Sesja_Nr_XIV

Protokół Nr XIV/08

z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 28 maja 2008r.

w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 1200 do godz. 1420.

 

W sesji uczestniczyło 15 radnych według załączonej listy obecności. Nieobecni byli radni: Leon Strębski i Janusz Żoch.

 

W sesji uczestniczyli kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży, administracja Starostwa według załączonej listy obecności oraz przedstawiciele prasy lokalnej ,  mieszkańcy powiatu a także grupa pielęgniarek i położnych zatrudnionych w SP ZOZ w Siemiatyczach.

 
W sesji uczestniczyli również:
Jerzy Woźniak – Sekretarz Powiatu

Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu

Jacek Sitarski – Radca Prawny
 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego – Bogusław Zduniewicz.

 
 
P – kt 1.         
 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając XIV sesję III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał radnych, Starostę, członków Zarządu, przedstawicieli instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów , przedstawicieli prasy, związków zawodowych. Przewodniczący powitał również licznie przybyła grupę pań ze służby zdrowia oraz Pana Mariusza Obryckiego, który w dniu dzisiejszym wstąpi w skład Rady Powiatu.

           

            Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Dwóch radnych nieobecnych, usprawiedliwionych.

 

             Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad Państwo radni otrzymali wraz z zaproszeniami na dzisiejszą sesję, czy w sprawie porządku obrad ktoś zechce zabrać głos?

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który zaproponował wniesienie do porządku obrad w pkt 8 “Podjęcie uchwał w sprawach” podpunktu e/ projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości. Chodzi o wydzierżawienie przez SP ZOZ w Siemiatyczach części dachu szpitala na zamontowanie urządzeń telekomunikacyjnych firmy Polkomtel.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedłożony radnym na posiedzeniach komisji, nie znalazł się w porządku obrad przesłanym do państwa radnych ponieważ wpłynął do nas po dacie wysłania materiałów na dzisiejszą sesję.

            Przewodniczący Bogusław Zduniewicz zwrócił się z pytaniem, czy są inne propozycje zmian do porządku obrad? Ponieważ inne propozycje zmian nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad z uwzględnieniem zmiany zaproponowanej przez Starostę.

            Za przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem zmiany w pkt 8 porządku obrad głosowało 14 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad z uwzględnieniem zmiany przyjęty został jednogłośnie.

 

Porządek obrad XIV zwyczajnej sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego przedstawia się następująco:

1.       Otwarcie obrad

2.       Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

3.       Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami

4.       Interpelacje i zapytania radnych

5.       Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia w skład Rady Powiatu Siemiatyckiego Pana

Mariusza Obryckiego – złożenie ślubowania

6.       Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Siemiatyckiego za 2007 rok

7.       Omówienie wyników kontroli Komisji Rewizyjnej w Wydziale Geodezji Katastru

i Nieruchomości Starostwa Powiatowego, podjęcie decyzji dotyczącej zaleceń

pokontrolnych

8.       Podjęcie uchwał w sprawach:

      a/ zmian w budżecie powiatu na 2008 rok

      b/ ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania

         i zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach

          zaszeregowania w szkołach i placówkach dla których organem prowadzącym jest

         powiat siemiatycki

      c/ zmiany uchwały Nr XXIX/206/06 Rady Powiatu Siemiatyckiego w sprawie Statutu

          Powiatowego Urzędu Pracy w Siemiatyczach   

      d/ ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Siemiatyckiego

      e/ wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości 

9.       Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych
Zamknięcie obrad
 
 
P – kt 2.
           

            Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?   

            Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu.

            Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 14 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 
 
P – kt 3.
           

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zwrócił sie z pytaniem, czy ktoś z radnych ma pytania do zakresu przedstawionego w sprawozdaniu?

            Pytania do sprawozdania Starosty nie zostały zgłoszone.

 
P – kt 4.
 

            Interpelacje i zapytania nie zostały zgłoszone.

 
P – kt 5.
 

            Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia w skład Rady Powiatu Siemiatyckiego Pana Mariusza Obryckiego – złożenie ślubowania.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach poszczególnych komisji. W związku ze złożeniem mandatu przez Pana Tadeusza Podolińskiego należy uzupełnić skład Rady, w skład Rady Powiatu wchodzi osoba z kolejną największą ilością głosów z danego okręgu wyborczego, w tym wypadku z komitetu wyborczego Porozumienie Samorządowo Ludowe . Przewodniczący Bogusław Zduniewicz zwrócił się z pytaniem czy są potrzebne dodatkowe informacje w tej sprawie?

            Ponieważ nikt z radnych nie zgłosił pytań do projektu uchwały, Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wstąpienia w skład Rady Powiatu Siemiatyckiego pana Mariusza Obryckiego głosowało 14 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała

Nr XIV/108/08 – w załączeniu do protokołu.
                       

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o przystąpieniu do ceremonii złożenia ślubowania przez nowowybranego radnego. Stosownie do postanowień art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym, radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie. Przewodniczący Rady poprosił Pana Mariusza Obryckiego   o złożenie ślubowania.

            Pan Mariusz Obrycki   złożył ślubowanie o treści zgodnej z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

            Przewodniczący Rady pogratulował radnemu Mariuszowi Obryckiemu   i stwierdził, że radny, który złożył ślubowanie objął mandat radnego Rady Powiatu Siemiatyckiego. Przewodniczący Rady wręczył radnemu zaświadczenie o wstąpieniu w skład Rady.  

 
P – kt 6.
 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że państwo radni otrzymali pisemną informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Siemiatyckiego za 2007 rok , na dzisiejszej sesji obecny jest Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny Jerzy Andrzej Kozłowski, sprawozdanie było omawiane na posiedzeniach poszczególnych komisji czy w związku z tym istnieje potrzeba omówienia sprawozdania, czy być może państwo radni mają pytania lub uwagi co do przedłożonego przez Powiatowego Inspektora Sanitarnego sprawozdania?

            Nikt z radnych nie zgłosił pytań do sprawozdania.

            Przewodniczący Bogusław Zduniewicz zwracając się do Inspektora Jerzego Kozłowskiego zapytał, czy chciałby on zabrać głos i uzupełnić przedłożone sprawozdanie?

            Inspektor Jerzy Andrzej Kozłowski podziękował za udzielenie głosu.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że Rada Powiatu przyjmuje informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Siemiatyckiego za 2007 rok.

