Protokół z sesji nr VII

Protokół Nr VII/03

 

z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 27 maja 2003r.  w siedzibie Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach i trwała od godz. 1100 do godz. 1415.

 

W sesji uczestniczyło 16 radnych według załączonej listy obecności. Spóźniły się: radna Alina Antoniuk i radna Bożena Krzyżanowska, nieobecny był radny Piotr Wysocki.

 

W sesji uczestniczyli również kierownicy podległych jednostek organizacyjnych oraz administracja starostwa według załączonej listy obecności a także przedstawiciele prasy i mieszkańcy powiatu.

 

W sesji uczestniczyli również:

1.       Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu – inż. Krzysztof Moczulski.

 

 

 

P – kt 1.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski otwierając VII sesję II kadencji Rady Powiatu powitał radnych, Starostę, Wicestarostę i członków Zarządu kierowników jednostek organizacyjnych, pracowników starostwa , przedstawicieli prasy i mieszkańców powiatu.

 

P – kt 2.

             Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który do porządku obrad  zaproponował następujące zmiany:

-          w pkt 8  podp g – wprowadzenie zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego – w projekcie tej uchwały Starosta zaproponował zmianę  polegającą na wykreśleniu pkt 2.

-          W pkt 8 Zarząd proponuje wprowadzenie trzech uchwał: podp. i – projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach zaszeregowania z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach, podp. j – w sprawie zamiany nieruchomości, podp k – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości

 

             Przewodniczący Rady zapytał, czy będą inne uwagi do porządku obrad?

             Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że przydałby się komentarz do proponowanej zmiany w projekcie uchwały dotyczącej  zmian w Statucie Powiatu.

             Starosta Jan Zalewski poinformował, że Zarząd podjął taką decyzję w związku z tym, że Komisja Oświaty zaproponowała takie postępowanie.  Zarząd stoi na stanowisku, że należy jeszcze bardziej zgłębić, rozważyć całą organizację tej placówki. Wiemy, że zmieniła się sytuacja ponieważ oddział rehabilitacyjno – wychowawczy zafunkcjonował w Siemiatyczach, weszła również w życie nowelizacja ustawy. Dla dobra placówki i przebywających tam dzieci trzeba pogodzić interesy i stanowiska wszystkich zainteresowanych jednostek  a więc dyrekcji  SP ZOL, dla której organem prowadzącym jest Urząd Marszałkowski, dyrekcji szkoły podstawowej, dla której organem prowadzącym jest powiat. Wiemy również, że w całość sprawy włączone jest Towarzystwo do Walki z Kalectwem, potrzebne są dalsze rozmowy i konsultacje aby od następnego roku szkolnego wypracować taką formułę organizacyjną tej placówki aby  wszystkie zainteresowane strony były zadowolone.

             Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie proponowany porządek obrad z uwzględnieniem zmian zaproponowanych przez Zarząd.

             Za przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem zmian  głosowało 11 radnych, 3 wstrzymało się od głosu.

 

Porządek obrad VII sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:

 

1.        Otwarcie obrad

2.       Przyjęcie porządku obrad

3.       Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

4.       Sprawozdanie starosty z  wykonania uchwał Rady Powiatu oraz  pracy Zarządu Powiatu między sesjami

5.       Interpelacje i zapytania radnych

6.       Sprawozdanie z działalności Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa na terenie Powiatu Siemiatyckiego za 2002 rok

7.       Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego Powiatu Siemiatyckiego za 2002 rok

8.       Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zmian w budżecie powiatu na 2003 rok

b/ zaciągnięcia długoterminowej pożyczki na dofinansowanie zadania p. n.

    „Modernizacja biologiczno – mechanicznej oczyszczalni ścieków z 1983 roku na

    hydroponiczną wspomaganą systemem napowietrzania w Czartajewie

c/ udzielenia poręczenia kredytu bankowego dla Samodzielnego Publicznego

    Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach

d/ ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu powiatu podmiotom

    nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu

    osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania

    zleconego zadania

e/ zmiany uchwały o powołaniu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego

    Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach

f/ wskazania wiceprzewodniczącego Rady  do określenia czynności w poleceniu

   służbowym wyjazdu w stosunku do przewodniczącego Rady

g/ wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego

h/ ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Siemiatyckiego

i/ zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach

   zaszeregowania w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach

j/ zamiany nieruchomości

k/ wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości

9. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

10.   Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych

11.   Zamknięcie obrad

 

P – kt 3.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że dotychczas nikt nie wniósł uwag do protokołu z poprzedniej sesji i zapytał, czy ktoś w tej chwili chciałby zgłosić swoje uwagi. Ponieważ nikt z radnych nie zabrał głosu Przewodniczący Rady zarządził głosowanie. Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 14 radnych.

 

P – kt 4.

             Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu. W uzupełnieniu starosta poinformował, że:

-          jeśli chodzi o program restrukturyzacyjno naprawczy w SP ZOZ, nad którym pracowały komisje przed ostatnią sesją Rady,  akceptacja Zarządu Powiatu była wystarczająca, dlatego też program ten nie był przedmiotem  dalszych prac i nie był zatwierdzany w formie uchwały Rady Powiatu. Komitet Sterujący ds. Programu Restrukturyzacyjno – Osłonowego zakończył prace, powstał regionalny program restrukturyzacji publicznej ochrony zdrowia  w województwie podlaskim,  został opracowany i zaakceptowany wniosek regionalnego komitetu sterującego o przyznanie dotacji na działania osłonowe związane z  restrukturyzacją publicznych ZOZ-ów w województwie podlaskim, w sumie program restrukturyzacji objął restrukturyzację zatrudnienia czyli odejście z pracy w placówkach służby zdrowia 967 osób, działania osłonowe przewidywane są na kwotę ponad 4 mln zł. Wniosek z naszego SP ZOZ  w pkt 12 również został zaakceptowany i obejmuje restrukturyzację zatrudnienia o 26 osób w tym roku na kwotę 110 tys. zł.  Restrukturyzacja w tej liczbie została uzgodniona i zaakceptowana przez związki zawodowe, co było wymogiem akceptacji przez Komitet Sterujący. Program ten w dniu wczorajszym został przekazany wojewodzie, który po analizie i zaopiniowaniu przesyła go do ministerstwa zdrowia i rozpocznie się oczekiwanie na decyzję i na ewentualne środki, które zostały obiecane z ministerstwa zdrowia na działania restrukturyzacyjne.

-          podpisana została umowa w ramach programu SAPARD na jedną z naszych dróg powiatowych, która jest realizowana w tym roku. Druga edycja i nowa formuła programu SAPARD będzie pozwalała na złożenie większej ilości wniosków w liczbie trzech.

