Rejestracja

Rejestracja pojazdów

 

  1. rejestracja pojazdów, wydawanie dowodów rejestracyjnych, pozwoleń czasowych, tablic rejestracyjnych oraz ich wtórników

 

a) rejestracja (pierwsza) nowego pojazdu

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek oraz:

  • oryginał dowodu własności pojazdu (przeważnie faktura VAT),

  • wyciąg ze świadectwa homologacji (względnie świadectwo zgodności),

  • karta pojazdu,

  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy dla sam. osobowych a także czterokołowców i czterokołowców lekkich (lub dokument potwierdzający brak takiego obowiązku) z Urzędu Celnego - w przypadku sprzedaży pojazdu przez wyspecjalizowany salon sprzedaży dokument ten może być zastąpiony stosowną adnotacją na fakturze sprzedaży, potwierdzającą fakt posiadania oryginału lub kopii przedmiotowego zaświadczenia,

  • dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli osoba prowadzi taką działalność,

  • aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr REGON - w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym,

  • pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta),

  • dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej,

  • dowód uiszczenia opłaty recyklingowej (w kwocie 500 zł na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie nr konta 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014) lub oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

 

Opłaty
 

opłatę za wydanie pozwolenia czasowego i tablic czasowych wraz z nalepkami  uiszcza się w - KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,

 

  • w wysokości 180,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 178,50 zł oraz opłata ewidencyjna 2,00 zł) - w przypadku pojazdów samochodowych,

  • w wysokości 121,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 120,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku motocykli, przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych,

  • w wysokości 111,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 110,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku motorowerów.

 

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

 

Termin i sposób załatwienia

Rejestracja pojazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej. Po złożeniu wniosku o rejestrację, zgodnie z obowiązującymi przepisami, organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni, zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. Dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest w tym momencie pozwolenie czasowe, które przed upływem wyznaczonego terminu należy wymienić w tut. urzędzie na dowód rejestracyjny.

Bliższe informacje na temat sposobu i warunków odbioru dowodu rejestracyjnego - Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz. U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz. U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.).


Tryb odwoławczy
 

Od decyzji odmawiającej rejestracji pojazdu przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

 

b) rejestracja pojazdu sprowadzonego z zagranicy

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek oraz dla pojazdów spoza UE:

  • odprawa .celna lub w przypadku zakupu pojazdu w Polsce od podmiotu prowadzącego działalność w zakresie obrotu pojazdami - zapis na fakturze określający numer, datę i miejsce tej odprawy,

dla pojazdów pochodzących z UE:

  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy dla samochodów osobowych .a także czterokołowców i czterokołowców lekkich (lub dokument potwierdzający brak takiego obowiązku) z Urzędu Celnego,

  • zaświadcz. z Urzędu Skarbowego potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak takiego obowiązku (druk VAT 25) - NIE DOTYCZY zakupu pojazdu w Polsce od podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego działalność w zakresie obrotu pojazdami, który wystawia na pojazd fakturę VAT (lub fakturę VAT-marża),

a ponadto:

  • dowód własności pojazdu,

  • jeżeli pojazd został nabyty w Polsce od przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie obrotu pojazdami - kopia zaświadcz. o wpisie do ewidencji działalności gospod. lub kopia KRS potwierdzająca prowadzenie przez zbywcę takiej działalności,

  • dowód rejestr. pojazdu (część I i II, jeśli taki wzór obowiązuje w kraju pochodzenia pojazdu), jeżeli był on zarejestrowany za granicą lub w przypadku pojazdów z krajów innych niż UE i EFTA inny dokument (y) wydany przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą, potwierdzający rejestr. pojazdu

  • tablice rejestr., jeśli pojazd był zarejestrowany za granicą lub oświadczenie o ich braku,

  • zaświadcz. o pozytywnym wyniku badania techn. pojazdu jeżeli jest wymagane lub w przypadku nowego samochodu osobnego z silnikiem spalinowym, ciągnika rolniczego., motocykla i motoroweru - wyciąg ze świadectwa homologacji typu pojazdu albo odpis decyzji zwalniającej go z homolog. potwierdzający, że w odniesieniu do poszczególnych typów pojazdów zostało wydane świadectwo homolog. typu pojazdu albo zwolnienie pojazdu z homolog. przez właściwy organ państwa członkowskiego UE,

  • dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także zaświadcz. o wpisie do ewidencji działalności gospod., jeżeli osoba prowadzi taką działalność,

  • aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr REGON - w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym,

  • pełnomocnictwo- w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę,

  • dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej,

  • dowód uiszczenia opłaty recyklingowej (w kwocie 500 zł na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie nr konta 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014) lub oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów .

Dla dokumentów sporządzonych w języku obcym wymaga się tłumaczeń przysięgłych


Miejsce złożenia dokumentów:
 

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565


Opłaty
 

opłatę za wydanie pozwolenia czasowego i tablic uiszcza się w - KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,

  • w wysokości 256,00 zł (w tym opłata komunikacyjna 253,50 zł oraz opłata ewidencyjna 2,50 zł) - w przypadku pojazdów samochodowych,

  • w wysokości 197,00 zł (w tym opłata komunikacyjna 195,00 zł oraz opłata ewidencyjna 2,00 zł) - w przypadku motocykli,

  • w wysokości 121,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 120,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych,

  • w wysokości 111,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 110,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku motorowerów.

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

 

Termin i sposób załatwienia
 

Rejestracja pojazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej. Po złożeniu wniosku o rejestrację, zgodnie z obowiązującymi przepisami, organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni, zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny i kartę pojazdu w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. Dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest w tym momencie pozwolenie czasowe które przed upływem wyznaczonego terminu należy wymienić w tut. urzędzie na dowód rejestracyjny wraz z kartą pojazdu (jeżeli jest wymagana).

Bliższe informacje na temat sposobu i warunków odbioru tych dokumentów można w Wydziale Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz. U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz. U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.).


Tryb odwoławczy
 

Od decyzji odmawiającej rejestracji pojazdu przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego nie podlega opłacie skarbowej.