P – kt 7.
 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że zarówno na wniosek radnego Janusza Żocha jak również wynikało to z planu pracy naszej Komisji Rewizyjnej, Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrolę Wydziału Geodezji. Dla Rady przedłożony został protokół, został on również zamieszony w internecie na Biuletynie Informacji Publicznej, był omawiany na posiedzeniach poszczególnych komisji. W związku z wnioskowaniem do Rady Powiatu Siemiatyckiego przez Komisję Rewizyjną co do dalszego toku i przebiegu wyników pewnych stwierdzonych nieprawidłowości w funkcjonowaniu Wydziału, Rada winna się do tego odnieść i podjąć stosowną decyzję. W trakcie obrad poszczególnych komisji zgłoszony został jeden wniosek formalny co do dalszego toku postępowania w tej sprawie, został on przegłosowany i przyjęty przez Komisję Finansowo Budżetową, dotyczył on podjęcia uchwały w sprawie wystąpienia do Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli prac scaleniowych na obiektach kontrolowanych przez Komisję Rewizyjną. Przewodniczący Rady przypomniał, że Komisja Rewizyjna wskazywała inną możliwość dalszego postępowania: dokooptowania do Komisji Rewizyjnej ekspertów, ale w trakcie dyskusji na posiedzeniach komisji pojawiły się słuszne głosy, że powodowałoby to zbędne koszty i powielanie się pracy naszej Komisji Rewizyjnej, w związku z tym Przewodniczący Rady poinformował, że przedkłada projekt uchwały dotyczący zobowiązania Zarządu Powiatu do wystąpienia z wnioskiem do Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli prac scaleniowych w Wydziale Geodezji.

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który stwierdził, że faktycznie, Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrolę w Wydziale Geodezji Katastru i Mienia na przełomie lutego i marca, jest protokół pokontrolny z tej kontroli, dużo materiału merytorycznego zostało oparte na protokole pokontrolnym po kontroli wewnętrznej, którą przeprowadziliśmy w ubiegłym roku. Starosta Jan Zalewski poinformował, że stojąc na straży przestrzegania prawa   sam taką kontrolę skierował do tego Wydziału kiedy rozpoczęła się realizacja projektu scaleniowego na obiektach Wólka Nurzecka I i II. Jest to temat bardzo trudny, zadanie rządowe, dużych doświadczeń w tym zakresie wydziały geodezji nie mają. Jeżeli chodzi o scalenia w ramach tzw. Sektorowego Programu Operacyjnego, jedynie nasz powiat podjął się tego i nasz Wydział Geodezji, więc pewne nieprawidłowości spowodowane były niewiedzą, pewną dynamiką różnych zdarzeń jeżeli chodzi o realizację tego projektu. Faktycznie wynikły nieprawidłowości o różnej randze, mniejszej czy większej ale kontrole są po to, żeby takie nieprawidłowości wychwytywać, kontrola ma również charakter edukacyjny, chodzi o to, żeby nie powielać błędów przy następnych działaniach i oczywiście wyciągnięcie konsekwencji. Projekt scaleniowy trwa bardzo długo, kończy się on dopiero teraz, dokumentacja jest sporządzona, protokolarnie przekazana do Wydziału Geodezji w związku z tym, że na 150 uczestników, czterech uczestników postępowania odwołało się, Wydział Geodezji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, który merytorycznie nadzoruje pracę jeżeli chodzi o geodezję, o scalenia. Dokumentacja scaleniowa została przekazana protokolarnie więc generalnie można powiedzieć, że zadanie zostało wykonane, faktury za te prace były akceptowane przez Podlaski Urząd Wojewódzki tak, że efekt końcowy jest i te nieprawidłowości nie wpłynęły negatywnie na efekt końcowy a wręcz przeciwnie, scalenia zostały przeprowadzone na ponad 800 ha na kwotę ponad 500 tys. zł. są to środki pozyskane z zewnątrz, powiat ani gmina do tego nie dokłada więc jest to pozytywny efekt pracy. Starosta podkreślił, że stanowczo twierdzi iż nie ma żadnego nadużycia finansowego, środki poszły dla wykonawcy na podstawie opisanych faktur, jest to fakt. Nieprawidłowości są, naczelnik otrzymał naganę, Starosta poinformował, że czekał z tym bo chciał dojść do decyzji scaleniowej, do końca, być może Komisja Rewizyjna przyspieszyła tą decyzję. Starosta Jan Zalewski stwierdził, że nie popełnia błędów ten, kto nic nie robi kontrola to wykazała, oczywiście w następnym postępowaniu w bieżącej pracy błędy te eliminujemy, oczywiście te, które już zostały popełnione trudno już naprawić. Starosta podkreślił, że z pełną świadomością i odpowiedzialnością może potwierdzić, że efekt końcowy jest, pozyskane środki nie poszły na marne, prace zostały wykonane. Scalenia jest to bardzo trudny temat ale mając pewne doświadczenie na obiekcie Wólka odważyliśmy się z naczelnikiem Łopaciukiem wejść w następne obiekty korzystając z tzw. Sektorowego Programu Operacyjnego na lata 2004-2005-2006 na dwóch gminach: Gmina Drohiczyn i Gmina Grodzisk. Tutaj też wymagało to zaangażowania bo praktycznie to scalanie powinno realizować Wojewódzkie Biuro Geodezji, które zostało zlikwidowane podczas działań pierwszego Zarządu Województwa. Zarząd Województwa nie zrobił nic w tym kierunku, aby biuro to odtworzyć ale pozyskując pewną wiedzę uświadomiliśmy sobie to, że są duże środki do wykorzystania dla dobra mieszkańców i podjęliśmy się tego. Starosta Jan Zalewski podkreślił, że wymagało to dużego zaangażowania ze strony naczelnika, bo Starosta sam by tego nie zrobił ale liczne wyjazdy, osoby wspierające, które dużo nam pomogły i są bardzo przyjazne jeżeli chodzi o te działania. Jeżeli chodzi o Podlaski Urząd Wojewódzki jest to pan Michał Hajduczenia, który bezpośrednio nadzoruje działania jeżeli chodzi o scalenia. Ta współpraca umożliwiła to, że projekt jest realizowany i w czerwcu zakończymy scalenia i działania poscaleniowe na około 3 mln zł. PROW czyli Program Rozwoju Obszarów Wiejskich zakłada znów duże środki na ten cel , jest już podpisane przez Ministra Rolnictwa Rozporządzenie dotyczące działań jeżeli chodzi o scalanie gruntów więc istnieje dalsza możliwość prowadzenia prac scaleniowych jak i też urządzana dróg dojazdowych do pól i lasów. Mamy tu pewne projekty, pewne plany, niektóre drogi przekwalifikujemy na gminne i możemy pozyskać środki aby te drogi wyasfaltować tylko z tych środków nie wydatkowując pieniędzy z powiatu i z gmin. Oczywiście jeżeli chodzi o dalsze kontrole stanowisko Zarządu jest takie, że jeżeli jest taka wola żeby kontrolował te sprawy NIK, proszę bardzo, będziemy głosować “za” , Starosta podkreślił, że nie obawia się niczego wraz z naczelnikiem. Na pewno będą uwagi ale nie przestraszy to nas aby pracować dalej, pozyskiwać pieniądze na dla dobra wsi, dla dobra rolników , dla dobra mieszkańców powiatu. Starosta Jan Zalewski poinformował, że w tej chwili komisja NIK na poziomie województwa kontroluje inne zadana i najprawdopodobniej zahaczy również o to, co jest realizowane na terenie powiatu siemiatyckiego i bardzo dobrze. Starosta poinformował, że wystąpił z pismem do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego aby wydał opinię bo musimy już zmierzać do wydania decyzji scaleniowej na dwóch obiektach.