-          Starosta poinformował, że  Zarząd oraz  sam osobiście zaangażował się w tworzenie związku komunalnego gmin i Powiatu Siemiatyckiego, odbyło się kilka  spotkań z wójtami i burmistrzami, podpisany został list intencyjny. Nadal prowadzona jest sprawa związana z utworzeniem Prokuratury Powiatowej w Siemiatyczach, cały czas prowadzone są rozmowy z prokuratorem rejonowym w Bielsku Podlaskim, z prokuratorem okręgowym w Białymstoku, prokurator Luksa rozmawiał również na ten temat z ministrem sprawiedliwości.  – Starosta poinformował, że również zabiega o spotkanie w tej sprawie z ministrem sprawiedliwości. W czerwcu najprawdopodobniej dojdzie do przekazania obiektu, w którym zlokalizowany będzie Sąd Grodzki i Wydział Ksiąg Wieczystych. Odbyła się również komisja międzynarodowa dokonała wstępnej  oceny wniosków, które zostały złożone przez powiat do programów strukturalnych. Żaden  z wniosków nie został odrzucony, wymagają natomiast pewnego dopracowania. Zarząd otrzymał również dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dokończenie likwidacji mogilników w Słochach Annopolskich dzięki temu  akcja trwająca na przestrzeni trzech lat byłaby ostatecznie zakończona.  Na potrzeby Powiatowej  Straży Pożarnej  zakupiony został samochód SCANIA, w kosztach zakupu partycypował powiat na kwotę 

710 tys. zł. oficjalne przekazanie samochodu odbyło się w ostatnią niedzielę w związku z obchodami Dnia Strażaka.

 

P – kt 5.

             Wiceprzewodnicząca Rady – Bożena Krzyżanowska poinformowała, że chciałaby zgłosić interpelację dotyczącą sprawy zgłoszonej przez mieszkańców Siemiatycz.  Od pewnego czasu prowadzony jest remont budynku firmy „Rondo” , rusztowania są ustawione na chodniku i zajmują praktycznie całe przejście na rogu ulicy Grodzieńskiej i Placu Jana Pawła II , mieszkańcy przechodzą ulicą, jest to bardzo niebezpieczne ponieważ nie ma tam zabezpieczenia, nie ma informacji że przejście odbywa się drugą stroną a jest to ruchliwe  przejście.  Jest to droga wojewódzka lub krajowa niemniej jednak poprzez naszych pracowników warto byłoby zwrócić uwagę na właściwe zabezpieczenie tego pasa przejścia dla pieszych. Piesi przechodzą ulicą na zakręcie – jest to bardzo niebezpieczne.

             Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że wszyscy wiemy, że firma budowlana weszła na segment A rozbudowy Zespołu Szkół, w chwili obecnej przerabia wirtualne pieniądze w kwocie 500 tys. zł., których w trakcie posiedzeń komisji jeszcze nie było.  Wszyscy ludzie dobrej woli będą trzymali kciuki aby pieniądze te fizycznie wpłynęły bo w tej kwestii  jest pewne zagrożenie. Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że niepokoi go fakt,  pieniądze te przerabia ta sama firma i ten sam inwestor zastępczy, czyli POI. Od kilku lat problem ten był analizowany. Szacunki wszystkich, którzy interesowali się tą inwestycją są następujące: jeśli firma przerobi 500 tys. zł. to efekty materialne wynoszą około

100 tys. zł. reszta środków wchłaniana jest w struktury organizacyjne przedsiębiorstwa i inwestora zastępczego. Radny Sergiusz Szczygoł zapytał, czy są prowadzone prace analityczne na ten temat  czy Zarząd ostatecznie zrezygnował z procedur przygotowujących wszczęcie „rozwodowe” z przedsiębiorstwem prowadzącym tą inwestycję  jak również z inwestorem  zastępczym?  Wiemy o tym, że przetargi jednostkowe przy obecnym  rynku inwestycji budowlanych w mieście i przy tylu firmach prywatnych byłyby o połowę tańsze.

             Druga sprawa dotyczy kwestii oświatowych. Radny Sergiusz Szczygoł poinformował, że nie chciał  zabierać głosu w punkcie dotyczącym sprawozdania Starosty z prac Zarządu między sesjami, chciałby zacytować tylko jedno zdanie ze sprawozdania: „Zarząd zobowiązał poszczególne placówki do opracowania programów oszczędnościowych, takie możliwości stwarza prawidłowe projektowanie arkuszy organizacyjnych na nowy rok szkolny”. Radny Sergiusz Szczygoł poinformował, że według jego wiedzy oświatowej i według kalendarium organizacji nowego roku szkolnego, który również obowiązuje w powiecie siemiatyckim, na dzień dzisiejszy arkusze organizacyjne zostały przyjęte przez starostę i przesłane do organu nadzoru pedagogicznego, czyli do kuratora oświaty do zaopiniowania.  Arkusze  zaopiniowanie pozytywnie lub negatywnie albo już są w Starostwie Powiatowym albo lada dzień zostaną przekazane przez kuratora oświaty wraz z opinią. Radny Sergiusz Szczygoł zapytał, o co tu chodzi? Jeżeli ktoś pracował w oświacie i dodatkowo pełnił funkcje dyrektora szkoły to wie doskonale, że dyrektor szkoły  przedstawia arkusz organizacyjny do zaopiniowania dla  Rady  Pedagogicznej   – jest to niezbędny wymóg wynikający z regulaminu Rady Pedagogicznej, a jeżeli tak to znaczy to że nauczyciele wiedzą w 90%-tach jaki kształt będzie miał nowy rok szkolny . Radny Sergiusz Szczygoł zapytał, czy Zarząd przed uruchomieniem procedury sporządzania  arkuszy organizacyjnych przedstawił na piśmie  dla dyrektorów szkół wytyczne i kierunki do planowania nowego roku szkolnego, bo  jeżeli nie,  to dyrektorzy postąpili tak, jak tylko mogli postąpić  patrząc na swój budżet przyjęty przez Wysoką Radę jak również na potrzeby organizacyjne szkoły. Jeśli chodzi o główne oszczędności, o które Zarząd prosi w swoim piśmie a dyrektorzy mają przedstawić  do dnia  29 maja  – radny stwierdził, że zastanawia się, co dyrektorzy mogą przedstawić,  do tego w maju czyli w okresie odbywających się matur. Prawda jest taka, że to w rękach organu założycielskiego są wszystkie nici, to organ prowadzący  przed uruchomieniem procedury sporządzania arkuszy organizacyjnych powinien określić liczbę wicedyrektorów, liczbę godzin zniżki dla dyrektorów i wicedyrektorów, liczbę bibliotekarzy, psychologów. Jeśli chodzi o podział na grupy organ prowadzący nie ma tu nic do powiedzenia ponieważ pewne rzeczy warunkuje rozporządzenie ministra ale również tu można dokonać pewnych oszczędności. Sprawa dodatku motywacyjnego i dodatku wiejskiego oraz inne kwestie – wszystko to leży w gestii organu prowadzącego. Radny stwierdził, że zakłada iż organ tego nie zrobił o jakich więc oszczędnościach możemy mówić w trzech miesiącach bieżącego roku budżetowego i w ośmiu miesiącach nowego roku budżetowego? Trzeba oszczędzać, ponieważ budżet jest napięty, skomplikowany i trudny  jednak w najbliższym roku szkolnym nic nie da się już zrobić. Czy po pozytywnym zaopiniowaniu Zarząd będzie kreślił arkusze organizacyjne?  Radny Sergiusz Szczygoł poprosił o szerszą analizę tego problemu dlatego, że w dniu dzisiejszym Wysoka Rada będzie podejmowała decyzję o wydatkowaniu kolejnych środków z tego samego nie powiększonego budżetu, w związku z tym sprawy te są bardzo ważne.

