Uchwała Nr XXIII/222/14 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 16 czerwca 2014 roku w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Powiatowi Siemiatyckiemu lub jego jednostkom podległym Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.) oraz art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) uchwala się, co następuje: § 1. -
Uchwała określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Powiatowi Siemiatyckiemu lub jego jednostkom podległym od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, zwanych dalej „dłużnikami”. -
Przepisów uchwały nie stosuje się do należności, których zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania i rozkładania na raty określają odrębne przepisy. § 2. Pod pojęciem należności rozumie się należność główną, odsetki i inne należności uboczne, które nie są przedawnione i podlegają egzekucji. § 3. Do umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności uprawniony jest Zarząd Powiatu Siemiatyckiego. § 4. -
Należność może zostać umorzona z urzędu, jeżeli wystąpi jedna z przesłanek: -
osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6 000 zł; -
osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie; -
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne; -
jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji; -
zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny. -
Na wniosek dłużnika należności, których termin płatności minął, mogą być umarzane w całości lub w części, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym, w szczególności, gdy: -
w przypadku osób fizycznych: ściąganie zależności zagraża egzystencji dłużnika, -
w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej: -
istnieje zagrożenie likwidacji miejsc pracy i utraty źródła dochodów przez osoby niepełnosprawne, lub -
przyczyną okresowej utraty płynności finansowej były nie dające się przewidzieć zdarzenia losowe. -
Umorzenie może nastąpić jeżeli podstawy do udzielenia ulgi, o których mowa w ust. 2, potwierdzone są dokumentami dołączonymi do wniosku lub znajdującymi się w posiadaniu wierzyciela. -
Umorzenie należności, za którą odpowiada solidarnie więcej niż jeden dłużnik, może nastąpić, gdy okoliczności uzasadniające umorzenie wymienione w ust. 1 i 2 zachodzą wobec wszystkich dłużników. § 5. -
Na wniosek dłużnika można odroczyć spłatę całości lub części należności, albo rozłożyć na raty spłatę całości lub części należności, jeżeli przemawiają za tym uzasadnione, ważne interesy dłużnika, w szczególności udokumentowane trudności płatnicze dłużnika, a interes Powiatu Siemiatyckiego nie stoi temu na przeszkodzie. -
Od należności, której termin zapłaty odroczono lub rozłożono zapłatę na raty, nie pobiera się odsetek za zwłokę od dnia zawarcia umowy lub porozumienia, o których mowa w § 6 ust. 2, do upływu terminów zapłaty, wynikających z tejże umowy lub porozumienia. -
Jeżeli w ustalonym terminie dłużnik nie zapłaci należności odroczonej lub nie zapłaci którejkolwiek z rat, na jakie została rozłożona należność, terminem płatności należności objętej odroczeniem lub ratą staje się termin pierwotny. § 6. -
Umarzanie należności z urzędu następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli. -
Stosowanie ulg na wniosek, o których mowa w § 4 ust. 2 oraz w § 5 uchwały wymaga formy pisemnej i następuje na podstawie przepisów prawa cywilnego, w drodze umowy lub porozumienia. § 7. -
Wniosek dłużnika, o którym mowa w § 4 ust. 2 i § 5 ust. 1, powinien zawierać w szczególności: -
imię i nazwisko albo nazwę, NIP, miejsce zamieszkania lub siedzibę i adres dłużnika, -
kwotę zadłużenia, -
udokumentowane informacje o: -
sytuacji majątkowej, źródłach i wysokości dochodów dłużnika oraz osób prowadzących wraz z nim wspólne gospodarstwo domowe i liczbie osób pozostających na jego utrzymaniu, -
faktycznym stanie finansowym dłużnika, z którego wynika, że: -
w odniesieniu do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – średniomiesięczny łączny dochód, za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku, nie przekracza 200 % kryterium dochodowego określonego w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182 z późn. zm.), -
w odniesieniu do przedsiębiorców nie wymienionych wyżej, osób prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej – wystąpiła u niego strata z tytułu prowadzonej działalności wykazana w sprawozdaniu finansowym i deklaracji podatkowej za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku, -
innych istniejących zobowiązaniach dłużnika, -
przyczyny ubiegania się o umorzenie, odroczenie terminu spłaty całości lub części wierzytelności lub rozłożenia spłaty całości lub części wierzytelności na raty, -
proponowane terminy i kwoty spłaty. -
W przypadku, gdy wniosek nie spełnia wymagań określonych w ust. 1, wnioskodawca zostaje wezwany do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Brak uzupełnienia wniosku skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia. -
Do wnioski należy dołączyć kopie dowodów, na podstawie których został on sporządzony. -
Podmiot właściwy do rozpoznania wniosku może zażądać okazania oryginału dokumentu, którego kopia została załączona do wniosku lub jego odpisu poświadczonego za zgodność z oryginałem, w przypadku powzięcia wątpliwości co do wiarygodności lub autentyczności takiego dokumentu. § 8. -
W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą możliwe jest udzielanie ulg, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 5, w § 4 ust. 2 oraz w § 5, które stanowią wyłącznie pomoc de minimis, udzielaną zgodnie z Rozporządzeniem Komisji Unii Europejskiej Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L Nr 352 z 24.12.2013 r.), z wyłączeniem możliwości udzielania pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie. -
Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy: -
wszystkich zaświadczeń o pomoc de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, -
informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis – których zakres określany jest w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.). -
Dłużnik korzystający z pomocy de minimis na podstawie niniejszej uchwały jest zobowiązany do przedłożenia w żądanym terminie – na wniosek organu udzielającego pomocy – dodatkowych dokumentów lub informacji niezbędnych dla jej oceny oraz prawidłowego udzielania. -
W przypadku, kiedy udzielenie ulgi stanowiącej pomoc de minimis nie jest możliwe z uwagi na przekroczenie pułapu dopuszczalnej pomocy de minimis lub z uwagi na niedopełnienie obowiązków określonych w ust. 2 i 3, wniosek dłużnika o ulgi pozostaje bez rozpatrzenia. § 9. -
Wniosek o udzielenie ulgi należy składać do kierownika jednostki podległej Powiatowi Siemiatyckiemu będącej wierzycielem. -
Kierownik jednostki, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku Starostwa Powiatowego naczelnik komórki organizacyjnej urzędu właściwej w danej sprawie, dokonuje wstępnej weryfikacji wniosku. -
Postępowanie wyjaśniające, o którym mowa w ust. 2, kończy się sporządzeniem informacji pisemnej podsumowującej to postępowanie, kierowanej do organu uprawnionego do udzielania ulg określonego w § 3 niniejszej uchwały. § 10. Zarząd Powiatu Siemiatyckiego przedstawia Radzie Powiatu w corocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu informację o liczbie, rodzaju i wysokości udzielonych ulg w trybie niniejszej uchwały, według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku. § 11. Traci moc Uchwała Nr VI/42/11 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 13 lipca 2011 roku w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Powiatowi Siemiatyckiemu lub jego jednostkom podległym. § 12. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Siemiatyckiego. § 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. Przewodniczący Rady Ryszard Pierlejewski |