Inne informacje

Informujemy, iż z dniem 22 września 2009 r. zasadniczym zmianom uległy przepisy dotyczące systemu badań technicznych pojazdów - w tym w głównej mierze pojazdów sprowadzonych z zagranicy. Na mocy obecnie obowiązujących przepisów, pojazd sprowadzony z innego kraju członkowskiego UE lub krajów EFTA, nie musi przed pierwszą rejestracją w Polsce przechodzić badania technicznego, o ile z dokumentów pojazdu przedstawionych do rejestracji wynika, że pojazd posiada aktualne badania techniczne wykonane w kraju pochodzenia.  Jeśli jednak termin ten będzie dla danego pojazdu dłuższy niż przewidują to krajowe przepisy, to termin taki nie będzie uznany. Badań technicznych nie muszą też przechodzić pojazdy zarejestrowane w krajach UE i EFTA, na których typ wydano świadectwo homologacji zgodnie ze wspólnotową procedurą homologacji, a dla których od dnia pierwszej rejestracji za granicą nie upłynęło więcej niż:

  • 3 lata - w przypadku samochodów osobowych, motocykli, motorowerów i ciągników rolniczych

  • 1 rok - w przypadku pozostałych pojazdów

Wszelkie inne pojazdy nie spełniające powyższych wymagań, w tym sprowadzone z krajów innych niż UE i EFTA, muszą zostać poddane przed pierwszą rejestracją w kraju badaniu technicznemu na Stacji Kontroli Pojazdów (SKP). Należy jednak zaznaczyć, iż niezależnie od konieczności poddania pojazdu badaniu technicznemu w celu ustalenia terminu następnego badania, czy też braku takiej konieczności zgodnie z zasadami opisanymi powyżej, pojazdy sprowadzone z zagranicy mogą podlegać obowiązkowi wykonania BADANIA DODATKOWEGO na SKP, mającego na celu ustalenie wszelkich danych technicznych niezbędnych do rejestracji w kraju, a nie zawartych w dokumentach pojazdu TŁUMACZENIA: Dokumenty sporządzone w języku obcym (takie jak np. dowód rejestracyjny, wyciąg ze świadectwa homologacji, dowód własności, dok. dot. badań technicznych) należy zgodnie z §5 rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tj. Dz. U. Nr 186, poz. 1322 z 2007 r. z późn. zm.) dołączyć do wniosku o rejestrację wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Obowiązek ten nie dotyczy dowodów rejestracyjnych z krajów członkowskich UE i EFTA, posiadających dowody rejestracyjne wydane w postaci zharmonizowanej (dane w dowodzie rejestracyjnym umieszczane w zunifikowanych kodach analogicznych z aktualnie wydawanym wzorem dowodu rejestracyjnego w kraju).
Jednakże w sytuacji kiedy zakres danych podanych w takim dowodzie rejestracyjnym będzie wykraczał poza dane przewidziane w rubrykach stosowanych w krajowych dokumentach, Wydział Komunikacji może również wymagać tłumaczenia takiego dokumentu.

Czasowej rejestracji pojazdu sprowadzonego można dokonać warunkowo, pomimo braku dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy, dowodu odprawy celnej lub zaświadczenia z Urzędu Skarbowego potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak takiego obowiązku pod warunkiem dostarczenia w/w dokumentów przed wydaniem stałego dowodu rejestracyjnego.

 

c) rejestracja (przerejestrowanie) używanego pojazdu
 

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek oraz:

  • oryginał dowodu własności pojazdu (mogą to być m.in.: umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, umowa o dożywocie, faktura VAT, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności),

  • dotychczasowy dowód rejestracyjny,

  • karta pojazdu, jeżeli była wydana,

  • tablice rejestracyjne,

  • dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli osoba prowadzi taką działalność,

  • aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr REGON - w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym,

  • pełnomocnictwo- w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta),

  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie (dopuszcza się przedstawienie dokumentu wystawionego na dotychczasowego właściciela pojazdu),

  • dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej.

Obowiązek oddania dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych nie dotyczy zarejestrowanego pojazdu zakupionego od Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej lub Sił Zbrojnych RP.

W przypadku gdy dane odnoszące się do zbywcy pojazdu zawarte w dowodzie własności pojazdu dołączonym do wniosku o rejestrację są niezgodne z danymi właściciela zawartymi w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, jeżeli była wydana, jako dowód własności wymagany do rejestracji rozumie się oryginały wszystkich kolejnych dokumentów potwierdzających fakt przeniesienia prawa własności pojazdu.

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565
 

Opłaty


opłatę za wydanie pozwolenia czasowego i tablic  uiszcza się w - KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,

 

  • w wysokości 180,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 178,50 zł oraz opłata ewidencyjna 2,00 zł) - w przypadku pojazdów samochodowych,

  • w wysokości 121,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 120,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku motocykli, przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych,

  • w wysokości 111,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 110,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku motorowerów.

W przypadku pojazdów zarejestrowanych dotychczas w tut. urzędzie i posiadających tablice nowego typu (tzw. "białe") - uiszcza się opłatę w wysokości 81,00 zł (w tym opłata komunikacyjna 80,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,00 zł) - dla wszystkich rodzajów pojazdów.

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.


Termin i sposób załatwienia
 

Rejestracja pojazdu następuje w drodze decyzji administracyjnej. Po złożeniu wniosku o rejestrację, zgodnie z obowiązującymi przepisami, organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni, zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. Dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest w tym momencie pozwolenie czasowe, które przed upływem wyznaczonego terminu należy wymienić w tut. urzędzie na dowód rejestracyjny.

W przypadku pojazdu zarejestrowanego dotychczas w innym urzędzie, przed złożeniem zamówienia w PWPW na nowy dowód rejestracyjny, tut. Urząd występuje o pisemne potwierdzenie danych w poprzednim organie rejestrującym pojazd.

Bliższe informacje na temat sposobu i warunków odbioru dowodu rejestracyjnego można uzyskać w Wydziale Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm..),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz. U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz. U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.).

Tryb odwoławczy

Od decyzji odmawiającej rejestracji pojazdu przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego.

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

 

d) wtórnik lub wymiana dowodu rejestracyjnego

 

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek oraz:

  • dotychczasowy dowód rejestracyjny- w przypadku wnioskowania o wymianę zniszczonego lub zapełnionego dokumentu,

  • w przypadkach koniecznych - zaświadczenie (odpis) ze stacji kontroli pojazdów określające termin następnego badania technicznego pojazdu (dotyczy przypadków, w których upłynął termin ważności ostatniego badania technicznego zapisanego w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym lub tut. Urząd nie posiada informacji o terminie ostatniego badania zamieszczonego w utraconym dowodzie rejestracyjnym),

  • karta pojazdu, jeśli była wydana,

  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,

  • dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli osoba prowadzi taką działalność,

  • aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr REGON - w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym,

  • pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta),

  • dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej.

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Opłaty

Za wydanie wtórnika utraconego lub wymianę zniszczonego dowodu rejestracyjnego, albo za wymianę dowodu rejestracyjnego w którym zabrakło miejsca na wpisy kolejnych terminów okresowych badań technicznych pojazdu, pobierana jest opłata w KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,

  • w wysokości 73,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 72,50 zł oraz opłata ewidencyjna 1,00 zł) za druk nowego dowodu rejestracyjnego oraz pozwolenie czasowe.

