Uchwala_XXIII_222_14

Uchwała Nr XXIII/222/14

Rady Powiatu Siemiatyckiego

z dnia 16 czerwca 2014 roku

 

w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Powiatowi Siemiatyckiemu lub jego jednostkom podległym

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.) oraz art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

 

§ 1.

  1. Uchwała określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających Powiatowi Siemiatyckiemu lub jego jednostkom podległym od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, zwanych dalej „dłużnikami”.

  2. Przepisów uchwały nie stosuje się do należności, których zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania i rozkładania na raty określają odrębne przepisy.


§ 2.

Pod pojęciem należności rozumie się należność główną, odsetki i inne należności uboczne, które nie są przedawnione i podlegają egzekucji.

 

§ 3.

Do umarzania, odraczania i rozkładania na raty spłaty należności uprawniony jest Zarząd Powiatu Siemiatyckiego.

 

§ 4.

  1. Należność może zostać umorzona z urzędu, jeżeli wystąpi jedna z przesłanek:

    1. osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6 000 zł;

    2. osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;

    3. zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;

    4. jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;

    5. zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny.

  2. Na wniosek dłużnika należności, których termin płatności minął, mogą być umarzane w całości lub w części, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym, w szczególności, gdy:

    1. w przypadku osób fizycznych: ściąganie zależności zagraża egzystencji dłużnika,

    2. w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej:

      1. istnieje zagrożenie likwidacji miejsc pracy i utraty źródła dochodów przez osoby niepełnosprawne, lub

      2. przyczyną okresowej utraty płynności finansowej były nie dające się przewidzieć zdarzenia losowe.

  3. Umorzenie może nastąpić jeżeli podstawy do udzielenia ulgi, o których mowa w ust. 2, potwierdzone są dokumentami dołączonymi do wniosku lub znajdującymi się w posiadaniu wierzyciela.

  4. Umorzenie należności, za którą odpowiada solidarnie więcej niż jeden dłużnik, może nastąpić, gdy okoliczności uzasadniające umorzenie wymienione w ust. 1 i 2 zachodzą wobec wszystkich dłużników.

 

 

§ 5.

  1. Na wniosek dłużnika można odroczyć spłatę całości lub części należności, albo rozłożyć na raty spłatę całości lub części należności, jeżeli przemawiają za tym uzasadnione, ważne interesy dłużnika, w szczególności udokumentowane trudności płatnicze dłużnika, a interes Powiatu Siemiatyckiego nie stoi temu na przeszkodzie.

  2. Od należności, której termin zapłaty odroczono lub rozłożono zapłatę na raty, nie pobiera się odsetek za zwłokę od dnia zawarcia umowy lub porozumienia, o których mowa w § 6 ust. 2, do upływu terminów zapłaty, wynikających z tejże umowy lub porozumienia.

  3. Jeżeli w ustalonym terminie dłużnik nie zapłaci należności odroczonej lub nie zapłaci którejkolwiek z rat, na jakie została rozłożona należność, terminem płatności należności objętej odroczeniem lub ratą staje się termin pierwotny.

 

§ 6.

  1. Umarzanie należności z urzędu następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli.

  2. Stosowanie ulg na wniosek, o których mowa w § 4 ust. 2 oraz w § 5 uchwały wymaga formy pisemnej i następuje na podstawie przepisów prawa cywilnego, w drodze umowy lub porozumienia.

 

§ 7.

