Sesja Nr XXVI

Protokół Nr XXVI/05

z sesji Rady Powiatu  Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 28 grudnia  2005r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach i trwała od godz. 1030 do godz. 1200.

 

W sesji uczestniczyło 17 radnych według załączonej listy obecności, spóźnili się radni: Józefa Stankiewicz i Piotr Wysocki.

 

W sesji uczestniczyli kierownicy podległych jednostek organizacyjnych i administracja Starostwa według załączonej listy obecności, oraz przedstawiciele związków zawodowych i mieszkańcy powiatu.

 

W sesji uczestniczyli również:

1.       Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu

 

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu – inż. Krzysztof Moczulski.

 

Przed rozpoczęciem sesji zebrani na sali obrad podzielili się opłatkiem i prosforą oraz złożyli sobie życzenia świąteczne i noworoczne.

 

P – kt 1.

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski otwierając obrady XXVI sesji II kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego powitał radnych, Starostę, Wicestarostę oraz członków Zarządu, kierowników jednostek organizacyjnych, kierowników powiatowych służb inspekcji i straży, pracowników Starostwa oraz przedstawicieli związków zawodowych i mieszkańców powiatu.

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski zwrócił się z pytaniem czy są propozycje zmian do przesłanego radnym porządku obrad?

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który zaproponował wniesienie w pkt 5 porządku obrad podp. g - projektu uchwały w sprawie przesunięć środków finansowych między zadaniami w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2005. Projekt tej uchwały nie był przesłany radnym wraz z materiałami na dzisiejszą sesje, ale był przedłożony i omawiany na posiedzeniach komisji.

            Inne propozycje zmian do porządku obrad nie zostały zgłoszone w związku z tym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad z uwzględnieniem zmiany zaproponowanej przez Starostę.

            Za przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem zmiany w pkt 5 głosowało 15 radnych.

 

Porządek obrad XXVI sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:

1.       Otwarcie obrad

2.       Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

3.       Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami

4.       Interpelacje i zapytania radnych

5.       Podjecie uchwał w sprawach

a/ zmian w budżecie powiatu na 2005 rok

b/ budżetu Powiatu Siemiatyckiego na 2006 rok

c/ zasad wynagradzania nauczycieli , ustalenia regulaminu określającego

    wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków:

    motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych

    składników wynagrodzenia, a także wysokości, szczegółowych zasad

    przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego

d/ zmiany uchwały o zasadach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi

     własność Powiatu Siemiatyckiego na okres dłuższy niż 3 lata

e/ ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Siemiatyckiego

f/  rozpatrzenia skargi

g/ przesunięć środków finansowych między zadaniami w planie finansowym

    Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2005

6.       Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

7.       Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych

8.       Zamknięcie obrad

 

P -  kt 2.

Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski zapytał, czy ktoś z radnych ma uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?

            Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu z XXV sesji Rady Powiatu.

            Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 

P -  kt 3.

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu miedzy sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

 

P – kt 4.

            Radny Piotr Wysocki poinformował, że ma dwie interpelacje: o przekazanie pierwszej interpelacji poprosili mieszkańcy sołectwa Wajków, którzy mają grunty położone na terenie województwa mazowieckiego, jest to wspólnota wsi Wajków, która została im nadana w 1965 roku decyzją Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej  w Warszawie. Ogromny problem w użytkowaniu tej wspólnoty sprawia rzeka Bug. Wspólnota ta liczy około 36 ha. Radny poinformował, że zdobył już część materiałów ze Starostwa Powiatowego w Łosicach, aby zadziałać w tej sprawie trochę szybciej. Radny Piotr Wysocki przekazał pisemną interpelację na ręce Przewodniczącego Rady Powiatu, aby wszystkie dokumenty od razu trafiły do Biura Rady.

            Druga interpelacja dotyczy emisji programu telewizji białostockiej. Radny zaproponował, aby w tej sprawie jego słowa zostały skierowane do firmy EmiTel sp. z o o region Wschodni w Lublinie. Sprawa jest o tyle rozwojowa, że miejscowości nadbużańskie po drugiej stronie Bugu, w województwie mazowieckim mają znacznie gorszą sytuację niż my, miejscowości Kózki, Serpelice praktycznie nie odbierają żadnego programu, korzystają z nadajnika białostockiego, ale odbiór jest tam bardzo mizerny. Ponieważ są zaawansowane rozmowy przedstawicieli firmy EmiTel z Lublina i jednocześnie pracownicy stacji nadawczej w Łosicach prosili, aby tą interpelacją zainteresować również ich.

 

            W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.

 

P – kt 5.

            Pierwszy projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie powiatu na 2005 rok. Ponieważ radni nie zgłaszali zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 17 radnych. Uchwała Nr XXVI/176/05 – w załączeniu do protokołu.