W przypadku wnioskowania o wymianę dowodu rejestracyjnego, w którym zabrakło miejsca na wpisy kolejnych terminów okresowych badań technicznych pojazdu w sytuacji, gdy stan dotychczasowego dowodu pozwala na zawarcie w nim informacji o złożeniu przez klienta wniosku o wymianę tego dokumentu (oceny dokumentu dokonują pracownicy Urzędu) pobierana jest opłata:

  • w wysokości 54,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 54,00 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł) za druk nowego dowodu rejestracyjnego.

Wpłata winna być dokonana w KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,.

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

Termin i sposób załatwienia

Wydanie wtórnika lub wymiana zniszczonego dowodu rejestracyjnego następuje w drodze decyzji administracyjnej. Po złożeniu wniosku o wydanie wtórnika lub wymianę zniszczonego dowodu rejestracyjnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni, zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. Dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest w tym momencie pozwolenie czasowe W przypadku wnioskowania o wymianę dowodu rejestracyjnego, w którym zabrakło miejsca na wpisy kolejnych terminów okresowych badań technicznych pojazdu organ rejestrujący również wydaje pozwolenie czasowe na okres 30 dni, chyba że stan dotychczasowego dowodu pozwala na zawarcie w nim informacji o złożeniu przez klienta wniosku o wymianę tego dokumentu (oceny dokumentu dokonują pracownicy Urzędu) - w takim wypadku dokonuje się adnotacji w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym potwierdzającej zgłoszenie zmian, zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie .W obu przypadkach dotychczasowy dokument należy przed upływem wyznaczonego terminu wymienić w tut. urzędzie na nowy dowód rejestracyjny po okazaniu dowodu osobistego i dokumentu potwierdzającego uiszczenie opłaty ubezpieczeniowej OC oraz karty pojazdu (jeżeli była wydana)

Bliższe informacje na temat sposobu i warunków odbioru dowodu rejestracyjnego można uzyskać w Wydziale Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

 

Podstawa prawna
 

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz. U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz. U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.).


Tryb odwoławczy
 

Od decyzji odmawiającej wydania wtórnika lub wymiany dowodu rejestracyjnego przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego nie podlega opłacie skarbowej.

e) wtórnik lub wymiana karty pojazdu

Wymagane dokumenty

Jeżeli o wtórnik lub wymianę utraconej (zniszczonej) karty pojazdu ubiega się właściciel, na którego pojazd jest już zarejestrowany, należy przedstawić wypełniony wniosek  oraz:

  • dowód rejestracyjny

  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,

  • dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli osoba prowadzi taką działalność,

  • aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr REGON - w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym,

  • pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta),

  • dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej.

Jeżeli kartę pojazdu utracono przed złożeniem wniosku o pierwszą rejestrację nowego pojazdu, do powyższego wniosku należy dodatkowo dołączyć zaświadczenie od dealera, potwierdzające wydanie przedmiotowej karty pojazdu.

Jeżeli kartę pojazdu utracono przed złożeniem wniosku o rejestrację używanego pojazdu, do powyższego wniosku należy dodatkowo dołączyć zaświadczenie wydane przez Urząd, w którym pojazd był dotychczas zarejestrowany, potwierdzające wydanie przedmiotowej karty pojazdu.


Miejsce złożenia dokumentów:
 

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565
 

Opłaty
 

Za wydanie wtórnika karty pojazdu pobierana jest opłata pobierana jest opłata w KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,

 

  • w wysokości 75,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 75,00 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł)

Na wniosek właściciela pojazdu przy wydawaniu wtórnika karty pojazdu można ubiegać się również o wymianę tablic rejestracyjnych (po zdaniu dotychczasowych tablic). Jest to również wysokość opłaty pobieranej za rejestrację pojazdu w przypadku ubiegania się o wtórnik karty pojazdu przed pierwszą rejestracją nowego pojazdu, oraz przy rejestracji używanego pojazdu posiadającego tablice starego typu - tzw. "czarne" lub zarejestrowanego dotychczas w innym Wydziale Komunikacji:

  • w wysokości 256,00 zł (w tym opłata komunikacyjna 253,50 zł oraz opłata ewidencyjna 2,50 zł) - w przypadku pojazdów samochodowych,

  • w wysokości 197,00 zł (w tym opłata komunikacyjna 195,00 zł oraz opłata ewidencyjna 2,00 zł) - w przypadku motocykli.

Wpłata na jak wyżej w KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,

 

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.


Termin i sposób załatwienia
 

Rozpatrzenie wniosku o wydanie wtórnika karty pojazdu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów w drodze decyzji administracyjnej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, po złożeniu wniosku organ rejestrujący zamawia dla pojazdu wtórnik karty pojazdu w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. Odbiór wtórnika karty pojazdu następuje po przedłożeniu dowodu rejestracyjnego, w którym zostanie uzupełniony wpis w adnotacjach o wydaniu wtórnika KP.

W przypadku wnioskowania o wydanie wtórnika karty pojazdu wraz z wymianą tablic rejestracyjnych (lub jednocześnie ze złożeniem wniosku o przerejestrowanie pojazdu) organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni, również dokonując zamówienia nowych dokumentów w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.

W obu przypadkach pozwolenie czasowe należy przed upływem wyznaczonego terminu wymienić w tut. urzędzie na nowy dowód rejestracyjny z aktualnymi danymi wraz z wtórnikiem karty pojazdu.

Bliższe informacje na temat sposobu i warunków odbioru dowodu rejestracyjnego można uzyskać w Wydziale Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz. U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz. U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2003 r. w sprawie warunków i trybu wydawania kart pojazdów, wzoru karty pojazdu oraz jej opisu (Dz. U. Nr 189, poz.1858 z 2003 r. z późn. zm.).


Tryb odwoławczy
 

Od decyzji odmawiającej wydania wtórnika lub wymiany dowodu rejestracyjnego przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego nie podlega opłacie skarbowej.

 

f) wtórnik tablic (y) rejestracyjnych (z zachowaniem numeracji) w skutek ich utraty lub zniszczenia

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek oraz:

  • dowód rejestracyjny,

  • zaświadczenie z policji potwierdzające fakt zgłoszenia utraty tablic (y)rejestracyjnych - w przypadku kradzieży tych tablic (y),

  • oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań w przypadku zagubienia tablic (y) rejestracyjnych przez właściciela, określające okoliczności utraty tablic (y),

  • dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżli osoba prowadzi taką działalność,

  • aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr REGON - w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym,

  • pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta),

  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,

  • dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej.

