Sesja_Nr_XVI

Protokół Nr XVI/08

z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 20 listopada 2008r. w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 1200 do godz. 1440.

 

W sesji uczestniczyło 15 radnych według załączonej listy obecności. Nieobecni byli radni: Jan Markiewicz i Jerzy Szawkało.

 

W sesji uczestniczyli kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu i administracja Starostwa według załączonej listy obecności a także przedstawiciel tygodnika “Głos Siemiatycz”.

 

W sesji uczestniczyli również:

  1. Jerzy Woźniak – Sekretarz Powiatu

  2. Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego – Bogusław Zduniewicz.

 

P – kt 1.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając XVI sesję III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał radnych, Starostę, członków Zarządu, przedstawicieli instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów , przedstawiciela prasy.

Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Dwóch radnych nieobecnych usprawiedliwionych.

 

Przewodniczący RadyBogusław Zduniewicz stwierdził, że porządek obrad Państwo radni otrzymali wraz z zaproszeniami na dzisiejszą sesję, czy w sprawie porządku obrad ktoś zechce zabrać głos?

 

 

Radny Józef Daniluk poinformował, że zgłaszał juz wniosek w tej sprawie na posiedzeniu komisji Rozwoju Gospodarczego ale chciałby w chwili obecnej zgłosić ponownie wniosek, będzie to w pkt 7 pod literą c wprowadzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego “Przebudowa drogi powiatowej Nr 1754B łączącej wieś Osmola z Dziadkowicami”

Przewodniczący Rady zapytał, na jakiej komisji radny zgłaszał swój wniosek?

Radny Józef Daniluk poinformował, że zgłaszał wniosek w poniedziałek na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że wniosek radnego polega na tym, aby uzupełnić porządek dzisiejszej sesji, Przewodniczący Rady poprosił o sprecyzowanie wniosku.

Radny Józef Daniluk poinformował, że składa wniosek o dopisanie w pkt 7 pod lit. c uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego “Przebudowa drogi powiatowej Nr 1754B Osmola - Dziadkowice”

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że musi odwołać się do Statutu, który uchwaliła ta Rada, z którego wynika że z inicjatywą podjęcia określonej uchwały może wystąpić co najmniej 7 radnych, przewodniczący rady, klub radnych, komisja Rady bądź Zarząd Powiatu. Na dodatek w tymże par. 28 naszego Statutu jest zapis, że projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w ustępie 1-4 wymagają zaopiniowania przez Zarząd Powiatu. Do momentu sesji ani na posiedzeniach komisji nie wpłynął taki projekt uchwały. Przewodniczący Rady podkreślił, że jeżeli chciałby być w zgodzie ze Statutem a apelowaliśmy do siebie aby przestrzegać literalnie ustanowionego przez siebie prawa, to musiałby na to zwrócić uwagę radnego Józefa Daniluka że w tej chwili nie ma możliwości poddać pod głosowanie jego wniosku dotyczącego wprowadzenia tego projektu uchwały. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz podkreślił, że nie łamiąc Statutu, który uchwaliliśmy nie ma możliwości wprowadzenia projektu uchwały ponieważ takie zapisy ustanowiliśmy. Możemy rozpatrywać to w kontekście przyszłej sesji ale wszyscy rozumiemy, że będzie to już po okresie aplikacji.

Radny Józef Daniluk stwierdził, że wniosek był zgłaszany na posiedzeniu komisji, można było to wtedy sformalizować, jak pamiętają wszyscy wyraziliśmy na to zgodę.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że uczestniczył w posiedzeniu tej komisji ale nie powie, czy był za tym wnioskiem bo doskonale pamięta o co radny Józef Daniluk wnioskował , czy był przeciw, ale nie może wynieść przeświadczenia że była zgoda co do wprowadzania uchwały pod obrady dzisiejszej sesji ponieważ gdyby była zgoda komisji zapewne komisja by to skierowała. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poprosił, aby wypowiedzieli się pozostali członkowie Komisji Rozwoju Gospodarczego.

Radny Krzysztof Andruszkiewicz stwierdził, że sprawy te są znane nam wszystkim temat był przedmiotem dyskusji na obu komisjach. Trudno w tej chwili powiedzieć czy był taki wniosek, na pewno radny Józef Daniluk zgłaszał potrzebę podjęcia uchwały w tej sprawie, natomiast czy podjęliśmy formalnie inicjatywę w tej sprawie jako grupa 7 radnych czy komisja - trudno jest powiedzieć, temat ten jest znany.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podkreślił, że odnosząc się do wniosku radnego Daniluka nic innego nie powiedział, powiedział tylko, że nie ma prawnej możliwości bez obchodzenia Statutu wprowadzenia pod dzisiejsze obrady wniosku dotyczącego przyjęcia następnego projektu uchwały w pkt 7, zgodnie z propozycją radnego Józefa Daniluka ponieważ nie ma takiego projektu uchwały, na tym cała sprawa się rozbija. Przewodniczący Rady wyraził opinię, że w tej sytuacji, kiedy wniosek dotyczy tej rzeczy nie możemy poddać pod głosowanie zmiany porządku obrad w tej materii.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zwrócił się z pytaniem, czy w sprawie porządku obrad ktoś zechce zabrać głos?

Ponieważ inne propozycje zmian do porządku obrad nie zostały zgłoszone, Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że zmiana zgłoszona przez radnego Józefa Daniluka nie może być poddana pod głosowanie w związku z tym poddaje pod głosowanie porządek obrad w wersji przesłanej radnym wraz zaproszeniami na dzisiejszą sesję. Przewodniczący

Rady Bogusław Zduniewicz poddał pod głosowanie porządek obrad XVI sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego. Za przyjęciem porządku obrad w przedstawionej wersji głosowało 14 radnych, 1 był przeciw. Przewodniczący Rady stwierdził, ze porządek obrad XVI sesji Rady Powiatu przyjęty został większością głosów.

 

 

 

Porządek obrad XVI sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:

  1. Otwarcie obrad

  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

  3. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami

  4. Interpelacje i zapytania radnych

  5. Informacje podmiotów uprawnionych o analizie złożonych oświadczeń majątkowych

  6. Przyjęcie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 rok

  7. Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zmian w budżecie powiatu na 2008 rok

b/ przyjęcia dodatkowych i przeniesienia środków w planie finansowym Państwowego

Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2008

c/ wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania

inwestycyjnego “Przebudowa drogi powiatowej Nr 1772B”

d/ wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania

inwestycyjnego “Przebudowa drogi powiatowej Nr 1727B”

e/ zatwierdzenia zmian Statutu SP ZOZ w Siemiatyczach

f/ uchwalenia “Programu Ochrony Środowiska dla powiatu Siemiatyckiego na lata

2008 – 2011”

g/ uchwalenia “Planu Gospodarki Odpadami dla Powiatu Siemiatyckiego na lata

2008 - 2011 z perspektywą na lata 2012 – 2019”

h/ wprowadzenia zakazu używania jednostek pływających, napędzanych silnikami

spalinowymi na niektórych wodach Powiatu Siemiatyckiego

  1. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

  2. Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych

  3. Zamknięcie obrad

 

P – kt 2.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?

Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu.

Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 

P – kt 3.

Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

 

Radny Krzysztof Andruszkiewicz poprosił Starostę o rozwinięcie kwestii dotyczącej podjęcia przez Zarząd uchwały w sprawie odmowy przyznania stypendium sportowego.

Radny Janusz Żoch zapytał kiedy i w jakim zakresie ma być przeprowadzony remont ul. Kopernika w Drohiczynie?

 

 

 

 

P – kt 4.

 

Radny Krzysztof Andruszkiewicz podziękował dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg za wymalowanie pasów w pasie drogowym ulicy 3 Maja. W ten sposób poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców jak również dzieci które uczęszczają ze szkoły do domu oraz osób , które uczęszczają do kościoła.

Radny Krzysztof Andruszkiewicz stwierdził, że Starosta wspomniał, że we wtorek Zarząd Województwa Podlaskiego podjął pozytywną uchwałę w kwestii zakwalifikowania naszego wniosku powiatowego na remont dróg powiatowych. Radny zapytał czy został spełniony warunek bo w międzyczasie przyjmowania aplikacji zmieniło się prawo, w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku każdy wnioskodawca musi uzupełnić, jeżeli czegoś takiego nie zrobił , wniosek o prawomocną decyzję środowiskową . Czy ten problem dotyczy również tego wniosku? Jeżeli nie, to nie ma problemu. jeżeli tak to problem jest bo jest to krótki czas żeby zrobić ewentualnie ocenę oddziaływania na środowisko. Wymagane jest też uzyskanie prawomocnego pozwolenia na budowę. Jeżeli ten warunek nie zostanie spełniony – nie oszukujmy się - nasz wniosek przepadnie.

Kolejne pytanie dotyczy ul. Kościuszki. W ramach darowizny pomiędzy firmą Maksbud a Zarządem Powiatu został wykonany pewien odcinek nowej nawierzchni asfaltowej. Zarząd w ramach swoich zadań ułożył nowe krawężniki , natomiast w ostatnim tygodniu chyba nastąpiła awaria w pasie drogowym ponieważ służby drogowe poprawiały studzienki, przynajmniej jedną studzienkę kanalizacyjną. Jaka jest tego przyczyna?

Kolejne pytanie dotyczy dużych projektów które nas czekają mianowicie Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego, jak wiemy do podziału jest 636 mln zł. na lata 2007 – 2013. Czy już myślimy o tym, co zgłosić do tego projektu, chodzi nie tylko o drogownictwo ale również o służbę zdrowia a wiemy, co czeka nas jeżeli chodzi o inwestowanie w nasz szpital powiatowy aby spełnić określone wymogi.

Kolejna kwestia dotyczy stanu negocjacji, jeżeli nie jest to obwarowane tajemnicą handlową, jeżeli chodzi o lokalizację parku technologicznego na terenie Czartajewa. Jaki jest stan negocjacji?

Ostatnie pytanie – jaki jest aktualny stan postępowania wyjaśniającego dotyczącego kontroli w Starostwie?

Radny Józef Daniluk poinformował, że pierwsze pytanie chciałby skierować do dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg aby przedstawił wyliczenia ile mają przepustowości poszczególne drogi oraz droga Osmola. Jaka jest tam przepustowość, do jakich firm prowadzą, jakie ośrodki łączą. W tej uchwale jest wyraźnie taki punkt że umowa tych dróg będzie “wsparcie tworzenia połączeń sieci dróg powiatowych, gminnych z siecią dróg wojewódzkich krajowych prowadzących do zwiększenia dostępności lokalnych ośrodków gospodarczych” czyli jeden z wniosków musi spełniać ten punkt żeby przeszedł.

Radny Józef Daniluk zwracając się do dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg stwierdził, że w ubiegłym roku głośnio było o tym, że kupujemy rębaki i drogi będą szybko i kompleksowo oczyszczone. Do dziś nie widać aby pobocza były oczyszczone, można wymienić szereg takich dróg: droga Siemiatycze – Hornowo, droga Dziadkowice – Drohiczyn , droga Nurzec – Żurobice - Lipiny są bardzo zarośnięte. Radny poprosił, aby szybko i kompleksowo załatwić tę sprawę. W Hornowie niedawno miała miejsce mała kolizja drogowa, na zakręcie jest tam zarośnięte i to powoduje że może tam kiedyś dojść do tragedii.

Radny Józef Daniluk poinformował, że kolejne pytanie kieruje do Wicestarosty. Co Wicestarosta myśli na temat bezrobocia w naszym powiecie, jakie działania są podejmowane?

Radny Józef Daniluk zwracając się do Starosty stwierdził, że 6 mln zł. chce dać państwo , bierzemy niespełna 300 tys. zł. czy nie jest to za mało? W przyszłym roku może dosięgnąć nas kryzys gospodarczy i za rok okaże się że nic nie dostaniemy bo nie będzie już takich możliwości.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że interpelacje i zapytania kierujemy do Zarządu Powiatu, do Przewodniczącego Zarządu, jednocześnie poprosił aby nie kierować ich bezpośrednio do osób goszczących. Później Przewodniczący Zarządu ma prawo posiłkować się i zwrócić się o udzielenie odpowiedzi.

 

Radny Janusz Żoch poinformował, że jego pytanie dotyczy remontu mostu w Tonkielach. Może Zarząd ma jakieś szczegółowe informacje dotyczące tego kiedy remont się rozpocznie, czy się rozpocznie w obecnej sytuacji gospodarczej? Remont budzi wątpliwości czy nie będziemy odcięci od centralnej Polski.

Drugie pytanie: czy w projekcie budżetu na rok 2009 było brane pod uwagę niebezpieczeństwo iż obecny kryzys finansowy popsuje nam wskaźniki, jak wpłynie to na dochody budżetowe w roku 2009?

Radny Janusz Żoch poprosił o informację jakie gminy będą objęte dużym projektem drogowym na lata 2008 – 2010 pod nazwą “Poprawa dostępności dróg powiatowych do sieci dróg krajowych i wojewódzkich”.

W związku z kłopotami z interpretacją określenia “niedokończony ciąg drogowy” radny Janusz Żoch poprosił o doprecyzowanie tego określenia, które drogi są według nas niedokończonymi ciągami drogowymi i wykaz, który ciąg drogowy mamy jeszcze niedokończony. Za każdym razem możemy posiłkować się tą definicją przy realizacji następnej inwestycji drogowej, która będzie niedokończona.

Radny Janusz Żoch zapytał, kto ponosi koszty związane z dostosowaniem terenu pod przyszły park technologiczny w Czartajewie?

 

Ponieważ inne interpelacje i zapytania nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że odpowiedzi udzielone zostaną w pkt 8 porządku obrad.