 

            Drugi projekt uchwały dotyczył budżetu Powiatu Siemiatyckiego na 2006 rok.

            Głos zabrał Starosta – Jan Zalewski. Wystąpienie Starosty dotyczące budżetu Powiatu Siemiatyckiego na 2006 rok w załączeniu do protokołu. Starosta Jan Zalewski odczytał również Uchwałę Nr II-0131-6-47/05 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 7.12.2005r. w sprawie wydania opinii o projekcie uchwały budżetowej na 2006 rok Powiatu Siemiatyckiego – opinia RIO – w załączeniu do protokołu.

 

            Wiceprzewodnicząca Rady Bożena Krzyżanowska odczytała opinię Rady Powiatowej OPZZ w Siemiatyczach – opinia w załączeniu do protokołu. Wiceprzewodnicząca Rady poprosiła skarbnik Powiatu – Walentynę Kwiatkowską o wyjaśnienie wątpliwości, jakie pojawiły się w pkt 2 opinii.       Skarbnik Powiatu – Walentyna Kwiatkowska poinformował, że zaszło tu nieporozumienie, ponieważ projekt budżetu na 2006 rok przesłany był razem ze zmianami w tegorocznym budżecie. Jest to odniesienie do tegorocznych zadań inwestycyjnych, chodzi o poz 24 w załączniku nr 4: Wymiana pieca gazowego w Powiatowym Domu Pomocy Społecznej, zadanie to zatwierdziła Rada Powiatu, była taka konieczność.

 

            Radny Eugeniusz Szyszko zwrócił uwagę, że w opisie znajduje się droga Żerczyce – Żurobice – Makarki. Radny stwierdził, że domyśla się, że chodzi o drogę w Żurobicach?

            Starosta odpowiedział, że tak.

 

Głos zabrał radny Sergiusz Szczygoł, który wyraził satysfakcję z pracy merytorycznej dwóch komisji, których jest członkiem a w szczególności z komisji budżetowej, wnioski wypracowane na posiedzeniach komisji były bardzo głęboko analizowane przez Zarząd, niektóre z nich po analizie Zarząd w ramach autopoprawki proponuje przyjąć do budżetu powiatu na 2006 rok. Radny Sergiusz Szczygoł wyraził nadzieję, że materiały do Kontraktu Wojewódzkiego zostaną opracowane bardzo dobrze i uda się uzyskać środki, aby te zadania, które ewentualnie Wysoka Rada dziś przyjmie zostały w roku budżetowym 2006 przynajmniej rozpoczęte, chodzi nie tylko o drogę w Bacikach, ale o wszystkie zadania, które Zarząd wprowadza do budżetu. Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że będąc przy głosie nie może ominąć pkt 4 załącznika Wykaz zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację w roku 2006 – „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkól Rolniczych w Ostrożanach”. Radny podkreślił, że jako nauczyciel z zawodu cieszy się, że w powiecie będzie realizowana kolejna inwestycja oświatowa, natomiast jako radny powiatu nie może nie zwrócić uwagi na to, że kwota do realizacji tego zadania w wysokości 2.300 tys. zł. jest zapisana w pozycji kredyty i pożyczki. Radny Sergiusz Szczygoł podkreślił, że będzie trzymał kciuki, aby dla pana Starosty i dla Zarządu udało się pozyskać środki z zewnątrz. Jeśli „nie daj Boże” nie uda się ich pozyskać to konsekwencje realizacji tej inwestycji będą odbijały się również w budżetach lat następnych. Uchwała budżetowa w zadaniach inwestycyjnych jest bardzo napięta, dochody własne są na bardzo wysokim poziomie, radny stwierdził, że wierzy, iż wzorem tego roku zostaną one zrealizowane. Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że gdyby nie wątpliwości, o których przed chwilą mówił z pełną satysfakcja zagłosowałby za budżetem na 2006 rok, w tej sytuacji pozostaje wstrzymać się od głosu.

            Radny Piotr Wysocki stwierdził, że specjalnie nie jest zachwycony tym, że zadanie w Sutnie znalazło się w projekcie budżetu powiatu, ale cieszy to, że Zarząd wysłuchuje przynajmniej części wniosków opozycji. Smuci to, że Zarząd zaczyna realizować postulat Prawa i Sprawiedliwości, który realizuje program „tanie państwo” a my realizujemy program „tani powiat”. Komisja Rewizyjna składała wniosek o podwyższenie wynagrodzeń dla pracowników samorządowych zatrudnionych w Starostwie. Radny Piotr Wysocki poinformował, że jest za tym wnioskiem, bowiem to, jak pracuje Zarząd jest odzwierciedleniem pracy pracowników a jeśli pracuje się za byle, co to można pracować również byle jak. Radny poinformował, że na stronie BIP zauważył ogłoszenia o naborach urzędników, jedno związane ze stanowiskiem w Wydziale Architektoniczno – Budowlanym, natomiast drugie dotyczy samodzielnego stanowiska do spraw funduszy strukturalnych. Czy ma to poprawić funkcjonowanie Starostwa, czy jest to potrzebne? Radny podkreślił, że ani na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, ani na posiedzeniu Komisji Oświaty, ani dziś w sprawozdaniu z pracy Zarządu nie usłyszał informacji na ten temat, w związku z tym chciałby, aby Zarząd odniósł się do tego tematu, czy nie jest to realizowanie postulatu Komisji Rewizyjnej, bowiem te dwa nowe stanowiska pracy to są pieniądze. Radny poprosił o udzielenie odpowiedzi na jego pytanie.