 

P – kt 6.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski  przypomniał, że sprawozdanie  z działalności Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa na terenie powiatu siemiatyckiego  zostało  przedłożone radnym,   czy radni życzą więc sobie aby informacja ta została ponownie przedstawiona czy ograniczą się do zgłaszania  uwag i zapytań?

             Starosta Jan Zalewski wyraził opinię, że odczytywanie całości sprawozdania nie ma sensu i poprosił kierownik oddziału Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Roślin - panią  Teresę Sarna o przedstawienie najważniejszych działań oraz informacji, co się zmieniło w związku z połączeniem inspekcji ochrony roślin z nasiennictwem?

              Kierownik  Teresa Sarna  poinformowała, że Inspekcja Ochrony Roślin została poszerzona o  nasiennictwo. Przybyło zadań, jednak połączenie miało sens ponieważ dzięki temu nie  jest powielana praca dwóch instytucji, przekazywanie informacji do centralnej inspekcji przebiega sprawniej. Kierownik  Teresa Sarna omówiła sprawozdanie  z działalności Inspekcji ochrony Roslin i nasiennictwa na terenie powiatu siemiatyckiego– w załączeniu do protokołu.

              Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski podziękował kierownik  Teresie Sarna za przedstawienie sprawozdania.

 

P – kt 7.

              Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski  poinformował, że wszyscy radni otrzymali pisemną  informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu i zapytał, czy zachodzi potrzeba przedstawienia całości informacji?

             Głos zabrał dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Siemiatyczach - Jerzy Andrzej  Kozłowski, który omówił przedłożoną Radzie  informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu siemiatyckiego za 2002 rok – w załączeniu do protokołu. Dyrektor Jerzy  Kozłowski podkreślił, że w ubiegłym roku sytuacja sanitarno – epidemiologiczna powiatu siemiatyckiego  nie była zła,  z roku na rok ulega ona  poprawie.

             Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poinformował, że uważa informację za przyjętą bez uwag.

 

             W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił 10 – minutową przerwę.

 

P – kt 8.

             Pierwsza  uchwała dotyczyła zmian w budżecie powiatu na 2003 rok. Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poddał uchwałę pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2003 rok głosowało 16 radnych.  Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie.  Uchwała Nr VII/40/03 – w załączeniu do protokołu.

 

             Kolejna uchwała dotyczyła zaciągnięcia długoterminowej pożyczki na dofinansowanie zadania p.n. „Modernizacja biologiczno – mechanicznej oczyszczalni ścieków z 1983 roku  na hydroponiczną wspomaganą systemem napowietrzania w Czartajewie”.

             Głos zabrał radny Sergiusz Szczygoł, który  zgłosił swoje zastrzeżenia co do wysokości kwoty przeznaczanej na modernizację oczyszczalni ścieków w Czartajewie – kwota ta jest zbyt wysoka.

             Wicestarosta Leon Strębski poinformował, że chciałby odnieść się do wypowiedzi radnego Sergiusza Szczygoła odnoście oczyszczalni w Czartajewie. Istotnie, na posiedzeniu Zarządu Powiatu w dniu 24 października ubiegłego roku padła taka suma wynikająca z szacunków, które przedstawił dyrektor szkoły. W tym samym dniu Zarząd przyjął takie zobowiązanie a jednocześnie zobowiązał dyrektora szkoły do uruchomienia procedury związanej z modernizacją oczyszczalni. Nie jest to sprawa nowa, poprzedni Zarząd zastanawiał się nad tym i doszedł do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem będzie wybudowanie nowej oczyszczalni. W dzisiejszych czasach jeśli już coś robić to należy zrobić to dobrze aby służyło to przez wiele lat. Wicestarosta stwierdził, że nie wie, skąd wzięła się suma 100 tys. zł. bo takiej sumy nie ma  w dokumentach i  poinformował, że z jego orientacji jeśli chodzi o tego typu oczyszczalnie nie da się wykonać tego typu inwestycji  za 100 tys. zł. natomiast da się wykonać w przedziale od 150 do 200 tys. zł. - kwota jest wysoka z tym, że jest to kwota zabezpieczonych środków, nie oznacza to, że  musi być wydatkowana w całości. Wicestarosta zaznaczył, że liczy iż później, w trakcie przetargu na wykonawstwo kwota ta okaże się niższa.  Sprawa rozchodzi się o kanał, który ścieki te będzie odprowadzał. Kanał obecnie istniejący jest nieszczelny, niedrożny, jego udrożnienie kosztowałoby więcej niż położenie nowego kanału. Pozostawienie kanału starego grozi tym, że w przypadku dużych opadów deszczu  przedostaje się tam muł, który działa destrukcyjnie na urządzenia do oczyszczania. Wicestarosta Leon Strębski wyraził nadzieję, że kwota  285 tys. zł. nie będzie w pełni wykorzystana a jeżeli nowa oczyszczalnia będzie spełniała wymagane standardy to nawet jeśli kosztowałaby

285 tys. zł. trzeba to przełknąć.

             Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki na dofinansowanie zadania p.n. „Modernizacja biologiczno – mechanicznej oczyszczalni ścieków z 1983r. na hydroponiczna wspomaganą systemem napowietrzania w Czartajewie” głosowało 15 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.  Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr VII/41/03 – w załączeniu do protokołu.

 

             Kolejna uchwała dotyczyła udzielenia poręczenia kredytu bankowego dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski powitał przybyłego na salę obrad dyrektora SP ZOZ w Siemiatyczach.

             Starosta Jan Zalewski poinformował, że chciałby przedstawić nowego dyrektora SP ZOZ w Siemiatyczach – jest to pan Mirosław Leśkowicz obecny dziś na sesji Rady Powiatu. Pan dyrektor poinformuje o działaniach, które poczynił na przestrzeni miesiąca od swego powołania z dniem 1 maja b.r.

             Głos zabrał dyrektor SP ZOZ – Mirosław Leśkowicz, który poinformował, że z dniem 1 maja pełni obowiązki dyrektora SP ZOZ. W krótkim wystąpieniu chciałby przedstawić działania podjęte w tej materii.  Z dniem 1 maja powołany został zastępca dyrektora ds. medycznych – dr Eugeniusz Prochowicz  w miejsce pana Cezarego Wieczorka. Działania zmierzające do uzdrowienia sytuacji ekonomicznej w SP ZOPZ w Siemiatyczach przedstawiały się następująco:

-          w pierwszej kolejności prowadzone były rozmowy z przedstawicielami związków zawodowych i łącznie z całą załogą odnoście zobowiązań z tytułu podwyżek 203 zł. i 313 zł. W konsekwencji tych rozmów 14 maja zawarte zostało porozumienie z przedstawicielami związków zawodowych o przesunięcie terminu realizacji zobowiązań do końca roku 2004. Pracownicy powinni otrzymywać zaległe wynagrodzenie o kwotę 203 zł. od dnia 1 grudnia 2004r. w 12 równych ratach czyli ewentualne zobowiązania byłyby uregulowane w stosunku do pracowników z dniem 30 listopada 2005r.