            Radny Ryszard Pierlejewski stwierdził, że czuje się dotknięty wypowiedzią Starosty , radny poinformował, że jest członkiem Komisji Rewizyjnej, Wiceprzewodniczącym tej komisji i jeżeli osoba, która odpowiada za nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem jednostki jakim jest Starostwo Powiatu Siemiatyckiego i zarzuca Komisji Rewizyjnej retorykę zamiast użyć sformułowania: “komisja zacytowała kilka punktów protokołu wcześniej sporządzonego przez kontrolera finansowego” – Rady stwierdził, że zrozumiałby to ale że Starosta użył sformułowania “retoryka” radny stwierdził, że nie bardzo to rozumie. Radny Ryszard Pierlejewski zwracając się do Starosty stwierdził, że jeżeli jest on głównodowodzącym a nie posiada jakiejś wiedzy to są jednostki zewnętrzne, które taką wiedzę posiadają i można zdać się na te jednostki .Nie znaczy to, że Wydział Geodezji w Białymstoku, który sprawuje nadzór,   jest organem nieomylnym.

            Starosta Jan Zalewski stwierdził, że wydaje mu się, że pamięta co mówił przed chwilą i nie wypowiedział takiego słowa jak “retoryka” powiedział, że Komisja Rewizyjna skorzystała czy oparła się na protokole pokontrolnym kontroli wewnętrznej, to wszystko.

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz stwierdził, że każdy z radnych zapoznał się szczegółowo z tym protokołem. Nie jest tajemnicą, że w punktach dotyczących nurtujących nas spraw, mianowicie procesu scalenia na obiekcie Wólka Nurzecka Komisja Rewizyjna wspierała się protokołem z kontroli wewnętrznej, który został sporządzony przez kontrolera wewnętrznego Starostwa. Kontrola potwierdziła szereg nieprawidłowości, o jakim ciężarze trudno nam w tej chwili stwierdzić dlatego też wniosek radnych, który wynikł z dyskusji na posiedzeniu komisji zdaniem niektórych radnych jest jak najbardziej uzasadniony, chodzi o zgłoszenie sprawy do Najwyższej Izby Kontroli , instytucja ta ma prawo kontrolować jednostki samorządu terytorialnego jak i podejmować decyzje co do dalszego toku postępowania na podstawie zgromadzonych materiałów.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że na posiedzeniach komisji rozważane były trzy możliwości: dokooptowania do Komisji Rewizyjnej ekspertów z dziedziny problematyki geodezyjnej i jeszcze raz przeprowadzenie kontroli bądź do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego, który – jak wynika z mocy prawa geodezyjnego - jest organem kontrolnym i nadzorczym do tego typu działań , trzecia możliwość to skierowanie sprawy do Najwyższej Izby Kontroli. W związku z tym, że padł wniosek w tej sprawie jest przygotowany projekt uchwały, którego państwo radni nie mogli otrzymać wraz z zaproszeniami na sesję ponieważ wynikło to w trakcie prac Komisji. Przewodniczący Rady poinformował, że podda pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu do wystąpienia z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli po uprzednim odczytaniu go w całości.

            Wicestarosta Mikołaj Mantur odnosząc się do wypowiedzi radnego Krzysztofa Andruszkiewicza podkreślił, że jest przekonany że nie tylko niektórych radnych ale zdaniem wszystkich radnych należy kontrolę przeprowadzić. Wicestarosta Mikołaj Mantur podkreślił, że jest przekonany, że wszyscy radni w tym też on nie obawiają się kontroli NIK, CBA i za tym na pewno zagłosują.

            Wicestarosta Mikołaj Mantur poinformował, że w artykule we wczorajszym numerze “Głosu Siemiatycz” znalazło się stwierdzenie jakoby na Komisję Rewizyjną wywierane były naciski w celu zatuszowania sprawy, jest to pomówienie. Wicestarosta poinformował, że chciałby zwrócić się do członków Komisji Rewizyjnej żeby wypowiedzieli się czy naciski były na nich wywierane.

            Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Jerzy Szawkało poinformował, że nie miał żadnych nacisków, nikt do niego nie dzwonił tak, że Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrolę bez żadnych zewnętrznych nacisków.

            Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Ryszard Pierlejewski stwierdził, że zależy jak to rozumieć ale generalnie nie było nacisków natomiast w rozmowach odczucia miał dwojakie. Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że nacisków na jego osobę nie było.

            Radny Jan Markiewicz poinformował, że nie było na niego nacisków.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że w ten sposób wyjaśniliśmy zapis z naszej lokalnej gazety “Głos Siemiatycz” dotyczący nacisków. Przewodniczący Rady stwierdził że nie ukrywa, że sam był zdziwiony ale pomyślał sobie   że w kraju działa komisja do spraw nacisków więc udzieliło się to, dobrze że to wyjaśniliśmy.

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że chciałby złożyć oświadczenie – chciałby przypomnieć, że na posiedzeniu komisji dwóch radnych było przeciwnych – nie wymieniając z nazwiska – wnioskowi o wystąpienie do Najwyższej Izby Kontroli.

