Sesja nr XVI

Protokół Nr XVI/04

 

z sesji Rady Powiatu  Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 29 września 2004r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach i trwała od godz. 900 do godz. 1145.

 

W sesji uczestniczyło 16 radnych według załączonej listy obecności. Nieobecny był radny Jerzy Szawkało, spóźnił się radny Piotr Wysocki.

 

W sesji uczestniczyli kierownicy podległych jednostek organizacyjnych oraz administracja starostwa według załączonej listy obecności a także przedstawiciele prasy i  związków zawodowych.

 

W sesji uczestniczyli również:

1.       Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu

2.       Jacek Sitarski – radca prawny Starostwa Powiatowego

 

Porządek obrad:

1.       Otwarcie obrad

2.       Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

3.       Sprawozdanie Starosty z  wykonania uchwał Rady Powiatu oraz  pracy Zarządu Powiatu między sesjami

4.       Interpelacje i zapytania radnych

5.       Sprawozdanie Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy  w Siemiatyczach ze swojej działalności

6.       Sprawozdanie Powiatowego Lekarza Weterynarii w Siemiatyczach ze swojej działalności

7.       Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ ustalenia regulaminów przyznawania stypendiów w ramach realizacji działania

    2.2 ZPORR „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy

    stypendialne”.

b/ zmian w budżecie powiatu na 2004r.

c/ przyjęcia do planu finansowego PFRON na 2004r. dodatkowych środków

    finansowych

d/ rozpatrzenia skargi

e/ uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego

    w Siemiatyczach

8.       Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

9.        Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych

10.   Zamknięcie obrad.

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu – inż. Krzysztof Moczulski

 

P – kt 1.

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski otwierając obrady XVI sesji II kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego powitał radnych, Starostę, Wicestarostę oraz  członków Zarządu, kierowników jednostek organizacyjnych, kierowników służb inspekcji i straży, pracowników Starostwa, przedstawicieli prasy. Szczególnie gorąco i serdecznie Przewodniczący Rady powitał Przewodniczącego Rady Powiatowej Podlaskiej Izby Rolniczej - Krzysztofa Chendoszko.

            Aby formalności stało się zadość Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z pytaniem, czy są uwagi do porządku obrad dzisiejszej sesji?

            Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady stwierdził, że realizowany będzie porządek obrad przesłany radnym wraz z zaproszeniami na dzisiejszą sesję.

 

P – kt 2.

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski zapytał, czy ktoś ma uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?

            Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu.

            Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 

P – kt 3.

Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.  Podczas wystąpienia Starosty na salę obrad przybył radny Piotr Wysocki.

            W uzupełnieniu informacji  dotyczącej złożonych wniosków w ramach Zintegrowanego  Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Starosta Jan Zalewski poinformował, że droga Siemiatycze – Krupice na 120 wniosków znalazła się w ocenie na 26 miejscu, uzyskała dużo powyżej 50% bo około 70%, natomiast wniosek z infrastruktury społecznej – budowa hali sportowej w Ostrożanach uzyskał na 100% wszystkich punktów 93% a więc na 36 punktów możliwych uzyskał 33 punkty, został więc oceniony bardzo wysoko. Dziś odbywa się posiedzenie komitetu sterującego  w odniesieniu do zadań drogowych z priorytetu 3, będzie więc ustalana lista rankingowa. Jeżeli chodzi o nasze zadania znajdzie tu swoje miejsce droga Siemiatycze – Krupice. Natomiast droga Baciki Bliższe uzyskała ocenę poniżej 50%. Liczymy, że trzy inwestycje powiatu siemiatyckiego powinny zakwalifikować się do realizacji w ramach funduszu ZPORR. Na dzień dzisiejszy pewną jest projekt z priorytetu 1. Z pewnych informacji jeżeli chodzi o podział w przyszłości środków ze ZPORR wynika, że  zmienia się koncepcja ich podziału. Prawdopodobnie nie będzie tak, że będą trzy transze, a całość środków będzie podzielona na dwie transze więc wnioski, które do tej chwili były złożone będą przeznaczone po ocenie panelu do dofinansowania, drugi nabór ma odbyć się w lutym lub marcu przyszłego roku, więc prawdopodobnie będziemy musieli nowelizować  plan rozwoju lokalnego i plan inwestycyjny zawarty w uchwale budżetowej. Zainteresowanie środkami jest bardzo duże, w związku z tym zamysł jest taki, aby w pierwszym rzucie skierować  połowę wszystkich środków przeznaczonych na trzy lata i połowę na następny rzut wniosków, które będą składały samorządy całego województwa – gminy powiaty oraz samorząd województwa.

            W rozszerzeniu informacji dotyczącej prac inwestycyjnych na drogach Starosta Jan Zalewski poinformował, że są to trzy największe inwestycje realizowane ze środków funduszu SAPARD : Skiwy Duże – Cecele – Klukowo – Rogawka – 5 km,  droga Osmola – Hornowo – długość 2,5 km i droga Żale – Kosianka – 1 km. Są to trzy duże inwestycje, które zostały już wykonane, pozyskane środki jest to 1.057.000 zł. , co stanowi 43% całej inwestycji.  Starosta stwierdził, że uważa to za duży sukces.  Zarząd miał problem z VAT, który się zwiększył, trzeba było więc rozważać dofinansowanie, chociaż wiemy, że problem VAT nadal jest wyjaśniany.

