Sesja_Nr_V_11

Protokół Nr V/11

z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 20 maja 2011r. w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 1200 do godz. 1435.

 

W sesji uczestniczyło 17 radnych według załączonej listy obecności, spóźnił się radny Mariusz Pyzowski.

 

W sesji uczestniczyli również kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelnicy Wydziałów Starostwa Powiatowego według załączonej listy obecności a także przedstawiciel mediów.

 

W sesji uczestniczyli również:

  1. Walentyna Kwiatkowska Skarbnik Powiatu

  2. Jerzy Woźniak Sekretarz Powiatu

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego – Bogusław Zduniewicz.

 

P – kt 1.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając V sesję IV kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał panów radnych, Starostę, członków Zarządu, przedstawicieli instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów , przedstawiciela mediów oraz wszystkich przybyłych. Szczególnie serdecznie Przewodniczący Rady powitał pana Jana Samojluka nowopowołanego dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Siemiatyczach który w dniu dzisiejszym po raz pierwszy uczestniczy w sesji Rady Powiatu.

Przewodniczący Rady poinformował, że na wstępie słowo wyjaśnienia, dlaczego spotykamy się w małej sali, w warunkach mniej komfortowych jeżeli chodzi o przestrzeń: w związku z tym, że na dużej sali odbywa się komisja poborowa a to ma pewne priorytety, musieliśmy sesję zlokalizować w małej sali konferencyjnej.

Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził , że w dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Radny Mariusz Pyzowski dojedzie, spóźni się.

 

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poinformował, że porządek obrad panowie radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejszą sesję, czy w sprawie porządku obrad ktoś zechce zabrać głos?

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że chciałby zgłosić wniosek dotyczący zmiany porządku obrad polegającej na wycofaniu z pkt 16 „Podjęcie uchwał w sprawach” podpunktu k dotyczącego rozpatrzenia skargi. Od wojewody wpłynęła do nas zgodnie z właściwością na podstawie KPA skarga Katarzyny i Sławomira Gawryś z Klepacz na postępowanie Starosty Siemiatyckiego. Dotychczasowe wyjaśnienia w okresie międzysesyjnym związane z tą skargą spowodowały to, że zasadne jest wycofanie tej skargi bo Rada Powiatu nie jest organem właściwym do jej rozpatrywania bo okazało się, że na zebraniu, którego dotyczy skarga, w miejscowości Ostrożany nie uczestniczył żaden ze starostów zarówno poprzedniego jak i obecnego Zarządu, w spotkaniu uczestniczył naczelnik Wydziału Geodezji z pracownikiem. Przewodniczący poinformował, że na jego pisemną prośbę skierowaną do skarżących aby sprecyzowali, który ze starostów uczestniczył w spotkaniu odpisali że nie wiedzą, bo nie znają starostów ale z protokołu z zebrania jak również z wyjaśnień przedstawianych na posiedzeniach komisji Rady wynika, że żadnego ze starostów tam nie było. Skarga dotyczy również naczelnika Wydziału Geodezji – w tym zakresie organem władnym do rozpatrzenia skargi jest Starosta. Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zawnioskował o wycofanie podpunktu k z pkt 16 porządku obrad.

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy są inne uwagi do porządku obrad?

Ponieważ inne propozycje zmian do porządku obrad nie zostały zgłoszone Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poddał pod głosowanie porządek obrad V sesji Rady Powiatu z uwzględnieniem zaproponowanej zmiany polegającej na wycofaniu podp. k z pkt 16.

Za przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem zmiany zaproponowanej przez Przewodniczącego Rady głosowało 15 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.

Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad dzisiejszej sesji z uwzględnieniem zmiany w pkt 16 przyjęty został większością głosów.

 

Porządek obrad V sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie obrad

  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

  3. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami

  4. Interpelacje i zapytania radnych

  5. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2010r.

  6. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2010 rok

  7. Opinia Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu powiatu za 2010 rok

  8. Podjęcie uchwały o udzieleniu absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu za 2010 rok

  9. Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Siemiatyczach z realizacji zadań za 2010 rok

  10. Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania KPP w Siemiatyczach w 2010 roku

  11. Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Siemiatyckiego za 2010 rok

  12. Sprawozdanie z wykonania planu finansowego SP ZOZ w Siemiatyczach za 2010 rok

  13. Roczne sprawozdanie z działalności za 2010 rok oraz wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2010 rok PCPR w Siemiatyczach

  14. Sprawozdanie z działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Siemiatyczach w 2010 roku

  15. Sprawozdanie z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Nr 3 Dołubowo w 2010 roku

  16. Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ wprowadzenia zmian w uchwale Rady Powiatu Siemiatyckiego Nr III/12/10

z dnia 29 grudnia 2010 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu

Siemiatyckiego na rok 2011

b/ zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Siemiatyckiego na lata 2011 -

2015

c/ delegowania radnych do komisji bezpieczeństwa i porządku

d/ wyboru delegata do Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia Gmin, Powiatów

i Regionów Nadbużańskich

e/ wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego

f/ powierzenia Gminie Mielnik zadań publicznych Powiatu Siemiatyckiego

g/ określenia realizowanych zadań przez samorząd powiatowy, wynikających z ustawy

z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz

zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123 poz. 776 z późniejszymi

zmianami) finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób

Niepełnosprawnych w roku 2011

h/ uchylenia Uchwały Nr IV/21/11 Rady Powiatu Siemiatyckiego

i/ nadania statutu Zasadniczej Szkole Zawodowej wchodzącej w skład Zespołu

Szkół w Siemiatyczach

j/ zmiany Uchwały Nr IV/22/11 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 16 lutego 2011r.

w sprawie ustalenia planu sieci szkół publicznych ponadgimnazjalnych,

specjalnych oraz innych szkół prowadzonych przez Powiat Siemiatycki

k/ rozpatrzenia skargi

17. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

18. Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych

19. Zamknięcie obrad.

P – kt 2.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy ktoś z panów radnych chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?

Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu.

Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 16 radnych.

Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został przy 16 głosach “za”.

 

P – kt 3.

 

Głos zabrał Starosta Mikołaj Mantur, który złożył sprawozdanie wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy ktoś z panów radnych ma pytania do przedstawionego sprawozdania?

Radny Czesław Żero poinformował, że chciałby odnieść się do ostatniego punktu – co to za nagrody?

Radny Jan Zalewski poinformował, że chciałby usłyszeć kilka zdań jeżeli chodzi o punkt: „rozważono możliwość przeznaczenia części segmentu C na potrzeby Zespołu Szkół Specjalnych w Siemiatyczach”. Jak to wygląda organizacyjnie, dlaczego tak zamierza się postąpić? Radny Jan Zalewski zapytał, co to jest projekt partnerski pod nazwą „Dolina Bugu bezgraniczne możliwości” oraz Program Promocji Rozwoju Przedsiębiorczości Powiatu Siemiatyckiego – są to rzeczy nowe. Lokalny zespół koordynujący realizację powiatowego programu ochrony zdrowia psychicznego. Na pewno opieką psychiczną trzeba objąć dużo ludzi, jest to nowy projekt, którego wcześniej nie było.

Odpowiadając na pytanie radnego Czesława Żero Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że były to drobne nagrody rzędu 150 – 300 zł.

Sekretarz Powiatu Jerzy Woźniak wyjaśnił, że jeżeli Starosta lub członkowie Zarządu są zapraszani na różnego rodzaju uroczystości np. uroczyste otwarcia to jest zasada, że Zarząd podejmuje decyzję o przeznaczeniu środków na zakup upominku lub ufundowanie nagród rzeczowych np. za zajęcie miejsca.