-          poczynione zostały kroki zmierzające do ograniczenia wydatków, niestety w tej sferze  na pierwszy rzut poszły płace pracowników wynikające z dodatkowych czynności świadczonych dla Zakładu. Z dniem 1 maja pozyskane zostały pieniądze z tytułu odpłatności za dodatki funkcyjne dla zastępców ordynatorów. Licząc za miesiąc marzec była to suma 2.400 zł. miesięcznie czyli do końca roku daje to sumę około 19 tys. zł.

-          została zdjęta odpłatność dla lekarzy na oddziale chirurgicznym z tytułu pełnienia gotowości w domu. Jest to rząd wielkości około 3.500 zł. miesięcznie – jest to kwota za marzec . W konsekwencji do końca roku powinno to pozwolić zaoszczędzić w granicach 26,9 tys. zł.

-          w Zakładzie funkcjonowała automatyczna waloryzacja dla pracowników odchodzących na świadczenia emerytalne – pracownik, który osiągnął wiek emerytalny a w konsekwencji miał prawo odejść na emeryturę automatycznie miał waloryzowane wynagrodzenie do 80% w grupie a w ostatnim roku do 100% wartości w tabeli wynagrodzeń. Jeżeli mieści się w przedziale od 800 do 1.600 w ostatnim roku otrzymywał maksymalna kwotę 1.600 zł. Za miesiąc marzec są to oszczędności w granicach 3.770 zł.  w skali miesiąca,

-          dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że jest w trakcie wdrażania redukcji wysokości kontraktów lekarskich, zaproponował obniżkę o 20%. Dyrektor Leśkowicz stwierdził, że nie jest to aprobowane przez druga stronę ale realizuje to z uporem i konsekwencją.

-          Zlikwidowane zostały dyżury nocne sekcji technicznej , od 15 maja nie są zabezpieczone potrzeby w razie awarii w szpitalu w ten sposób, że ktoś jest na dyżurze i jest do dyspozycji. W tej chwili ewentualne awarie są załatwiane poprzez wezwanie osoby dyżurującej w domu. Dyżur ten jest niepłatny natomiast samo wezwanie czyli świadczenie pracy jest opłacane tak, jak za godziny nadliczbowe. Pojawiły się z tym pewne problemy ponieważ nastąpiło wyłączenie kotłowni ale wywieszona została informacja kogo w takich sytuacjach należy wzywać.

-          Wprowadzona została gotowość kierowców do świadczenia usług transportu krwi w sytuacjach tego wymagających od godz. 1600 do godz. 800 rano. Obowiązek ten spoczywa na kierowcach od dnia 1 czerwca.

-          Wprowadzone zostały cotygodniowe spotkania z grupą oddziałowych – odbywają się w każdy piątek, oraz z ordynatorami – w każdy wtorek.

-          Nastąpiła zmiana działań restrukturyzacyjnych, o ile planowano, że Zakład pracy zostanie pomniejszony o 60 osób z tytułu tzw. działań oszczędnościowych to na dziś liczba ta wynosi około 26 osób ponieważ Marszałek Województwa wystosował pismo, w którym określił, iż wszelkie programy restrukturyzacyjne, które nie będą poparte zgodą  związków zawodowych mogą nie uzyskać rekompensaty finansowej. Powstało  ryzyko, że nawet środki wydatkowane do tego  okresu mogą nie zostać odzyskane przez SP ZOZ. Dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że w tej sytuacji musiał pójść na duży kompromis aby osiągnąć pozytywny dla Zakładu rezultat.

 

             Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał uchwałę pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia poręczenia kredytu bankowego dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach  głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady poinformował, że uchwała podjęta została jednogłośnie.  Uchwała Nr VII/42/03 – w załączeniu do protokołu.

 

             Kolejna uchwała dotyczyła ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji  z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.

             Ponieważ radni nie zgłaszali uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady - Krzysztof Moczulski poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr VII/43/03 – w załączeniu do protokołu.

 

             Kolejna uchwała dotyczyła zmiany uchwały o powołaniu Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach.

             Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady poddał uchwałę pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr VII/44/03 – w załączeniu do protokołu.

            

             Następna uchwała dotyczyła wskazania wiceprzewodniczącego Rady  do określenia czynności w poleceniu służbowym wyjazdu w stosunku do przewodniczącego Rady.

             Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady poddał uchwałę pod głosowanie.  Uchwała podjęta została większością głosów. Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski zwrócił uwagę, że część radnych nie wzięła udziału w głosowaniu i poprosił  o zdyscyplinowanie i zajmowanie jednoznacznego stanowiska. Tego typu zachowanie jest niestosowne.

         

             Kolejna uchwała dotyczyła wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że projekt tej uchwały był przedmiotem obrad wszystkich komisji. Tak,  jak było podane w propozycji porządku obrad projekt ten  jest zmodernizowany , nastąpiło wykreślenie pkt. 2 uchwały.

             Radny Sergiusz Szczygoł przypomniał, że niejednokrotnie wnioskował,  aby w statucie dokonać zmian porządkujących pewne kwestie. Biorąc pod uwagę par 9 pkt 3 -  dotyczy on powołania i odwołania na wniosek starosty sekretarza powiatu i skarbnika powiatu. Po co ma funkcjonować ten zapis kiedy wiadomo, że Wysoka Rada podjęła uchwałę że nie ma stanowiska  sekretarza powiatu, w związku z tym do czego służy funkcjonowanie takiego zapisu? Radny  Sergiusz Szczygoł postawił wniosek formalny aby uporządkować ten punkt par. 9.

             W projekcie uchwały jest mowa o jednym wiceprzewodniczącym i zakładając  że zmiana ta zostanie przyjęta trzeba uporządkować pkt 3 – jest to bez sensu. „Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku  nieobecności przewodniczącego i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem”. Radny Sergiusz Szczygoł zaproponował, aby jeśli przyjęta zostanie zmiana proponowana dziś, w par 15 pkt 3  również dokonać korekty i uporządkować ten zapis.

             Kolejny problem techniczny, który odnosi się do Przewodniczącego Rady  - minęło 7 miesięcy i dobrze byłoby aby zgodnie z obowiązującym prawem radni wraz z zaproszeniami otrzymywali porządek obrad a nie proponowany i czy projekt porządku obrad – jest o tym mowa w art. 15 ustawy o samorządzie powiatowym, nie jest to nic nowego. Radny otrzymuje porządek obrad a Wysoka Rada przegłosowuje tylko  zaproponowane na wniosek Zarządu zmiany w porządku obrad – wprowadzenie lub zdjęcie pewnych materiałów. Wysoka Rada nie przyjmuje porządku obrad ponieważ radni go otrzymują.