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który odnosząc się do wypowiedzi radnego Sergiusza Szczygoła poinformował, że tylko osoba nie myśląca nie ma wątpliwości, sam również ma wątpliwości, ale robi wszystko, aby środki na budowę sali sportowej w Ostrożanach pozyskać z zewnątrz i aby nie finansować jej tylko z budżetu powiatu. Starosta wyraził nadzieję, że tak się stanie i część robót po przetargach będzie finansowana ze ZPORR, złożyliśmy wniosek do PFRON, podpisaliśmy już umowę na 200 tys. zł. z Totalizatora Sportowego, jest jeszcze kontrakt - jest takie ustalenie z Zarządem Województwa . Starosta podkreślił, że robi wszystko w tym kierunku, aby jak najmniej środków własnych dołożyć do sali i ma nadzieję, że tak się stanie. Starosta przypomniał, że Ostrożany dały do budżetu ponad 2.200 tys. zł., co może potwierdzić pani Skarbnik. Sala jest potrzebna, wszyscy jesteśmy tego świadomi.

            Jeżeli chodzi o ogłoszenia w sprawie wolnych miejsc pracy: w Wydziale Architektoniczno Budowlanym z własnej inicjatywy odchodzi pani Helena Mudel, uzupełniamy więc to stanowisko, potrzebę taką zgłasza pani naczelnik Bogumiła Kazimierczak. Jeżeli chodzi o drugie stanowisko przewidziane jest zatrudnienie osoby do Biura Promocji Powiatu, motywacji jest tu bardzo dużo. Jeżeli chcemy stawiać na rozwój gospodarczy a jest to chyba jeden z najważniejszych celów funkcjonowania jednostki samorządowej, bo powinniśmy nie tylko dobrze administrować, ale również dbać o rozwój gospodarczy. Składamy dużo wniosków do funduszy strukturalnych, musimy je przygotować, poprawić. W tej chwili część tej pracy wykonuje pani Skarbnik. Starosta podkreślił, że jest przekonany, iż jest potrzeba zatrudnienia jeszcze jednej osoby w Biurze Promocji. Jeśli chodzi o etaty pewne oszczędności wynikły w związku z utworzeniem Gospodarstwa Pomocniczego przy Wydziale Geodezji.

           

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie budżetu Powiatu Siemiatyckiego na 2006 rok. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 4 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XXVI/177/05 – w załączeniu do protokołu.

 

            Starosta Jan Zalewski podziękował za poparcie budżetu i za jego uchwalenie, jednocześnie zadeklarował, że jako Przewodniczący Zarządu i Starosta Powiatu Siemiatyckiego dołoży wszelkich starań, aby realizacja tego budżetu powiodła się w jak największym procencie, chodzi tu głównie o zadania inwestycyjne.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył zasad wynagradzania nauczycieli, ustalenia regulaminu określającego wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz niektórych innych składników wynagrodzenia, a także wysokości, szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego.

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXVI/178/05 – w załączeniu do protokołu.

 

            Następny projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały o zasadach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Siemiatyckiego na okres dłuższy niż 3 lata.

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXVI/179/05 w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Siemiatyckiego. Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XXVI/180/05 – w załączeniu do protokołu.

 

            Następny projekt uchwały dotyczył rozpatrzenia skargi.

            Radny Piotr Wysocki zapytał, kiedy zakończy się problem ulicy Szpitalnej?

            Starosta Jan Zalewski poinformował, że sprawa jest zakończona, skarga nie dotyczy merytorycznej pracy związanej z blokiem przy ul. Szpitalnej. Starosta Jan Zalewski poinformował, że otrzymał pisemne podziękowanie od wspólnoty mieszkaniowej.