            W uzupełnieniu informacji dotyczącej podziału geodezyjnego i dokonania rozgraniczenia we wsi Twarogi Lackie w związku z budową drogi powiatowej Starosta poinformował, że sprawa ta została definitywnie zakończona. Kilka dni temu odbyła się rozprawa sądowa w Sądzie Rejonowym w Wysokiem Mazowieckiem. Wyrok potwierdza, że droga była wytyczona zgodnie z prawem,  zgodnie z przepisami oraz zgodnie z prawem geodezyjnym.

           

            W rozszerzeniu informacji dotyczącej funkcjonowania pogotowia ratunkowego Starosta Jan Zalewski  poinformował, że Dyrektor SP ZOZ zapozna radnych,  na czym polegałby  mechanizm nowego funkcjonowania usług pogotowianych. Jest to w sferze rozważań ponieważ w środę w przyszłym tygodniu zbiera się Rada Społeczna SP ZOZ i wymaga to zaopiniowania. Generalnie rzecz polega na tym, że SP ZOZ ubiegałby się o kontrakt, podnajmowałby transport ogłaszając konkurs na wykonywanie tych usług. Obiekty i pracownicy byliby nasi, dzięki temu byłyby poczynione oszczędności. Dyrektor SP ZOZ racjonalnie zarządzałby pieniędzmi, które pozyskałby z kontraktu. Sprawa rozbija się o to, że pogotowie jest monopolistą i dyktuje warunki.

            W rozszerzeniu informacji dotyczącej dokonania przez Zarząd wyboru oferty na udzielenie kredytu bankowego  Starosta poinformował, że chodzi tu o kredyt w wysokości 500 tys. zł. na rozbudowę Zespołu Szkół w Siemiatyczach, wygrany został  bank PKO BP, jak wiemy inwestycja jest to 1.600.000 zł. , 1.100.000 zł pochodzi z kontraktu wojewódzkiego – umowa została już podpisana z Urzędem Marszałkowskim i z wojewodą, wykonawca realizuje zadanie zgodnie z harmonogramem, pierwsza transza środków finansowych została już przekazana przez wojewodę jako płatnika na konto powiatu. Inwestycja będzie zakończona w przewidzianym czasie. Jeżeli obiekt zostanie  przekazany do użytku, wówczas  rozpatrzony będzie nasz wniosek do Ministerstwa Edukacji o wyposażenie tegoż obiektu w sprzęt.

            Jeśli chodzi o adaptację pomieszczeń na siedzibę prokuratury Starosta poinformował, że wykonawca został wyłoniony – jest to pan Jan Morzy z Ciechanowca, prace adaptacyjne są  zaawansowane, do końca terminu, jakim jest listopad, będą zakończone. Umowy z gminami na współfinansowanie są podpisane, część gmin już przelała środki finansowe, jest problem z Gminą Nurzec Stacja, ale jest ustalenie, iż ze względu na brak środków i możliwości ich wyasygnowania w tym roku, Gmina Nurzec skłonna jest w następnym roku sfinansować swój udział w kwocie 12.987 zł.  W tym roku musimy złożyć wniosek do Rady Gminy Nurzec Stacja.

            W uzupełnieniu informacji dotyczącej analizy wniosków zgłoszonych przez komisje Rady, w tym wniosku dotyczącego powołania międzyszkolnej komisji stypendialnej   Starosta poinformował, że wczoraj odbyło się posiedzenie Zarządu z udziałem dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych. Po konsultacji Zarząd uznał, że komisje będą miały dobre rozpoznanie w swoim środowisku i dokonają kwalifikacji na podstawie regulaminu w sposób rzetelny i właściwy, w związku z tym powoływanie międzyszkolnej komisji stypendialnej nie znajduje uzasadnienia.

 

P – kt 4.

            Radny Jan Rój poinformował, że w dniu wczorajszym brał udział w sesji Rady Gminy Grodzisk, na której radni skierowali kilka pytań, na dwa z nich radny Jan Rój nie potrafił odpowiedzieć. Jedno z pytań dotyczyło drogi Siemiatycze – Ciechanowiec, skrzyżowanie Ostrożany -  Morze. Szerokość pasa drogowego zwęża się tam w niektórych miejscach do 4 m., droga ta jest nieprzejezdna. Radny gminny pyta, kto i w jakim czasie doprowadzi szerokość pasa drogowego do szerokości zgodnej z ewidencją geodezyjną. Inny radny zadał pytanie dotyczące skrzyżowania ul. Sportowej i 1 Maja w Grodzisku. Jest tam zaniżona jezdnia i brak odpływu wody, w związku z tym może dojść do wypadku. 