             To samo jest w par 18 ust 5 podp. 2 – „przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad” – również trzeba to zmienić  . W podp. 3 „przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie porządek obrad” – nie poddaje pod głosowanie porządku, poddaje pod głosowanie zmiany porządku obrad. W par 21 pkt 1 – kolejna zmiana kosmetyczna.

             Konsekwencją tego, co powiedziane zostało na wstępie w par 57  ust 1 pkt 2 „w posiedzeniach Zarządu uczestniczą członkowie Zarządu  z głosem stanowiącym a sekretarz i skarbnik  powiatu z głosem doradczym” – dlaczego ma to funkcjonować? W par 59 pkt 1 – podobna sprawa. W par 63 pkt 1 i pkt 2 – chodzi o konsekwencję. Par 64 wymaga zmiany jako całość. Radny Sergiusz Szczygoł poinformował, że są to jego spostrzeżenia porządkujące  podstawowy dokument powiatu siemiatyckiego są to wnioski dotyczące uporządkowania Statutu Powiatu  przy okazji proponowanego projektu uchwały

             Głos zabrał członek Zarządu - radny Jerzy Woźniak, który podziękował za wnikliwe przeanalizowanie Statutu, szkoda tylko, że nie odbyło się to na posiedzeniach komisji wówczas byłby czas na dokonanie  zmian. Radny Jerzy Woźniak poinformował że zgadza się ze wszystkimi uwagami radnego Sergiusza Szczygoła jednak nie uwzględnienie zmian proponowanych przez radnego Szczygoła nie  jest sprzeczne z prawem. Pozostawienie  wymienionych zapisów w niezmienionej formie nie jest sprzeczne z prawem. Nie jest sprzeczne z prawem to, że w posiedzeniach Zarządu uczestniczy sekretarz i skarbnik  bo mówi o tym ustawa o samorządzie powiatowym. Radny zgodził się, że być może pewne  rzeczy umknęły mu w trakcie przygotowywania projektu uchwały. W par 11 ostatnie zdanie w pkt 3 – można byłoby je zmodyfikować iż  w przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego pełni wiceprzewodniczący – tak należałoby zmodyfikować ostatnie zdanie w par 11 pkt 3. W par 57  nie ma sprzeczności ponieważ ustawa o samorządzie powiatowym mówi, że jest stanowisko sekretarza. W naszym przypadku w tym czasie zadania sekretarza wykonuje członek Zarządu natomiast nie pozbawiamy się stanowiska sekretarza. Jeżeli chodzi o projekt porządku obrad do tej pory  Przewodniczący Rady  poddawał pod głosowanie każdy projekt porządku zgodnie z niezmienionym statutem. Radny podkreślił, że wniosek radnego Szczygoła w tej sprawie jest zasadny,  jest to zmiana porządkowa, którą można przyjąć. Radny Jerzy Woźniak  przeprosił że nie uwzględnił tej zmiany w projekcie uchwały przygotowanym na dzisiejszą sesję. Powinien to być porządek obrad a nie projekt porządku obrad. Znowelizowana ustawa o samorządzie powiatowym mówi o porządku obrad.

             Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że radny Jerzy Woźniak kilkakrotnie powiedział że nie jest to sprzeczne z prawem, w związku z tym czy potrzebny jest  projekt uchwały Zarządu dotyczący wykreślenia jednego wiceprzewodniczącego, czy zapis mówiący o dwóch wiceprzewodniczących  jest sprzeczny z prawem? Pan Starosta mógł wycofać z porządku obrad i zapis dotyczący Szkoły Specjalnej i dotyczący liczby wiceprzewodniczących. Radny stwierdził, że nie widzi tu konsekwencji.

             Radny Jerzy Woźniak  wyjaśnił, że w tym przypadku ustawa dopuszcza – Rada wybiera jednego lub dwóch wiceprzewodniczących  a my określamy ich liczbę. Nie jest to sprzeczne z prawem ponieważ ustawa dopuszcza  jednego lub dwóch a Rada decyduje.

              Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski  wyraził opinię, że gdyby nasze prawo było szczegółowe i stanowiło jednoznacznie może nie byłoby dyskusji polemizującej w tym zakresie. Przewodniczący stwierdził, że dopóki projekt uchwały lub porządku obrad nie jest zatwierdzony przez Radę jest on projektem a nie porządkiem czy uchwałą. W tym zakresie nie powinno być dyskusji i polemik.  Przewodniczący Krzysztof Moczulski przypomniał, że padł wniosek formalny,  aby uszanować wnioski każdego radnego zaproponował przegłosowanie wniosku formalnego postawionego przez radnego  Szczygoła. Przewodniczący Krzysztof Moczulski poprosił radnego Sergiusza Szczygoła o sprecyzowanie wniosku formalnego.

             Radny Janusz Żoch przypomniał, że wcześniej radny Sergiusz Szczygoł zaproponował powołanie komisji w celu załatwienia całościowo kwestii zmian w Statucie Powiatu . Radny  Janusz Żoch postawił wniosek formalny aby komisję taką powołać w dniu dzisiejszym i na następnej sesji załatwić wszelkie sprawy związane ze zmianami w Statucie  tak, aby nie stanowiło to tematu dalszych dyskusji na sesjach Rady.

 

             W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił 5 – minutową przerwę.

 

             Po przerwie Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski  stwierdził, że po wysłuchaniu dyskusji i po zgłoszeniu wniosków formalnych chciałby zaproponować rozwiązanie kompromisowe. Zgodnie z par 18 pkt 6  Statutu Powiatu Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad wyłącznie z ważnych powodów na wniosek przewodniczącego Rady, komisji lub Zarządu. Przewodniczący Krzysztof Moczulski postawił wniosek formalny o wycofanie   z dzisiejszego porządku obrad projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego .  Aby wniosek ten był prawomocny musi zostać przyjęty bezwzględną większością głosów.  Następnie przegłosowany zostanie wniosek formalny najdalej idący  - w tym przypadku wniosek radnego Janusza Żocha w sprawie powołania komisji statutowej do opracowania jednolitego tekstu Statutu Powiatu.

             Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek dotyczący wycofania z porządku obrad projektu uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego.  W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 12 radnych, 4 wstrzymało się od głosu.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski kontynuując głosowanie wniosków formalnych poinformował, że wnioskiem dalej idącym jest wniosek radnego Janusza Żocha.  Przewodniczący zaproponował przegłosowanie wniosku  i powołanie komisji statutowej w celu opracowania jednolitego tekstu Statutu.

             W głosowaniu wniosek radnego Janusza Żocha w sprawie powołania komisji statutowej poparło 16 radnych.

             Przewodniczący Rady zaproponował dokonanie wyboru komisji statutowej i poprosił o zgłaszanie kandydatów.