            Radny Piotr Wysocki  odnosząc się do wypowiedzi radnego Krzysztofa Andruszkiewicza stwierdził że radny Andruszkiewicz kłamie, w trakcie głosowania na posiedzeniu Komisji Finansowo – Budżetowej nie było osób, które głosowały przeciw, tylko wstrzymały sie od głosu.

            Przewodniczący Rady poinformował, że uczestniczył w posiedzeniu tej komisji i potwierdza, że były to dwa głosy wstrzymujące. Protokół z każdego posiedzenia komisji jest, będzie zamieszczony w BIP, Rada działa transparentnie.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że odczyta projekt uchwały nawiązujący do wniosku pozytywnie przegłosowanego na posiedzeniu Komisji Finansowo Budżetowej, co do podjęcia dalszej decyzji dotyczącej zaleceń pokontrolnych kierowanych do Rady przez Komisję Rewizyjną. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu do wystąpienia z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli. Par. 1 projektu brzmi następująco: “ Zobowiązuje Zarząd Powiatu Siemiatyckiego do wystąpienia z wnioskiem do Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli prac scaleniowych wykonanych na obiekcie Wólka Nurzecka I i Wólka Nurzecka II pod względem legalności w zakresie wykorzystania środków finansowych”. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz zapytał, czy ktoś zechce zabrać głos co do treści projektu uchwały?

            Radny Ryszard Pierlejewski stwierdził, że faktem jest, że Komisja Rewizyjna dokonała kontroli na obiekcie scaleniowym Wólka I i Wólka II , tak też znalazło się w protokole. W związku z tym, że powzięliśmy informację że wcześniej była dokonana kontrola za lata 2003 – 2007 przez kontrolera finansowego Starostwa zapoznaliśmy się jako komisja z tym protokołem i stwierdziliśmy, że w dalszej pracy na pozostałych innych obiektach, które były zlecane do robót geodezyjnych nieprawidłowości są bardziej uwidocznione i jest tego więcej, o większym ciężarze gatunkowym niż w zakresie kontrolowanym przez Komisję Rewizyjną czyli Wólka I i Wólka II. Dlatego też w protokole Komisji Rewizyjnej jest zapis że zapoznaliśmy się z tym tematem za okres od 2003 roku do końca 2007 roku. Jeżeli projekt uchwały będzie taki, jaki jest to znaczy, że pomijamy większe wypaczenia. Czy jest to prawidłowe postępowanie? Rady Ryszard Pierlejewski poinformował, że nie godzi się na taki projekt uchwały.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, jak konkretnie, merytorycznie powinien brzmieć projekt tej uchwały?

            Radny Ryszard Pierlejewski stwierdził, że jego obowiązkiem jako osoby publicznej, która złożyła ślubowanie jest to, że mamy dokonać kontroli i zbadać nieprawidłowości w całej materii za lata 2003 – 2007. Radny Ryszard Pierlejewski poprosił i zaapelował do Pana Przewodniczącego oraz Wysokiej Rady o zmianę projektu tej uchwały i wprowadzenie zapisu dotyczącego dokonania kontroli wszelkich prac geodezyjnych zleconych w ramach zamówień publicznych za okres 2003 – 2007.

            Głos zabrał Wicestarosta Mikołaj Mantur, który odniósł się do wypowiedzi radnego Ryszarda Pierlejewskiego jednocześnie stwierdził, że   wniosek radnego Pierlejewskiego jest do przyjęcia.

            Radny Ryszard Pierlejewski stwierdził, że jeżeli Wicestarosta Mantur zarzuca , że Komisja Rewizyjna niewiele zrobiła to co Zarząd zrobił przez półtora roku po kontroli wewnętrznej, jak zareagował na stwierdzone nieprawidłowości i czy się za bardzo wysilił?

            Wicestarosta Mikołaj Mantur stwierdził, że kontrole wewnętrzne są po to realizowane, żeby wychwycić nieprawidłowości. Projekty scaleniowe są to projekty innowacyjne, żaden powiat w województwie podlaskim tego nie realizuje, jesteśmy chyba jedynym powiatem w kraju, który to realizuje. Oczywiście, wystąpiły błędy, kontrole są po to aby te błędy wychwycić, opisać i aby ich nie powielać - właśnie to Zarząd uczynił - na kolejnych etapach postępowania błędy te nie są powielane. Błędów popełnionych nie da się naprawić.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w celu merytorycznego i technicznego uszczegółowienia zapisów w projekcie uchwały ogłasza 15-minutową przerwę.

 

            Po przerwie Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że biorąc pod uwagę wniosek radnego Ryszarda Pierlejewskiego jeszcze raz odczyta par. 1 projektu uchwały dotyczącego dalszego postępowania z zaleceniami pokontrolnymi Komisji Rewizyjnej: “Zobowiązuje Zarząd Powiatu Siemiatyckiego do wystąpienia z wnioskiem do Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli prac geodezyjnych zlecanych w ramach zamówień publicznych w latach 2003 – 2007”. Przewodniczący Rady zapytał, czy projekt w tej wersji może poddać pod głosowanie?

            Ponieważ radni nie zgłaszali sprzeciwu Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

            Za podjęciem uchwały w sprawie zobowiązania Zarządu Powiatu do wystąpienia z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIV/109/08 – w załączeniu do protokołu.

 
P – kt 8.
 

            Pierwszy projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie powiatu na 2008 rok.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją ale w związku z tym, że w trakcie nastąpiły zmiany w załączniku do tej uchwały przydałyby się Radzie dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie.