            Radny Jan Rój zapytał również , jak przebiegają prace dotyczące lokalizacji zakładu utylizacji odpadów  który ma powstać na terenie powiatu bielskiego, który obejmowałby 3  powiaty: Siemiatycze, Hajnówka i Bielsk Podlaski?

            Radny Eugeniusz Szyszko przypomniał, że  Starosta w swoim sprawozdaniu informował, iż Zarząd rozpatrywał problem ogrzewania budynku mieszkalnego przy ul. Szpitalnej. Radny zapytał, jakie zapadły wnioski   ponieważ część mieszkańców zwróciło się do niego z prośbą, aby zadać pytanie w tej sprawie. W mieszkaniach należących do spółdzielni mieszkaniowej od poniedziałku popłynęło ciepło natomiast do dnia wczorajszego nie było ciepła w budynku przy ul. Szpitalnej. Są tam małe dzieci a temperatura w pomieszczeniach wynosi 14°C. Radny zapytał, kiedy w budynku tym popłynie ciepło?

            Drugie pytanie: jakie jest stanowisko dyrektora Kolumny Transportu Sanitarnego w Białymstoku w sprawie przyjęcia  pracowników i karetek pogotowia?

            Radny Piotr Wysocki poinformował, że chciałby zabrać głos w kwestii drogownictwa. Pan Starosta w swoim sprawozdaniu informował, że ta kwestia zajmowała dla Zarządu najwięcej czasu. Radny poinformował, że chce poruszyć problem drogi, o której można powiedzieć, że jest drogą międzynarodową bo dochodzi do przejścia granicznego w Połowcach.  Odcinek drogi Klukowicze – Zubacze jest to ciąg drogi powiatowej obsługiwanej przez siemiatycki PKS, jest to najdłuższa linia PKS bo licząca 170 km, przebiega przez wszystkie powiaty: białostocki, hajnowski, bielski ale na odcinku 3 km przebiegających przez powiat siemiatycki jest drogą brukową. Radny podkreślił, że rozumie, że nie jest to możliwe do wykonania ze środków tegorocznego budżetu ale skoro Zarząd tak często zajmuje się problemami drogownictwa powinien wziąć to pod uwagę. Jest to droga naprawdę uczęszczana. Radny Piotr Wysocki stwierdził iż nie wie, na jakiej zasadzie Zarząd typuje zadania drogowe do realizacji i podkreślił, że jest to droga uczęszczana bo prowadzi do przejścia granicznego. W większości jest uczęszczana przez Białorusinów, niemniej jednak przez 24 godziny na dobę korzysta z niej straż graniczna oraz ruch lokalny. Radny poinformował, że chciałby również przypomnieć o drogach na terenie gminy Mielnik: powiatowa droga gruntowa, która prowadzi z Koterki do Wilanowa. Radny Piotr Wysocki stwierdził, że miał nadzieję, że będzie ona realizowana za poprzedniej koalicji, dziś jest ona zapomniana – radny stwierdził, że się temu nie dziwi, radny Szewczak obiecywał, że będzie się upominać o wschodnią część powiatu, jednak na razie nie widać  dobrych sygnałów w tym kierunku.  Drugi odcinek drogi to odcinek Wilanowo – Siemichocze kierunek do Werpola. Warto byłoby zainteresować się tymi drogami.

            Radny Sergiusz Szczygoł poinformował, że na posiedzeniu Komisji Oświaty przy analizie sprawozdania z wykonania budżetu za I półrocze bieżącego roku wyraził zaniepokojenie w kwestii realizacji budżetu zakupy energii  w placówkach oświatowych. Radny poinformował, że od tamtego czasu spotkał się również z zaniepokojeniem kierowników jednostek  oświatowych podległych Starostwu Powiatowemu dlatego, że od czerwca minęło już 3 miesiące. Chociaż lipiec i sierpień w oświacie są okresami martwymi jednak energia jest zużywana. Analizując sprawozdanie, jeśli wskaźnik realizacji wynosi ponad 80% budżetu to po trzech miesiącach wskaźniki te sięgają 100%, w związku z tym dobrze byłoby, aby jednostki wiedziały, na czym stoją   dlatego, że w okresie, w który wchodzimy zakupy energii będą coraz większe. Radny stwierdził iż myślał, że po posiedzeniu Komisji Oświaty Starosta w swoim sprawozdaniu szerzej przedstawi ten problem a jest tylko zwrot, że analizę  sytuacji finansowej w placówkach oświatowych dokonaną przez Zarząd odzwierciedla sprawozdanie.