UWAGA: Wydanie wtórnika tablic (y) rejestracyjnych jest możliwe tylko w przypadku, kiedy pojazd był dotychczas zarejestrowany na tablicach nowego typu - tzw. "białych", przy czym w przypadku pojazdów samochodowych wyposażonych w dwie tablice, które nie posiadały jeszcze oznaczenia tablic unijnych w postaci flagi Unii Europejskiej po lewej stronie tablicy, a jedynie oznaczenie z flagą Polski, to nie ma możliwości złożenia wniosku o wydanie wtórnika tylko jednej z takich tablic (właściciel pojazdu jest w takim wypadku zobowiązany o złożenie wniosku o wydanie wtórników obu tablic).


Miejsce złożenia dokumentów
 

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565


Opłaty
 

opłatę za wydanie nowych tablic (y) i znaków legalizacyjnych  uiszcza się w KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,

 

1. Dla samochodów:

  • w wysokości 53,00 zł (w tym opłata komunikacyjna 52,50 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł) w przypadku wnioskowania o wydanie wtórnika jednej tablicy,

  • w wysokości 93,00 zł (w tym opłata komunikacyjna 92,50 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł) w przypadku wnioskowania o wydanie wtórnika dwóch tablic rejestracyjnych;

 

2. Dla motocykli, ciągników rolniczych, motocykli i pojazdów samochodowych innych (quadów) oraz przyczep:

  • w wysokości 53,00 zł (w tym opłata komunikacyjna 52,50 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł);

 

3. Dla motorowerów:

  • w wysokości 43,00 zł (w tym opłata komunikacyjna 42,50 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł).

 

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

 

Termin i sposób załatwienia
 

Po złożeniu wniosku tablice rejestracyjne są zamawiane u producenta. Realizacja zamówienia następuje przeważnie w przeciągu kilku kolejnych dni roboczych i jest zależna od producenta tablic. Klient każdorazowo jest informowany o terminie odbioru po złożeniu wniosku.

UWAGA - istnieje możliwość sprawdzenia, czy zamówione tablice rejestracyjne zostały już przysłane przez producenta do Urzędu i można je odebrać.

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Przy odbiorze wtórnika tablic (y) należy okazać:

  • dowód rejestracyjny,

  • kartę pojazdu, jeżeli była wydana,

  • tablice rejestracyjne podlegające wymianie,

  • pozostałą tablicę rejestracyjną w przypadku, kiedy właściciel wnioskuje o wydanie wtórnika tylko jednej z dwóch tablic (w celu ponownej legalizacji obu tablic),

  • dowód tożsamości,

  • pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta) - nie dotyczy to przypadków, w których pełnomocnictwo zostało już załączone do akt sprawy przy składaniu wniosku,

  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.

Nowe tablice są wydawane i legalizowane bez żadnych dodatkowych opłat i wniosków .

Na okres konieczny do wykonania wtórnika tablic (y) rejestracyjnych właściciel pojazdu może ubiegać się o wydanie dla pojazdu tablic i pozwolenia czasowego.


Podstawa prawna
 

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz. U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz. U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego (Dz. U. Nr 133, poz.1122 z 2002 r. z późn. zm.).


Tryb odwoławczy
 

Od decyzji odmawiającej wydania wtórnika tablic (y) rejestracyjnych przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego.

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

g) wydanie nowych tablic rejestracyjnych pojazdu z nową numeracją w skutek ich utraty lub zniszczenia

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek o rejestrację oraz:

  • dowód rejestracyjny,

  • karta pojazdu, jeżeli była wydana,

  • tablica (e) rejestracyjna - podlegająca wymianie w przypadku jej zniszczenia

  • zaświadczenie z policji potwierdzające fakt zgłoszenia utraty tablic (y) rejestracyjnych, w przypadku kradzieży tych tablic (y),

  • oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań, w przypadku zagubienia tablic (y) rejestracyjnych przez właściciela, określające okoliczności utraty tablic (y),

  • dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżyli osoba prowadzi taką działalność,

  • aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr REGON - w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym,

  • pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta),

  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,

  • dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej.


Miejsce złożenia dokumentów
 

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565


Opłaty
 

opłaty uiszcza się w KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,

następnie wydrukować

  • w wysokości 185,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 183,50 zł oraz opłata ewidencyjna 2,00 zł) - w przypadku pojazdów samochodowych,

  • w wysokości 126,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 125,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku motocykli, przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych,

  • w wysokości 116,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 115,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku motorowerów.

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

 

Termin i sposób załatwienia
 

Wydanie nowych tablic rejestracyjnych z nową numeracją (a co za tym idzie również nowego dowodu rejestracyjnego) następuje w drodze decyzji administracyjnej, z tym, że w przypadkach takich, po złożeniu wniosku o rejestrację, zgodnie z obowiązującymi przepisami, organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni, wydając nowe tablice i zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. Dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest w tym momencie pozwolenie czasowe, które przed upływem wyznaczonego terminu należy wymienić w tut. urzędzie na dowód rejestracyjny.

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz .U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz. U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz .U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn .zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego (Dz. U. Nr 133, poz.1122 z 2002 r. z późn. zm.).


Tryb odwoławczy
 

Od decyzji odmawiającej wydania nowych tablic (y) rejestracyjnych przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

 

 

 

2.rejestracja czasowa i wydawanie tablic czasowych.


Wymagane dokumenty
 

Wypełniony wniosek oraz:

1) oryginał dowodu własności pojazdu (jeżeli pojazd nie jest jeszcze zarejestrowany na osobę ubiegającą się o wydanie pozwolenia czasowego);

2) w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy:

  • dowód rejestracyjny pojazdu, jeżeli był on zarejestrowany za granicą (część I i II w przypadku krajów członkowskich UE przewidujących taki wzór tych dokumentów) lub w przypadku pojazdu zarejestrowanego w kraju innym niż UE i EFTA inny dokument wydany przez organ właściwy do rejestracji pojazdów za granicą, potwierdzający jego rejestrację,

  • dowód odprawy celnej, jeżeli pojazd został sprowadzony z państwa nie będącego państwem członkowskim UE lub w przypadku zakupu pojazdu w Polsce od podmiotu prowadzącego działalność w zakresie obrotu pojazdami - zapis na fakturze określający numer, datę i miejsce odprawy celnej,

  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy jeżeli samochód osobowy, czterokołowiec lub czterokołowiec lekki został sprowadzony z państwa członkowskiego UE (lub dokument potwierdzający brak takiego obowiązku) z Urzędu Celnego,

  • zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak takiego obowiązku, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego UE (druk VAT 25) - NIE DOTYCZY zakupu pojazdu w Polsce od podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego działalność w zakresie obrotu pojazdami, który wystawia na pojazd fakturę VAT (lub fakturę VAT-marża),