 

P – kt 5.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym radni powiatu zobowiązani byli do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym za 2007 rok . Do złożenia rocznego oświadczenia majątkowego zobowiązani byli również: Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu, kierownicy jednostek organizacyjnych oraz pracownicy wydający decyzje administracyjne w imieniu Starosty. Zgodnie z ustawą podmiotami uprawnionymi do do analizy oświadczeń majątkowych Przewodniczącego Rady i Starosty jest Wojewoda, radnych – Przewodniczący Rady , natomiast pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych – Starosta. Analizy oświadczeń majątkowych dokonuje również właściwy Urząd Skarbowy, który przedkłada analizę Radzie Powiatu.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przedstawił analizę oświadczeń majątkowych Przewodniczącego Rady oraz Starosty przeprowadzoną przez Wojewodę a następnie analizy oświadczeń majątkowych radnych: analizę wewnętrzną i analizę dokonaną przez Urząd Skarbowy. Analizy w załączeniu do protokołu.

Następnie głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który przedstawił analizy oświadczeń majątkowych Sekretarza Powiatu, Skarbnika Powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych oraz pracowników Starostwa wydających decyzje administracyjne w imieniu Starosty: analizę wewnętrzną oraz analizę przeprowadzoną przez właściwy Urząd Skarbowy – analizy w załączeniu do protokołu.

 

P – kt 6.

Głos zabrał Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej Ryszard Pierlejewski , który przedstawił projekt planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 rok.

Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej Ryszard Pierlejewski poinformował, że komisja uwzględniła potrzeby radnych a szczególnie radnego Józefa Daniluka w zakresie kontroli punktu z zakresu dróg, przygotowania i utrzymania dróg w trakcie całego roku jak i działań na rzecz zmniejszenia bezrobocia na terenie naszego powiatu.

Wicestarosta Mikołaj Mantur poinformował, że nie ma uwag ale w interesie kierowników jednostek, konkretnie szkół, nie własnym, chciałby zadać pytanie dotyczące dwóch punktów - planowanych kontroli realizacji zadań w szkołach. Wicestarosta Mikołaj Mantur zapytał, o jakie zadania chodzi, jakie zadania będą kontrolowane? Szkodzi o to, aby przygotować się do kontroli.

Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej Ryszard Pierlejewski poinformował, że jest to punkt, komisja ustali i ukierunkuje co do zakresu kontroli. Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że jeżeli ma być to szczegółowe to na tę chwilę nie jest przygotowany do udzielenia odpowiedzi poza tym nie chce wyręczać pana Przewodniczącego i składu całej komisji , nie został w tym zakresie upoważniony do udzielenia odpowiedzi.

Za przyjęciem planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 rok głosowało 15 radnych.Przewodniczący Rady stwierdził, że plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 rok przyjęty został jednogłośnie. Plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 rok stanowi załącznik do protokołu.

 

P – kt 7.

Pierwszy projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie powiatu na 2008 rok.Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją , czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2008 rokgłosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XVI/125/08 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył przyjęcia dodatkowych i przeniesienia środków w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku2008. Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był również przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji, czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tejże sprawie?

Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia dodatkowych i przeniesienia środków w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji OsóbNiepełnosprawnych w roku 2008 głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XVI/126/08 – w załączeniu do protokołu.

Następny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego “Przebudowa drogi powiatowej Nr 1772B Tymianka – Wólka Nurzecka.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że zarówno projekt uchwały jak i cały z tym związany temat był analizowany na posiedzeniach komisji stałych naszej Rady, państwo radni otrzymali nowy projekt uchwały w tej sprawie, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpieniePowiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego “Przebudowa drogi powiatowej Nr 1772B Tymianka – Wólka Nurzecka głosowało 12 radnych, 1 był przeciw, 2wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XVI/127/08 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego “Przebudowa drogi powiatowej Nr 1727B Miodusy Inochy – Twarogi Trąbnica”.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że w tej sprawie państwo radni również otrzymali nowy projekt uchwały, był on przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji Rady , czy potrzebne są dodatkowe informacje w tejże sprawie?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały wyrażenia zgody na przystąpienie PowiatuSiemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego “Przebudowa drogi powiatowej Nr1727B Miodusy Inochy – Twarogi Trąbnica” głosowało 12 radnych, 1 był przeciw, 2wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XVI/128/08 – w załączeniu do protokołu.

 

Następny projekt uchwały dotyczył zatwierdzenia zmian Statutu SP ZOZ w Siemiatyczach.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt był przedstawiony na poszczególnych komisjach, czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian Statutu SP ZOZ wSiemiatyczach głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XVI/129/08 w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył uchwalenia “Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Siemiatyckiego na lata 2008 – 2011”.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, ze zarówno projekt uchwały jak i cała tematyka z tym związana również była analizowana na posiedzeniach poszczególnych komisji Rady, czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?

Ponieważ radni nie zgłaszali uwag i zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia “Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Siemiatyckiego na lata 2008 – 2011” głosowało 14 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XVI/130/08 – w załączeniu do protokołu.

 

Następny projekt uchwały dotyczył uchwalenia “Planu Gospodarki Odpadami dla Powiatu Siemiatyckiego na lata 2008 – 2011 z perspektywą na lata 2012 -2019”.

Przewodniczący Rady poinformował, że zarówno projekt uchwały jak i plan gospodarki odpadami był omawiany na posiedzeniach poszczególnych komisji przed dzisiejszą sesją, czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia, czy są pytania w tym zakresie?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia “Planu GospodarkiOdpadami dla Powiatu Siemiatyckiego na lata 2008 – 2011 z perspektywą na lata 2012-2019” głosowało 14 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XVI/131/08 – w załączeniu do protokołu.

 

Ostatni projekt uchwały dotyczył wprowadzenia zakazu używania jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi na niektórych wodach Powiatu Siemiatyckiego.

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem wnikliwej analizy na posiedzeniach komisji, w trakcie tych prac został nieco przeredagowany, czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia?

Głos zabrał radny Janusz Żoch, który poinformował, że chciałby wyjaśnić, dlaczego wstrzyma się od głosu. Radny stwierdził że boi się, że miasta tego typu jak Siemiatycze, Drohiczyn, posiadające zalewy, rzeki, mieniące się miastami turystycznymi albo pretendujące do tego miana wprowadzając zakazy używania motorówki czy skutera wodnego na terenach, które miały turystyce służyć, więc ciężko jest pojąć taką sytuację, że akurat prawie w centrum miasta będziemy robić osadę dla kaczek . Radny Janusz Żoch wyraził opinię, że hamuje to rozwój turystyczny miasta i stwierdził, że ma nadzieję że nie pojawi się grupa lobbująca za tym, aby zakazać poruszania się motorówkami czy innymi jednostkami o napędzie spalinowym na rzece Bug. Radny Janusz Zoch poinformował, że z tego powodu ma pewne obiekcje co do zasadności tej uchwały.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że jak najbardziej rozumie obawy ale pozostają nam silniki elektryczne. Na szczęście, jeżeli chodzi o rzekę Bug nie będzie to w gestii Rady Powiatu.