            Radny Sergiusz Putko stwierdził, że wiadomą rzeczą jest, że Powiat Siemiatycki należy do Zawiązku Powiatów Polskich oraz do Stowarzyszenia Powiatów i Gmin Nadbużańskich. Radny zwracając się do Starosty zapytał, czy na spotkaniach przedstawicieli powiatów na forum tych organizacji są wypracowywane stanowiska odnośnie – nie było o tym mowy w sprawozdaniu Starosty -  takich spraw jak sprawa dofinansowania przez fundusz SAPARD, podwyższenia VAT w kosztach kwalifikowanych i inne. Radny wyraził opinię, że w takich gremiach powinno być wypracowane stanowisko, które powinno być przekazane bo na pewno głos powiatu byłby bardziej eksponowany niż wówczas, gdy czyni to jeden powiat lub jeden samorząd. Radny poinformował, że ma na uwadze również sprawy gmin. Radny Sergiusz Putko zapytał, czy Zarząd bierze pod uwagę i czy zleca, czy Powiatowy Zarząd Dróg wykonuje badania natężenia ruchu drogowego biorąc pod uwagę typowanie poszczególnych dróg do realizacji ze środków unijnych i samorządowych?

 

P – kt 5.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że Sprawozdanie Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy było przedmiotem posiedzeń wszystkich komisji, czy radni uważają więc, że zachodzi potrzeba, aby pani dyrektor jeszcze raz  przedstawiała sprawozdanie, czy są pytania lub uwagi do przedstawionego sprawozdania?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady stwierdził, że rozumie iż nie zachodzi potrzeba przedstawiania sprawozdania,  w związku z tym sprawozdanie Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy zostaje przyjęte przez Radę Powiatu.

 

P – kt 6.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że również Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarno – weterynaryjnego na obszarze powiatu siemiatyckiego  była przedmiotem obrad komisji i zapytał, czy zachodzi potrzeba jej przedstawiania  lub czy są uwagi lub zapytania do informacji Powiatowego Lekarza Weterynarii?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań i uwag  Przewodniczący Rady stwierdził, że informacja  Powiatowego Lekarza Weterynarii w Siemiatyczach  zostaje przyjęta przez  Radę Powiatu bez uwag.

 

            W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił 10 – minutową przerwę.

 

            Po przerwie na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że na 17 radnych  w sesji uczestniczy 16 radnych co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały

 

P – kt 7.

            Pierwszy projekt uchwały dotyczył ustalenia regulaminów przyznawania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2 ZPORR „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne”.

            Przewodniczący Rady stwierdził, że projekt ten był przedmiotem posiedzeń poszczególnych komisji i zapytał, czy potrzebne będą dodatkowe wyjaśnienia, czy są uwagi bądź zapytania do projektu tej uchwały?

            Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że analizując sprawozdanie Starosty jest tam mowa o tym, że Zarząd dokonuje zmian w projekcie tej uchwały po wnioskach komisji, a w związku z tym dobrze byłoby, aby przed głosowaniem podane zostało oficjalne stanowisko dotyczące rozdysponowania środków na stypendia.

            Starosta – Jan Zalewski  poinformował, że w rozdziale VI w  § 6 wprowadza się ustęp 1 o treści: ”rozdział środków na szkołę nastąpi według ilości kwalifikujących się osób”.

            Ponieważ radni nie zgłaszali zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

            Za podjęciem uchwały w sprawie ustalenia regulaminów przyznawania stypendiów w ramach realizacji działania 2.2 ZPORR „Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne” głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, ze uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XVI/101/04 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie powiatu na 2004 rok.

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XVI/102/04 – w załączeniu do protokołu.

 

            Następny projekt uchwały dotyczył przyjęcia do planu finansowego PFRON na 2004r. dodatkowych środków finansowych.

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XVI/103/04 – w załączeniu do protokołu.

           

            Kolejny projekt uchwały dotyczył rozpatrzenia skargi.

            Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Etatowego Członka Zarządu – radnego Jerzego Woźniaka w celu przedstawienia procedury formalnoprawnej w zakresie rozpatrywania skarg przez Radę Powiatu.

            Etatowy Członek Zarządu – Jerzy Woźniak poinformował, że skarga na działalność Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Siemiatyczach wpłynęła do Starostwa 2 września b.r. i zgodnie z art. 229 KPA – radny Jerzy Woźniak zacytował wspomniany artykuł –  skargę powinna  rozpatrzyć Rada Powiatu z tym, że Rada może powołać do wstępnego rozpatrzenia skargi jedną z komisji lub Komisję Rewizyjną . Przewodniczący Rady skierował skargę do rozpatrzenia przez Komisję Oświaty, komisja badała zasadność skargi, dziś Przewodnicząca tej komisji przedstawi opinię  w sprawie zasadności skargi, po jej wysłuchaniu radni podejmą uchwałę w sprawie uznania skargi za zasadną bądź niezasadną.

            Głos zabrała Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych – Bożena Krzyżanowska, która przedstawiła opinię Komisji w sprawie zasadności skargi na Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Siemiatyczach – opinia w załączeniu do protokołu. Przewodnicząca Komisji poinformowała, że również dziś komisja wnioskuje o to, aby skarga ta poprzez uchwałę Rady Powiatu uznana została za niezasadną.

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.  W głosowaniu za uznaniem skargi za niezasadną opowiedziało się 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że skarga jednogłośnie uznana została za niezasadną. Uchwała Nr XVI/104/04 – w załączeniu do protokołu.