  • dokument potwierdzający prowadzenie przez zbywcę działalności związanej z obrotem pojazdami (kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub kopia KRS), jeżeli pojazd został nabyty w Polsce od przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie obrotu pojazdami;

3) dowód rejestracyjny i karta pojazdu, jeżeli była wydana w przypadku pojazdów już zarejestrowanych w Polsce;

4) tablice rejestracyjne, jeżeli pojazd był zarejestrowany dotychczas w innym urzędzie;

5) dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżyli osoba prowadzi taką działalność;

6) aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr REGON - w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym;

7) pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta),

8) dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie - jeżeli pojazd jest już zarejestrowany w Polsce;

9) dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej;

10) dowód uiszczenia opłaty recyklingowej (w kwocie 500 zł na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie nr konta 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014) lub oświadczenie o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów, jeżeli pojazd jest rejestrowany po raz pierwszy w kraju (

Dla dokumentów sporządzonych w języku obcym wymaga się tłumaczeń przysięgłych - szczegóły w innych informacjach.


Miejsce złożenia dokumentów
 

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565


Opłaty
 

opłatę za wydanie pozwolenia czasowego i tablic czasowych wraz z nalepkami uiszcza się w - KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,

 

  • w wysokości 62,00 zł (w tym opłata komunikacyjna 61,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,00 zł) - w przypadku pojazdów samochodowych,

  • w wysokości 40,75 zł (w tym opłata komunikacyjna 39,75 zł oraz opłata ewidencyjna 1,00 zł) - w przypadku przyczep i naczep,

  • w wysokości 37,75 zł (w tym opłata komunikacyjna 36,75 zł oraz opłata ewidencyjna 1,00 zł) - w przypadku ciągników rolniczych, motocykli i motorowerów.

Przy ubieganiu się o wydanie tylko pozwolenia czasowego bez tablic (dotyczy pojazdów już zarejestrowanych w Siemiatyczach) wysokość opłaty wynosi 19,00 zł (w tym opłata komunikacyjna 18,50 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł).

Szczegółowe informacje na temat wysokości opłaty za rejestrację czasową można uzyskać w pokojach nr 16 i 18, lub pod telefonem: 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

 

Termin i sposób załatwienia
 

Czasowa rejestracja pojazdu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów, w drodze decyzji administracyjnej.

 

Pozwolenie czasowe wydaje się na wniosek właściciela w celu:

  • wywozu pojazdu za granicę,

  • przejazdu pojazdu z miejsca jego zakupu lub odbioru na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

  • przejazdu pojazdu związanego z koniecznością dokonania jego badania technicznego lub naprawy.

Pozwolenie czasowe i tablice czasowe mogą być również wydane na okres konieczny do wykonania wtórnika tablic (y) rejestracyjnych

TŁUMACZENIA:

Dokumenty sporządzone w języku obcym (takie jak np. dowód rejestracyjny, wyciąg ze świadectwa homologacji, dowód własności, dok. dot. badań technicznych) należy zgodnie z §5 rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tj. Dz. U. Nr 186, poz. 1322 z 2007 r. z późn. zm.) dołączyć do wniosku o rejestrację wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.
Obowiązek ten nie dotyczy dowodów rejestracyjnych z krajów członkowskich UE i EFTA, posiadających dowody rejestracyjne wydane w postaci zharmonizowanej (dane w dowodzie rejestracyjnym umieszczane w zunifikowanych kodach analogicznych z aktualnie wydawanym wzorem dowodu rejestracyjnego w kraju).
Jednakże w sytuacji kiedy zakres danych podanych w takim dowodzie rejestracyjnym będzie wykraczał poza dane przewidziane w rubrykach stosowanych w krajowych dokumentach, Wydział Komunikacji może również wymagać tłumaczenia takiego dokumentu.

3. zawiadomienie o zbyciu zarejestrowanego pojazdu


Wymagane dokumenty
 

Wypełniony formularz (druk) zawiadomienia wraz z dokumentem potwierdzającym zbycie pojazdu i jego kopią.

Uwaga: zawiadomienie o zbyciu pojazdu właściciel składa osobiście (z dokumentem tożsamości) lub przesyła za pośrednictwem poczty (wystarczy w tym przypadku załączyć tylko kopię dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu).

W przypadku zgłaszania zbycia pojazdu przez przedstawiciela, dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta) należy dołączyć pełnomocnictwo.

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Opłaty

Za przyjęcie zawiadomienia o zbyciu pojazdu opłat nie pobiera się.

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

Termin i sposób załatwienia

Przyjęcie i potwierdzenie faktu zgłoszenia zbycia pojazdu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów (w przypadku przysłania zawiadomienia pocztą potwierdzenia nie wystawia się).

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz.U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz.U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.).

Tryb odwoławczy

Od decyzji odmawiającej przyjęcia zgłoszenia zbycia pojazdu przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego.

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

Inne informacje

WAŻNE:

Pokwitowanie potwierdzające oddanie pojazdu w komis nie jest dokumentem przenoszącym prawo własności i nie może być podstawą do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu - w przypadkach takich zawiadomienie o zbyciu pojazdu można przyjąć dopiero w momencie przeniesienie własności pojazdu przez komisanta na nowego właściciela (a więc w momencie sprzedaży pojazdu z komisu) i jako dane nowego właściciela należy wówczas podać dane nabywcy (nie komisu).

 

4. zawiadomienie o dokonaniu istotnych zmian konstrukcyjnych w pojeździe

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek oraz:

  • dowód rejestracyjny i karta pojazdu (jeżeli była wydana),

  • dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli osoba prowadzi taką działalność,

  • aktualny odpis z KRS i zaświadczenie o nadanym nr REGON - w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym,

  • pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta),

  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,

  • dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej,

  • dokumenty ze stacji kontroli pojazdów - zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu wraz z opisem zmian dokonanych w pojeździe,

  • w przypadku zmian konstrukcyjnych prowadzących do zmiany rodzaju pojazdu (np. z ciężarowego na osobowy) - oświadczenie wystawione przez uprawnionego przedsiębiorcę, potwierdzające dokonanie zmian konstrukcyjnych w pojeździe lub faktura za wykonanie takiej usługi wraz z dokumentem potwierdzającym prowadzenie działalności w zakresie naprawy i obsługi pojazdów (kopia zaświadczenia o działalności lub kopia KRS),

  • w przypadku zmian konstrukcyjnych dotyczących zmiany mas i nacisków osi - oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi,

WAŻNE:

Właściciel pojazdu jest obowiązany w terminie nieprzekraczającym 30 dni zawiadomić o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

 

Opłaty

opłatę uiszcza się w - KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,

  • w wysokości 54,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 54,00 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł),

 

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

Termin i sposób załatwienia

Wystawienie nowego dowodu rejestracyjnego z aktualnymi danymi następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Po złożeniu wniosku, zgodnie z obowiązującymi przepisami, organ rejestrujący dokonuje adnotacji w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym potwierdzającej zgłoszenie zmian, zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny z nowymi danymi w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. Dotychczasowy dokument należy przed upływem wyznaczonego terminu wymienić w tut. urzędzie na nowy dowód rejestracyjny z aktualnymi danymi.