Odpowiadając na pytanie radnego Jana Zalewskiego dotyczące segmentu C Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że jak zapewne pan radny Zalewski pamięta podejmowaliśmy próby, aby Zarząd Województwa ponieważ przeważająca część tego obiektu jest przeznaczona na bibliotekę pedagogiczną prowadzoną przez Marszałka Województwa, próbowaliśmy uzyskać dofinansowanie ale oczywiście nasze zamierzenia były jak się okazało nie do końca realne. Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że po jego dwóch rozmowach z marszałkiem Dworzańskim i z członkiem Zarządu Województwa Jackiem Piorunkiem, który zajmuje się tymi sprawami uzyskał informację, że Zarząd Województwa będzie likwidował te biblioteki generalnie w całym województwie, w związku z tym zamiarem nie ma uzasadnienia, aby bibliotekę tę przenosić. Owszem, moglibyśmy jako Powiat przejąć zadanie prowadzenia biblioteki pedagogicznej i na to Zarząd Województwa byłby skłonny wyrazić zgodę ale na takich warunkach na jakich oni teraz to prowadzą czyli za kwotę około 160 tys. zł. rocznie. Po zbilansowaniu wydatków niezbędnych , jakie trzeba będzie ponieść szczególnie w związku z tym, że będzie to zupełnie inny budynek o innych parametrach o innej kubaturze, jest kwestia ogrzewania, winda, inne urządzenia, uznaliśmy że nie jesteśmy w stanie za te pieniądze tej biblioteki przejąć i prowadzić. Teraz, kiedy obiekt ten jest już prawie wykończony jak widać przestrzenie, fajne wnętrza aż szkoda, aby wprowadzać tam tą bibliotekę, z której według naszej wiedzy korzysta bardzo niewielu nauczycieli, aby były tam dwie panie i aby było to niewykorzystane w sposób efektywny. Są to publiczne pieniądze a biorąc pod uwagę warunki, w jakich funkcjonuje szkoła specjalna są gorzej niż złe, tam praktycznie nie ma warunków do funkcjonowania tej szkoły a biorąc pod uwagę, że w budżecie nie mamy środków i w perspektywie nie ma możliwości pozyskania środków z zewnątrz na rozbudowę szkoły specjalnej Zarząd podjął rozważania, aby umieścić szkołę specjalną w segmencie C . Przeprowadziliśmy rozmowy z bankiem PKO SA , jesteśmy w trakcie uzyskiwania zgody na to, żeby umieścić tam ewentualnie PCPR jako naszą jednostkę z dziedziny społecznej. Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że jest umówiony z projektantem na wtorek , na kolejne spotkanie w sprawie możliwości adaptacji tych pomieszczeń. Starosta poinformował, że otrzymał już analizę techniczną - jest taka możliwość. Na tą chwile trudno ocenić koszt tej adaptacji , projektant określił to na kwotę od 100 tys. zł. do 0,5 mln zł. Starosta wyraził opinię, że gdyby było to bliżej 100 tys. zł. niż 0,5 mln zł. byłoby to rozsądne działanie. Decyzji jeszcze nie ma – Starosta poinformował, że będzie wiedział dużo więcej po wtorkowym spotkaniu z projektantem.

Jeżeli chodzi o pozostałe pytania pana radnego Zalewskiego o udzielenie odpowiedzi Starosta poprosił naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu Annę Berezę.

Naczelnik Anna Bereza poinformowała, że jeśli chodzi o projekt „Dolina Bugu bezgraniczne możliwości” jest to projekt, który dopiero został złożony do oceny, projekt ma na celu promocję gospodarczą, promowanie walorów turystycznych i kulturowych naszego regionu, jest on robiony w partnerstwie z pięcioma samorządami, z naszego terenu z Miastem Siemiatycze z Powiatem Bielsk Podlaski z Powiatem Chełmskim i Włodawskim. Liderem tego projektu jest Włodawa. Jeśli chodzi o środki finansowe, które trzeba byłoby zabezpieczyć jest to 10 % całego projektu biorąc pod uwagę 5 partnerów, jest to na dwa lata czyli po 20 tys. zł. czyli 40 tys. zł na dwa lata. W zamian za to mielibyśmy opracowany dokument rozwoju gospodarczego uwzględniającego potencjał naszego powiatu na odcinku doliny Bugu aż do Powiatu Hrubieszowskiego, z tego dokumentu wynikałyby potrzeby w zakresie opracowania oferty zarówno inwestycyjno – gospodarczej z tego terenu ze zbilansowaniem potrzeb w zakresie marketingu turystycznego tego regionu. Przewidziany jest również udział w targach turystycznych i inne.

Radny Jan Zalewski zapytał, czy jest to „Dolina Bugu” bez Miasta i Gminy Drohiczyn?

Naczelnik Anna Bereza poinformowała, że do projektu przystąpił nasz powiat, jeżeli występujemy jako terytorium to działamy w imieniu i w interesie całego naszego powiatu. Program zakłada partnerstwo samorządów na danym odcinku. Tak naprawdę nasz powiat miał przystąpić sam, bez Miasta Siemiatycze obejmując całe terytorium przy czym Hrubieszów wycofał się w ostatniej chwili dlatego zaproponowaliśmy udział najpierw dla Miasta Drohiczyn, burmistrz Borzym odpowiedział, że w ramach partnerstwa z pięcioma gminami po obu stronach Bugu też składają taki projekt więc było do wyboru: albo bierzemy Powiat Wysokomazowiecki albo kogoś z naszego terenu bo musi być partnerstwo między samorządami bądź podmiotami przynajmniej z dwóch województw na terenie działania programu.

Starosta Mikołaj Mantur poprosił o odpowiedź na pytanie dotyczące programu promocji przedsiębiorczości.

Naczelnik Anna Bereza poinformowała, że jest to jeden z elementów wspierania działalności na naszym terenie. Biorąc pod uwagę specyfikę naszego terenu a jest to teren typowo rolniczy, analizując sytuację na naszym terenie, tak jak w każdym regionie motorem napędzającym rozwój gospodarczy jest przedsiębiorczość dlatego też uważaliśmy tą inicjatywę za bardzo ważną, żeby w porozumieniu z samorządami gminnymi napisać taki program, który nie generowałby dla nas żadnych kosztów opracowania a jedynie zaangażowanie samorządów gminnych wraz z samorządem powiatowym. Program ten będzie realizowany w ramach przystąpienia partnerskiego do projektu partnerskiego z organizacja pozarządową, która nazywa się CAL projekt ten jest zrobiony że środków POKL czyli Kapitału Ludzkiego, nazywa się dumnie „Decydujmy razem”, ma na celu przede wszystkim partycypację przy opracowaniu programu.

 

Starosta Mikołaj Mantur przypomniał, że było jeszcze pytanie dotyczące powołania lokalnego zespołu koordynującego do realizacji Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego. Jak zapewne wszyscy państwo wiedzą została przyjęta duża inicjatywa, która nazywa się „Narodowy Program Zdrowia Psychicznego” w skali kraju, powiaty jako organy, którym kompetencyjnie sprawy te są przypisane miały obowiązek powołania takich zespołów w każdym powiecie.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podziękował Staroście i pani naczelnik za wyczerpującą odpowiedź.

 

P – kt 4.

 

Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że na ostatnich dwóch sesjach tematem kontrowersyjnym był temat wykształcenia maturalnego pana Wicestarosty Zenona Sielewonowskiego. Pan Sielewonowski zobowiązał się, że upoważni Przewodniczącego Rady aby ten wystąpił do liceum do Hajnówki celem uzyskania informacji o posiadanym świadectwie maturalnym. Radny Ryszard Pierlejewski zapytał, czy zobowiązanie zostało wykonane, w jaki sposób, czy pan Sielewonowski zwrócił się poprzez pana Przewodniczącego czy pracodawca czyli pan Starosta wystąpił o informację, czy pan Sielewonowski z własnej inicjatywy tą sprawę załatwił? Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że po uzyskaniu odpowiedzi chciałby zadać jeszcze jedno pytanie.

 

Radny Mariusz Pyzowski poinformował, że chciałby poruszyć kwestię ochrony zdrowia w Gminie Mielnik ponieważ temat był ostatnio nagłaśniany w mediach, również mieszkańcy pytają, jak ta sprawa zostanie w końcu rozwiązana. Łącznie z radnymi dyskutowaliśmy o tej sprawie na posiedzeniach komisji. Radny Mariusz Pyzowski stwierdził że chciałby, aby było to jednoznacznie określone, jest to pytanie do dyrektora Maksimiuka, chodzi głównie o to, czy opieka będzie zapewniona w Mielniku w ciągu najbliższych dni. Jeden lekarz jest na zwolnieniu lekarskim, drugi jest na urlopie, opieki medycznej tam nie ma. Jak to zostanie rozwiazane w ciągu następnego tygodnia i na dalszą metę?

Radny Jan Zalewski poinformował, że w związku z tym, że ceny żywności rosną a łańcuch od producenta do konsumenta jest bardzo długi więc Ministerstwo Rolnictwa podjęło taką decyzję i jest już zatwierdzony taki projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - trzeba byłoby zastanowić się aby utworzyć giełdę, rolną, towarową, park rolny, bazar rolny, targ rolny, może pokusić się żeby znaleźć takie miejsce na terenie Powiatu Siemiatyckiego być może tam, gdzie miał powstać park technologiczny , na obszarze gospodarstwa pomocniczego w Czartajewie i utworzyć taki rynek z prawdziwego zdarzenia bo na terenie powiatu nie ma czegoś takiego, jest „Manhattan” ale nie ma tam żadnych warunków ani lokalowych ani sanitarnych a taką minigiełdę rolną można byłoby utworzyć. Radny Jan Zalewski zawnioskował, aby Zarząd się tym zajął w porozumieniu z gminami bo są na ten cel środki w ramach PROW.

Radny Czesław Żero zwracając się do pana Przewodniczącego poinformował, że chciałby uzyskać odpowiedź, jakie podjęto działania w sprawie domniemania braku matury przez pana Wicestarostę Sielewonowskiego? Czy pan ma odpowiedź na to, aby oczyścić z zarzutów tego pana i uratować honor naszego powiatu?

Kiedy wszyscy radni dostaną możliwość zapoznania się z protokołem CBA odnośnie kontroli w temacie scalenia gruntów i kiedy zostanie zakończona budowa nawierzchni drogi w kierunku Klepacz ?

