Uchwala_XXIII_185_10
Uchwała Nr XXIII/185/10
Rady Powiatu Siemiatyckiego
z dnia 23 czerwca 2010 roku
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) Rada Powiatu uchwala, co następuje:
Uchwała określa:
obowiązki jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży w toku prac nad projektem budżetu powiatu,
terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu,
wymaganą przez Radę Powiatu szczegółowość projektu z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,
wymagane uzasadnienie i materiały informacyjne, które Zarząd Powiatu powinien przedstawić Radzie Powiatu wraz z projektem uchwały budżetowej.
Ilekroć w uchwale jest mowa o „powiatowych jednostkach organizacyjnych” rozumie się przez to jednostki organizacyjne powiatu oraz powiatowe służby, inspekcje i straże.
Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały, należy do wyłącznej kompetencji Zarządu Powiatu.
Zarząd Powiatu, przystępując do opracowania projektu uchwały budżetowej na następny rok budżetowy, podejmuje w terminie do dnia 30 września uchwałę określającą podstawowe wskaźniki i wytyczne do prac nad budżetem, w szczególności wskaźniki wzrostu wynagrodzeń, wzrostu wydatków bieżących.
Projekt uchwały budżetowej Zarząd Powiatu przygotowuje przy pomocy Skarbnika Powiatu, naczelników wydziałów i pracowników na stanowiskach samodzielnych Starostwa Powiatowego, dyrektorów i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych.
Kierownicy powiatowych jednostek organizacyjnych, naczelnicy wydziałów i pracownicy na stanowiskach samodzielnych Starostwa Powiatowego opracowują materiały planistyczne do projektu uchwały budżetowej z zakresu realizowanych zadań, uwzględniając wskaźniki i wytyczne, o których mowa w ust. 2, i przedkładają Skarbnikowi Powiatu w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
Materiały planistyczne, o których mowa w ust. 4, obejmują w szczególności:
- prognozowane dochody budżetowe z uwzględnieniem przewidywanego wykonania roku bieżącego,
- wielkość planowanych wydatków budżetowych z uwzględnieniem przewidywanego wykonania roku bieżącego,
- wielkość planowanych dochodów gromadzonych przez jednostki budżetowe prowadzące działalność oświatową oraz wydatków nimi finansowanych.
Materiały planistyczne, o których mowa w ust. 4, należy opracować w układzie klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf). Łącznie z materiałami planistycznymi należy przedstawić szczegółowe uzasadnienie i objaśnienie planowanych dochodów i wydatków.
Projekty planów finansowych opracowywane są na podstawie:
- planowanego zatrudnienia z uwzględnieniem przewidywanego zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń w roku poprzedzającym rok budżetowy,
- planowanych nagród jubileuszowych i odpraw emerytalno-rentowych w roku budżetowym,
- opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
- podjętych uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu, w tym uchwały, o której mowa w ust. 2, oraz zweryfikowanych i zatwierdzonych wniosków Zarządu Powiatu.
W terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy Radni Powiatu i inne osoby mogą zgłaszać do Zarządu Powiatu wnioski do projektu uchwały budżetowej. Wnioski te podlegają weryfikacji przez Zarząd Powiatu i są włączane do projektu uchwały budżetowej w miarę możliwości finansowych budżetu.
Skarbnik Powiatu w oparciu o:
informację Ministra Finansów o przyjętych w projekcie ustawy budżetowej planowanych rocznych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnej oraz planowanej na dany rok kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych;
informację Wojewody o przyjętych do projektu ustawy budżetowej wielkościach dotacji celowych na zadania wykonywane przez samorząd powiatu;
przedłożone materiały planistyczne, o których mowa w ust. 4, oraz własne opracowania – sporządza zbiorcze zestawienie dochodów i przychodów oraz wydatków i rozchodów do projektu uchwały budżetowej, które przedkłada Zarządowi Powiatu do dnia 5 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
W terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy Zarząd Powiatu sporządza i przedkłada projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Radzie Powiatu i regionalnej izbie obrachunkowej – celem zaopiniowania.