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz.U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz.U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. Nr 155, poz.1232 z 2009 r.).

Tryb odwoławczy

Na decyzję odmawiającą przyjęcia zgłoszonych zmian przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego.

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

 

5. zmiana adresu właściciela pojazdu

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek o rejestrację (w przypadku pojazdów zarejestrowanych dotychczas w innym Urzędzie) albo wypełniony druk zawiadomienia o zmianach (w przypadku pojazdów już zarejestrowanych w Siemiatyczach) oraz:

  • dowód rejestracyjny,

  • karta pojazdu, jeżeli była wydana,

  • dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli osoba prowadzi taką działalność,

  • aktualny odpis z KRS wraz z postanowieniem o zmianie wpisu (określające zmianę siedziby) oraz zaświadczenie o nr REGON w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym,

  • pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta),

  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,

  • dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej.

Decydujące znaczenie dla miejsca rejestracji pojazdu ma w przypadku osób fizycznych miejsce stałego zameldowania właściciela pojazdu.

WAŻNE:

Właściciel pojazdu jest obowiązany w terminie nieprzekraczającym 30 dni zawiadomić o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
 

Miejsce złożenia dokumentów
 

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

.

Opłaty

opłatę uiszcza się w - KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter

  • w wysokości 54,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 54,00 zł oraz opłata ewidencyjna 0,50 zł),

W przypadku konieczności zmiany tablic (pojazd zarejestrowany dotychczas w innym urzędzie) lub w przypadku ubiegania się o wymianę tablic na wniosek właściciela należy wnieść opłatę:

  • w wysokości 180,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 178,50 zł oraz opłata ewidencyjna 2,00 zł) - w przypadku pojazdów samochodowych,

  • w wysokości 121,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 120,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku motocykli, przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych,

  • w wysokości 111,50 zł (w tym opłata komunikacyjna 110,00 zł oraz opłata ewidencyjna 1,50 zł) - w przypadku motorowerów.

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

 

Termin i sposób załatwienia
 

Wydanie nowego dowodu rejestracyjnego z nowymi danymi następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Po złożeniu wniosku o rejestrację, zgodnie z obowiązującymi przepisami, organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni, zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny z nowymi danymi w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie - w przypadku pojazdów w których zaszła konieczność wymiany tablic rejestracyjnych na tablice nowego typu (tzw. "białe") lub pojazdów zarejestrowanych dotychczas w innym Urzędzie (w tym wypadku przed zamówieniem nowego dowodu rejestracyjnego tut. Urząd występuje z zapytaniem do poprzedniego organu rejestrującego o potwierdzenie danych pojazdu). Dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest w tym momencie pozwolenie czasowe.

W przypadku pojazdów już zarejestrowanych w tut. urzędzie i posiadających tablice nowego typu - tzw. "białe", organ rejestrujący dokonuje adnotacji w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym potwierdzającej zgłoszenie zmian, zamawiając w tym czasie dowód rejestracyjny z nowymi danymi w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.

W obu przypadkach dotychczasowy dokument należy wymienić w tut. urzędzie na nowy dowód rejestracyjny z aktualnymi danymi, po okazaniu dowodu osobistego i karty pojazdu jeżeli była wydana oraz dokumentu potwierdzającego uiszczenie opłaty ubezpieczeniowej OC.

Bliższe informacje na temat sposobu i warunków odbioru dowodu rejestracyjnego można uzyskać w - Wydziale Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U.z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz.U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz.U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.).


Tryb odwoławczy

Na decyzję odmawiającą dokonania zmiany wpisu w dowodzie rejestracyjnym przysługuje stronie prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jego doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego.

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

Inne informacje

Jeżeli właściciel pojazdu nie posiada jeszcze dowodu osobistego potwierdzającego nowy meldunek, do wniosku można dołączyć dotychczasowy dokument tożsamości wraz z aktualnym poświadczeniem zameldowania z biura meldunkowego.

W przypadku gdy właściciel pojazdu zmienił swój stały meldunek z terenu Powiatu Siemiatyckiego na inny teren, sprawy związane z rejestracją pojazdu załatwia od tego momentu w Urzędzie właściwym miejscowo zgodnie ze swoim nowym meldunkiem a nie w dotychczasowym Wydziale Komunikacji.

 

6. wyrejestrowanie pojazdów

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek wraz z załącznikami zależnymi od przyczyny wyrejestrowania.

Pojazd podlega wyrejestrowaniu na wniosek właściciela pojazdu w przypadku:

  • przekazania pojazdu (lub niekompletnego pojazdu) do jednostki prowadzącej stację demontażu lub jednostki prowadzącej punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia .o demontażu pojazdu lub zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu, o których mowa w ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie,

  • kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złoży stosowne oświadczenie oraz przedstawi zaświadczenie z Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu albo postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży,

  • wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę, pod warunkiem przedstawienia dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu i złożenia stosownego oświadczenia lub dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą,

  • zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą, pod warunkiem przedstawienia stosownego dokumentu potwierdzającego ten fakt,

  • udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności, jeżeli przedstawiony zostanie dokument potwierdzający ten fakt oraz pod warunkiem wniesienia przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach.

Do wniosku należy ponadto dołączyć dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, jeżeli była wydana oraz tablice rejestracyjne. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków wyrejestrowania pojazdu z powodu jego wywozu za granicę. Przedłożenie tablic rejestracyjnych nie jest też wymagane w przypadku kradzieży pojazdu.

Ponadto do wniosku należy załączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana lub tablic (tablic) rejestracyjnych, jeżeli są one wymagane do wniosku o wyrejestrowanie pojazdu właściciel winien złożyć stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań.

Dodatkowo składając wniosek o wyrejestrowanie należy okazać:

dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta).

