadań bezpośrednio wiążących się z wytworzeniem i zagospodarowaniem odpadami a wykonuje funkcje administracyjne polegające min. na wydawaniu zezwoleń w zakresie gospodarki odpadami, kontroli pewnych procesów jak unieszkodliwianie odpadów na składowiskach, ich zamykania itp.
Samorządy gminne w okresie sprawozdawczym podjęły aktywnie sprawę zorganizowanego odbioru odpadów komunalnych i selektywnej zbiórki odpadów oraz realizacji zadań związanych z zamknięciem składowisk odpadów nie spełniających wymagań ochrony środowiska bądź podjęły działania celem elementarnego przystosowania do obowiązujących wymogów. Te ostatnie wiążą się z próbą znalezienia wyjścia w sytuacji obligatoryjnego nakazu zamykania składowisk do końca 2009 r., przy niezrealizowanej inwestycji Regionalnego Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Dubiażynie. Wymienić tu należy działania podjęte przez zarządców składowisk w Kułygach i Drochlinie, którzy wystąpili o przedłużenie eksploatacji podległych obiektów.
Widocznym jest brak większego oparcia prowadzonych działań z wykorzystaniem opracowanych planów i nie podjęcia wielu zadań szczegółowych, wynikających z planów wyższego szczebla. W sytuacji ewidentnych opóźnień realizacji obowiązujących planów, przed samorządami lokalnymi stoi konieczność podjęcia zdecydowanych, energicznych działań w oparciu o zwiększone nakłady finansowe.
Do najistotniejszych problemów należy wskazać budowę zakładu zagospodarowania odpadów, szczególnie składowiska odpadów spełniającego wymogi przepisów ochrony środowiska, objęcie zorganizowaną zbiórką 100 % mieszkańców oraz ograniczenie podaży odpadów unieszkodliwianych poprzez składowanie, na rzecz odzysku.
Siemiatycze, dnia 20.08.2009 r.
Metryka strony