  1. Wniosek dłużnika, o którym mowa w § 4 ust. 2 i § 5 ust. 1, powinien zawierać w szczególności:

  2. imię i nazwisko albo nazwę, NIP, miejsce zamieszkania lub siedzibę i adres dłużnika,

  3. kwotę zadłużenia,

  4. udokumentowane informacje o:

    1. sytuacji majątkowej, źródłach i wysokości dochodów dłużnika oraz osób prowadzących wraz z nim wspólne gospodarstwo domowe i liczbie osób pozostających na jego utrzymaniu,

    2. faktycznym stanie finansowym dłużnika, z którego wynika, że:

  5. w odniesieniu do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – średniomiesięczny łączny dochód, za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku, nie przekracza 200 % kryterium dochodowego określonego w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182 z późn. zm.),

  6. w odniesieniu do przedsiębiorców nie wymienionych wyżej, osób prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej – wystąpiła u niego strata z tytułu prowadzonej działalności wykazana w sprawozdaniu finansowym i deklaracji podatkowej za rok poprzedzający złożenie kompletnego wniosku,

    1. innych istniejących zobowiązaniach dłużnika,

  7. przyczyny ubiegania się o umorzenie, odroczenie terminu spłaty całości lub części wierzytelności lub rozłożenia spłaty całości lub części wierzytelności na raty,

  8. proponowane terminy i kwoty spłaty.

  9. W przypadku, gdy wniosek nie spełnia wymagań określonych w ust. 1, wnioskodawca zostaje wezwany do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Brak uzupełnienia wniosku skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.

  10. Do wnioski należy dołączyć kopie dowodów, na podstawie których został on sporządzony.

  11. Podmiot właściwy do rozpoznania wniosku może zażądać okazania oryginału dokumentu, którego kopia została załączona do wniosku lub jego odpisu poświadczonego za zgodność z oryginałem, w przypadku powzięcia wątpliwości co do wiarygodności lub autentyczności takiego dokumentu.

 

§ 8.

  1. W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą możliwe jest udzielanie ulg, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 5, w § 4 ust. 2 oraz w § 5, które stanowią wyłącznie pomoc de minimis, udzielaną zgodnie z Rozporządzeniem Komisji Unii Europejskiej Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L Nr 352 z 24.12.2013 r.), z wyłączeniem możliwości udzielania pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie.

  2. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

    1. wszystkich zaświadczeń o pomoc de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,

    2. informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis – których zakres określany jest w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.).

      1. Dłużnik korzystający z pomocy de minimis na podstawie niniejszej uchwały jest zobowiązany do przedłożenia w żądanym terminie – na wniosek organu udzielającego pomocy – dodatkowych dokumentów lub informacji niezbędnych dla jej oceny oraz prawidłowego udzielania.

      2. W przypadku, kiedy udzielenie ulgi stanowiącej pomoc de minimis nie jest możliwe z uwagi na przekroczenie pułapu dopuszczalnej pomocy de minimis lub z uwagi na niedopełnienie obowiązków określonych w ust. 2 i 3, wniosek dłużnika o ulgi pozostaje bez rozpatrzenia.

 

§ 9.

  1. Wniosek o udzielenie ulgi należy składać do kierownika jednostki podległej Powiatowi Siemiatyckiemu będącej wierzycielem.

  2. Kierownik jednostki, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku Starostwa Powiatowego naczelnik komórki organizacyjnej urzędu właściwej w danej sprawie, dokonuje wstępnej weryfikacji wniosku.

  3. Postępowanie wyjaśniające, o którym mowa w ust. 2, kończy się sporządzeniem informacji pisemnej podsumowującej to postępowanie, kierowanej do organu uprawnionego do udzielania ulg określonego w § 3 niniejszej uchwały.

 

§ 10.

Zarząd Powiatu Siemiatyckiego przedstawia Radzie Powiatu w corocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu informację o liczbie, rodzaju i wysokości udzielonych ulg w trybie niniejszej uchwały, według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku.

 

§ 11.

Traci moc Uchwała Nr VI/42/11 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 13 lipca 2011 roku w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Powiatowi Siemiatyckiemu lub jego jednostkom podległym. 

 

§ 12.

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Siemiatyckiego.


§ 13.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego. 

 

Przewodniczący Rady

Ryszard Pierlejewski

 

 

Metryka strony

Udostępniający: SP

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2014-08-26

Data modyfikacji: 2014-08-26

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2014-08-26