Głos zabrał Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej Edward Krasowski , który zapytał, czy w tym projekcie mówi się o odstępstwie w stosunku do służb ratowniczych?

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz odczytał par. 3 projektu uchwały: “zakaz o którym mowa w § 1 nie dotyczy: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Państwowej Straży Pożarnej, Ochotniczej Straży Pożarnej, Państwowej Straży Rybackiej, Społecznej Straży Rybackiej, Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz administratorów wód – w czasie wykonywania czynności związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz wykonywania zadań gospodarczych”. Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały jest wynikiem pisma od pana Burmistrza Miasta Siemiatycze do Rady Powiatu, poprzedziliśmy to swego rodzaju konsultacjami z wędkarzami jako dużą organizacją , były również prowadzone na ten temat rozmowy z radnymi Miasta Siemiatycze i tak to zostało wydyskutowane.

Ponieważ inne uwagi do projektu uchwały nie zostały zgłoszone PrzewodniczącyRady Bogusław Zduniewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zakazu używania jednostek pływających, napędzanych silnikami spalinowymi na niektórych wodach Powiatu Siemiatyckiego głosowało 10 radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XVI/132/08 –

w załączeniu do protokołu.

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził 10-minutową przerwę.

P – kt 8.

 

Starosta Jan Zalewski poinformował, że zgłoszonych zostało 14 interpelacji , postaramy sie odpowiedzieć wyczerpująco jeżeli nie, odpowiedź udzielona zostanie na piśmie. Starosta poinformował, że będzie udzielał odpowiedzi sam lub będzie prosił o pomoc członków Zarządu oraz naczelników i kierowników jednostek.

O odpowiedź na pierwszą interpelację dotyczącą stypendium sportowego Starosta Jan Zalewski poprosił naczelnika Wydziału Edukacji Spraw Społecznych i Ochrony Zdrowia Krzysztofa Rożuka

Naczelnik Krzysztof Rożuk poinformował, że dotyczyło to pani Agaty Radziwoniuk, która zajmowała wysokie noty w kulturystyce sportowej, dokładnie w fitness sportowym, zajęła I miejsce i wystąpiła o stypendium sportowe jednak nie spełniała podstawowego kryterium: stałego zamieszkania na terenie powiatu ponieważ idea tego stypendium była taka, że jest ono przeznaczone dla osób mieszających na terenie powiatu lub ćwiczących w naszych klubach sportowych.

 

Starosta poinformował, że druga interpelacja dotyczyła ul. Kopernika w Drohiczynie. Interpelacja dotyczyła harmonogramu robót, jest to do ustalenia z burmistrzem Miasta. O dodatkową informację w tej sprawie Starosta poprosił dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg.

Dyrektor PZD Henryk Czmut poinformował, że realnym terminem byłby drugi kwartał przyszłego roku. Wynika to z tego, iż do tego czasu na pewno będą rozstrzygnięte sprawy związane ze wszystkimi wnioskami, które składamy a więc znane będą możliwości w zakresie finansowania bieżącego utrzymania w zakresie drogownictwa będą dużo pełniejsze w tym czasie i będziemy mieć czas na uzgodnienie pewnych szczegółów związanych ze wspólną realizacją z panem burmistrzem Drohiczyna gdyż spodziewamy się że te prace będą realizowane w taki sam sposób jak w latach poprzednich czyli powiat zakupi materiały a prace zostaną wykonane przez jednostkę komunalną Urzędu Miejskiego w Drohiczynie.

Radny Janusz Żoch zapytał, jaki będzie zakres prac?

Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że zakres będzie uzależniony od możliwości finansowych.

Jeśli chodzi o decyzje środowiskoweStarosta Jan Zalewski stwierdził, że są one potrzebne i dotyczą Regionalnego Programu Operacyjnego ponieważ jest to dofinansowanie z Unii Europejskiej i okazuje się że jest to potrzebne chociaż wiadomo kiedy zmieniają się ekipy rządowe, chociaż niby była pani minister rozwoju regionalnego pani Gęsicka miała ciche zapewnienie Komisji Europejskiej że tych decyzji nie będzie potrzeba jednak okazuje się, że są one potrzebne. Dzisiaj jest pewien problem bo nie wszyscy to szybko robią , my jesteśmy w trakcie. O szczegóły Starosta poprosił dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg.

Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że w momencie składania wniosku do RPO powiat siemiatycki złożył wniosek zgodnie ze wszystkimi wymaganiami w danym czasie niemniej jednak w czerwcu tego roku ukazały się wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego, które wskazywały, kładły nacisk na pewne elementy, które w danym postępowaniu środowiskowym powinny odnaleźć swoje miejsce. Nasze decyzje były zgodne z tymi wytycznymi, w decyzjach środowiskowych często było usterkowane niepełne uzasadnienie, było kwestionowane przez Ministerstwo Środowiska w związku z tym zaistniała konieczność przeprowadzenia tych procedur od początku. Jesteśmy w takcie ich wykonywania, 31 października był terminem złożenia informacji dotyczących stopnia zaawansowania tych prac, taką informację złożyliśmy. Dyrektor Henryk Czmut podkreślił że rozumie iż fakt, że nasz projekt został ogłoszony do realizacji po 31 października wniosek z tego jest taki, że Urząd Marszałkowski ma świadomość faktu występowania tych procedur. Dodatkowym elementem, który komplikuje sytuację był fakt, iż gro tych inwestycji było zgłaszanych swego czasu w formie zgłoszenia, było to zgodne z ówczesnymi przepisami i także z przepisami obecnymi niemniej jednak Unia Europejska życzy sobie aby podstawową decyzją, na podstawie której projekty są realizowane było pozwolenie na budowę, są więc jeszcze procedury uzyskiwania tych pozwoleń. Terminy w informacji składanej do dnia 31 października zostały Urzędowi Marszałkowskiemu złożone.

Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że w wywiadzie udzielonym przez pana Daniela Górskiego dyrektora departamentu RPO w Urzędzie Marszałkowskim, gdzie wyraził się odnośnie tej kwestii. Padło tu sformułowanie iż termin 30 dni do czasu złożenia prawomocnego pozwolenia na budowę , prawomocnej decyzji środowiskowej mija w ciągu 30 dni od dnia przyjęcia aplikacji – radny zaznaczył że rozumie iż od dnia 17 listopada, pan Starosta wspomniał iż w tym dniu została podjęta uchwała o pozytywnym zaopiniowaniu naszego wniosku i przyjęciu go do realizacji, czyli mamy formalny czas do 18 grudnia? Tak należy to rozumieć?

Starosta Jan Zalewski stwierdził, że tak, chociaż mamy spotkanie z panem Danielem Górskim będziemy rozmawiać, w którym obszarze prace należy przyspieszyć. Starosta podkreślił, że zrobimy wszystko aby przez decyzję środowiskową projekt nie przepadł.

Starosta Jan Zalewski poprosił dyrektora Henryka Czmuta o odpowiedź na pytanie dotyczące studzienek kanalizacyjnych na ul. Kościuszki.

Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że awaria nastąpiła około dwóch tygodni temu, prawdopodobnie było to wynikiem oczyszczania kanału sanitarnego przez Przedsiębiorstwo Komunalne w Siemiatyczach niestety nieszczelność kanalizacji spowodowała przecieki, które spowodowały pewne rozmycia przy studzienkach, zostały one już naprawione.

Odpowiadając na pytanie dotyczące zakresu rzeczowego dużego projektudrogowego dyrektor Henryk Czmut poinformował, że w skład tego projektu wchodzą następujące ciągi drogowe: Dziadkowice – Czarna Wielka – Aleksandrowo – Mierzynówka, Siemiatycze – Boratyniec Lacki – Grabarka, Baciki Bliższe – Baciki Średnie, do drogi powiatowej Siemiatycze – Hornowo – Osmola – Dziadkowice oraz odcinek drogi Żerczyce – Zabłocie.

Odpowiadając na pytanie dotyczące tego, co należy rozumieć przez “niedokończony ciąg drogowy”dyrektor Henryk Czmut poinformował, że pokrótce można określić że jest to odcinek drogi o określonym numerze ewidencyjnym nie posiadający nawierzchni twardej ulepszonej oczywiście przy założeniu że do tego rodzaju nawierzchni dążymy bo można określić, że nie wszystkie drogi muszą być drogami bitumicznymi, pewne drogi o mniejszym znaczeniu mogłyby przynajmniej w pierwszym okresie pozostać drogami o nawierzchni twardej nieulepszonej lub właściwie wykonanej nawierzchni żwirowej. Jednak biorąc pod uwagę tą definicję, o której była mowa wcześniej czyli biorąc pod uwagę docelowo nawierzchnię bitumiczną, z pobieżnego wyliczenia do tej kategorii możemy zaliczyć około 60% naszych dróg powiatowych. Pozostałe 40% dróg również wymaga w marę szybkiej interwencji. Stan drogownictwa lokalnego bardzo odbiega od tego, do czego dążymy.

Kolejna interpelacja dotyczyła zakrzaczenia.Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że został zakupiony rębak, który jest w stanie wspomóc usuwanie ściętego uprzednio zakrzaczenia niemniej jednak nie jesteśmy w stanie w dużej mierze przyspieszyć prac w zakresie samego ścięcia gdyż jako Powiatowy Zarząd podjęliśmy się wykonywania w szerokim zakresie, w zakresie możliwości finansowych w zakresie remontów cząstkowych gdyż wykonujemy je przy użyciu grysów i emulsji przez nasz Obwód Drogowy w Dziadkowicach a także przy użyciu masy bitumicznej na gorąco. To oraz następny zakres naszej działalności , w wielu przypadkach nasza brygada z Milejczyc jest zaangażowana w dużym stopniu do układania chodników z materiału powierzonego nam przez gminy, w związku z tym możliwości zatrudnienia naszych ludzi do odkrzaczania ograniczają się do okresu późnojesiennego i zimowego. Skutkuje to tym, że zakresy robót w zakresie odkrzaczania są niewielkie, środki na wycięcie krzaków w systemie zleconym też niestety nie są duże żeby nie powiedzieć że praktycznie ich nie ma co powoduje, że rzeczywiście jest to duży problem. Prace takie są wykonywane, niemniej jednak nie obejmują całej sieci dróg.

Następne pytanie dotyczące kryterium w zakresie bardzo szybko uruchamianegoNarodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych w zakresie drogi Osmola – Hornowo. Tutaj pan radny zapytał w zakresie kryterium jakie może spełniać droga do Osmoli – rzeczywiście , w dużej mierze spełnia kryterium spójności, które mówi o powiązaniu danej drogi z podstawową siecią dróg wojewódzkich i krajowych. Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że z dyskusji, jakie były na posiedzeniach Zarządu pamięta, że była poruszana kwestia bardzo dużego zakresu finansowego tego projektu gdyż obejmowało to około 3 km i Zarząd uznał, że przy dużym zaangażowaniu powiatu przy sfinansowaniu w tym samym czasie tak dużego programu jakim jest program 30- kilometrowy “Poprawa dostępu...”, który miałby być sfinansowany w roku 2009, przekraczałoby to możliwości finansowe powiatu, niemniej jednak rzeczywiście kryterium spójności wniosek Osmola – Dziadkowice spełnia w dużo większym stopniu niż pozostałe drogi natomiast konstrukcja tego programu jest taka, że nie jest to warunek konieczny niemniej jednak warunek punktowany. Droga która charakteryzuje się większą spójnością ma możliwość uzyskania lepszej punktacji a więc mogłaby znaleźć się wyżej od innych dróg, które spójnością w tym zakresie się nie charakteryzują.

Odnosząc się do pytania dotyczącego remontu mostu w TonkielachStarosta stwierdził, że nie jest to nasz ciąg drogowy ale most ten jest w fatalnym stanie. Starosta Jan Zalewski zwrócił się do dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg z pytaniem czy ma on jakąś wiedzę w tej sprawie?

Dyrektor Henryk Czmut odpowiedział, że nie.

Starosta Jan Zalewski poinformował, że jeśli posiądziemy na ten temat jakąś wiedzę merytoryczną podzielimy się na piśmie lub na następnej sesji.

Starosta Jan Zalewski jeżeli chodzi o drogi stwierdził, że 4 drogi w powiecie spełniały kryteria biorąc pod uwagę różne uwarunkowania a więc to, co było robione na poszczególnych gminach w latach poprzednich, Starosta poinformował, że ma na myśli SAPARD, rezerwy, ZPORR oraz to, co weszło teraz: Gmina Dziadkowice uczestniczy w Regionalnym Programie Operacyjnym. To spowodowało, że Zarząd wybrał dwie drogi: jedną na terenie Gminy Perlejewo, drugą na terenie Gminy Nurzec Stacja. Na pewno potrzeba również wykonać drogę do Osmoli chociaż jest tam również dojazd z innych stron i trzeba czekać na następne rozdanie, być może będzie korzystniejsze od obecnego, spokojnie trzeba się do tego przygotować, wydyskutować konsensus również z Radą Gminy Dziadkowice i przygotować wniosek. Nie jest tak, że wszystko zrobi się naraz. Teraz musimy skoncentrować się na realizacji dużego programu, w którym uczestniczy Gmina Dziadkowice a tu zobaczymy co wejdzie, co wejdzie z gmin. Wiemy, że będą preferowane te powiaty, które nie weszły do RPO, do programu weszło tylko 5 powiatów więc nie wiadomo, czy będziemy mieli taką siłę lobbingową, aby przy obecności Powiatu Siemiatyckiego w dużym projekcie, drugim w województwie, czy uda nam się jeszcze lobbować i forsować się ze “schetynówkami”. Jest też dużo projektów gminnych, które też czekają, przecież żadna z gmin naszego powiatu nie będzie uczestniczyła w RPO więc może zafunkcjonują tu gminy. Trochę umiarkowania, spokoju, znajdzie się nie jedna droga a kilka dróg, gdzie mieszkańcy oczekują od momentu powstania powiatu i też są niezadowoleni. Starosta podkreślił, że od początku istnienia powiatu robimy w drogach bardzo dużo, nie ma programu, w którym nie uczestniczylibyśmy: PAOW, SAPARD, PHARE, rezerwy, ZPORR, RPO ale jest to nadal mało. Są też takie drogi, które wcześniej były budowane, są asfaltowe np. tzw. “Napoleon” Drohiczyn – Skiwy – Dziadkowice też się sypie i praktycznie jego powinniśmy robić ale robimy żwirówki, robimy bruki a to czeka. “Cierpliwości panowie, nie od razu Kraków zbudowano”. Starosta wyraził opinię, że Osmola również się doczeka inwestycji drogowych.