 

            Ostatni projekt uchwały dotyczył uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach.

            Radny Piotr Wysocki przypomniał, że na posiedzeniu Komisji Oświaty poruszył sprawę schematu organizacyjnego Starostwa, schemat taki radni dziś otrzymali. Radny Piotr Wysocki zapytał, czy jest to zwykła kartka, czy jest to integralna część Regulaminu Organizacyjnego. Jeśli nie jest to integralna część Regulaminu Organizacyjnego to nie ma się to nijak z tą kartką, radny Piotr Wysocki zaproponował, aby w par. 15 dokonać zapisu, że schemat organizacyjny Starostwa Powiatowego stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.

            Etatowy Członek Zarządu – Jerzy Woźniak poinformował, że  celowo nie umieścił zapisu, że jest to załącznik dlatego, że zostało tam wyszczególnione zatrudnienie, ile osób pracuje w poszczególnych wydziałach. Będzie to załącznik do regulaminu organizacyjnego z tym, że będą tam wyszczególnione stanowiska, bez zatrudnienia, bo zatrudnienie nie jest potrzebne w Regulaminie Organizacyjnym, są tam potrzebne stanowiska.

            Radny Piotr Wysocki stwierdził, że nie chodzi o nazwiska, o zatrudnienie, chodzi o stanowiska ile ich jest i jakie są to stanowiska.  Jeśli w schemacie organizacyjnym jest podział: Starosta, Wicestarosta, Członek zarządu – jest to prawidłowe bo wiadomo z tego schematu, że Wicestarosta odpowiada za wydział Rolnictwa, Komunikacji, że Członek Zarządu odpowiada za Biuro Rady itd. Radny stwierdził, że nie interesuje go ile osób będzie pracowało i ich nazwiska, interesuje go to, że jeżeli jest to schemat organizacyjny starostwa to ma on odniesienie do regulaminu organizacyjnego i jest integralna jego częścią, wobec tego nie uciekajmy od zapisu, że stanowi to załącznik do regulaminu. Powinno być to dzisiaj a nie „to ma być”.

            Etatowy Członek Zarządu – Jerzy Woźniak stwierdził, że jeżeli radnemu Wysockiemu chodzi o to, żeby przyznać mu rację – to przyznaje mu rację.

            Przewodniczący Rady zaproponował, aby wniosek radnego Piotra Wysockiego potraktować jako wniosek formalny , poddać go pod głosowanie a następnie przegłosować łącznie z projektem uchwały.

            Radny Janusz Żoch stwierdził, że jeżeli ma być to przyjęte jako załącznik  to rodzi to pewne niebezpieczeństwo bo jeżeli mamy zapisane, że ma być zatrudnionych 58 osób a dojdą stażyści i inne osoby a nie będzie wzmianki  że mogą być zatrudniani...

            Radna Józefa Stankiewicz przypomniała, że już w poprzedniej kadencji upominała się o schemat organizacyjny ponieważ od wielu lat pracuje w samorządzie i w samorządzie miejskim oraz w innych samorządach integralną częścią regulaminu organizacyjnego jest wykaz stanowisk w poszczególnych referatach, wydziałach.

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski zaproponował 10-minutowa przerwę. W tym czasie Członek zarządu – radny Jerzy Woźniak dostarczy brakujące załączniki oraz przedstawi szczegółową informację w tej sprawie, dopiero wówczas przeprowadzone zostanie głosowanie.

           

W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę.

 

Po przerwie głos zabrał Etatowy Członek Zarządu – radny Jerzy Woźniak, który poinformował, że zgodnie z sugestią  przekazał radnym schemat organizacyjny Starostwa, który stanowi załącznik nie ma już zatrudnienia. Chciałem dać radnym zatrudnienie aby było wiadomo, ile osób pracuje na dzień dzisiejszy, w przedstawionym załączniku są tylko stanowiska, jest to integralna część, stanowiąca załącznik do  regulaminu organizacyjnego.

Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XVI/105/04 – w załączeniu do protokołu.

 

P – kt 8.

Starosta Jan Zalewski przypomniał, że szereg zapytań dotyczyło spraw drogowych, niektóre nie dotyczyły naszych dróg ponieważ droga Siemiatycze – Ciechanowiec jest drogą wojewódzką. Starosta poinformował, że blokowo do odpowiedzi na wszystkie zapytania przygotowany jest dyrektor PZD - Henryk Czmut.

Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że pierwsza interpelacja dotyczyła szerokości pasa drogowego drogi powiatowej od drogi wojewódzkiej Siemiatycze – Ciechanowiec do miejscowości Morze. W tym zakresie w świetle obowiązujących przepisów są dwa sposoby regulacji pasów drogowych. Pierwszy sposób to komunalizacja, która dotyczy stanu istniejącego wiąże się to z faktem, że powiat jest właścicielem tejże drogi z dniem 1 stycznia 1999r. , następuje to poprzez wydanie decyzji komunalizacyjnej przez Wojewodę. Dotyczy to sytuacji, kiedy stajemy się właścicielami obecnego stanu tejże drogi. W sytuacji kiedy chcielibyśmy ten stan poszerzyć w stosunku do obecnego, wówczas stosuje się przepisy o gospodarce nieruchomościami, nabywa się to poprzez wywłaszczenie.