W przypadku wywozu pojazdu z kraju lub jego kasacji za granicą, dokumenty sporządzone w języku obcym należy dołączyć do wniosku o wyrejestrowanie wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Opłaty

Przy składaniu wniosku pobierana jest opłata skarbowa za wydanie decyzji w wysokości10,00 zł - płatna w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

Termin i sposób załatwienia

Wyrejestrowanie pojazdu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów, w drodze decyzji administracyjnej.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U.z 2012 r. poz.1137 z późn.zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz.U.Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn.zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz.U.Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn.zm.),

  • ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U.Nr 25, poz.202 z 2005r.  z późn.zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia  2010 r. w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji (Dz.U.Nr 75, poz.476 z 2010r.),

  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 kwietnia 2002 r. w sprawie wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności (Dz.U.Nr 44, poz.419 z 2002r. z późn.zm.),

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U.Nr 98, poz.1071 z 2000 r z późn.zm.).

Tryb odwoławczy

Od decyzji odmawiającej wyrejestrowania pojazdu przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego.

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

Inne informacje

Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:

  • odzyskanego po kradzieży,

  • zabytkowego,

  • mającego co najmniej 25 lat, którego model nie jest produkowany od 15 lat, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji,

  • ciągnika i przyczepy rolniczej,

  • wywiezionego z kraju lub zbytego za granicę.

Przepisy te nie dotyczą pojazdów czasowo wycofanych przed 1998 r. (ale nie wycofanych z ruchu na stałe), które mogą być przedmiotem rejestracji w przypadku zmiany właściciela pojazdu.

 

7. czasowe wycofanie pojazdu z ruchu,

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu oraz:

  • dowód rejestracyjny - zostaje zatrzymany w depozycie,

  • karta pojazdu jeżeli była wydana,

  • tablice rejestracyjne - zostają zatrzymany w depozycie.

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Opłaty

opłatę za wydanie decyzji o czasowym wyrejestrowaniu pojazdu uiszcza się w - KASIE Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach - parter,

 

  • opłata za decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu na okres 2 miesięcy wynosi - 80 zł ;

w przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące, ale nie dłuższy niż 9 m-cy opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc o:

  • 4 zł - od 3 do 12 miesiąca ;

  • 2 zł – od 13 do 24 miesiąca;

  • 0,25 – od 25 do 48 miesiąca.

 

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.


Termin i sposób załatwienia
 

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu następuje w drodze decyzji administracyjnej. Po złożeniu wniosku przez właściciela pojazdu lub podmiotu, któremu powierzono pojazd przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Wycofaniu czasowemu, na wniosek podmiotów, podlegają zarejestrowane:

  • samochody ciężarowe i przyczepy o dmc od 3,5 tony;

  • ciągniki rolnicze;

  • pojazdy specjalne;

  • autobusy.

Pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 6 miesięcy z możliwością przedłużenia tego okresu.

Bliższe informacje na temat sposobu i warunków odbioru dowodu rejestracyjnego - Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz. U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu (Dz. U. Nr 285, poz.2856 z 2004 r. z późn. zm.).

Tryb odwoławczy

Od decyzji odmawiającej rejestracji pojazdu przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

Inne informacje

W karcie pojazdu organ rejestrujący zamieszcza adnotację o treści „Pojazd czasowo wycofany z ruchu na okres do dnia ..... .” a kartę zwraca się właścicielowi pojazdu. W celu przedłużenia okresu czasowego wycofania pojazdu z ruch właściciel składa w Starostwie wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu do którego dołącza:

  • kartę pojazdu, jeżeli była wydane;

  • decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu;

  • dowód wpłaty za decyzję (opłata).

 

8. zwrot dowodu rejestracyjnego i pozwolenia czasowego zatrzymanego przez policję lub inną jednostkę upoważnioną.

 

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek oraz:

  • pokwitowanie wystawione przez organ kontroli ruchu drogowego za zatrzymany dowód rejestracyjny  (pozwolenie czasowe),

  • w przypadkach koniecznych - zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, potwierdzające usunięcie przyczyny zatrzymania dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego),

  • pełnomocnictwo- w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta),

  • dowód tożsamości,

  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.

Przedstawienie pokwitowania za zatrzymany dokument nie jest wymagane w przypadku zatrzymania dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) przez stację kontroli pojazdów w wyniku stwierdzenia niezgodności podczas badań technicznych pojazdu.

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Opłaty

Za wydanie zatrzymanego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) opłat nie pobiera się.

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

 

Termin i sposób załatwienia

Wydanie właścicielowi dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego), następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów po stwierdzeniu ustania przyczyny zatrzymania dokumentu. Istnieje możliwość odesłania dowodu rejestracyjnego pocztą po wcześniejszym przesłaniu wymaganych oryginałów dokumentów do Wydziału Komunikacji.

UWAGA - istnieje możliwość sprawdzenia, czy zatrzymany dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) wpłynął już do Urzędu i można go odebrać. Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U .z 2012 r. poz.1137 z późn .zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz. U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz. U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 155, poz.1232 z 2009 r.).

 

9. wyrażanie zgody na nabijanie numerów podwozia/ramy, oraz na wykonanie tabliczek znamionowych zastępczych i kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek (wraz z uzasadnieniem) oraz dowód własności na określony zespół (w sytuacjach, kiedy cecha identyfikacyjna ma być umieszczona na zespole, który podlegał wymianie w pojeździe lub cały pojazd został dopiero nabyty przez wnioskodawcę i nie jest na niego zarejestrowany). Decyzja o nadaniu cech identyfikacyjnych może być wydana w przypadku:

  • pojazdu zbudowanego przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej, którego markę określa się jako "SAM"; dodatkowo właściciel pojazdu składa oświadczenie, że jest właścicielem zespołów i części służących do zbudowania tego pojazdu,

  • pojazdu, w którym dokonano wymiany ramy lub podwozia na odpowiednio ramę lub podwozie bez numeracji fabrycznej,

  • pojazdu odzyskanego po kradzieży, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu,

  • pojazdu nabytego na licytacji publicznej lub od podmiotu wykonującego orzeczenie o przepadku pojazdu na rzecz Skarbu Państwa, w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu,

  • w którym cecha identyfikacyjna uległa zatarciu lub sfałszowaniu, a prawomocnym orzeczeniem sądu zostało ustalone prawo własności pojazdu,

  • w którym cecha identyfikacyjna uległa skorodowaniu lub została zniszczona podczas wypadku drogowego albo podczas naprawy, jeżeli zostanie to potwierdzone pisemną opinią rzeczoznawcy samochodowego, która powinna wskazywać pierwotne cechy identyfikacyjne lub jednoznacznie wykluczać ingerencje w pole numerowe w celu umyślnego ich zniszczenia lub zafałszowania,

  • pojazdu zabytkowego, w którym cecha identyfikacyjna nie została umieszczona, jeżeli fakt ten zostanie potwierdzony pisemną opinią rzeczoznawcy samochodowego,

Dodatkowo należy przedstawić dowód tożsamości (w przypadku osób fizycznych) oraz aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), zaświadczenie o nr REGON oraz pełnomocnictwo w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta) oraz dowód rejestracyjny wraz z dokumentem potwierdzającym zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie (w przypadku pojazdów już zarejestrowanych na terytorium RP).