            Starosta Jan Zalewski poinformował, że wiadomo że jest czas aplikacji wniosków do Regionalnego Programu Operacyjnego. Mając duże doświadczenie chcemy przygotować takie, które zakwalifikowałyby się do aplikacji i uzyskały poparcie i aby były możliwe do sfinansowania. Prowadzimy rozmowy z Zarządem Województwa: z panem Marszałkiem z Wicemarszałkami z dyrektorem Departamentu Funduszy Strukturalnych. Najpierw była koncepcja że kończymy segment C Zespołu Szkół na potrzeby Poradni Psychologiczno Pedagogicznej i Biblioteki Pedagogicznej oraz aby wykonać kompleks boisk, jedno z nawierzchnią sztuczną drugie naturalne. Kosztorys wstępny wykazał, że byłoby to dofinansowanie z RPO na poziomie 22,5 mln zł., po rozmowie okazało się, że byłoby to 10% środków, które przeznaczone są w pierwszym działaniu oświatowym, więc dużo. Uzgodnienie było takie, aby na razie w pierwszej aplikacji ograniczyć się do dokończenia rozbudowy Zespołu Szkół co jest bardzo istotne z punktu widzenia architektoniczno budowlanego a na boiska aplikować w drugim rzucie. Przedwczoraj lub wczoraj ukazały się uszczegółowienia kryteriów co do oceny,   jeżeli chodzi o   przynajmniej 60 punktów na 100 liczy się , aby znaleźć się na liście rankingowej do finansowania. Okazuje się, że jest dużo punktów za tzw. efekt edukacyjny. Efekt edukacyjny nie jest osiągany przez samą budowę poradni i filii biblioteki pedagogicznej a dobrym elementem uzupełniającym są boiska. Wczoraj w Białymstoku uzgodniliśmy, że jedno boisko musi być aby pozyskać punkty ale sugestia Zarządu Województwa jest jednoznaczna aby nie przekroczyć kwoty dofinansowania, o której mówiliśmy wcześniej 1.800 tys. zł. więc musieliśmy zmniejszyć dofinansowanie z RPO do poziomu 65%, ten montaż finansowy byłby zaakceptowany przez Zarząd Województwa i mamy szansę zdobyć te pieniądze i skończyć część C , umieścić tam jednostki i mieć jedno boisko.

            Skarbnik Powiatu Walentyna Kwiatkowska poinformowała, że zmiany te mają przełożenie na załącznik nr 3 i 4. To zadanie w załączniku z dofinansowaniem unijnym w pozycji 5 ma ostateczną wersję, gdzie wartość kosztorysowa tego zadania wzrasta o ponad 417 tys. zł. i proporcje dofinansowania czyli nasz udział 35%, co stanowi po zmianach kwotę 1.012.437,18 zł. a dofinansowanie unijne – 1.880.240,44 zł. Jeśli chodzi o udział naszych wydatków w roku 2008, kwota ta pozostaje bez zmian – 381 tys. zł. , wzrastają wydatki w roku 2009 . Z tego załącznika wypada zadanie, które było w pozycji 6 zadanie budowy kompleksu boisk sportowych w Zespole Szkół w Siemiatyczach. Natomiast w załączniku nr 3 zadania inwestycyjne w pozycji 19 zadanie przebudowy segmentu C wzrasta tylko wartość kosztorysowa a w pozycji 20 jest zapisane zadanie: Dokumentacja projektowa na przebudowę kompleksu boisk przy Zespole Szkół w Siemiatyczach na kwotę 17.080 zł. bo takie wydatki na opracowanie tego projektu zostały poniesione i potraktujemy to jako odrębne zadanie.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy po tych wyjaśnieniach będą jeszcze pytania dotyczące projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2008 rok?

            Ponieważ nikt z radnych nie zgłosił pytań do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2008 rok głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIV/110/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania i zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach zaszeregowania w szkołach i placówkach dla których organem prowadzącym jest powiat siemiatycki.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji Rady, czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia?

            Nikt z radnych nie zgłosił pytań do projektu uchwały.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że otrzymaliśmy pozytywną opinię Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Rady Powiatowej w Siemiatyczach co do zagadnień dotyczących najniższego wynagrodzenia i wartości jednego punktu. Otrzymaliśmy również opinię od oddziału Zarządu Regionu w Siemiatyczach NSZZ Solidarność – Przewodniczący Rady odczytał opinię, która stanowi załącznik do protokołu. Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował że akapit dotyczący konkluzji protokołu Komisji Rewizyjnej zostanie przekazany do Zarządu bo my jako Rada czy Komisja Rewizyjna nie możemy ustosunkowywać się do relacji pracowniczych i płacowych w danej jednostce, chodzi tu o Starostwo Powiatowe.

            Ponieważ ze strony radnych nie zgłoszone zostały pytania lub uwagi do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania i zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach zaszeregowania w szkołach i placówkach dla których organem prowadzącym jest powiat siemiatycki głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwał podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIV/111/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył zmiany Uchwały Nr XXIX/206/08 Rady Powiatu Siemiatyckiego w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/206/08 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 17 lipca 2006r. w sprawie Statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Siemiatyczach.

            Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był analizowany na posiedzeniach komisji czy w związku z tym potrzebne są wyjaśnienia w tej sprawie?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIX/206/08 Rady Powiatu Siemiatyckiego w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/206/08 Rady Powiatu Siemiatyckiego z dnia 17 lipca 2006r. w sprawie Statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Siemiatyczach głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwał Nr XIV/112/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Następny projekt uchwały dotyczył ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Siemiatyckiego.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

            Radny Ryszard Pierlejewski stwierdził, że wyznaje zasadę, że każdy przywódca, każdy menadżer czy to jednostki samorządowej czy prowadzący działalność gospodarczą powinien mieć jak najlepsze instrumenty do sprawnego sprawowania swojej funkcji. Radny poinformował, że dał temu wyraz kiedy wynikły kontrowersje dotyczące zakupu samochodu służbowego dla pana Starosty, radny przypomniał, że głosował wówczas na “tak” ponieważ jest to jeden z instrumentów, który przyśpiesza i umożliwia prawidłowe funkcjonowanie i zarządzanie jednostką. Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że niemniej jednak na posiedzeniu Komisji Finansowo – Budżetowej oddał głos na “nie”. Dlaczego? Złożyło się na to kilka powodów. Radny podkreślił że nie chce być posądzany o złośliwość czy o zmianę podejścia do tego typu sytuacji ale z jego wewnętrznego odczucia kiedy popatrzył na to, co było tematem w pkt 7 doszedł do wniosku, że pan Starosta niezbyt dokładnie panuje nad pracą urzędu, nie są to błędy czy zdarzenia, które nastąpiły wczoraj czy przedwczoraj, sytuacja ta trwała od kilku lat, Starosta nie zareagował na taką sytuację. Drugim argumentem jest to, że płaca Starosty nie jest aż tak niska żeby wymagała w dniu dzisiejszym na ten moment podwyższenia, można ją porównać do płac, jakie otrzymują pracownicy najniższego szczebla na terenie naszego regionu a szczególnie w podmiotach zależnych od Starostwa czy też w instytucjach, dla których powiat jest organem założycielskim. Niektóre wynagrodzenia są tak niskie że uwłaczają godności ludzkiej, należałoby się nad tym mocno zastanowić , wesprzeć w pewien sposób dlatego, że najniższe wynagrodzenia w odniesieniu do sytuacji na rynku i rosnących cen szczególnie cen żywności i nośników energii najbardziej uderzają w najsłabsze i najniżej uposażone grupy pracowników. Radny Ryszard Pierlejewski stwierdził, że być może nie będzie musiał głosować na “nie” , radny zaapelował do Starosty aby dobrowolnie zrzekł się podwyżki, Rada zdejmie ten punkt z porządku obrad dzisiejszej sesji.