Zwracając się do Starosty Mikołaja Mantura radny Czesław Żero zapytał, jak wytłumaczy on wyborcom swoje i radnego Daniluka, którego umiał wciągnąć w realizację programu Platformy Obywatelskiej, obietnice i kłótnie przedwyborcze opisywane w miejscowych mediach, odnośnie remontu drogi w Siemiatyczach na ul. Wysokiej i drogi na terenie Gminy Dziadkowice w stronę Osmoli?

Kiedy społeczeństwo Powiatu Siemiatyckiego doczeka się zmniejszenia wysokości diet radnych skoro perspektywa budżetu jest tragiczna, grozi brakiem pieniędzy na remonty i bieżące utrzymanie dróg, ochronę zdrowia i życia mieszkańców w perspektywie komercjalizacji szpitali. My dostajemy po 400 zł. i więcej za 2 – 3 godziny posiedzenia czy nam nie wstyd? Ile matek za te pieniądze musi utrzymać rodzinę przez pół a nawet przez cały miesiąc?

Zwracając się do dyrektora Roberta Maksimiuka radny Czesław Żero poprosił aby dobrze on zrozumiał uwagi i sugestie odnośnie perspektywy funkcjonowania naszego szpitala, służby zdrowia, w związku z mogącą nastąpić komercjalizacją szpitala, brakiem pieniędzy oraz traktowaniem w tym programie osób ubogich i o nieuregulowanych sprawach z ubezpieczeniem zdrowotnym. Chcemy wiedzieć i całe społeczeństwo powiatu powinno to wiedzieć, kiedy pan oduczy obsługę od wzorców przeszłości, zdyscyplinuje kierownictwo i personel na poszczególnych oddziałach, zrobi stosowne posunięcia kadrowe bo nie usłyszeliśmy aby pan dyrektor od poprzedniej sesji Rady Powiatu zmienił i poprawił jakość wykonywania usług medycznych a tym samym zabezpieczył ochronę życia i zdrowia mieszkańców.

 

Inne interpelacje i zapytania nie zostały zgłoszone.

Przewodniczacy Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że zgodnie z porządkiem obrad odpowiedzi zostaną udzielone w pkt 17.

 

P – kt 5.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz udzielił głosu Staroście Mikołajowi Manturowi.

Starosta Mikołaj Mantur poprosił o zabranie głosu Skarbnik Powiatu Walentynę Kwiatkowską.

Skarbnik Walentyna Kwiatkowska zapytała, na ile szczegółowo ma przedstawić to sprawozdanie?

Z sali padł głos, że szczegółowo było to omawiane na posiedzeniach komisji.

Radny Czesław Żero stwierdził, że szczegółowo nie było bo na posiedzeniu komisji finansowej – radny stwierdził, że jest mu przykro bo wzięliśmy pieniądze za posiedzenie - natomiast jeden z radnych się śpieszył i było to zrobione „po łebkach” więc należałoby się.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że zdaje się na panią Skarbnik, która przedstawi to, co jest najważniejsze i pogodzi wniosek pana Czesława Żero z wnioskiem, że było to omawiane na posiedzeniu komisji.

Skarbnik Walentyna Kwiatkowska poinformowała, że analizując sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2010 stwierdzamy, że budżet w dniu uchwalenia wynosił po stronie dochodów 38.687.953, 17 zł. , po stronie wydatków 41.087.953,17 zł.czyli zakładał deficyt budżetowy w kwocie 2.400 tys. zł. Budżet ten jak co roku był w trakcie roku wielokrotnie zmieniany, łącznie 15 razy w tym pięcioma uchwałami Rady Powiatu . Na koniec roku budżetowego budżet zamknął się następującymi wielkościami: po stronie dochodów w kwocie 37.836.147,64 zł. a po stronie wydatków wielkości 39.779.147,54 zł. czyli jak wynika z tego planu deficyt zmniejszył się do kwoty 1.943 tys. zł. Jeżeli chodzi o jego wykonanie to dochody wykonano na kwotę 38.094.582,12 zł. co daje wskaźnik wykonania 100,68%. W trakcie roku budżetowego 2010 Zarząd Powiatu poczynił starania o pozyskanie środków finansowych z dodatkowych źródeł zewnętrznych na dofinansowanie zadań realizowanych przez powiat , stanowiło to kwotę 6.328.395,64 zł. z tego w ramach płatności z budżetu środków europejskich na dofinansowanie realizowanych projektów pozyskano kwotę 2.025.278,70 zł. z tego na projekt „Poprawa dostępu dróg powiatowych do sieci dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze Powiatu Siemiatyckiego w części przypadającej na rok 2010 była to kwota 934.202 zł. Na projekt „Przyjazny Urząd Pracy kompetentny pracownik bliżej bezrobotnego” realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w 2010 roku wpłynęła kwota 53.812,41 zł., na projekt „Bądź aktywny dziś i jutro” realizowany przez PCPR kwota 288.750,64 zł. na projekt „Bądź profesjonalistą” realizowany przez dwie szkoły w Ostrożanach i w Czartajewie kwota 54.230,65 zł. , Na realizację projektu scalenia gruntów obiektu Ostrożany I w zakresie zagospodarowania poscaleniowego w ramach PROW wpłynęły środki w kwocie 480.533 zł., na projekt scalenia gruntów obiektu Ostrożany II w ramach PROW kwota 213.760 zł. Ponadto pozyskano dotację celową z budżetu Państwa na dofinansowanie zadania drogowego w ramach programu przebudowy dróg lokalnych – kwota 1.937.696 zł. Ponadto z samorządów gminnych jako pomoc finansową na dofinansowanie zadań własnych powiatu w zakresie remontów i przebudowy dróg powiatowych wpłynęły środki w kwocie 2.415.132,94 zł. Dotacja celowa z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku na dokończenie realizacji projektu „Edukacja szkoły dla przyszłości ziemi. Stan środowiska naszego regionu – woda, powietrze, gleba” realizowany przez Zespół Szkół w Siemiatyczach – kwota 4.288 zł.

Jeśli chodzi o wydatki budżetowe wykonanie zamknęło się kwotą 39.779.147,54 zł. Wskaźnik wykonania to 98,41%. W ogólnej kwocie wydatki bieżące była to kwota 29.972.744,53 zł. Wskaźnik wykonania prawie 98%. Wydatki majątkowe: 9.173.910,82 zł. Wskaźnik wykonania 100%. Wydatki majątkowe w ogólnej kwocie zrealizowanych wydatków było to 23,43%. Jeśli chodzi o wydatki inwestycyjne zaplanowane w budżecie na rok 2010 to najważniejsze zrealizowane wydatki inwestycyjne to:

  • na przebudowę dróg powiatowych oraz opracowanie dokumentacji technicznych wydano łącznie 7.922.466,79 zł.

  • na termomodernizację budynku biurowego Powiatowego Zarządu Dróg w Siemiatyczach kwotę 48.175 zł.

  • na zakup samochodu ciężarowo – uniwersalnego na potrzeby PZD w Siemiatyczach - 53.680 zł.

  • na pierwszy etap adaptacji segmentu C na potrzeby biblioteki pedagogicznej i poradni psychologiczno pedagogicznej wydano w ubiegłym roku 440.647,27 zł.

  • na zakup centrali telefonicznej na wyposażenie Starostwa – 21.118,20 zł.

  • na tworzenie Centrum Aktywizacji Zawodowej w ramach Powiatowego Urzędu Pracy - 40.000 zł.

  • na termomodernizację budynku internatu przy Zespole Szkół Rolniczych w Ostrożanach – 63.987 zł.

  • przekazano również dotację dla Powiatu Bielskiego jako zwrot poniesionych nakładów na przebudowę drogi powiatowej Olendry – Szmurły w ramach tzw. „schetynówek” była to kwota dotacji 143.699,44 zł.

  • przekazano również dotację dla SP ZOZ w Siemiatyczach na wykonanie projektu modernizacji bloku żywienia, była to kwota 29.280 zł.

 

Bilansując wykonane dochody i zrealizowane wydatki budżet roku 2010 zamknął się deficytem budżetowym w wysokości 1.052.073,23 zł. i był pokryty zaciągniętym kredytem długoterminowym. Ponadto na koniec ubiegłego roku budżetowego Powiat Siemiatycki posiadał zobowiązania z tytułu poręczeń udzielonych dla SP ZOZ na łączną kwotę 1.599.193,43 zł. dotyczy to trzech umów kredytowych, w BOŚ na realizację zobowiązań z tytułu ustawy „203”, kredyt jako zabezpieczenie udziału własnego w projekcie termomodernizacji budynku oraz kredyt zaciągnięty przez SP ZOZ w rachunku bieżącym w kwocie 900 tys. zł.

