Wydział Finansowo-Budżetowy

Wydział Finansowo-Budżetowy

 

Do podstawowych zadań Wydziału Finansowo-Budżetowego należy:

1. Prowadzenie rachunkowości budżetu Powiatu i Starostwa Powiatowego oraz gospodarki finansowej
    zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
2. Sprawowanie kontroli finansowej związanej z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych,
3. Opracowywanie projektów uregulowań wewnętrznych w zakresie:
    − polityki rachunkowości,
    − kontroli finansowej,
    − obiegu dokumentów finansowo-księgowych,
    − obsługi kasowej,
    − ewidencji, umarzania i udokumentowania obrotu środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi,
    − inwentaryzacji,
    − innych związanych z gospodarką finansową,
4. Sporządzanie sprawozdań budżetowych z wykonania budżetu Powiatu oraz z wykonania planów finansowych Starostwa,
5. Sporządzanie jednostkowych sprawozdań finansowych, tj. bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia
    zmian w funduszu Starostwa Powiatowego, a także bilansu z wykonania budżetu Powiatu,
6. Prowadzenie obsługi zadłużenia Powiatu,
7. Prowadzenie obsługi kasowej Starostwa,
8. Przyjmowanie depozytów i ich ewidencja,
9. Sporządzanie list płac i zasiłków pracowników Starostwa Powiatowego oraz Prowadzenie kart wynagrodzeń pracowników,
10. Rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na Ubezpieczenia społeczne i zdrowotne,
11. Sporządzanie sprawozdań i analiz z zakresu funduszu płac i funduszu ZUS,
12. Planowanie i realizacja wydatków osobowych,
13. Rozliczanie umów zlecenia i umów o dzieło,
14. Przekazywanie środków finansowych dla podległych jednostek budżetowych w ramach limitów
      wynikających z otrzymanych dotacji i planów finansowych,
15. Wykonywanie dyspozycji Wydziałów merytorycznych w zakresie przekazywania dotacji na zadania
      Powiatu realizowane przez inne podmioty,
16. Regulowanie drogą elektroniczną płatności wobec kontrahentów i pracowników Starostwa,
17. Wystawianie zaświadczeń pracownikom o wysokości ich wynagrodzeń,
18. Gospodarowanie środkami finansowymi w celu zapewnienia płynności finansowej,
19. Lokowanie wolnych środków na rachunkach lokat terminowych,
20. Obsługa finansowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
21. Prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania (czeki, kwitariusze przychodowe),
22. Prowadzenie rejestru VAT i rozliczanie podatku od towarów i usług,
23. Wystawianie rachunków, faktur VAT i not księgowych,
24. Rozliczanie należności i zobowiązań kontrahentów,
25. Rozliczanie dochodów Skarbu Państwa,
26. Rozliczanie delegacji z tytułu podróży służbowych pracowników Starostwa,
27. Przekazywanie informacji o zaległościach do Wydziałów merytorycznych,
28. Księgowanie syntetyczne i analityczne wszystkich dokumentów księgowych,
29. Sporządzanie i uzgadnianie miesięcznych obrotów i sald,
30. Uzgadnianie stanów środków pieniężnych na rachunkach bankowych,
31. Uzgadnianie stanów kont analitycznych z zapisami syntetycznymi w księdze głównej,
32. Uzgadnianie wydatków i dochodów z klasyfikacją budżetową,
33. Kontrola przestrzegania dyscypliny finansów publicznych,
34. Prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
35. Ewidencja szczegółowa i rozliczanie inwestycji,
36. Rozliczanie inwentaryzacji,
37. Sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłowością ewidencji, zmian i inwentaryzacją majątku trwałego w Starostwie,
38. Prowadzenie ewidencji księgowej opłaty ewidencyjnej określonej w przepisach ustawy – Prawo o ruchu
      drogowym i jej terminowe przekazywanie na rzecz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców,
39. Prowadzenie ewidencji księgowej czynszów dzierżawnych kół łowieckich oraz bieżące ich
      przekazywanie gminom i nadleśnictwom,
40. Prowadzenie ewidencji księgowej i dokonywanie wypłat ekwiwalentów dla właścicieli gruntów za
      wyłączenie tych gruntów z upraw rolnych i prowadzenie upraw leśnych,