Do wniosku należy załączyć również dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Opłaty

Przy składaniu wniosku pobierana jest opłata skarbowa (płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II)

za wydanie decyzji w sprawie nadania cechy identyfikacyjnej w wysokości 10,00 zł oraz w identycznej kwocie za wydanie decyzji zezwalającej na wykonanie tabliczki znamionowej dla pojazdu .

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

 

Termin i sposób załatwienia

Wydanie zgody następuje po przedłożeniu wymaganych dokumentów, w drodze decyzji administracyjnej (wydawanej najpóźniej w ciągu następnego dnia roboczego), z którą właściciel udaje się na uprawnioną stację kontroli pojazdów, w celu umieszczenia przez uprawnionego diagnostę cech identyfikacyjnych na podwoziu/nadwoziu lub ramie. Diagnosta wystawia zaświadczenie o umieszczonych przez siebie cechach identyfikacyjnych, z którym właściciel udaje się ponownie do Wydziału Komunikacji, celem dokonania odpowiednich zmian w dowodzie rejestracyjnym i aktach pojazdu (lub w zależności od przypadku w celu rejestracji pojazdu).

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz. U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz. .U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu nadawania i umieszczania w pojazdach cech identyfikacyjnych (Dz. U .Nr 227, poz.2249 z 2003 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 155, poz.1232 z 2009 r.).

Tryb odwoławczy

Od decyzji odmawiającej wydania zgody na nadanie cech identyfikacyjnych przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

 

10. wpisywanie w dowodzie rejestracyjnym pojazdu adnotacji

 

  1. dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym,

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek oraz:

1. Dowód rejestracyjny pojazdu;

2. Karta pojazdu, jeżeli była wydana;

3. Zaświadczenie o wykonanym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu, wystawione przez Stację Kontroli Pojazdów, potwierdzające, iż pojazd spełnia określone niżej warunki:

  • jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy (HAK),

  • jest przystosowany do nauki jazdy (L)

  • spełnia wymagania określone w ustawie o podatku vat (VAT 1-4),

  • jest przystosowany do odpłatnego przewozu osób (TAXI)

4. Pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta);

5. Dowód tożsamości;

6. Dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Opłaty

Od dokonywanej adnotacji opłat nie pobiera się.

W przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

 

Termin i sposób załatwienia

Dokonanie stosownej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym i kracie pojazdu, jeżeli była wydana, następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz.U. Nr 54, poz.535 z 2004 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz.U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz.U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. Nr 155, poz.1232 z 2009 r.).

Tryb odwoławczy

Na decyzję odmawiającą dokonania adnotacji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

 

  1. dokonanie adnotacji o przystosowaniu pojazdu do zasilania gazem

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek oraz:

  • dowód rejestracyjny

  • karta pojazdu - jeżeli była wydana,

  • wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem,

  • faktura lub rachunek za montaż w/w instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem,

  • pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta),

  • dowód tożsamości,

  • dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.

 

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Opłaty

Od dokonywanej adnotacji opłat nie pobiera się.

W przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

 

Termin i sposób załatwienia

Dokonanie stosownego wpisu w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, jeżeli była wydana, następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz.U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz.U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem (Dz.U. Nr 232, poz.2333 z 2003 r.)

Tryb odwoławczy

Na decyzję odmawiającą dokonania wpisu do dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu, jeżeli była wydana, przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jego doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

Inne informacje

W przypadku, gdy termin następnego badania technicznego pojazdu zapisany w dowodzie rejestracyjnym przekracza rok od daty montażu instalacji gazowej, istnieje konieczność skrócenia terminu następnego badania technicznego do roku. W takim wypadku organ rejestrujący zgodnie z przepisami zamieszcza w dowodzie rejestracyjnym termin następnego badania technicznego, ustalając ten termin na rok od dnia montażu instalacji.

 

  1. dokonanie lub anulowanie wpisu o zastawie rejestrowym

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek oraz:

  • aktualny lub pełen odpis z rejestru zastawów, albo zaświadczenie wydawane przez centralną informację o zastawach rejestrowych wskazującą, że dany podmiot jako zastawca określonego przedmiotu zastawu rejestrowego jest wpisany do rejestru zastawów pod daną pozycją rejestru zastawów (wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty skarbowej) - w przypadku wnioskowania o umieszczenie adnotacji o zastawie,

  • odpis prawomocnego postanowienia sądu, prowadzącego rejestr zastawów, o wykreśleniu zastawu rejestrowego na pojeździe z rejestru zastawów, albo pisemna informacja o wykreśleniu zastawu rejestrowego pod danym numerem pozycji rejestru zastawów wraz z podaniem daty wykreślenia oraz nazwy sądu, który wydał postanowienie o wykreśleniu tego zastawu - w przypadku wnioskowania o wykreślenie adnotacji.

Dodatkowo należy przedstawić dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, jeżeli była wydana oraz dowód tożsamości, a także dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.

W przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę, należy również dołączyć pełnomocnictwo do dokonania stosownej czynności (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta).

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach, ul. Legionów Piłsudskiego 3

Wydział Komunikacji i Drogownictwa parter – pokoje nr 16 i 18, tel. 85 65 66 562 , 85 65 66 563, 85 65 66 565

Opłaty

Od składanego wniosku opłat nie pobiera się.

W przypadkach, w których zachodzi konieczność  złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną w Kasie Urzędu Miasta w Siemiatyczach plac Jana Pawła II.

Termin i sposób załatwienia

Dokonanie stosownego zapisu w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, jeżeli była wydana, następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U.z 2012 r. poz.1137 z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (tekst jednolity Dz.U. Nr 186, poz.1322 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (tekst jednolity Dz.U. Nr 137, poz.968 z 2007 r. z późn. zm.),

  • rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 października 1997 r. w sprawie ustroju i organizacji centralnej informacji o zastawach rejestrowych oraz szczegółowych zasadach udzielania informacji, wydawania odpisów i zaświadczeń (Dz.U. Nr 134, poz. 893 z 1997 r. z późn. zm.)

Tryb odwoławczy

Na decyzję odmawiającą dokonania (lub anulowania) wpisu w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, jeżeli była wydana, przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, w terminie 14 dni od daty jego doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Siemiatyckiego

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.

 

Metryka strony

Udostępniający: SP

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2013-03-20

Data modyfikacji: 2013-03-20

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2013-03-20