Starosta Mikołaj Mantur stwierdził, że wprawdzie dało się zauważyć, że panowie radni niezbyt uważnie – przynajmniej niektórzy – słuchali sprawozdania przedstawionego przez panią Skarbnik niemniej jednak jest przekonany, że zauważyli że Zarząd Powiatu realizując budżet za 2010 rok w sposób prawidłowy gromadził dochody, realizował wydatki, wydatkowanie środków było zgodne z kierunkami i zadaniami określonymi przez Radę, przedstawione sprawozdanie rzetelnie odzwierciedla przebieg realizacji budżetu w roku 2010 i jest poprawne pod względem formalnym, rachunkowym oraz zostało poparte pozytywną opinią Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, która nie zawiera żadnych zastrzeżeń ani uwag do przedłożonego przez Zarząd sprawozdania.

Biorąc powyższe od uwagę w imieniu Zarządu Powiatu Starosta Mikołaj Mantur poprosił o zatwierdzenie sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu powiatu za 2010 rok.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy ktoś z panów radnych chciałby zabrać głos w sprawie przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2010 rok?

Radny Jan Zalewski poinformował, że on i jego koledzy będą głosować za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu, za udzieleniem absolutorium. Radny wyraził opinię, że budżet zrealizowany za tamten rok był budżetem dobrym, dużo było pozyskanych środków z zewnątrz, świadczą o tym wskaźniki, były też duże wydatki procentowe jeżeli chodzi o inwestycje , 23% jest to dużo. Radny Jan Zalewski wyraził opinię, że trzeba udzielić absolutorium. Jakie będą lata następne – to będzie ciekawa sprawa ponieważ środków zewnętrznych czyli RPO czy innych będzie mało tak, że będą pewne trudności z realizacją programów drogowych i innych ale jest to przyszłość i praca dla nowego Starosty i nowego Zarządu aby mimo tych trudności jednak tak postępować wnikliwie, elastycznie żeby dotrzeć do tych wszystkich źródeł, z których da się pozyskać środki. Radny Jan Zalewski podkreślił, że jeśli chodzi o scalenia to prace jego i nie tylko dają teraz efekty że są robione drogi, jest robiony asfalt m.in. na odcinku Klepacze – Łopusze – Smarklice rozwija się się następny program: Ostrożany II już w ramach PROW. Mimo trudności program wchodzi. Szczerze mówiąc w latach następnych jest możliwość robienia dróg właśnie z tego programu bo jak wiemy środki na „schetynówki” też będą zmniejszone do 20%, ograniczenia deficytu samorządu też jest to poważne ograniczenie dla samorządów. Następne lata być może – oby tak nie było – będą uboższe ale trzeba się strać. Ostatni rok, za który będziemy udzielać absolutorium był niezły , na posiedzeniu Komisji Finansowo Budżetowej pani Skarbnik mówi: „ale panie Starosto poprzedni jeszcze był lepszy”. Nie zawsze będzie tak dobrze ale oby było.

Starosta Mikołaj Mantur podkreślił, że to, co robimy w ramach PROW w zakresie scaleń gruntów a głównie zagospodarowania poscaleniowego jest to bardzo cenna inicjatywa Starosty Zalewskiego i pana naczelnika Łopaciuka, również naszych przyjaciół w Ministerstwie Rolnictwa, w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. Jesteśmy jedynym powiatem w naszym województwie, który to realizuje. „Zabierał się do tego” Powiat Bielski niemniej jednak z niezrozumiałych względów się z tego wycofuje a więc oby nam tylko starczyło sił mamy taką możliwość, aby całą pulę środków, które są przeznaczone na nasze województwo wykorzystać w Powiecie Siemiatyckim a środków tych jest dużo

i aby wszystkie zostały one w naszym powiecie z korzyścią dla naszych mieszkańców i aby świadczyło to dobrze o nas jako o samorządzie powiatowym.

Radny Czesław Żero poinformował, że jego głos będzie kontrowersyjny do kolegów bo jaka jest sytuacja finansowa w powiecie bardziej wiemy w tej chwili niż społeczeństwo, sytuacja jest trudna, poprzedni Zarząd broni bieżący Zarząd natomiast sytuacja nie poprawiła się a się pogorszyła. Radny Czesław Żero poinformował, że w imieniu własnym i Prawa i Sprawiedliwości będzie głosował „przeciw”, miał się wstrzymać ale byłoby to niegrzecznie wobec społeczeństwa, chce podać również, dlaczego podjął taką decyzję po konsultacji z mieszkańcami powiatu, ze swoimi wyborcami:

  1. Nie podjęto działań zmierzających do uruchomienia pozyskania pieniędzy z zewnątrz na drogę Czarna Wielka w kierunku Czai przez Koryciny, brak jest przejezdności tej drogi na odcinku Koryciny – Czaje. Jest tam przedsiębiorca, który dorabia się z własnych rąk, zaczął coś robić a w sumie nie ma tam dojazdu.

  2. Brak spójności we współpracy z samorządami gminnymi, szczególnie z Gminą Perlejewo odnośnie pozyskania pieniędzy na uruchomienie budowy mostu w Perlejewie na drodze do Grannego. Były błędy ze strony gminy ale były również ze strony Starostwa bo na bieżąco powinniście uzupełniać dokumenty.

  3. Bicie piany” przed wyborami a w dalszej perspektywie brak działań w sprawie remontów dróg, szczególnie drogi na ul. Wysokiej w Siemiatyczach i drogi do Dziadkowic a także zaniedbania w drogownictwie, w efekcie stan dróg mamy taki, jaki mamy a pieniędzy będzie coraz mniej.

  4. Słaba współpraca z samorządami gmin w zakresie drogownictwa szczególnie w zakresie pozyskania funduszy z zewnątrz powiatu głównie unijnych. Jeżeli chodzi o „schetynówki” wczoraj było dużo mówione o wszystkich powiatach, czy nasz pominięto bo nawet nie wspomniano że coś tam się robi, niech może Radio Białystok sprostuje bo było wstyd słuchać, podano informację o wszystkich ościennych powiatach, o naszym nie podano.

  5. Służba zdrowia: brak wglądu w jakość świadczonych usług medycznych i kontroli sprawdzających zły stan służby zdrowia wpływający na te usługi na czym cierpią rodziny osób tam się leczących. Pewne osoby nie mają tam prawa wchodzić – są i takie sytuacje.

  6. Zlekceważenie dojazdu do Sanktuarium Maryjnego w Ostrożanach , dla pana Starosty Zalewskiego jest to wstyd aby przez tyle lat nie zrobić w tym kierunku nic. Jest to sanktuarium ważne, dajemy na drugie sanktuarium i dobrze że jest tam wszystko zrobione bo jest to sanktuarium na poziomie światowym natomiast to sanktuarium również jest ważne i będąc Starostą, mieszkańcem tej miejscowości żeby nic nie zrobić?

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w pkt 5 omawiamy sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2010. Przewodniczący Rady zaznaczył, że - oczywiście niczego nie negując i nie polemizując – o ile dobrze wie, most w Perlejewie to budżet roku 2011.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy ktoś jeszcze zechce zabrać głos w sprawie wykonania budżetu powiatu za 2010 rok?

Starosta Mikołaj Mantur nawiązując do wypowiedzi radnego Czesława Żero stwierdził : „ nie znam angielskiego ale no kommends”.

 

P – kt 6.

 

Przewodniczący Rady poinformował o przejściu do punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2010 rok.

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem czy ktoś z panów radnych ma pytania lub uwagi do przedłożonego projektu uchwały?

Ponieważ uwagi do projektu nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2010 rok głosowało 15 radnych, 1 był przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 15 głosach „za” 1 „przeciw”, 1 „wstrzymującym” . Uchwała Nr V/29/11 – w załączeniu do protokołu.

 

 

 

 

P – kt 7.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poprosił o zabranie głosu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego Mariusza Pyzowskiego, który przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu powiatu za 2010 rok, opinię o sprawozdaniu finansowym powiatu za 2010 rok oraz opinię dotyczącą informacji o stanie mienia Powiatu Siemiatyckiego. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Mariusz Pyzowski przedstawił również Radzie Uchwałę Nr II-00322-4/11 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 29.04.2011r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu Siemiatyckiego wniosku o udzielenie Zarządowi absolutorium za 2010 rok. - dokumenty przedstawione przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej stanowią załącznik do protokołu.

 

P – kt 8.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o przejściu do punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu.

Za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu głosowało 14 radnych, 1 był przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 14 głosach „za”, 1 „przeciw”, 2 „wstrzymujących”. Uchwała Nr V/30/11 – w załączeniu do protokołu.

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.

 

P – kt 9.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że panowie radni otrzymali pisemną informację Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Siemiatyczach, pan komendant gościł również na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego, gdzie szczegółowo omówił ten temat , w związku z tym czy istnieje potrzeba omawiania przedłożonej informacji, czy panowie radni mają pytania bądź uwagi w tej sprawie?

Radni nie zgłosili pytań i uwag do sprawozdania.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy pan komendant zechce jeszcze coś dodać od siebie jako uzupełnienie?

Zastępca komendanta PSP Jerzy Sitarski poinformował, że odpowie na zadane pytania, ma również przygotowaną prezentację multimedialną ale w tych tych warunkach nie ma możliwości jej przedstawienia.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy są pytania do sprawozdania?