Przewodniczący Rady Powiatu przekazuje niezwłocznie otrzymany projekt uchwały budżetowej do zaopiniowania stałym komisjom Rady Powiatu.
Komisje Rady Powiatu w ciągu 14 dni odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie opinie o projekcie uchwały budżetowej. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie budżetu, komisja ma obowiązek wskazania źródła jego finansowania.
Bez zgody Zarządu Powiatu Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.
Projekt uchwały budżetowej przed podjęciem uchwały budżetowej rozpatrywany jest przez Komisję Finansowo-Budżetową Rady Powiatu. Opinie poszczególnych komisji są podstawą do sformułowania przez Komisję Finansowo-Budżetową ostatecznej opinii o projekcie uchwały budżetowej. Opinia Komisji Finansowo-Budżetowej formułowana jest na piśmie i niezwłocznie przekazywana Zarządowi Powiatu, który po zapoznaniu się z jej treścią opracowuje w terminie 7 dni stosowne autopoprawki do projektu uchwały budżetowej. Nie uwzględnienie wniosków Komisji Finansowo-Budżetowej wymaga uzasadnienia Zarządu Powiatu.
W posiedzeniu Komisji Finansowo-Budżetowej, na której opiniowany jest projekt uchwały budżetowej, mogą wziąć udział przewodniczący pozostałych Komisji Rady Powiatu lub ich zastępcy.
Projekt uchwały budżetowej obejmuje, w szczególności:
planowane dochody budżetu powiatu, w których wyszczególnia się w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej dochody bieżące i majątkowe,
planowane wydatki budżetu powiatu, w których wyszczególnia się w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej wydatki bieżące i majątkowe,
kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu powiatu wraz ze wskazaniem źródła pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu powiatu,
planowane kwoty przychodów i rozchodów budżetu powiatu,
limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów, pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na:
- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu powiatu,
- finansowanie planowanego deficytu budżetu powiatu,
- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,
- wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
- finansowanie wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne ujęte w ramach przedsięwzięć wieloletnich określonych w wieloletniej prognozie finansowej.
kwotę wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez powiat, przypadających do spłaty w danym roku budżetowym,
upoważnienia dla Zarządu Powiatu, w tym w szczególności do:
- zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych na pokrycie deficytu budżetu planowanego i występującego w ciągu roku budżetowego, spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,
- dokonywania zmian w budżecie innych niż przyznane na mocy ustawy o finansach publicznych z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,
- przekazania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym powiatu,
- lokowania czasowo wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący bankową obsługę budżetu,
- udzielania poręczeń i gwarancji do określonej kwoty.
zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu powiatu w podziale na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych, z wyodrębnieniem dotacji przedmiotowych, podmiotowych i celowych związanych z realizacją zadań powiatu,
plan dochodów gromadzonych przez jednostki budżetowe prowadzące działalność oświatową oraz wydatków nimi finansowanych.
W planie dochodów i wydatków wyodrębnia się dochody i wydatki związane z realizacją zadań:
- z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych powiatowi odrębnymi ustawami,
- wykonywanych na mocy porozumień z organami administracji rządowej,
- realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.
Projekt uchwały budżetowej powiatu może zawierać inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu powiatu.
Wraz z projektem uchwały budżetowej Zarząd Powiatu przedstawia uzasadnienie i materiały informacyjne zawierające omówienie prognozowanych dochodów z poszczególnych źródeł oraz omówienie ważniejszych wydatków z wyodrębnieniem zadań, o których mowa w § 3 ust. 2 uchwały.
Uchwałę budżetową Rada Powiatu uchwala przez rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
Zarząd Powiatu jest obowiązany przedstawić Radzie Powiatu, przed uchwaleniem budżetu, opinię regionalnej izby obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej.
Traci moc Uchwała Nr XXXI/215/06 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 26 października 2006 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Siemiatyckiego.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Siemiatyckiego.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Metryka strony