            Wicestarosta Mikołaj Mantur odnosząc się do wypowiedzi radnego Ryszarda Pierlejewskiego podkreślił, że po pierwsze radny nie głosował za zakupem samochodu dla pana Starosty a dla Starostwa Powiatowego. Można odnieść wrażenie że to Starosta jest winien niskim zarobkom w jednostkach podległych – być może radny tego nie powiedział, ale takie wrażenie można było odnieść. Pracownicy Starostwa otrzymali wzrost wynagrodzenia w wysokości około 8% , wynagrodzenie Starosty wzrasta o ponad 6%.

            Ponieważ nie było innych głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Siemiatyckiego głosowało

12 radnych, 2 było przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XIV/113/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Ostatni projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że jest to projekt uchwały wniesiony w dniu dzisiejszym do porządku obrad jednak był on przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy w tej sprawie potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia?

            Ponieważ radni zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIV/114/08 – w załączeniu do protokołu.

 
P – kt 9.
 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że interpelacje i zapytania nie zostały zgłoszone.

 
P – kt 10.
 

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że chciałby zgłosić wniosek wynikający z faktu podjęcia uchwały w sprawie zawiadomienia Najwyższej Izby Kontroli , radny zawnioskował do przewodniczącego Rady aby radni otrzymali odpis zawiadomienia złożonego przez Zarząd w tej materii.

            Przewodniczący Rady stwierdził, że nie widzi żadnych technicznych przeciwwskazań do wykonania tego wniosku.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że dzień wczorajszy, 27 maja był to dzień samorządu terytorialnego. Przewodniczący Rady poinformował, że Wojewoda Podlaski Pan Maciej Żywno przesłał na jego ręce życzenia z okazji przypadającego w dniu 27 maja Dnia Samorządu Terytorialnego. Wojewoda składa nam wszystkim życzenia zadowolenia i satysfakcji z działań podejmowanych dla dobra społeczności lokalnej, zadowolenia mieszkańców z naszej pracy oraz pomyślności w życiu osobistym i radości z wykonywanej pracy.

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który poinformował, że w imieniu własnym jak też Zarządu Powiatu Siemiatyckiego również z okazji Dnia Samorządowca chciałby złożyć serdeczne życzenia. Praca nasza jest bardzo ważna, samorząd służy mieszkańcom, rozwiązujemy wiele ważnych problemów, prowadzimy wiele jednostek dla których jesteśmy organem założycielskim lub prowadzącym. Dzięki dobrej pracy Zarządu i Rady Powiatu Siemiatyckiego oraz wszystkich dyrektorów i kierowników jednostek, naczelników mamy spore efekty. Kiedy ocenialiśmy tamten rok, udzielaliśmy absolutorium dla Zarządu, były tam pokazane wskaźniki: 25% na inwestycje, 8 inwestycji, 2 budowlane, 20 km dróg, 8 mln środków finansowych pozyskanych z zewnątrz świadczy to o tym, że ludzie pracują dobrze. Starosta wyraził opinię, że jeden człowiek sam niczego nie zrobi ale jeżeli umiejętnie zorganizuje się kadrę, dobierze się dobrych ludzi i umie się skorzystać z ich wiedzy merytorycznej to efekt ogólny jest dobry. Zawsze znajdzie się jedna lub dwie osoby, którym nic się nie podoba, którzy próbują wszystko negować, rozgrywać swoje sprawy ale jest to w każdym zakładzie. Wszystko jest pod kontrola chociaż zawsze się coś wymknie bo jest dużo spraw. Oprócz niedociągnięć w Wydziale Geodezji, które będziemy prostować, w innych wydziałach i jednostkach organizacyjnych jest normalność, jest dobrze, wszystko funkcjonuje prawidłowo. Starosta podkreślił, że osobiście jest zadowolony ze współpracy, z uposażenia. Podwyżki w wysokości 8% oraz nagrody wprowadziliśmy już w Starostwie, w jednostkach również. Jeżeli chodzi o podwyżkę wyniosła ona kilka procent , nie od stycznia a od maja tak, jak dla wszystkich . Starosta zaznaczył, że ma dużo niepisanych wydatków o których nie będzie mówił.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że chciałby zgłosić wniosek. Przewodniczący Rady poinformował, że chciałby zaapelować nie tylko do dyrekcji Powiatowego Zarządu Dróg czy nie dałoby się rozważyć możliwości przesunięcia znaku w miejscowości Koski Falki ponieważ zaraz za znakiem mieszkają dwie rodziny należące do Ostrożan z nr 64 i 65. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poinformował, że państwo ci zwrócili się do niego że mają straszny kłopot bo nikt nie może do nich trafić. Sytuacja wygląda następująco: mają oni numer Ostrożany 64 i 65 a przed ich zabudowaniami znajduje się tablica “Koski Falki”, wynika to z dawnego podziału województw łomżyńskiego i białostockiego. Mieszkańcy ci proszą o przesunięcie tablicy Koski Falki o 30m dalej a przy nich o ustawienie tablicy “Kolonia Ostrożany”.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że miło nam było obradować w dniu dzisiejszym przy takim audytorium. Przewodniczący poinformował, że zanim udzieli głosu Pani Wioletcie Tołwińskiej Sala Przewodniczącej Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych przy SP ZOZ w Siemiatyczach , która wpisała się na listę mówców, chciałby przedstawić, co działo się w okresie przed sesją w tych sprawach. Przewodniczący Rady poinformował, że do wiadomości otrzymał pismo od grupy zawodowej pielęgniarek i położnych dotyczące sposobu podziału środków finansowych na podwyżki wśród pracowników. Przewodniczący Rady poinformował, że otrzymał również do wiadomości odpowiedź przygotowaną przez dyrekcję SP ZOZ. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz odczytał oba pisma.