Pytania do sprawozdania nie zostały zgłoszone.

Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu przyjmujeinformację Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Siemiatyczach z realizacji zadań za 2010 rok

 

 

 

 

P – kt 10.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że panowie radni otrzymali pisemną informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania KPP w Siemiatyczach w 2010 roku, informacja ta przedstawiona została również na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego przed dzisiejszą sesją, czy ze strony panów radnych są pytania lub uwagi do przedstawionego materiału?

Radni nie zgłosili pytań do przedłożonej informacji.

 

Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu przyjmujeinformację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania KPP w Siemiatyczach

w 2010 roku.

 

P – kt 11.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że panowie radni również otrzymali pisemną informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Siemiatyckiego za 2010 rok, czy istnieje potrzeba przedstawienia informacji przez Powiatowego Inspektora Sanitarnego , czy panowie radni mają pytania bądź uwagi?

Radni nie zgłosili pytań do sprawozdania.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że Rada Powiatu przyjmujeinformację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Siemiatyckiego za 2010 rok

 

P – kt 12.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że panowie radni otrzymali pisemne sprawozdanie z wykonania planu finansowego SP ZOZ w Siemiatyczach za 2010 rok, dyrektor SP ZOZ Robert Maksimiuk udzielał wyjaśnień na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją czy ze strony panów radnych są pytania do przedłożonego sprawozdania?

Radni nie zgłosili pytań do sprawozdania

Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu przyjmujesprawozdanie z wykonania planu finansowego SP ZOZ w Siemiatyczach za 2010 rok

P – kt 13.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że panowie radni otrzymali i zapoznali się z pisemnym sprawozdaniem przedłożonym przez PCPR czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

Radni nie zgłosili pytań do sprawozdania.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że Rada Powiatu przyjmuje roczne sprawozdanie z działalności za 2010 rok oraz wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na rok 2011 Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach.

 

P – kt 14.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że panowie radni również otrzymali pisemne sprawozdanie z działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Siemiatyczach za 2010 rok, na dzisiejszej sesji gościmy siostrę Marię Cichawę Kierownika Warsztatów, czy ze strony panów radnych są pytania lub potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia co do przedłożonego sprawozdania?

Przewodniczący Rady udzielił głosu siostrze Marii Cichawie.

Siostra Maria Cichawa Kierownik WTZ w Siemiatyczach poinformowała, że chciałaby zabrać głos nie w swojej sprawie a w sprawie Zespołu Szkół Specjalnych w Siemiatyczach. Ponieważ są to bliźniacze placówki i absolwenci tej szkoły przychodzą do Warsztatu więc wie, jak na co dzień wygląda praca z osobami niepełnosprawnymi , jest to bardzo trudna praca zwłaszcza wtedy kiedy są osoby na wózkach, z zaburzonym zachowaniem i fakt , że w szkole specjalnej, w takim budynku jest 50 osób niepełnosprawnych z tym, że wiele osób ma naprawdę znaczny stopień niepełnosprawności, niektórzy głęboki. Było tu wspomniane, że istnieje projekt adaptacji budynku, drogi są ważne ale ta szkoła też jest naprawdę bardzo ważna. Siostra Maria Cichawa podziękowała za to, co Warsztat otrzymuje od powiatu.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w roku 2010 obchodziliśmy jubileusz Warsztatu Terapii Zajęciowej w Siemiatyczach, w którym wraz z niektórymi radnymi miał okazję uczestniczyć. Przewodniczący Rady stwierdził, że chyli czoła za przygotowanie tego jubileuszu i za włożoną pracę jeżeli chodzi o osoby niepełnosprawne. Przewodniczący wyraził opinię, że wniosek, intencja wypowiedzi siostry Marii Cichawy jest dla nas wszystkich zrozumiała, w swojej pracy będziemy widzieli potrzeby w tym zakresie nie omijając dróg bo te również są ważne.

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady stwierdził, że RadaPowiatu przyjmuje sprawozdanie z działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Siemiatyczach w 2010 roku.

 

P – kt 15.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że panowie radni otrzymali pisemne sprawozdanie z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej w Dołubowie w 2010 roku , na dzisiejszej sesji gościmy pana Norberta Krzykawskiego Dyrektora Warsztatów, czy w związku z tym istnieje potrzeba omawiania sprawozdania bądź czy państwo radni mają konkretne pytania do pana dyrektora?

Radni nie zgłosili pytań do sprawozdania.

Przewodniczący Rady stwierdził , że Rada Powiatu przyjmuje sprawozdanie z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej Nr 3 Dołubowo w 2010 roku.

 

P – kt. 16.

Pierwszy projekt uchwały dotyczył wprowadzenia zmian w uchwale Rady Powiatu Siemiatyckiego Nr III/12/10 z dnia 29 grudnia 2010 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Siemiatyckiego na rok 2011

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy będą pytania co do przedstawionego projektu uchwały?

Ponieważ pytania nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale Rady Powiatu Siemiatyckiego Nr III/12/10 z dnia 29 grudnia 2010 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Siemiatyckiego na rok 2011 głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 17 głosach „za”. Uchwała Nr V/31/11 – w załączeniu do protokołu.

Kolejny projekt uchwały dotyczył zmian w wieloletniej prognozie Finansowej Powiatu Siemiatyckiego na lata 2011 – 2015

Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt uchwały również został omówiony na posiedzeniach Komisji przed dzisiejszą sesją, czy panowie radni mają pytania do przedstawionego projektu uchwały?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Siemiatyckiego na lata 2011 – 2015 głosowało 16 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 16 głosach „za” , 1 „wstrzymującym”

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył delegowania radnych do komisji bezpieczeństwa i porządku

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że Komisja Bezpieczeństwa i Porządku powoływana jest zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym w celu realizacji zadań starosty w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Zgodnie z ustawą w skład komisji wchodzi między innymi dwóch radnych delegowanych przez Radę Powiatu, w związku z tym istnieje potrzeba, aby Rada w dniu dzisiejszym wytypowała dwóch radnych do pracy w tejże komisji. Przewodniczący poprosił radnych o zgłaszanie kandydatów do pracy w komisji bezpieczeństwa i porządku.

Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że komisja ta działa zupełnie charytatywnie, nie ma z tego tytułu żadnych diet ani innej formy wynagradzania. Starosta Mikołaj Mantur zaproponował do pracy w komisji kandydaturę Wiceprzewodniczącego Rady Jerzego Szawkało, który był członkiem komisji w poprzedniej kadencji a więc ma doświadczenie w tym temacie i będzie dobrym kandydatem, dobrym członkiem komisji. Starosta Mikołaj Mantur zgłosił również kandydaturę radnego Franciszka Żero.

Przewodniczący Rady zapytał, czy będą inne zgłoszenia?

Inne kandydatury nie zostały zgłoszone.

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy pan Przewodniczący Jerzy Szawkało wyraża zgodę na kandydowanie?

Wiceprzewodniczący Rady Jerzy Szawkało wyraził zgodę na kandydowanie.

Przewodniczący Rady zapytał, czy radny Franciszek Żero wyraża zgodę na kandydowanie?

Radny Franciszek Żero wyraził zgodę na kandydowanie.

Przewodniczący Rady poinformował, że obie kandydatury będą przegłosowane oddzielnie.

W głosowaniuza delegowaniem do komisji bezpieczeństwa i porządku radnego Jerzego Szawkało opowiedziało się 14 radnych, 3 wstrzymało się od głosu.

Za delegowaniem do komisji bezpieczeństwa i porządku radnego Franciszka Żero głosowało 14 radnych, 3 wstrzymało się od głosu.

Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu podjęła uchwałę następującej treści: Uchwała Nr V/33/11 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 20 maja 2011 roku w sprawie delegowania radnych do komisji bezpieczeństwa i porządku

Paragraf 1: Deleguje do komisji bezpieczeństwa i porządku następujących radnych:

1. Jerzy Szawkało

2. Franciszek Żero

Paragraf 2: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uchwała Nr V/33/11 – w załączeniu do protokołu.

Następny projekt uchwały dotyczył wyboru delegata do Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Regionów Nadbużańskich.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poprosił o zgłaszanie kandydatów na delegata do Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Regionów Nadbużańskich.

Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że podchodzi do sprawowania władzy w sposób demokratyczny, stara się dzielić odpowiedzialnością, a ponieważ jemu przypadło w udziale reprezentowanie Powiatu w związku Powiatów Polskich, na konwencie powiatów oraz w innych gremiach więc proponuje, aby tą zaszczytną funkcję pełnił jego zastępca pan Zenon Sielewonowski. Pan Zenon Sielewonowski w pierwszej kadencji samorządu powiatowego był wiceprezesem stowarzyszenia więc ma w tym względzie doświadczenie, Starosta poinformował, że dlatego zgłasza tą kandydaturę.

Inne kandydatury nie zostały zgłoszone.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy Wicestarosta Zenon Sielewonowski wyraża zgodę na kandydowanie?