O odpowiedź na zapytanie dotyczące parku technologicznego Starosta poprosił Wicestarostę Mikołaja Mantura.

Wicestarosta Mikołaj Mantur przypomniał, że pytania dwóch radnych dotyczyły parku technologicznego , wynikają one z troski aby temat ten nie umknął, aby został doprowadzony do finału. Wicestarosta Mikołaj Mantur poinformował, że są prowadzone rozmowy w tej sprawie, umowa dotycząca wydzierżawienia nieruchomości jest już wynegocjowana ale jeszcze chodzi o szczegóły niemniej jednak podstawową kwestią jest odrolnienie tej części nieruchomości ponieważ jest to grunt rolny. Nie weszła jeszcze w życie ustawa dotycząca liberalizacji kwestii odrolnienia gruntów ponieważ to jest podstawowy temat. Umowa będzie przedstawiona Wysokiej Radzie do akceptacji chociaż dzierżawa jest w gestii Zarządu niemniej jednak również Starosta inaczej sobie tego nie wyobraża jak akceptacja Rady. Jeżeli chodzi o koszty Wicestarosta podkreślił, że powiat nie ponosi żadnych kosztów i nie zamierza ponosić w związku z przygotowaniem tej nieruchomości, będą to przychody a nie koszty.

Wicestarosta Mikołaj Manturodpowiadając na pytanie dotyczące RPO stwierdził, że prawda jest taka, że najprawdopodobniej znaczna część środków w zasadzie około 80% środków z RPO będzie wykorzystana już w pierwszym rzucie. Będą to kolejne ciągi drogowe, szpital: blok operacyjny , oddział intensywnej opieki medycznej, kuchnia, termomodernizacja budynku przy ul. Ściegiennego.

Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał, czy już są przyjmowane aplikacje na te projekty czy jeszcze nie?

Wicestarosta Mikołaj Mantur udzielił odpowiedzi na zadane przez radnego pytanie, dotyczące pozyskania środków z RPO na lata 2007 – 2013.

Wicestarosta Mikołaj Mantur podziękował radnemu Józefowi Danilukowi za docenienie jego wiedzy jeżeli chodzi o kwestię bezrobocia jednak jest osobą skromną i jest przekonany, że pani dyrektor Żornaczuk ma tą wiedzę zdecydowanie większą i odpowie panu rademu bardziej wyczerpująco.

 

Odpowiadając na zapytanie co planuje SP ZOZStarosta Jan Zalewski poinformował, że jest sporo tych projektów , część z nich była przygotowywana jeszcze przez poprzedniego dyrektora Mirosława Leśkowicza:

  1. Podniesienie jakości i poprawa dostępu do nowoczesnej diagnostyki radiologicznej i endoskopowej w SP ZOZ w Siemiatyczach”, całkowita wartość projektu to 1.138.720 zł., dofinansowanie o którym mówił Wicestarosta – 1.024.848 zł.

  1. Rozwój systemu ratownictwa medycznego w SP ZOZ w Siemiatyczach poprzez zakup specjalistycznego środka transportu sanitarnego”, planowana całkowita wartość projektu 381 tys. zł., wnioskowana wysokość dofinansowania dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dwunasta oś priorytetowa Bezpieczeństwo Zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia - 313 tys. zł.

  2. Projekt informatyzacji SP ZOZ w Siemiatyczach, wstępna zakładana wartość projektu 2.622 tys. zł.

  3. Projekt modernizacji i rozbudowy bloku operacyjnego wraz z modernizacją sterylizacji, planowana wartość inwestycji według wyceny z listopada 2006r – 8.324.890 zł.

  4. Projekt termomodernizacji budynku ZPO i administracji oraz budynku przychodni specjalistycznej przy ul. ks. Ściegiennego - w trakcie kalkulacji kosztów inwestycji, około 1.300 tys. zł.

  5. Projekt remontu i modernizacji bloku żywienia SP ZOZ w Siemiatyczach w trakcie kalkulacji kosztów – 800 tys. zł.

  6. Projekt rozbudowy poradni rehabilitacyjnej z wydzielonymi poradniami: psychiatryczną, leczenia uzależnień zaopatrzenia ortopedycznego – planowana wartość inwestycji 3.200 tys. zł.

 

Starosta Jan Zalewski stwierdził , że widać, że plany są duże, pieniędzy trzeba bardzo dużo, jest to część zdiagnozowanych potrzeb, część projektów, chociażby ten pierwszy będzie już realizowany w 2009 roku. Starosta podkreślił, że staniemy tu przed potężnym problemem jeżeli zgodnie z wymogami Unii Europejskiej do 2012 roku trzeba będzie dostosować SP ZOZ do standardów tak, jak musieliśmy zrobić to z PDPS-em a praktycznie pobudowaliśmy nowy, jeżeli faktycznie termin ten będzie utrzymany, chociaż Litwa ma przesunięty ten termin do 2020 a też jest w Unii. Starosta Jan Zalewski podkreślił, że nie wyobraża sobie tego, jak powiaty, obojętnie jaka będzie forma właścicielska, czy będą to spółki, powiaty najprawdopodobniej będą miały większość jeżeli nawet powstałyby spółki, samorządy czy też spółki same sobie z tym nie poradzą więc musi być to jakoś rozwiązane systemowo przez państwo.