Drugie pytanie dotyczyło skrzyżowania drogi powiatowej w miejscowości Grodzisk z ul. Sportową. Dyrektor Czmut potwierdził, że występuje tam zastoisko wodne, które jest wynikiem spływu wód w części z ul. Sportowej, w części z ulicy powiatowej, w celu jej likwidacji należy wykonać dodatkową kratkę ściekową i dołączenie tejże kratki do  kanalizacji burzowej istniejącej w drodze powiatowej. Jeśli środki finansowe pozwolą temat ten będzie wykonany jeszcze w roku bieżącym.

Droga Klukowicze – Zubacze jest to droga, która w układzie komunikacyjnym powiatu siemiatyckiego  jest drogą istotną, co wielokrotnie znalazło odzwierciedlenie przy składaniu przez Powiatowy Zarząd Dróg do realizacji tejże drogi, niemniej jednak do tej pory nie udało się zmodernizować jej w całości. Na dzień dzisiejszy pojawiła się pewna możliwość skierowania tej drogi do funduszy unijnych w ramach wsparcia obszarów transgranicznych ze środków PHARE z transzy 2002 – 2003 w ramach programu funduszu średnich projektów infrastrukturalnych, które to programy można zgłaszać do „Euroregionu Niemen”. Zgodnie z decyzją z dnia wczorajszego będziemy przygotowywać tenże wniosek do tego właśnie funduszu z terminem złożenia 30 października b.r.

Kolejne pytanie dotyczyło kryteriów, jakimi kieruje się Zarząd przy typowaniu dróg do funduszy unijnych. Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że są trzy podstawowe kryteria, które zawsze są brane pod uwagę: pierwszym kryterium jest oddziaływanie społeczne inwestycji tzn. jaka ilość mieszkańców znajduje się w obrębie tejże inwestycji, następnym kryterium jest osiągnięcie celu komunikacyjnego, likwidacja wąskich gardeł. Mamy często sytuację, że są odcinki już zmodernizowane natomiast między nimi występują odcinki nie modernizowane, w związku z tym takie odcinki mają również dość dużą wagę przy typowaniu. Nie bez znaczenia jest również wielkość dofinansowania danej inwestycji ze środków gminy gdyż pozwala wykonywać dużo większe odcinki niż byłoby to wykonywane siłami własnymi. Są również przeprowadzane pomiary natężeń ruchu z tym, że są one w wielu sytuacjach bardzo zbliżone. Są drogi, które mają natężenia ruchu powyżej 1000 pojazdów na dobę ale są również takie, które mają natężenie w granicach 200 pojazdów na dobę więc zróżnicowanie w tym zakresie jest bardzo znaczne.

Radny Piotr Wysocki podnosił również kwestię drogi Wilanowo – Siemichocze – dyrektor Henryk Czmut potwierdził, że jest to odcinek nie zmodernizowany, tak samo jak odcinek Wilanowo – Koterka i na pewno będzie brany pod uwagę w przyszłych latach. Rokrocznie plany inwestycyjne są omawiane wspólnie z gminami, zadania  realizowane są przy pełnym wzajemnym consensusie w zakresie typowania kolejnych odcinków.

Odpowiadając na interpelację dotyczącą gospodarki odpadami Wicestarosta Leon Strębski poinformował, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska wystąpił z propozycją do trzech powiatów: siemiatyckiego, bielskiego i hajnowskiego aby zorganizować wspólną gospodarkę odpadami. Odbyło się kilka spotkań organizacyjnych, z których wynika, że wszyscy są zainteresowani natomiast nie podjęto jeszcze konkretnych decyzji i ustaleń. Jeśli chodzi o nasz powiat to wszystkie gminy są zgodne co do tego, aby gospodarkę taką prowadzić wspólnie. Gminy powiatu bielskiego również są tym zainteresowane, jest natomiast problem z gminami powiatu hajnowskiego. Nie wiadomo, albo nie widzą tego problemu albo mają na względzie inne rozwiązania. Przemawia to za tym, aby prowadzić gospodarkę odpadami na szerszym obszarze, czyli na obszarze trzech powiatów. Głównie wchodzą tu w grę sprawy finansowe, istnieje możliwość pozyskania środków unijnych z funduszu spójności na poziomie 75%. Ostatnio 17 września odbyło się spotkanie w Bielsku Podlaskim ale okazało się że z Białegostoku nikt nie dojechał i w dalszym ciągu konkretne decyzje nie zapadły. Następne spotkanie odbędzie się w Hajnówce, termin nie jest jeszcze ustalony. Wicestarosta Leon Strębski poinformował, że w tej kwestii są dwie koncepcje: pierwsza to powołanie stowarzyszenia, które zajęłoby się tym problemem, druga to powołanie związku komunalnego, z tym, że związek komunalny mógłby być zawarty tylko między gminami natomiast do stowarzyszenia mogłyby wejść  powiaty. Prawdopodobnie związek komunalny ma większe szanse jeśli chodzi o pozyskanie pieniędzy. Najbliższe spotkanie w Hajnówce rozstrzygnie, czy będzie to związek, czy stowarzyszenie. Jeśli powstałby związek komunalny to kolejnym etapem jest powołanie podmiotu, który w sposób profesjonalny zająłby się wyborem technologii metod gospodarki.  Wicestarosta poinformował, że jeśli będą nowe informacje w tej sprawie, będą one przekazane na następnej sesji.