             Starosta Jan Zalewski stwierdził, że Statut Powiatu jest bazą, na której opiera się praca organów powiatu oraz Starostwa Powiatowego. Starosta zaproponował, aby powołać komisję w składzie: Janusz Żoch – jako radny merytorycznie przygotowany,  radny Jerzy Woźniak jako członek Zarządu realizujący zadania sekretarza powiatu oraz radny Sergiusz Szczygoł jako żywo zainteresowany uporządkowaniem Statutu Powiatu Siemiatyckiego.

             Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że starosta zadecydował za Wysoką Radę o składzie komisji a wypadałoby przeprowadzić pewne formalne sprawy.

             Przewodniczący Rady zaznaczył, że Starosta nie określił liczby tylko zgłosił trzech kandydatów  a lista  kandydatów jest cały czas otwarta, z sali można zgłaszać wszystkich radnych. Aby była zachowana pełna demokracja wszyscy radni mogą wziąć udział w pracach komisji, lista kandydatów nie jest zamknięta. Jeżeli pan radny Szczygoł uważa za stosowne aby ograniczyć liczbę członków komisji – nic nie stoi na przeszkodzie. Jeśli liczba 3 osób jest zbyt mała komisję można rozszerzyć do 4 lub 5 osób,   ale przy tak  poważnych pracach liczna 3 osób jest wystarczająca tym bardziej, że skład komisji oparty został na wybitnych fachowcach w tej dziedzinie i radnym żywo zainteresowanym.  Przewodniczący Rady zapytał, czy zgłoszeni kandydaci wyrażają zgodę na pracę w komisji statutowej? Radni: Sergiusz Szczygoł Jerzy Woźniak  i  Janusz Żoch  wyrazili zgodę na pracę w komisji statutowej. 

             Przewodniczący Rady zapytał czy są inne propozycje dotyczące tego tematu? Być może ktoś z radnych jest żywo zainteresowany i zechce wziąć udział w pracach komisji?

             Ponieważ radni nie zgłaszali innych propozycji do składu komisji Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie skład komisji zaproponowany przez Starostę. Za powołaniem komisji do opracowania zmian w statucie powiatu, w składzie: radny Sergiusz Szczygoł, radny Jerzy Woźniak, radny Janusz Żoch głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że skład komisji przyjęty został jednogłośnie.

 

             Kolejny projekt uchwały dotyczył ustalenia miesięcznego wynagrodzenia  Starosty Powiatu Siemiatyckiego.

             Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęcie uchwały w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Siemiatyckiego głosowało 13 radnych, 3 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr VII/46/03 – w załączeniu do protokołu.

 

             Starosta – Jan Zalewski poinformował, że podjęta uchwała dotyczy 4%-towej podwyżki inflacyjnej. Starosta  poinformował, że półroczną podwyżkę przekazuje na SP ZOZ w Siemiatyczach, jutro podpisze polecenie przelewu.

 

             Kolejny projekt uchwały dotyczył zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach zaszeregowania w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach.  

             Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, ze uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr VII/ 47/03 – w załączeniu do protokołu.

 

             Następny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.

             Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady zarządził głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr VII/48/03 – w załączeniu do protokołu.

 

             Ostatni projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.

             Przewodniczący Rady -  Krzysztof Moczulski  zapytał, czy potrzebne są wyjaśnienia dotyczące projektu tej uchwały? Projekt ten   był przedmiotem obrad komisji.

             Radna Józefa Stankiewicz poinformowała, że Komisja Finansowo – Budżetowa obradowała jako pierwsza i projekt tej uchwały nie był omawiany w związku z tym  chciałaby prosić o przybliżenie tego tematu.

             Radny Jerzy Woźniak poinformował, że nieruchomość będąca przedmiotem tej uchwały jest to nieruchomość obecnie w zarządzie trwałym  Powiatowego Zarządu Dróg, który wykorzystuje tę nieruchomość do swoich celów statutowych. Ponieważ w  sąsiedztwie  położona jest inna nieruchomość Powiatowy Zarząd Dróg wyraził zgodę na to, aby  zamienić użytkowanie tej nieruchomości na drugą natomiast tę nieruchomość można byłoby sprzedać ze względu na to, że są chętni oraz ze   względu na realizację uchwały budżetowej i zrealizowanie budżetu po stronie dochodów, gdzie mamy  do uzyskania sporo dochodów.   Sprzedaż tej nieruchomości w drodze przetargu przyniosłaby dochody do budżetu powiatu.

             Za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr VII/ 49/03 – w załączeniu do protokołu.

 

P – kt 9.

             Starosta Jan Zalewski poinformował, że pierwsza interpelacja zgłoszona została przez Wiceprzewodniczącą Rady – Bożenę Krzyżanowską  dotyczyła zabezpieczenia przejścia przy budynku spółki „Rondo”, przy skrzyżowaniu Placu Jana Pawła II z ul. Grodzieńską.

             Głos zabrał Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego – Stanisław Karwacki, który poinformował, że droga ta jest w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku. Jeśli chodzi o obowiązki inwestora - zakres robót, który jest wykonywany został zgłoszony jako zgłoszenie polegające na ociepleniu budynku. Inwestor powinien zwrócić się do zarządcy drogi ponieważ to zarządca jest obowiązany udzielić zezwolenia na zamknięcie lub reorganizację ruchu. Jest to droga krajowa czyli pierwszą instancją  jest wojewódzki inspektor i starosta. Możliwe że inwestor posiada zezwolenie na zamknięcie przejścia,  ewentualnie nie ma. Jest to pas drogowy, za który odpowiada zarządca drogi, my możemy ewentualnie wystosować pismo w tej sprawie . 

             Starosta Jan Zalewski  stwierdził, że trzeba sprawą tą zająć się dogłębnie ponieważ pani Wiceprzewodnicząca nie  jest usatysfakcjonowana udzieloną odpowiedzią.

 

Drugie zapytanie dotyczyło rozbudowy Zespołu Szkól w Siemiatyczach.

             Starosta       Jan Zalewski  stwierdził, że wiadomo, iż ta inwestycja znalazła się w kontrakcie wojewódzkim. Na ten rok w początkowej fazie nie było zaplanowanych środków na tą rozbudowę. Po zmianie Zarządu Województwa Podlaskiego nastąpiła renegocjacja kontraktu Zarządu Województwa z ministerstwem gospodarki i znalazła się kwota 500 tys. zł. na rozbudowę. Zmiany w kontrakcie zostały zaakceptowane przez Komitet Sterujący i w tej chwili najprawdopodobniej jest już podpisana umowa między Zarządem Województwa a ministerstwem gospodarki. Starosta poinformował, że jest żywo zainteresowany tym tematem, rozmawiał w tej sprawie z członkiem Zarządu Województwa, który zajmuje się tymi sprawami oraz z Marszałkiem Tołwińskim, - obydwaj uspokajali, że na pewno kontrakt przejdzie w takiej formie i pieniądze  będą. Aby nastąpił postęp w pracach  podpisana została umowa z wykonawcą na tą kwotę i pracę trwają. Starosta wyraził nadzieję, że Urząd Marszałkowski nie zawiedzie bo podpisane  renegocjacje  nie dotyczą tylko naszego powiatu, dotyczą również innych jednostek organizacyjnych. O odpowiedź na pytanie dotyczące POI oraz inwestora zastępczego Starosta porosił członka Zarządu – radnego Jerzego Woźniaka.