Głos zabrała dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Leokadia Żornaczuk, która poinformowała, że odpowiadając na interpelację dotyczącą działań jakie podejmuje Starostwo w celu zmniejszenia bezrobocia postara się przedstawić kilka wskaźników , wskaźniki te będą obrazować podejmowane działania, które w znacznym stopniu ograniczają skalę bezrobocia. Bezrobocie jest bardzo ważnym problemem społecznym występuje ono w całym kraju, nie ominęło także naszego powiatu. Do podstawowych zadań Urzędu Pracy należy zdobywanie ofert pracy, ofert zatrudnienia, w których mieszczą się tzw. oferty subsydiowane i niesubsydiowane. W ciągu 10 miesięcy Urząd zdobył 790 takich ofert. W I kwartale bieżącego roku Urząd otrzymał środki na tzw. aktywną walkę z bezrobociem, kwota ta dla naszego powiatu została określona na 1.248.100 zł. Ponadto już w kwietniu Urząd także zdobył pieniądze w ramach programu “Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych, lepsze jutro” . Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego i określony jest na kwotę 1.111.800 zł. Ponadto na tzw. programy regionalne Urząd zdobył pieniądze na tzw. Program “Drogowiec” i kwalifikacje i zatrudnienie, na kwotę 160.900 zł. Mając na uwadze aktywizację jak największej liczby osób, znowu pozyskano środki z Funduszu Pracy na opracowane programy: program “45 – 50+” - 65 tys. zł. i program Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych “Nowy start” - kwotę 300 tys. zł. oraz “ Nie bezrobociu na podlaskiej wsi” kwotę 230 tys. zł. Ogółem poza środkami pozyskanymi w ramach algorytmu Urząd pozyskał kwotę 1.887.700 zł. ,co pozwoliło dysponować limitem na aktywne formy walki z bezrobociem na kwotę 3.135.800 zł. jest to o 25% więcej środków niż pozyskano w roku 2007. Aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu są to staże, które cieszą się największym zainteresowaniem wśród pracodawców , są to przygotowania zawodowe, są to środki na podejmowanie działalności gospodarczej , na jednorazowe refundacje kosztów z tytułu opłacania składek, na roboty publiczne , szkolenia. Pomocą Urzędu objęto 507 osób. Ponadto ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zorganizowano jeden staż dla osoby niepełnosprawnej, dwie osoby znalazły zatrudnienie u pracodawcy, który wyposażył stanowiska dla osób niepełnosprawnych. Pomimo tych działań na koniec października w rejestrach figurowało 1.019 osób bezrobotnych. Stopa bezrobocia na koniec września wynosiła dla naszego powiatu 5,4%, w województwie podlaskim stopa bezrobocia wynosiła 8,8%, w kraju 8,9%. Należy podkreślić, że na początku roku w rejestrach figurowało 1397 osób bezrobotnych i stan na koniec października powoduje, że liczba bezrobotnych zmniejszyła się o 378 osób. Przez okres 10 miesięcy w Urzędzie zarejestrowało się 1410 osób zaś wyrejestrowało się 1788 osób.

 

Starosta Jan Zalewski stwierdził, że nasz Powiatowy Urząd Pracy działa bardzo sprawnie, bardzo aktywnie. Pani dyrektor angażuje się w różne programy, pozyskuje dużo środków finansowych , są to z reguły tzw. programy miękkie, szkoleniowe ale to też powoduje aktywność zawodową i czasami wzmaga również chęć poszukiwania pracy bo wielu bezrobotnych albo nie chce pracować albo z punktu widzenia pracodawcy nie nadaje się do pracy.

 

Jeżeli chodzi o kontroleStarosta Jan Zalewski poinformował, że zakończyła się kontrola Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, kontrola prawie dwumiesięczna, teraz czekamy na uwagi i ewentualne zalecenia pokontrolne. Jeżeli chodzi o kontrolę “instytucji spod znaku trzech literek” ma zakończyć do 17 grudnia ale chyba protokół sporządzą kilka dni później. W każdym razie przed świętami, na Gwiazdkę wyrobią się.

 

Starosta Jan Zalewski przypomniał, że było również pytanie: kryzys a finansepowiatu. O odpowiedź Starosta poprosił Skarbnik Walentynę Kwiatkowską.

Skarbnik Walentyna Kwiatkowska poinformowała, że może mieć to przełożenie na dochód własny powiatu w postaci udziału w podatkach PIT i CIT, które stanowią w budżecie powiatu: PIT około 8,5% czyli 3 mln zł. CIT mniej bo około 100 tys. zł. więc kryzys gospodarczy przełożony na likwidację miejsc pracy może wpłynąć na to, że wpływy podatkowe do budżetu będą niższe ale dochody te szacuje Ministerstwo Finansów i w takiej sytuacji powinna nastąpić refundacja w postaci wzrostu subwencji wyrównawczej czy równoważącej bo przecież zadania powiatu muszą być realizowane i finansowane z tych dochodów.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy radni zgłaszający interpelacje i zapytania są usatysfakcjonowani udzielonymi odpowiedziami?

Radny Józef Daniluk stwierdził, że jego pytanie dotyczące bezrobocia niekoniecznie było skierowane do pani dyrektor a dotyczyło tego, że jeżeli chce się rozwijać to tworzy nowe miejsca pracy a żeby tworzyć miejsca pracy to trzeba pomagać bo trzeba jakoś dojechać. Radny stwierdził, że do firmy jadą ludzie z terenu całego powiatu, nie tylko do jego firmy bo niedaleko jest również gospodarstwo ogrodnicze. Radny podkreślił, że drogi trzeba robić tam, gdzie będzie się coś rozwijało a nie drogi w pole. Czy wybrane przez Zarząd drogi spełniają warunki o których mówił dyrektor Czmut bo jeżeli chodzi o Osmolę jest szansa 100% - towa że otrzymamy te pieniądze a przy dwóch zgłoszonych projektach może okazać się, że nie dostaniemy nawet tych 300 tys. zł. , które chcemy wziąć. Radny Józef Daniluk poprosił Starostę aby zapewnił – na sali obecny jest radny wsi Osmola oraz radny wsi Kąty – aby uzyskać odpowiedź czy we wrześniu mamy szansę na pozyskanie środków na drogę?

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że sugerując się tym, co zostało powiedziane na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego mamy 3 okresy aplikacyjne, możemy składać po dwa wnioski – Przewodniczący Rady podkreślił, że mówi tylko i wyłącznie o Narodowym Programie Przebudowy Dróg Lokalnych na lata 2008 – 2011 i nie będzie tak, że w następnym okresie poszczególne gminy będą się powtarzać tylko będzie to wchodziło sukcesywnie na następnych gminach i w ten sposób w najbardziej z możliwych sprawiedliwy sposób zostanie to podzielone. 3 okresy po dwa wnioski będzie to 6 jednostek administracyjnych stopnia podstawowego typu Dziadkowice, które będą mogły być ujęte we wnioskach do narodowego programu przebudowy dróg lokalnych. Przewodniczący Rady zwracając się do radnego Józefa Daniluka podkreślił, że nikt nie negował tego, że droga ta jest potrzebna, na pewno każda droga wpływa na rozwój zarówno ta, która prowadzi do Osmoli gdzie jest tartak , skład nawozów jak i ta, która łączy ze sobą różne rzeczy, wszystkie drogi wpływają na rozwój, nie ulega to wątpliwości.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz jeszcze raz zwrócił się z pytaniem, czy radni są usatysfakcjonowani odpowiedziami udzielonymi na interpelacje? Przewodniczący Rady poinformował, że tak jak wspomniał Starosta, interpelacja dotycząca mostu w Tonkielach, po rozeznaniu i skierowaniu zapytania na piśmie do zarządcy drogi, podzieli się z nami uzyskaną informacją.