Odpowiadając na zapytanie radnego Eugeniusza Szyszko Starosta poinformował, że wczoraj popłynęło ciepło w bloku przy ul. Szpitalnej.  Druga część zapytania radnego Szyszko dotyczyła nowego mechanizmu organizacyjnego funkcjonowania pogotowia. O wyjaśnienie Starosta poprosił dyrektora SP ZOZ Mirosława Leśkowicza.

Dyrektor SP ZOZ Mirosław Leśkowicz poinformował, że zmierza do tego, aby usługę pogotowia zakontraktować w ramach SP ZOZ, przemawia za tym czynnik ekonomiczny. W roku 2003 SP ZOZ został obciążony z tytułu zleconych i narzuconych usług transportowych na kwotę 52.058 zł. natomiast za 8 miesięcy roku 2004 kwota ta wynosi 73.605 zł. czyli tendencja jest zwyżkowa, na pewno przekroczy 200% wskaźnika roku 2003. Pod pojęciem „kosztów przyjazdu narzuconego”  kryją się działania polegające na tym, że w sytuacji zaistnienia wypadku na terenie powiatu siemiatyckiego pacjent jest dowożony na izbę przyjęć naszego szpitala lub do poradni specjalistycznej, skąd po szybkiej diagnozie tym samym transportem pacjent jest kierowany do Białegostoku ale koszty ponosi nasz szpital. Dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że już wcześniej przedstawiał Zarządowi Powiatu koszty funkcjonowania tych usług. Pogotowie obciąża SP ZOZ za 1 km kwotą 2 zł., transport  do Białegostoku pojazdem typu E kosztuje ponad 600 zł.  Dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że w związku z tym przedstawił Zarządowi Powiatu propozycję złożenia do Narodowego Funduszu Zdrowia oferty na świadczenie usług transportu medycznego przez SP ZOZ na bazie wyłonionego uprzednio w postępowaniu przetargowym operatora, który zabezpieczy nieodzowny sprzęt i aparaturę medyczną. Wstępna analiza tych działań wskazuje, że będziemy mieli z tego tytułu więcej przychodów niż ponoszonych kosztów a na pewno zbilansowany będzie koszt transportu pacjentów do jednostek wyższego stopnia referencyjnego. Postępowanie będzie następujące: ogłoszony zostanie przetarg na świadczenie usług transportowych, następnie do Narodowego Funduszu Zdrowia złożona zostanie oferta, w dalszej kolejności rozpatrywany będzie sposób unormowania stosunków z obecnym pogotowiem ratunkowym. Dyrektor Mirosław Leśkowicz stwierdził, że dla dobra  sprawy  przed podjęciem stosownych działań nie będzie ujawniał pewnych szczegółów, jest to tzw. gra rynkowa pewnych interesów.

Starosta Jan Zalewski poinformował, że jest akceptacja co do działań w tym kierunku Wicemarszałka Krzysztofa Tołwińskiego, który m.in. nadzoruje Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego.

Jeżeli chodzi o  zakupy energii w placówkach oświatowych o odpowiedź na pytanie Starosta Jan Zalewski poprosił naczelnika Wydziału Edukacji - Krzysztofa Rożuka.

Naczelnik Krzysztof Rożuk stwierdził, że każdego roku w tym okresie pada pytanie dotyczące zakupu energii. Prawdą jest, że wykonanie jest duże ale dopiero po wykonaniu miesiąca września będzie można kompleksowo rozważyć sytuację we wszystkich placówkach, wtedy będzie widać, czy rzeczywiście zabraknie pieniędzy w tym paragrafie, czy też nie. Pewne oszczędności zostaną wygenerowane z tytułu podziału na grupy, z tytułu zastępstw koleżeńskich – pieniądze te, tak jak co roku, przesunięte zostaną na wydatki rzeczowe. Na koniec czerwca najgorzej sytuacja przedstawiała się w Czartajewie  ale bierze się to stąd, że szkoła z wydatków rzeczowych opłaca  usługodawcę edukacyjnego, część pieniędzy pozostaje na płacach. Również trudna sytuacja ma miejsce w Szkole Podstawowej Specjalnej, gdzie ze specyfiki  tej szkoły wynika deficyt. Jeżeli wszystkie jednostki potraktuje się kompleksowo nie powinno być większych problemów. Okaże się to po przekazaniu  przez szkoły wykonania za miesiąc wrzesień.