Wicestarosta Zenon Sielewonowski wyraził zgodę na kandydowanie.

Za wyborem Wicestarosty Zenona Sielewonowskiego na delegata Powiatu Siemiatyckiego do Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Regionów Nadbużańskich głosowało 11 radnych, 5 było przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

Przewodniczący Rady stwierdził , że Rada Powiatu podjęła uchwałę następującej treści: Uchwała Nr V/34/11 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 20 maja 2011 roku w sprawie wyboru delegata do Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Regionów Nadbużańskich.

Paragraf 1: Dokonuje wyboru Pana Zenona Sielewonowskiego na delegata Powiatu Siemiatyckiego do Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia Gmin, Powiatów i Regionów Nadbużańskich

Paragraf 2: Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu

Paragraf 3: Traci moc Uchwała Nr III/13/02 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 30 grudnia 2002r. w sprawie wyboru delegata do Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia Powiatów i Gmin Nadbużańskich.

Uchwała Nr V/34/11 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że temat ten został omówiony na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy ze strony panów radnych są pytania do przedłożonego projektu uchwały?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

Za podjęciem uchwaływ sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 17 głosach „za”. Uchwała Nr V/35/11 – w załączeniu do protokołu.

Następny projekt uchwały dotyczył powierzenia Gminie Mielnik zadań publicznych Powiatu Siemiatyckiego

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy w tej sprawie potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały sprawie powierzenia Gminie Mielnik zadań publicznych Powiatu Siemiatyckiego głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 17 głosach „za”. Uchwała Nr V/36/11 – w załączeniu do protokołu.

 

Następny projekt uchwały dotyczył określenia realizowanych zadań przez samorząd powiatowy, wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123 poz. 776 z późniejszymi zmianami) finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2011

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ze strony panów radnych są pytania do przedstawionego projektu uchwały?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

Za podjęciem uchwaływ sprawie określenia realizowanych zadań przez samorząd powiatowy, wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123 poz. 776 z późniejszymi zmianami) finansowanych ze środków Państwowego FunduszuRehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2011głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 17 głosach „za”. Uchwała Nr V/37/11 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył uchylenia Uchwały Nr IV/21/11 Rady Powiatu Siemiatyckiego

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt został omówiony na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy ze strony panów radnych są pytania lub uwagi do przedstawionego projektu uchwały?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie uchylenia Uchwały Nr IV/21/11 RadyPowiatu Siemiatyckiego głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 17 głosach „za”. Uchwała Nr V/38/11 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył nadania Statutu Zasadniczej Szkole Zawodowej wchodzącej w skład Zespołu Szkół w Siemiatyczach

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji przed dzisiejszą sesją, czy panowie radni mają pytania do przedstawionego projektu uchwały?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwaływ sprawie nadania Statutu Zasadniczej Szkole Zawodowej wchodzącej w skład Zespołu Szkół w Siemiatyczach głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 17 głosach „za”. Uchwała Nr V/39/11 – w załączeniu do protokołu.

Następny projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały Nr IV/22/11 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 16 lutego 2011r. w sprawie ustalenia planu sieci szkół publicznych ponadgimnazjalnych, specjalnych oraz innych szkół prowadzonych przez Powiat Siemiatycki

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach Komisji przed dzisiejszą sesją, czy panowie radni mają pytania do przedstawionego projektu uchwały?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/22/11 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 16 lutego 2011r. w sprawie ustalenia planu sieci szkół publicznych ponadgimnazjalnych, specjalnych oraz innych szkół prowadzonych przez Powiat Siemiatycki głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 17 głosach „za”. Uchwała Nr V/40/11 – w załączeniu do protokołu.

P – kt 17.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że w związku z tym, że pierwsze zapytanie pana radnego Pierlejewskiego później powtórzenie przez pana radnego Czesława Żero dotyczyło tematu, w którym Przewodniczący jest osobą wywołana do odpowiedzi więc postara się to uczynić. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poinformował, że rzeczywiście, na pisemny wniosek pana Zenona Sielewonowskiego radnego Powiatu, Wicestarosty Siemiatyckiego , który wystąpił do Przewodniczącego Rady z pismem następującej treści: „W związku z pojawiającymi się insynuacjami na posiedzeniach Rady Powiatu, dotyczącymi mojego świadectwa dojrzałości a także w nawiązaniu do mojej wypowiedzi na ostatniej sesji Rady uprzejmie proszę Pana Przewodniczącego o wystąpienie do Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Curie – Skłodowskiej w Hajnówce z prośbą o potwierdzenie uzyskania przeze mnie egzaminu maturalnego, który zdałem w 1974 roku. Z poważaniem Wicestarosta Zenon Sielewonowski.”

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że bez zbędnej zwłoki zwrócił się z pismem do dyrekcji Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Hajnówce przy ul. Piłsudskiego 7 z pismem następującej treści: „W związku z zapytaniami zgłaszanymi przez radnych Powiatu Siemiatyckiego na sesjach Rady Powiatu zwracam się z prośbą o pisemne potwierdzenie faktu ukończenia w 1974 roku Liceum Ogólnokształcącego w Hajnówce oraz zdania egzaminu maturalnego przez pana Zenona Sielewonowskiego, syna Eugeniusza urodzonego w Miłkowicach Maćkach, radnego Powiatu Siemiatyckiego obecnej kadencji, pełniącego funkcję Wicestarosty Siemiatyckiego”.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w odpowiedzi na pismo Rady, którą reprezentuje otrzymał pismo następujące: „Pan Bogusław Zduniewicz Przewodniczący Rady Powiatu w Siemiatyczach. W odpowiedzi na pismo w sprawie Pana Zenona Sielewonowskiego urodzonego w Miłkowicach Maćkach informuję, że:

  1. Na podstawie arkuszy ocen potwierdzam, że Pan Zenon Sielewonowski ukończył Liceum Ogólnokształcące w Hajnówce w 1974 roku.

  2. Na podstawie protokołu egzaminu dojrzałości Nr 20 Liceum Ogólnokształcącego potwierdzam, że Zenon Sielewonowski zdał egzamin dojrzałości przed Państwową Komisją Egzaminacyjną w 1974 roku.

    Z poważaniem Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących mgr Maria Skwarczyńska.”

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że z jego strony tyle jeżeli chodzi o odpowiedź na zadane pytania, bo nie interpelacje, w sprawie pana radnego Pierlejewskiego i pana radnego Czesława Żero w części dotyczącej tego tematu, który przedstawił Wysokiej Radzie. Przewodniczący Rady poprosił Starostę o poprowadzenie dalszej realizacji punktu „Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych”.

Starosta Mikołaj Mantur przypomniał, że kolejną interpelację złożył radny Mariusz Pyzowski. Interpelacja dotyczyła funkcjonowania naszej jednostki POZ w Mielniku. O udzielenie odpowiedzi Starosta Mikołaj Mantur poprosił dyrektora SP ZOZ Roberta Maksimiuka.

Dyrektor SP ZOZ Robert Maksimiuk poinformował, że SP ZOZ w Siemiatyczach posiada dwa ośrodki zdrowia tzw. POZ-ty, jeden w Mielniku drugi w Śledzianowie. Faktycznie, w ostatnim okresie był problem z obsadą lekarza jeżeli chodzi o ośrodek zdrowia w Mielniku. Problem ten pojawił się w momencie, kiedy jeden z lekarzy przedłożył długotrwałe zwolnienie lekarskie. W tym ośrodku pracuje jeszcze druga pani doktor, pani doktor Terpiał, akurat tak się złożyło, że w bieżącym tygodniu i dwa tygodnie temu była chora więc w pewnym momencie ośrodek ten nie funkcjonował, natomiast w tym tygodniu zaistniała sytuacja, że pani doktor musiało nie być ale udało się zorganizować zastępstwo tak, że na te 3 dni: środa, czwartek, piątek w tym ośrodku zdrowia przyjmuje dr Sołowiński zastępując panią dr Terpiał. Co będzie dalej? Poszukujemy lekarza do ośrodka zdrowia w Mielniku, działania te prowadzone są zarówno ze strony dyrektora SP ZOZ jak w Wójta Toboty. Dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że ze względu na możliwości finansowe SP ZOZ w Siemiatyczach prowadził z wójtem rozmowy na temat - o ile lekarz się znajdzie – zapewnienia mieszkania przez wójta w Mielniku oraz partycypacji w kosztach wynagrodzenia gdyż te oferty, które zostały złożone przez lekarzy są poza zasięgiem finansowym SP ZOZ. Pan Wójt wyraził na to zgodę i poszukiwania nadal trwają. Dyrektor Robert Maksimiuk wyraził nadzieję, że będzie nowy lekarz, który będzie już na stałe , nie będzie takich problemów jak obecnie. Dyrektor poinformował, że w przypadku jeśli będą braki w obsadzie będzie starał się przekierunkowywać - o ile to będzie tylko możliwe - lekarzy z oddziału wewnętrznego lub z oddziału dziecięcego po to, aby ośrodek w Mielniku wspomóc.

Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że kolejną interpelacją była inicjatywa – jego zdaniem trafna – radnego Jana Zalewskiego odnośnie możliwości organizacji w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich minigiełdy lub też innej formuły lokalnego ośrodka pośredniczącego w obrocie towarami rolnymi. Starosta poinformował, że o takiej możliwości dowiedział się na posiedzeniu Komisji Finansowo Budżetowej w środę, był zaabsorbowany sesją oraz innymi sprawami jednak deklaruje iż od poniedziałku obydwa wydziały w tym temacie właściwe czyli Wydział Rozwoju Gospodarczego oraz wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska podejmą wspólne działania aby temat ten odpowiednio rozpoznać i realizować. Zapewne będziemy chcieli robić to przy udziale albo wszystkich samorządów gminnych albo przynajmniej przy udziale samorządu na którego terenie miałoby to funkcjonować.

 

Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że kolejne interpelacje i zapytania zgłoszone zostały przez radnego Czesława Żero. Pierwsza, dotycząca matury została załatwiona. Kolejne pytanie dotyczyło udostępnienia protokołu z kontroli CBA w Starostwie Powiatowym. Po zapytaniu, sugestii pana radnego, aby protokół ten upublicznić podjęliśmy działania, wystąpiliśmy do CBA, do prokuratury, do Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Sprawę tę prowadził Sekretarz Jerzy Woźniak – Starosta Mikołaj Mantur poprosił Sekretarza Jerzego Woźniaka o przedstawienie skutków podjętych działań.

Sekretarz Jerzy Woźniak poinformował, że po sesji w dniu 16 lutego Starosta wystąpił z pismem do Prokuratury Okręgowej, do Centralnego Biura Antykorupcyjnego i do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, pismo generalnie takie samo do wszystkich: „W imieniu Powiatu Siemiatyckiego zwracam się z prośbą o udzielenie informacji w niżej opisanej sprawie: Prokuratura Okręgowa w Białymstoku prowadziła postępowanie w sprawie oznaczonej sygn. akt: V Ds. 42/09. Postępowanie zostało wszczęte na podstawie protokołu z kontroli przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach przez Centralne Biuro Antykorupcyjne w związku z organizacją przetargów nieograniczonych na wykonanie prac geodezyjnych w postaci scaleń gruntów. W efekcie prowadzonych działań postępowanie zostało zakończone wydaniem w dniu 31 grudnia 2009r. postanowienia o umorzeniu śledztwa. Na sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego w dniu 16 lutego 2011r. jeden z radnych zgłosił wiosek o ujawnienie treści wyżej powołanego protokołu Centralnego Biura Antykorupcyjnego. W związku z powyższym prosimy o zajęcie stanowiska co do możliwości ujawnienia (oraz formy ujawnienia) protokołu, biorąc pod uwagę fakt, że jest on częścią materiału dowodowego zgromadzonego w toku śledztwa”.

Sekretarz Powiatu Jerzy Woźniak poinformował, że odpowiedź od Prokuratury Okręgowej brzmi następująco: „W odpowiedzi na pismo z dnia 7.03.20011r. uprzejmie informuję iż Prokuratura Okręgowa w Białymstoku wyraża zgodę na ujawnienie treści protokołu Centralnego Biura Antykorupcyjnego z kontroli przeprowadzonej w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach, który jest częścią materiału dowodowego w prawomocnie zakończonym śledztwie o ile nie sprzeciwi się temu Centralne Biuro Antykorupcyjne”.

Otrzymaliśmy również odpowiedź od Centralnego Biura Antykorupcyjnego jest ona dość długa, przytaczają oni tam fragmenty ustawy o dostępie do informacji publicznej. Sekretarz Jerzy Woźniak poinformował, że przeczyta tylko najważniejszą część, jeżeli ktoś z radnych będzie zainteresowany – udostępnimy całość : „Do udostępnienia informacji publicznej obowiązane są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne. Prawo do informacji publicznej nie jest prawem bezwzględnym i podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Ponadto prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Reasumując: protokół z kontroli z uwzględnieniem wyżej wymienionych ograniczeń powinien zostać udostępniony podmiotowi trzeciemu na jego wniosek.”

Otrzymaliśmy również odpowiedź z Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych: „Każdorazowo przetwarzanie danych osobowych (w tym również udostępnianie takich danych) powinno przebiegać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W przypadku braku przepisów szczególnych dotyczących określonego rodzaju przetwarzania danych należy stosować ogólne zasady przetwarzania danych przewidziane w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. O ochronie danych osobowych”. Sekretarz Powiatu Jerzy Woźniak poinformował, że Starostwo Powiatowe udostępni taki protokół na wniosek z zachowaniem zasad prywatności, tam gdzie będą nazwiska i nazwy firm zostanie to zaczernione. Sekretarz Jerzy Woźniak podkreślił, że nie upubliczniamy tego w internecie tylko na wniosek, jeżeli ktoś jest zainteresowany może złożyć wniosek, Sekretarz zaprosił do siebie, gdyby ktoś chciał skorzystać z pomocy w napisaniu wniosku, i będzie to udostępnione.

Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że kolejna interpelacja radnego Czesława Żero dotyczyła budowy nawierzchni drogi w pobliżu wsi Klepacze , realizowane jest to w ramach zagospodarowania poscaleniowego Ostrożany I. Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że tam już są maszyny w okolicach wsi, prawdopodobnie dzisiaj do budowy przystąpiono.

Starosta poinformował, że kolejna wypowiedź, bo nie jest to interpelacja, pana radnego Żero dotyczyła kłótni Starosty z panem radnym Józefem Danilukiem odnośnie tematu czy Wysoka czy Osmola. Starosta Mikołaj Mantur stwierdził, że jak pewnie pan radny Żero się orientuje interpelacje są kierowane do Zarządu, Starosta jako Przewodniczący Zarządu na nie odpowiada , to nie jest interpelacja , tego typu wypowiedzi pan radny ma prawo wygłaszać jeżeli pan Przewodniczący pozwoli i uzna za zasadne w punkcie „Sprawy różne wolne wnioski i oświadczenia radnych”.

Starosta Mikołaj Mantur przypomniał, że kolejny temat dotyczył możliwości ograniczenia, obniżenia diet radnych. Starosta Mikołaj Mantur podkreślił, że nie jest to temat do niego, on jako Przewodniczący Zarządu realizujący budżet jest za tym, aby diety były jak najniższe bo wtedy zostanie więcej pieniędzy w budżecie ale nie jest to inicjatywa Starosty, Starosta diet nie pobiera więc proponuje aby jeżeli są takie sygnały, taka wola to właśnie z inicjatywy wszystkich radnych lub grupy radnych przygotować odpowiedni projekt uchwały, odpowiednie propozycje i tak to zrealizować.

Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że ostatnia interpelacja radnego Czesława Żero dotyczyła perspektyw funkcjonowania SP ZOZ w związku z ewentualną komercjalizacją, wyeliminowania niewłaściwego zachowania, stosunku personelu do pacjentów. O udzielenie odpowiedzi Starosta poprosił dyrektora SP ZOZ Roberta Maksimiuka.

Dyrektor SP ZOZ Robert Maksimiuk podkreślił, że każdy pacjent ma prawo poskarżyć się na to, że coś źle funkcjonuje albo że lekarz lub pielęgniarka źle wykonali swoją pracę, dyrektor Markimiuk poinformował, że przyjmuje takie osoby, nie zawęża tego przyjmowania do jednego dnia, jeżeli ma czas to każda osoba może przyjść i się poskarżyć na każdą osobę z personelu, każda taka skarga jest indywidualnie rozpatrywania, jeżeli dotyczy to konkretnego lekarza, personelu medycznego, w rozpatrywaniu takiej skargi uczestniczy dr Prochowicz gdyż to on jako lekarz sprawuje nadzór nad lecznictwem w szpitalu w Siemiatyczach. W ostatnim okresie, w ostatnich kilku miesiącach była tylko jedna taka skarga na piśmie i dwie skargi ustne. Te trzy skargi zostały załatwione, osoby, które się skarżyły zostały zaproszone i wyjaśniono wszelkiego rodzaju kwestie, w tym kwestie medyczne z omówieniem karty historii choroby przez pana dr Prochowicza.

Jeżeli chodzi o przesunięcia kadrowe dyrektor Robert Maksimiuk stwierdził że rozumie, że pan radny ma na myśli oddział wewnętrzny. Są prowadzone rozmowy, dyrektor poinformował, że przeprowadził dwie takie rozmowy, o efektach tych rozmów poinformuje.

Jeżeli chodzi o stwierdzenie, że niektórzy pacjenci nie mogą się leczyć w szpitalu – dyrektor Robert Maksimiuk stwierdził, że nie wie o takich przypadkach., dyrektor poprosił o zgłaszanie tego rodzaju przypadków, każdy pacjent ma równy dostęp do służby zdrowia, nie ma zamykania gabinetów lekarskich, pielęgniarskich przed żadnym pacjentem, jest to publiczna służba zdrowia i każdy ma do tego dostęp. Jeżeli są jakieś problemy w dostępie – dyrektor zaprosił do siebie, pomoże taki dostęp do lekarza uzyskać.