Głos zabrał Wicestarosta Mikołaj Mantur, który zwracając się do radnego Józefa Daniluka stwierdził, że z dyskusji na temat drogi do Osmoli można odnieść wrażenie, że to radny Daniluk jest filarem rozwoju gospodarczego powiatu a tak nie jest. Wicestarosta zaznaczył, że nie chce używać dużych słów i twierdzić, że jest to forma prywaty bo przecież radny Józef Daniluk jest radnym całej gminy i powinien się cieszyć, że weszła do realizacji droga Dziadkowice – Aleksandrowo, powinien podziękować Zarządowi, że weszła droga na gminie Dziadkowice, bardzo ważna droga, która ma nie mniejsze znaczenie dla rozwoju powiatu niż droga Dziadkowice – Osmola. Było tyle wyjaśnień, że nie da się teraz tego zrobić , że będą kolejne aplikacje wtedy wrócimy do tego tematu. Ma tu również znaczenie opinia Wójta Gminy Dziadkowice, niekoniecznie priorytety wójta dotyczące budowy dróg na terenie gminy są tożsame z priorytetami radnego Daniluka, więc będzie również zależało czy wójt przeznaczy środki na tą drogę czy może na inną.

 

Chęć zabrania głosu zgłosił obecny na sali radny Gminy Dziadkowice.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że radny Gminy Dziadkowice nie musiał wiedzieć, że należy wpisać się na listę mówców. Przewodniczący Rady poinformował, że musi zapytać członków Rady Powiatu czy wyrażają zgodę aby udzielić głosu, jeżeli nie będzie sprzeciwu od nikogo z radnych głos zostanie udzielony. Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zwrócił się z pytaniem, czy jest sprzeciw co do zabrania głosu przez obecnego na sesji radnego, jeżeli jest sprzeciw chociażby ze strony jednego radnego Rady Powiatu, nie będzie mógł udzielić głosu.

Ponieważ nikt z radnych nie zgłosił sprzeciwu Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Gminy Dziadkowice Adamowi Cwalinie.

Radny Adam Cwalina zwracając się do dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg zapytał, czy na drogach powiatowych przeprowadzane jest badanie natężenia ruchu? Jakie są kryteria wyboru dróg powiatowych? Droga o której mówi pan Daniluk jest to połączenie drogi krajowej z drogą powiatową . Po co robić nowe projekty jeżeli nie są realizowane stare projekty?Radny Adam Cwalina stwierdził że nie wie, na jakiej podstawie ktoś może mówić że ktoś robi sobie drogę do siebie przecież nie jest to tylko pan Daniluk, do pana Daniluka droga jest , tam przyjeżdżają klienci, jest to droga dla klientów a oprócz firmy pana Daniluka są tam jeszcze dwie firmy, pana Miłkowskiego i pana Piotrowskiego. Radny Adam Cwalina podkreślił, że nie twierdzi, że drogi, które zostały wybrane nie są potrzebne, wszystkie drogi są potrzebne, chodzi tu o kolejność wykonania drogi. Pan Cwalina stwierdził, że z tego co czyta i obserwuje to “schetynówki” mogą skończyć się szybko.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że pan Cwalina zapewne wie, że jeśli chodzi o temat dróg gminnych na terenie Gminy Dziadkowice jaka jest kolejność ich wykonania , decyduje o tym Rada Gminy dlatego też pytanie do pana dyrektora w jaki sposób się to dzieje, że taka jest kolejność jest nieadekwatne bo to my jako Rada Powiatu decydujemy, dziś przyjmując uchwały zdecydowaliśmy – składamy aplikacje. Słusznie pan zauważył, że te drogi również są potrzebne. Nie można w jednym roku byłoby to niewłaściwe z punktu widzenia widzenia całego powiatu przez Zarząd, skumulować dużej ilości wydatkowanych środków tylko i wyłącznie na jednej gminie, były podawane przykłady co na terenie gminy Dziadkowice było robione i pan Cwalina to potwierdza. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz podkreślił, że sercem jest również za drogą Osmola, podobnie jak każdy z radnych i komisja. Wypracowaliśmy stanowisko, projekty dwóch uchwał do aplikacji zostały przyjęte w taki a nie inny sposób , Przewodniczący Rady podkreślił, że życzyłby sobie, aby te drogi weszły i abyśmy w następnym okresie aplikacyjnym mogli zgłosić następną drogę : Osmola – Dziadkowice.

 

P – kt 9.

 

Radny Janusz Żoch podziękował za duży zakres prac na ul. Kopernika w Drohiczynie.

 

Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że poprzez pana Przewodniczącego chciałby złożyć wniosek formalny na ręce Przewodniczącego Komisji Finansowo – Budżetowej aby na najbliższe posiedzenie zaprosić dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg, abyśmy mogli omówić sprawy dotyczące drogownictwa.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz podkreślił, że posiedzenia komisji zwojuje przewodniczący danej komisji stałej i w uzgodnieniu zaprasza gości, co do których uważa, że powinni wziąć udział w danym posiedzeniu komisji.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że do Rady Powiatu wpłynęły dwa pisma w podobnej sprawie tj. zarówno od Rady Rodziców jak i od Rady Pedagogicznej i pani dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Siemiatyczach z prośbą o podjęcie pilnej decyzji w sprawie rozbudowy budynku szkoły. W związku z tym, że jest to rozległy problem, podjęcie decyzji w tej chwili nie jest proste ze względu na pewne uwarunkowania, Zarząd Powiatu wypracował roboczy tryb drogi dochodzenia do pewnych uzgodnień w tej sprawie. Zainteresowana strona jako nasza jednostka organizacyjna czyli Zespół Szkół Specjalnych będzie chciała wziąć udział w posiedzeniu Komisji Oświaty, zostanie to wydyskutowane i przedstawione dla państwa radnych. Pismo w sprawie rozbudowy podpisali zarówno nauczyciele jak i rodzice.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował również iż radni otrzymali zaproszenie ze Szkoły Muzycznej w Siemiatyczach na koncert jesienny w dniu 28 listopada 2008r.

 

Starosta Jan Zalewski stwierdził że wiadomo nam wszystkim że 10 lat temu odbyły się wybory do samorządów szczebla powiatowego i wojewódzkiego. Samorząd województwa jak i niektóre powiaty już w tym roku organizują święto 10-lecia samorządu ale faktycznie samorząd wojewódzki i powiatowy ruszył ze swoją działalnością w styczniu 1999r. , więc okrągła rocznica 10-lecia będzie w styczniu. Starosta Jan Zalewski poinformował, że w styczniu planowana jest uroczysta sesja , wcześniej będą nabożeństwa, później sprawozdanie co zrobiono przez 10 lat w tym powiecie, podsumowania, odznaczenia, później część nieoficjalna. Uroczystość ta odbędzie się w styczniu połączona będzie z sesją opłatkowo-noworoczną, odbędzie się to wcześniej bo z reguły spotkanie opłatkowo – noworoczne odbywało się w połowie lutego, z racji 10 lecia samorządu odbędzie się to wcześniej i z nieco innym scenariuszem.

 

P – kt 10.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady BogusławZduniewicz podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XVII sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

 

mgr inż. Bogusław Zduniewicz

 

 

Protokółowała: mgr Elżbieta Malinowska

 

Metryka strony

Udostępniający: SP

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2009-08-03

Data modyfikacji: 2009-08-03

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2009-08-03