             Radny Jerzy Woźniak poinformował, że umowa ta została zawarta między kuratorium a  wykonawcą przy współudziale POI jako inwestora zastępczego. Nie przewiduje się tam żadnych odstępstw od umowy. Odstępstwo jest takie, że w przypadku gdybyśmy zrezygnowali z umowy musimy zapłacić karę umowną w wysokości 20% wartości kosztorysowej, która wynosi około 5 mln zł., czyli musielibyśmy zapłacić około 1 mln zł. Radny Jerzy Woźniak poinformował, że rozmawiał z prezesem Unibud Bep  Krzysztofem Sokołowskim, który  stwierdził, że możemy  negocjować ale tylko  wówczas, jeśli jego firma nadal będzie realizować tę inwestycję. Radny Jerzy Woźniak poinformował, że nie może się zgodzić na układy,  które przekraczałyby zapisy ustawy o zamówieniach publicznych, więc na dzień dzisiejszy umowa obowiązuje.  W umowie znajduje się jeszcze jeden dość sucho napisany paragraf mówiący,  że gdybyśmy wykazali, że nie mamy środków finansowych być może mogłoby dojść do odstąpienia od umowy. Na dzień dzisiejszy mamy środki finansowe więc możliwość taka nie wchodzi w rachubę.

            Starosta Jan Zalewski w uzupełnieniu poinformował, że rozbudowa Zespołu Szkół zgłoszona została do funduszy strukturalnych jako dwa wnioski: centrum edukacyjne w Siemiatyczach, do jednego zadania  „ rozwój lokalny” oraz do zadania pn. „rozwój infrastruktury badawczo – edukacyjnej”. W pierwszej beneficjentem byłby powiat, w drugiej Nadbużańska Szkoła Wyższa, byłoby to łączenie trzech instytucji: Zespół Szkół w Siemiatyczach, Nadbużańska Szkoła Wyższa  i Wojewódzka Biblioteka Pedagogiczna w Białymstoku. Jeżeli obojętnie który z tych projektów przejdzie lub będzie widać, że będzie miał większą możliwość realizacji więc w tym  kierunku trzeba będzie pójść.  W pewnym momencie trzeba będzie zdecydować – prawdopodobnie pod koniec tego roku – który projekt wybrać i wtedy trzeba będzie opracować studium zagospodarowania tego obiektu bo będzie to już nie rozbudowa a adaptacja stanu zastanego – tak jest to traktowane przez ekspertów od funduszy strukturalnych. W tym momencie będzie okazja aby rozwiązać umowę z POI i BEP, później ogłosić nowy przetarg na działania adaptacyjne już bez POI. BEP będzie mógł na normalnych warunkach przystąpić jeszcze raz do przetargu. Są to rozważania biorąc pod uwagę różne aspekty tej sprawy, nie jest to łatwe.

             Starosta Jan Zalewski poinformował że trzecia interpelacja dotyczyła spraw oświatowych. Subwencja oświatowa jest przekazywana na podstawie sprawozdań szkół i algorytmu. Kwota subwencji w całości trafia do szkół i dyrektorzy szkół powinni gospodarować tak, aby przyznany budżet wystarczył im na cały rok. Arkusze organizacyjne planuje się na rok szkolny, natomiast budżet – na rok kalendarzowy. Inną kwestią jest sprawa naboru. Szkoły przygotowały arkusze organizacyjne według planów naboru i tak zostały wyliczone plany finansowe jednostek na 2003 rok. Było zorganizowane spotkanie z dyrektorami szkół w sprawie wypracowania programów oszczędnościowych a więc ograniczenia godzin nadliczbowych, analizy etatów administracji i obsługi.   Pozwoliliśmy na pewną dowolność dla dyrektorów szkół, którzy najlepiej znają swoje placówki, zobaczymy jakie przełożenie będzie miało to na oszczędność finansową. Starosta wyraził nadzieję że w tym roku uda się zamknąć w tym budżecie ale być może że jeżeli dyrektorzy sami nie będą wczuwać się w tą sytuację i będą oczekiwać, że to Zarząd da im takie wskazówki więc bardziej zdecydowane działania będą wymuszane na następny rok szkolny. O uzupełnienie Starosta poprosił naczelnika Wydziału Edukacji.

             Naczelnik Krzysztof Rożuk poinformował, że  jeśli chodzi o arkusze organizacyjne w tym roku zaplanowano 620 miejsc w klasach I , natomiast podań złożono dwa razy tyle. Najciekawszym aspektem składania podań jest to, że na pewne kierunki w naszych szkołach podań jest 5 – 8 razy więcej niż miejsc. W związku z tym trzeba będzie tworzyć dodatkowe oddziały czyli  aneksy arkuszy organizacyjnych, które zostały przesłane do kuratorium będą w formie nowych arkuszy bo jeśli powstaną dodatkowo nowe oddziały cały projekt arkusza jest nieaktualny.

             Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że nie o to mu chodziło, chodziło o budżet powiatu. Jeżeli Starosta mówi, że ostateczna decyzja zapadnie po dokonaniu naboru to skąd wzięła się data 28 maja kiedy do naboru i ostatecznej wiedzy jest daleko? Dwa i pół roku placówki oświatowe żyły bardzo dobrze w chwili obecnej jest coraz gorzej i coraz trudniej. Przy tym budżecie – oczywiście „dopnie się on” w tym roku budżetowym w oświacie z tym, że nie będzie się przeprowadzało w szkołach żadnych remontów, inwestycji,  nawarstwi się to i staniemy  pod ścianą. Za późno jest na procedury. Radny Sergiusz Szczygoł podkreślił, że mówił o uwarunkowaniach budżetu – słusznie Starosta powiedział, że Zarząd powinien usiąść i popracować z dyrektorami  jednak w tej chwili jest już rok do tyłu.

             Starosta Jan Zalewski podkreślił, że nie warunkuje programu oszczędnościowego elementem naboru. Jest to wejście miękkie do programu oszczędnościowego i programy te tak są traktowane. Zobaczymy jakie dadzą efekty ale jeżeli zaistnieje potrzeba aby przeprowadzić generalną restrukturyzację, przemodelowanie funkcjonowania poszczególnych jednostek więc na pewno trzeba będzie pewnej pracy, uzgodnień już w styczniu – Starosta poinformował, że sygnalizował to w tym roku, być może trzeba będzie ustalić wówczas konkretne kierunki, w tym roku jest pozostawiona furtka dla dyrektorów po wcześniejszych rozmowach i uzgodnieniach aby również wyszli z pewną inicjatywą .

 

P – kt 10.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że chęć zabrania głosu zgłosił pan Krzysztof Chendoszka Przewodniczący Rady Powiatowej PIR.