            Głos zabrała Przewodnicząca Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych przy SP ZOZ w Siemiatyczach Wioletta Tołwińska Sala, która poinformowała, że

5 maja 2008 roku Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych przy SP ZOZ w Siemiatyczach wystosował do pana Starosty pismo – Pani Wioletta Tołwińska Sala odczytała pismo – prośbę o wysłuchanie postulatów pielęgniarek i położnych na najbliższym posiedzeniu Zarządu Powiatu.

            Głos zabrała Pani Bożena Gogołek, która poinformowała, że następne pismo wystosowane przez grupę zawodową pielęgniarek i położnych to pismo do Pana Dyrektora SP ZOZ w Siemiatyczach. Pani Bożena Gogołek odczytała pismo dotyczące podziału środków finansowych na podwyżki dla pracowników SP ZOZ w Siemiatyczach. Pani Gogołek odczytała również pismo Dyrektora SP ZOZ w Siemiatyczach z dnia 19 maja 2008r. zawierające zaproszenie na spotkanie z przedstawicielem Zarządu Powiatu w dniu 4 czerwca 2008r. Pani Bożena Gogołek poinformowała, że dopiero wczoraj o godz. 1525 Pani Przewodnicząca otrzymała telefon z sekretariatu Starostwa z zaproszeniem na dzień dzisiejszy na godz. 900 na posiedzenie Zarządu Powiatu. Był to zbyt krótki termin aby zawiadomić członków Zarządu Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych i umożliwić wzięcie udziału w posiedzeniu Zarządu Powiatu. Dnia 6 kwietnia 2008 r. w SP ZOZ w Siemiatyczach odbyło się spotkanie Pana Dyrektora z przedstawicielami wybranych grup zawodowych oraz związków zawodowych. Pan Dyrektor przedstawił propozycję podwyżek płac pracownikom wynikającą z nadwykonań , jest to kwota 394 tys. zł. z tej sumy 40% czyli 63 tys. zł. ma być przekazane na płace dla pracowników. Jest to zgodne z ustawą z dnia 5 września 2007 roku o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia. Propozycja podwyżek przedstawiona przez dyrektora SP ZOZ jest następująca: 10 lekarzy, którzy pracują na etacie otrzyma do uposażenia zasadniczego 200 zł. kierownicy komórek - 150 zł. do uposażenia zasadniczego, magister rehabilitacji i laboratorium – 120 zł. do uposażenia zasadniczego, pracownicy administracji, technicy RTG , rehabilitacji i laboratorium – 100 zł. , pracownicy kuchni, panie salowe, pracownicy zaplecza otrzymają 80 zł. do uposażenia zasadniczego. Pielęgniarki i położne   otrzymają w miesiącu czerwcu tylko dodatek jednorazowy w wysokości 150 zł. Koszt tych podwyżek jest to kwota 37.289 zł., odejmując to od kwoty 63 tys. zł. pozostaje do rozdysponowania 25.711 zł. Pani Bożena Gogołek zaznaczyła, że kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia został zwiększony na miesiąc maj i czerwiec , jest to kwota 105 tys. zł., pani Bożena Gogołek zapytała, dlaczego Pan Dyrektor pominął grupę zawodową pielęgniarek i położnych nie włączając podwyżki do wynagrodzenia zasadniczego jak uczynił to w przypadku innych grup zawodowych? Styczniowe podwyżki płac objęły wszystkich pracowników i wyniosły 5% od wynagrodzenia zasadniczego. Pielęgniarki i położne po długotrwałych negocjacjach otrzymały 170 zł. , 140 zł w miesiącu styczniu i 30 zł. do tej kwoty, łącznie 170 zł. w miesiącu lutym. W systemie ochrony zdrowia pielęgniarki i położne spełniają jedną z podstawowych ról w realizacji działań profilaktyczno -pielęgnacyjno – opiekuńczych wobec pacjentów. Rola i zadania pielęgniarki i położnej zaczynają się w momencie narodzin i trwa aż do śmierci, towarzyszy człowiekowi w zdrowiu i chorobie. Zawód pielęgniarki i położnej z każdym dniem staje się coraz bardziej trudniejszy i odpowiedzialny, dotyczy największej wartości – zdrowia i życia człowieka. Ocena pracy pielęgniarki i położnej jest podwójna: pozytywna gdy dotyczy wykonywanej pracy oraz negatywna kiedy przedstawiają one uzasadnione stanowisko roszczeniowe dotyczące wzrostu wynagrodzenia.

            Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych był w sporze zbiorowym z dyrekcją. Dnia 9 stycznia 2008 roku zawarte zostało porozumienie, w którym jest zapis: “rozmowy o dalszym podwyższaniu płac nastąpią w trakcie negocjacji kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia na szpital w miesiącu kwietniu 2008 roku”. Ponieważ dyrekcja w rażący sposób pominęła i zlekceważyła grupę zawodową pielęgniarek i położnych i nie wypełniła warunków porozumienia z dnia 9 stycznia 2008 roku zwracamy się   do organu założycielskiego jakim jest Starostwo Powiatowe o interwencję i pomoc w negocjacjach.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że problem jest zapewne dla Zarządu znany i poprosił o ustosunkowanie się do poruszonych problemów.

            Starosta Jan Zalewski poinformował, że wszystkie te pisma do niego wpłynęły. Starosta poinformował, że planował w normalnym trybie, chodzi tutaj o wcześniejsze powiadomienie i zaproszenie pań na posiedzenie Zarządu, Starosta podkreślił, że tego posiedzenia Zarządu, które odbyło się dziś rano faktycznie jeszcze wczoraj nie przewidywał, zawsze Zarząd zwoływany jest na dzień po komisjach jeżeli na posiedzeniach komisji są wnioski o zmiany w projektach uchwał natomiast Zarząd z udziałem Pań i Pana Dyrektora planowaliśmy zwołać w późniejszym terminie, aby więcej czasu poświęcić na te kwestie ale w związku z rozmowami w dniu wczorajszym w Urzędzie Marszałkowskim w związku z inwestycją segmentu C zaszła potrzeba aby odbyć dziś posiedzenie Zarządu aby zmienić projekt uchwały, Starosta poinformował, że odruchowo polecił Pani sekretarce aby poprosiła w jego imieniu na dzisiejszy Zarząd na godz. 900 chociaż zdawał sobie sprawę że jest to krótki czas. Starosta Jan Zalewski zaprosił na następne posiedzenie Zarządu, które najprawdopodobniej odbędzie się pod koniec następnego tygodnia, wcześniej panie powiadomione zostaną telefonicznie lub na piśmie. Nic się nie stało, był Pan Dyrektor i odniósł się do tych pism na posiedzeniu Zarządu, jako Zarząd podzielamy stanowisko Pana Dyrektora. Starosta Jan Zalewski poprosił Dyrektora SP ZOZ aby krótko przedstawił jak wdraża podwyżki, jakie były proporcje pomiędzy poszczególnymi grupami zawodowymi , z czego to wynika i co planuje w przyszłości w związku z renegocjacją kontraktu z NFZ.