41. Prowadzenie pozabilansowej ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych Starostwa roku bieżącego i lat przyszłych,
42. Prowadzenie pozabilansowej ewidencji wydatków strukturalnych Starostwa,
43. Prowadzenie pozabilansowej ewidencji nieruchomości Skarbu Państwa, stanowiącej zasób nieruchomości,
44. Współpraca z osobami fizycznymi i prawnymi w zakresie bieżącej realizacji zadań,
45. Współpraca z komórkami organizacyjnymi Starostwa w zakresie:
      − uzgodnień wysokości realizacji planów,
      − stanu zaangażowanych środków finansowych,
      − windykacji należności budżetowych Powiatu i Skarbu Państwa,
      − prowadzonych egzekucji administracyjnych,
      − rozliczeń dotacji budżetowych,
      − rozliczeń projektów realizowanych ze środków pomocowych,
46. Współpraca z powiatowymi jednostkami budżetowymi w zakresie realizacji budżetu oraz sprawozdawczości finansowej,
47. Współdziałanie z bankami, organami skarbowymi, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem
      Statystycznym, Regionalna Izbą Obrachunkową, Urzędem Marszałkowskim, Wojewodą i innymi jednostkami w
      zakresie spraw finansowych Powiatu i Starostwa,
48. Opracowanie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej,
49. Kompletowanie i analiza projektów planów finansowych i wniosków komórek organizacyjnych Starostwa
      oraz jednostek organizacyjnych Powiatu, służących opracowaniu projektu uchwały budżetowej,
50. Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami,
51. Przygotowanie projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz zmian do tej uchwały,
52. Nadzorowanie prawidłowości opracowania i zatwierdzania jednostkowych planów Finansowych,
53. Opracowanie planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych,
54. Analiza wniosków dotyczących zmian w budżecie,
55. Przygotowanie projektów uchwał w sprawie zmian budżetu Powiatu,
56. Informowanie komórek organizacyjnych Starostwa i jednostek organizacyjnych Powiatu o wysokości kwot
      przyjętych do projektu i uchwały budżetowej Powiatu oraz zmianach w planach finansowych,
57. Dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej sprawozdań budżetowych oraz kontroli zgodności z
      innymi dokumentami stanowiącymi podstawę ich sporządzania,
58. Sporządzanie zbiorczych sprawozdań budżetowych z wykonania budżetu Powiatu i planów finansowych,
59. Sporządzanie łącznych sprawozdań finansowych obejmujących: bilans, rachunek zysków i strat jednostki, zestawienie
      zmian w funduszu jednostki oraz skonsolidowany bilans Powiatu,
60. Sporządzanie zbiorczych sprawozdań z wydatków strukturalnych poniesionych przez Starostwo i jednostki
      organizacyjne Powiatu,
61. Sporządzanie zbiorczych sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na
      rzecz sektora finansów publicznych,
62. Sporządzanie opisowej informacji z realizacji budżetu za I półrocze roku i sprawozdania z wykonania budżetu
      za rok budżetowy,
63. Przygotowanie kwartalnych informacji z wykonania planu dotacji celowych z budżetu państwa i dochodów
      z zakresu administracji rządowej,
64. Analiza wykonania planów finansowych i czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej oraz informowanie
      Skarbnika Powiatu o jej naruszeniu,
65. Analiza prawidłowości wykorzystania środków otrzymanych w formie dotacji celowych,
66. Prowadzenie spraw w zakresie wyboru banku i pozyskiwania kredytów i pożyczek, a także emisji papierów wartościowych,
67. Opracowanie analiz zdolności kredytowej,
68. Przygotowanie według potrzeb innych uchwał, informacji i analiz dotyczących budżetu,
69. Obsługa programów informatycznych ds. planowania i sprawozdawczości,

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach

Wytwarzający/odpowiadający: Jerzy Woźniak

Data wytworzenia: 2021-01-20

Wprowadzający: Piotr Pietrasiuk

Data wprowadzenia: 2003-10-07

Data modyfikacji: 2021-07-15

Opublikował: Piotr Pietrasiuk

Data publikacji: 2003-10-07