             Pan Krzysztof Chendoszka poinformował, że zbliża się termin spłaty kredytów suszowych. W ubiegłym roku kredyty te zostały prolongowane czyli jest to 36 miesięcy. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pismem z dnia 29 stycznia 2003r. dała możliwość przełożenia terminu spłaty kredytów klęskowych jednak dokładnie nie jest to sprecyzowane. Pan Krzysztof Chendoszka zwrócił się z prośbą do starostów i Rady o pomoc  aby na forum powiatu zorganizować spotkanie  burmistrzów, wójtów, przewodniczących poszczególnych Rad Rmin oraz związków i organizacji rolniczych i podyskutować o sytuacji w naszym powiecie.  Wiele upraw zostało zniszczonych przez niskie temperatury, relatywnie spadły dochody z innych źródeł, chodzi więc o to, aby wypracować wspólne stanowisko i w imieniu powiatu wystąpić do ministra rolnictwa o zmianę ustawy dotyczącej działania agencji, wówczas agencja przedłużyłaby rolnikom terminy spłaty kredytów suszowych. Również w tej sprawie Marszałek Krzysztof Tołwiński prowadzi dziś rozmowy w ministerstwie rolnictwa. Pan Krzysztof Chendoszka poinformował, że dziś rozmawiał na ten temat z dyrektorem Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa Urzędu Wojewódzkiego  panem  Józefem Staniaszkiem, który również jest za tym, aby inicjatywa  w tej sprawie wyszła  z powiatu. Pan Krzysztof Chendoszka poprosił o pomoc w zorganizowaniu tego typu spotkania.

             Pan Krzysztof Chendoszka poinformował, że korzystając z obecności Komendanta Powiatowego Policji chciałby poruszyć dwie sprawy: pierwsza z nich dotyczy nielegalnego handlu alkoholem zza wschodniej granicy. Oczywiście, można powiedzieć, że mieszkańcy nie powinni tego kupować ale  wiadomo jaka jest sytuacja, stąd prośba do komendanta czy nie można byłoby uczulić na to zjawisko patroli prewencji ruchu drogowego ponieważ samochody z obcymi rejestracjami jeżdżą po wsiach, gdzie masowo sprzedają alkohol.

                 Pan Krzysztof Chendoszka poinformował, że druga sprawa, którą chciałby poruszyć dotyczy nieszczęśliwego wypadku w Żalach. Pan Chendoszka stwierdził, że  chyli czoło nad żałobą, natomiast rolnicy obawiają się że w tej chwili będzie „polowanie na czarownice” bo wiadomo, że rozrzutnik był nieoświetlony. W artykule prasowym w „Głosie Siemiatycz” podana została informacja  że kierowca  ciągnika był trzeźwy. Pan Chendoszka stwierdził, że chciałby aby była również informacja, że kierowca samochodu osobowego również był trzeźwy, z jaką poruszał się prędkością. Jeżeli auto było rozpędzone to również nie można do końca winić rolnika, bo wiemy, że na naszych drogach obowiązuje ograniczenie prędkości.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski podziękował panu Krzysztofowi Chendoszce za cenny głos w dyskusji, jest to cenna inicjatywa jeśli chodzi o sprawy rolne. Zarząd weźmie to pod uwagę i w najbliższym czasie pan Starosta wspólnie z naczelnikiem wydziału rolnictwa zorganizuje wspólne spotkanie i dyskusję na te tematy.

 

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że w dniu dzisiejszym obchodzony jest dzień samorządowca i z tej okazji  w imieniu Rady Powiatu oraz własnym chciałby złożyć najserdeczniejsze życzenia wszystkim pracownikom samorządowym, którzy pracują dla dobra społeczeństwa.

             Przewodniczący Rady poinformował, że w dniu 10 czerwca odbędzie się spotkanie samorządowe w Drohiczynie, będzie to spotkanie trzech rad: Miasta,  Powiatu oraz Sejmiku Wojewódzkiego.  Radni otrzymali projekt programu o szczegółach poinformuje Starosta.

             Starosta Jan Zalewski przekazał życzenia nadesłane przez Wojewodę Podlaskiego z okazji ustawowo przypadającego w dniu dzisiejszym  Dnia Samorządowca. Starosta w imieniu własnym oraz Zarządu Powiatu złożył najserdeczniejsze życzenia z okazji Dnia Samorządowca. Praca w samorządach jest zaszczytem ale również wielkim obowiązkiem ,  jest to wielka odpowiedzialność. To na nas nałożono wiele zadań w różnych obszarach naszego życia społecznego, realizujemy zadania z zakresu ochrony zdrowia, zadania społeczno – gospodarcze, zadania z zakresu edukacji, infrastruktury. Chciałoby się wykonywać je jak najlepiej ale jest wiele obiektywnych trudności, które nie zawsze zależą od nas albo nie mamy na nie wpływu ale powinniśmy dążyć do tego i poświęcić tyle czasu aby nasi obywatele, mieszkańcy naszego powiatu byli z nas zadowoleni. Jest to trudne ale trzeba do tego dążyć bo to my jesteśmy najbliżej obywateli, mieszkańców naszego powiatu. Oczekują oni od nas pomocy –  codziennie widać ilu przyjmuje się interesantów, petentów w bardzo różnych sprawach, niejednokrotnie bardzo zatroskanych o swój los i o los swoich rodzin, jak również zainteresowanych dobrem naszej Małej Ojczyzny. Starosta Jan Zalewski życzył wytrwałości, satysfakcji dużo zdrowia i wszelkiej pomyślności, jednocześnie zaprosił zebranych na piknik samorządowy. W ubiegłej kadencji tego typu spotkania  nie były organizowane. Decyzja zapadła dość późno więc czas na działanie był krótki. Wczoraj pracownicy zostali upoważnieni do przekazania zaproszeń dla radnych, kierowników jednostek organizacyjnych oraz wójtów i burmistrzów. Potraktujemy to jako spotkanie majowe, piknikowe, integracyjne. O godz. 1600 spod budynku Starostwa będziemy przemieszczali się podstawionymi pojazdami w kierunku domku myśliwskiego w Żurobicach. 

             Jeśli chodzi o uroczystości w dniu 10 czerwca z inicjatywą taką wystąpił burmistrz Drohiczyna, uzyskał akceptację Ks. Biskupa Antoniego Dydycza, sprawy te poruszone były również na sesji Sejmiku Wojewódzkiego. Wynikiem prac jest przedstawiony radnym projekt programu. Oficjalne zaproszenia będą przesłane do wszystkich radnych. Jeżeli ktoś z radnych chciałby wnieść uwagi lub własne propozycje do programu można jest przekazać do starostwa do burmistrza Drohiczyna lub do sejmiku.

 

P – kt 11.

              W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrad VII sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

             

               Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

 

                                                                                              PRZEWODNICZĄCY  RADY

 

                                                                                               inż. Krzysztof Moczulski

 

 

Protokółowała: Elżbieta Malinowska  

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Laszuk

Wprowadzający: Tomasz Laszuk

Data wprowadzenia: 2004-01-19

Data modyfikacji: 2004-01-19

Opublikował: Tomasz Laszuk

Data publikacji: 2004-01-19