            Dyrektor SP ZOZ Mirosław Leśkowicz podkreślił, że w zupełności zgadza się z paniami pielęgniarkami – pieniędzy w systemie jest za mało , pielęgniarki powinny zarabiać więcej, również pozostali pracownicy szpitala, SP ZOZ powinni zarabiać więcej. Szpital pracuje na granicy bezpieczeństwa. To, co panie przedstawiają w kwestii pewnych liczb to nie zgadza się z prostej przyczyny: jeżeli przeanalizujemy koszt podwyżek w skali miesiąca to należy pomnożyć razy 7 natomiast wartość obiecanego przychodu jest mierzona w jednej kwocie , jest to suma określona. Negocjacje z funduszem często się zmieniają. Dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że wczoraj po rozmowach z dyrektorem Funduszu uzyskał zapewnienie że zapłaty za nadlimity do sierpnia nie będzie, będzie konstrukcja, która zaakceptuje nasze nadwykonania w szpitalu polegająca na tym, że ta ilość procedur i kwot zostanie wpisana w miesiąc maj i czerwiec natomiast z tych miesięcy kwota ta zostanie automatycznie zdjęta czyli potencjalny wzrost przychodów z funduszu może nastąpić w przedziale miesiąca sierpnia. Dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że przedstawił to dziś na posiedzeniu Zarządu Powiatu. Sytuacja w szpitalu jest w tym roku skomplikowana wynika to z wprowadzenia limitu czasu pracy dla lekarzy. Dyrektor Mirosław Leśkowicz podkreślił, że możemy rozmawiać, jest taka wola i potrzeba, natomiast nie widzi zbyt idealistycznych rozwiązań finansowych. Dyrektor Mirosław Leśkowicz zaprosił na spotkanie w dniu 4 czerwca i podkreślił, że jest samodzielny niemniej jednak w kwestii bardzo istotnych zadań czy poleceń podporządkowuje się Zarządowi Powiatu, wspólnie z Zarządem będziemy nad tym pracować.

            Głos zabrała Pani Teresa Bąk, która stwierdziła, że przykro jest słyszeć, że Pan Starosta podziela zdanie Pana Dyrektora. W kwestii pisma:   ustawowy termin odpowiedzi na pismo jest to 14 dni , minęło 19 dni, Pan Starosta nie odpowiedział na naszą prośbę. Zwracając się do Starosty pani Teresa Bąk stwierdziła, że reprezentuje on opcję PSL . Pan Kalinowski przed wyborami mówił, że niedopuszczalny jest fakt, aby pielęgniarki i położne zarabiały 1/10 tego, co lekarze. Przyznanie Starosty, że podział jest w porządku, że podział pieniędzy był dobry jest nie na miejscu tym bardziej, że Starosta nie chciał nas wysłuchać bo miał na to 19 dni.

            Starosta Jan Zalewski podkreślił, że pisma te były do wiadomości Starosty więc nie miał obowiązku odpowiadania a termin ustawowy wynosi nie 14 a 30 dni. Starosta Jan Zalewski podkreślił, że nosił się z zamiarem aby przygotować posiedzenie Zarządu specjalnie pod tą tematykę, miało być to dzisiaj, Starosta stwierdził że myślał że panie zorganizują się i przyjdą ale jeżeli nie to nic się nie stało – Starosta zaprosił na następne posiedzenie Zarządu z tym, że po wysłuchaniu odpowiedzi Pana Dyrektora jeżeli nic się nie zmieni jeżeli chodzi o możliwości finansowe to czy jest sens, bo dziś powiedzieliśmy o tym wszystkim ale termin spotkania zostanie ustalony czy przed 4 czerwca czy po 4 czerwca. Starosta poprosił aby nie traktować że potraktował tą sprawę nieświadomie czy niepoważnie ale musi myśleć o całości o funkcjonowaniu szpitala, trzeba doceniać ciężką pracę pielęgniarek i położnych ale sytuacja jest trudna. Za tamten rok wynik finansowy był dodatni około 1.100 tys. zł., natomiast te miesiące ze zmianą sposobu zatrudnienia przynoszą straty i trzeba myśleć co będzie dalej. Ferowanie znacznych podwyżek od tak, bez przemyślenia, bez pewnej perspektywy, co może być jeśli chodzi o sytuację finansową jest niebezpieczne. Trzeba przemyśleć, jakie będą możliwości, trzeba rozmawiać z Narodowym Funduszem Zdrowia bo tam są środki, tam są kontrakty.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że z pisma wynika, że 4 czerwca odbędzie się spotkanie z udziałem Pana Starosty i zainteresowanych stron, które uczestniczą w dzisiejszej sesji. Na dzisiaj trzeba spotkać się w węższym gronie roboczym i sprawy te sobie wyjaśnić. Każdy wie, że nasze pielęgniarki i ogólnie służba zdrowia zarabia za mało wiec żeby chociaż w pewnym stopniu spróbować to zmienić na korzyść.

            Pani Bożena Gogołek poinformował, że w piśmie do pani przewodniczącej pan dyrektor napisał, że przeciętna podwyżka pielęgniarki i położnej wyniosła 231 zł. Pani Gogołek stwierdziła, że przy jej uposażeniu zasadniczym, gdyby otrzymała podwyżkę w wysokości 5%   byłoby to 80 zł, odejmując od kwoty 170 zł, którą otrzymała w lutym byłaby to kwota 90 zł. pani Gogołek stwierdziła, że nie zgadza się z tym, że jest to kwota 230 zł. na pewno nie było wyższych podwyżek niż 100 – 110 zł.

 
P – kt 11.
           

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XIV zwyczajnej sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

            Na tym protokół zakończono i podpisano.

 
 

                                                                                  PRZEWODNICZĄCY RADY 

 
                                                                              mgr inż. Bogusław Zduniewicz
 

Protokółowała: mgr Elżbieta Malinowska

 
 
           
           
 
           
 
 
 

Metryka strony

Udostępniający: SP

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2009-03-23

Data modyfikacji: 2009-03-23

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2009-03-23