Jeżeli chodzi o komercjalizację szpitala dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że w dniu 11 maja pan Prezydent podpisał ustawę o działalności leczniczej. Ta ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2011 roku, niektóre zapisy tej ustawy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku. Zgodnie z tymi zapisami jeżeli Zakład Opieki Zdrowotnej osiągnie wynik ujemny za rok 2012 to organ prowadzący po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego ma 3 miesiące na wyrównanie tego ujemnego wyniku finansowego, jeżeli tego nie zrobi ma 12 miesięcy na skomercjalizowanie szpitala. Państwo jako organ, jako radni decydujecie, co się z tym szpitalem dzieje , można taką decyzję podjąć wcześniej, zależy to od państwa radnych ale przepisy mówią, że pierwszym momentem może być rok 2013.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zwrócił się z pytaniem do radnych zgłaszających interpelacje i zapytania czy są zadowoleni z udzielonych odpowiedzi?

Głos zabrał radny Ryszard Pierlejewski, który przypomniał, że wcześniej zabukował sobie możliwość wystąpienia. Na pewno po uzyskaniu tej informacji nam wszystkim zrobiło się pewnie lżej, uratowaliśmy honor całej Rady, pewnie szczególnie dobrze czuje Zarząd, pan Starosta, że wynikła taka a nie inna sytuacja. Radny Ryszard Pierlejewski podkreślił, że sprawę tą pilotował tylko dlatego że pochodzi z wyboru miejskiego i ta sprawa bardzo bulwersowała jego wyborców, na dzień dzisiejszy jest sytuacja taka, jaka jest niemniej radny Ryszard Pierlejewski zwracając się do Przewodniczącego Rady poinformował, że chciałby mieć to pismo potwierdzone za zgodność z oryginałem.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że jako Rada działamy transparentnie jeżeli chodzi o pisma, jest Biuro Rady Powiat, pan radny wie gdzie, proszę się zgłosić.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy wszyscy zgłaszający interpelacje i zapytania są usatysfakcjonowani udzielonymi odpowiedziami?

Z sali nie padły głosy sprzeciwu.

 

Przewodniczący Rady Bogusałw Zduniewicz stwierdził, że nie chciałby podejmować tematu z ratowaniem honoru, wypowiedział się jak to się ma od strony prawa, które funkcjonuje i obowiązuje i Zarząd i Starostę jak i Przewodniczącego Rady i radnych w tej materii jeżeli chodzi o funkcjonowanie radnego w aspekcie wykształcenia. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, że cieszy się bardzo jak to rozumie z wypowiedzi pana radnego Pierlejewskiego, temat zostaje rozstrzygnięty w taki sposób, że – jak się wyraził radny Pierlejewski – wszyscy powinni być zadowoleni.

 

P – kt 18.

 

Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że zbliża się nasze święto, „Dzień Samorządowca”, które przypada pod koniec maja, uroczystość ta odbędzie się 27 maja w szkółce w Adamowie. Starosta serdecznie zaprosił na to święto radnych, kierowników jednostek.

 

Radny Tadeusz Niewiadomski zwracając się do Starosty zapytał, czy w strukturach Starostwa funkcjonuje Wydział Organizacyjno Prawny? Jeżeli tak to w jakiej strukturze a jeżeli nie to dlaczego jeszcze funkcjonuje w Statucie?

Starosta Mikołaj Mantur stwierdził, że nie mogłoby funkcjonować Starostwo bez Wydziału Organizacyjno Prawnego, taki wydział funkcjonuje. Analogicznie jak w przypadku Wydziału Finansowego, który podlega bezpośrednio pani Skarbnik, Wydział Organizacyjno Prawny podlega bezpośrednio panu Sekretarzowi, pan Sekretarz jest jednocześnie naczelnikiem tego Wydziału tak, jak pani Skarbnik jest naczelnikiem Wydziału FB.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że pani dyrektor Bożena Krzyżanowska i pan Starosta zapraszają radnych na powiatową konferencję pt. „Jakość edukacji tworzymy w szkole”, która odbędzie się 16 czerwca 2011 o godz. 1400 w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego.

Dyrektor Zespołu Szkół w Siemiatyczach Bożena Krzyżanowska serdecznie zaprosiła na konferencję. Generalnie, informacyjnie jest ona przeznaczona dla dyrektorów szkół i jednostek, które zajmują się edukacją jednak wie, że radni są bardzo zainteresowani rozwojem oświaty w naszym powiecie w związku z tym serdecznie zaprasza. Program jest bogaty. Głównym punktem konferencji jest wykład dr Marka Kaczmarzyka, który zajmuje się dydaktyką ewolucyjną czyli uwarunkowaniami biologicznymi procesów myślenia, uczenia się oraz nauczania. Jest to kierownik katedry dydaktyki Uniwersytetu Śląskiego. Jest to jeden z punktów tej konferencji, bardzo ciekawy wykład, cała konferencja przygotowana jest w sposób bardzo ciekawy.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w okresie międzysesyjnym wpłynął do Rady Powiatu wniosek od Rady Sołeckiej Stacji Siemiatycze, dotyczy ulicy, która przebiega w sołectwie Siemiatycze Stacja, został zgodnie z właściwością przekazany dla Zarządu, Zarząd zajmował się tą sprawą i z pewnością zostanie udzielona odpowiedź.

Organizacja turystyczna Szlak Jagielloński przesłała nam jako Radzie materiały i swoje wydawnictwa, temat ten był już w poprzedniej kadencji, po raz kolejny zapraszają nasz powiat do członkostwa w tej organizacji.

Siemiatycki Ośrodek Kultury serdecznie zaprasza radnych na spotkanie autorskie z Zofią Pomian Piętką, które odbędzie się 26 maja 2011r. o godz.1700 w sali Ośrodka Kultury przy ul. Zaszkolnej.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że są to wszystkie sprawy, jakie miał do przekazania Wysokiej Radzie i zapytał, czy ktoś z panów radnych zechce jeszcze zabrać głos w tym punkcie?

Radny Jan Zalewski poinformował, że radni otrzymali pismo, stanowisko jednostek samorządu terytorialnego do pana Marszałka Dworzańskiego, z podpisami Starosty , burmistrzów i wójtów z naszego powiatu. Rady poprosił o krótki komentarz na ten temat bo wiadomo, że drogi te są fatalne , droga Siemiatycze – Ciechanowiec jest zdecydowanie gorsza, źle że jest gorsza od drogi Siemiatycze – Kleszczele jedną i drugą trzeba robić. Radny Jan Zalewski poinformował, że wie, że lotniska nie będzie bo sprawa ta była omawiana na ostatnim Zarządzie Wojewódzkim Polskiego Stronnictwa Ludowego. Radny poinformował, że stawiał sprawę dość ostro, nawet był posądzony przez niektórych kolegów że jest przeciwko budowie lotniska , radny podkreślił, że jest za lotniskiem tylko aby środki te nie przepadły należy przeznaczyć je na drogi wojewódzkie. Radny Jan Zalewski zwracając się do Starosty stwierdził, że trzeba działać i poinformował, że w poniedziałek ma spotkanie w Białymstoku i będzie dalej mówił na ten temat bo krążą słuchy, że jest już plan co do wykorzystania tych środków a naszych dróg nie ma.

Starosta Mikołaj Mantur poinformował, że to stanowisko samorządów do pana Marszałka jest jednym z działań, które podejmujemy w tym temacie. Starosta poinformował, że we wtorek spotka się z panem Marszałkiem, przekaże na ręce Marszałka to pismo i oczywiście niezależnie od tego tak, jak pan radny Zalewski podejmuje działania w swojej formacji, która jest współkoalicjantem w Zarządzie Województwa tak samo Starosta podejmuje takie działania w formacji, która tworzy tą koalicję w województwie i będzie je bardzo intensyfikował, przyszły tydzień będą to spotkania, wizyty w tym kierunku aby droga do Ciechanowca jako – w ocenie Starosty – będąca w gorszym stanie niż droga do Połowców, była robiona w pierwszej kolejności aczkolwiek wójt Gminy Nurzec wahał się podpisać to stanowisko bo jego zdaniem bardziej wyeksponowana była droga do Ciechanowca a jemu bardziej zależy na drodze, która przebiega przez jego gminę. Nie można było wprost jednoznacznie wskazać bo są różne interesy samorządów gminnych niemniej jednak wiadomo, że droga do Ciechanowca jest priorytetem, jest to dłuższy odcinek i ona będzie preferowana.

P – kt 19.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad dzisiejszej sesji PrzewodniczącyRady Bogusław Zduniewicz podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady V sesji IV kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

 

mgr inż. Bogusław Zduniewicz

 

Protokołowała: Elżbieta Malinowska

Metryka strony

Udostępniający: SP

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2011-07-27

Data modyfikacji: 2011-07-27

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2011-07-27