           

Głos zabrał etatowy Członek Zarządu – Jerzy Woźniak, który poinformował, że skarga wpłynęła w związku z nie zamieszczeniem w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach informacji o kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli, dotyczącej gospodarowania mieniem powiatu. Faktycznie, na stronie internetowej Starostwa nie są publikowane protokoły z przeprowadzonych kontroli, są natomiast publikowane wnioski i zalecenia pokontrolne. Ustawa o dostępie do informacji publicznej w jednym ze swoich punktów mówi nieprecyzyjnie, co należy publikować, my uznaliśmy, że publikowane będą wnioski i zalecenia pokontrolne. Nie chodzi tylko o tę kontrolę takie same zasady przyjęte są również w przypadku innych kontroli przeprowadzonych w Starostwie. Ze względów technicznych i organizacyjnych nie publikujemy protokołów, które mają często kilkadziesiąt stron. Ustawa o dostępie do informacji publicznej zobowiązuje do udostępnienia informacji publicznej. Na stronie internetowej BIP znajduje się informacja, że protokoły, które nie są publikowane w BIP są do wglądu w Wydziale Organizacyjno – Prawnym Starostwa Powiatowego, więc w tym zakresie ustawa nie została naruszona. Osoba zainteresowana może zgłosić się do Starostwa, protokół zostanie jej udostępniony. Protokoły nie są publikowane w BIP ze względów technicznych.

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi. Za uznaniem skargi za niezasadną głosowało 12 radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że skarga większością głosów uznana została za niezasadną.

Uchwała Nr XXVI/181/05 w załączeniu do protokołu.

 

            Ostatni projekt uchwały dotyczył przesunięć środków finansowych między zadaniami w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2005.

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, ze uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXVI/182/05 – w załączeniu do protokołu.

 

P – kt 6.

            Starosta Jan Zalewski odpowiadając na pierwszą interpelację zgłoszoną przez radnego Piotra Wysockiego poinformował, że odpowiednie komórki zajmą się tym tematem w bieżącej pracy.

            Jeśli chodzi o telewizję jest to już historia, sprawa ta ciągnie się już kilka lat. Starosta podkreślił, że zajmował się tym osobiście i zajmuje się nadal, odbyło się na ten temat wiele rozmów, przesłanych zostało wiele pism. Starosta odczytał pismo, jakie ostatnio otrzymał w tej sprawie i wyraził opinię, że coś zaczyna się dziać w tym temacie. Starosta Jan Zalewski podkreślił, że również widzi potrzebę, aby objąć zasięgiem telewizji regionalnej nasz powiat, trzeba nadal pilotować tę sprawę, trzeba zrobić wszystko, aby się to udało.

            Radny Piotr Wysocki stwierdził, że chodzi o to, aby zasięgiem telewizji objąć również województwo podlaskie, jest to dla nas jedyna szansa. Województwo mazowieckie intensywnie zabrało się do roboty i widać efekty. Skoro my jesteśmy za słabi być może trzeba uruchomić służby wojewody, przedstawicieli marszałka. Jest to dla nas jedyna okazja.

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski wyraził nadzieję, że pan Starosta oraz Zarząd Powiatu w sposób czynny włączy się do tego tematu, jeżeli będą możliwości techniczne temat ten zostanie przyspieszony.

 

P – kt 7.

            Radny Sergiusz Szczygoł poinformował, że chciałby poruszyć sprawę kontroli zewnętrznych przeprowadzanych w Starostwie. Ostatnia kontrola przeprowadzona została w Wydziale Geodezji we wrześniu podpisany został protokół z kontroli, wystąpienie pokontrolne – listopad, jest to normalna procedura. Radny Sergiusz Szczygoł postawił wniosek, aby Wysoka Rada na jednej z sesji została poinformowana, chodzi o to, aby wzmianka na temat kontroli znalazła się w wystąpieniu starosty lub w innym punkcie sesji, ponieważ radni nie zawsze zaglądają na stronę internetową powiatu a radny o pewnych sprawach dowiaduje się na ulicy. Chodzi o krótką informację, że kontrola odbyła się.

            Przewodniczący Rady stwierdził, że Zarząd na pewno przyjmie tę sugestię i będzie ja realizował w przyszłości.

 

            Wiceprzewodnicząca Rady – Bożena Krzyżanowska odczytała życzenia świąteczne przesłane na ręce Przewodniczącego Rady Powiatu przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela.

 

            Starosta Jan Zalewski odczytał życzenia świąteczne przekazane przez Związek Powiatów Polskich.

 

            Przewodniczący Rady Krzysztof Moczulski w imieniu własnym oraz całej Rady złożył najserdeczniejsze życzenia Wyznawcom Prawosławia: Zdrowych, Wesołych i Spokojnych Świąt spędzonych w miłej rodzinnej atmosferze. Wszystkim zebranym Przewodniczący Rady życzył wszystkiego najlepszego i Szczęśliwego Nowego Roku.

 

P – kt 8.

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Krzysztof Moczulski podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XXVI sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

            Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

inż. Krzysztof Moczulski

 

Protokółowała: mgr Elżbieta Malinowska

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2006-06-08

Data modyfikacji: 2006-06-08

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2006-06-08