Starosta Jan Zalewski podkreślił, że już biorąc pod uwagę podział subwencji oświatowej można stwierdzić, że ilość środków finansowych była niedostateczna w stosunku do zapotrzebowania. Na pewno jest to problem, ale ubiegły rok zamknęliśmy w ramach subwencji, rozliczone zostanie to dokładnie wówczas, gdy będzie wiadomo, ile środków będzie potrzeba na płace po zatwierdzeniu arkuszy organizacyjnych szkół a więc w październiku.

Odpowiadając na zapytanie radnego Sergiusza Putko Starosta Jan Zalewski poinformował, że jeżeli chodzi o Związek Powiatów Polskich i Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Nadbużańskich – faktycznie do tych dwóch organizacji powiat należy. Związek Powiatów Polskich statutowo zajmuje się sprawami samorządów. Działają komisje merytoryczne, które wypracowują stanowiska, są one publikowane na stronie internetowej Zarządu Związku Powiatów Polskich. W posiedzeniach komisji merytorycznych uczestniczą pracownicy Starostwa lub jednostek podległych, stanowiska są też wypracowywane na posiedzeniach komisji i prezentowane na tzw. Zgromadzeniach Ogólnych, które odbywają się dwa razy w roku. Stanowiska są zawsze pozytywne i po stronie spraw samorządów ale nie wszystkie przechodzą, przykładem jest sprawa  możliwości finansowania ze ZPORR modernizacji czy wyposażenia SP ZOZ.  SP ZOZ ma zamiar składać wniosek na pulę środków 2003. Niektóre stanowiska nie są przyjmowane przez rząd lub przez ministerstwa. Starosta poinformował, że dysponuje sprawozdaniem za rok 2003, gdyby ktoś z radnych był tym zainteresowany może zapoznać się z jego treścią. Natomiast jeśli chodzi o Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Nadbużańskich jego zadaniem nie jest wypracowywanie stanowisk, zadaniem stowarzyszenia jest promocja doliny Bugu, ekologia,  ochrona przyrody, jest to więc inny zakres zadań statutowych.

Radny Eugeniusz Szyszko poinformował, że nie otrzymał wyczerpującej informacji dotyczącej koncepcji dyrektora SP ZOZ jeśli chodzi o przejęcie pogotowia pod skrzydła szpitala. Koncepcja ta jest koncepcją bardzo dobrą – radny podkreślił, że jest jej gorącym zwolennikiem -  ale pan Starosta powiedział że rozpracowuje to  Marszałek  Tołwiński.

Starosta poinformował, że Marszałek akceptuje tą koncepcję.

Radny Eugeniusz Szyszko stwierdził, że marszałek Tołwiński również łączył szpital gruźliczy ze szpitalem zakaźnym w Dojlidach i koncepcja ta nie powiodła się. Marszałek Tołwiński oświadczył na łamach prasy, że więcej łączeń nie będzie. Radny wyraził opinię, że w pogotowiu wojewódzkim będzie  silny opór załogi jeżeli chodzi o łączenie. Radny  Eugeniusz Szyszko stwierdził, że nie otrzymał odpowiedzi na pytanie, czy była rozmowa Starosty lub dyrektora SP ZOZ z dyrekcją pogotowia wojewódzkiego?

Starosta – Jan Zalewski poinformował, że marszałek Tołwiński przekazał tę sprawę dla dyrektora Wiśniewskiego, jest więc tu akceptacja działań zmierzających do wprowadzenia innego schematu organizacyjnego funkcjonowania usług pogotowia ratunkowego.

Dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że na tym etapie pan dyrektor Wiśniewski reprezentujący pogotowie w Białymstoku może przystąpić do przetargu ogłoszonego przez SP ZOZ a w związku z tym nie ma tu ani kwestii transportu ani kwestii kadry, kwestia ta może być rozpatrywana w momencie, kiedy SP ZOZ stanie się właścicielem kontraktu na usługi medyczne, a w takim przypadku SP ZOZ zadba o to, aby interesy pracowników nie zostały naruszone. Na dzień dzisiejszy nasze pogotowie dysponuje bardzo wysłużonym taborem.

Radny Eugeniusz Szyszko poinformował, że satysfakcjonuje go udzielona odpowiedź.

 

P – kt 9.

Starosta – Jan Zalewski poinformował, że Powiat Siemiatycki przystąpił do wdrażania modelu partnerstwa lokalnego. Ostatnio wraz z panią dyrektor PUP uczestniczyliśmy w spotkaniu pod patronatem prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego , otrzymaliśmy certyfikat potwierdzający, że powiat siemiatycki wchodzi w ten program. Starosta poprosił dyrektor Leokadię Żornaczuk o kilka zdań na ten temat.

Dyrektor PUP – Leokadia Żornaczuk  poinformowała, że w nowej ustawie, która weszła w życie 1 czerwca b.r. partnerstwo lokalne jest jednym z elementów polityki rynku pracy. Partnerstwo to składa się z trzech modułów , jednym z nich jest szybkie reagowanie, następnym jest szybki start a także lokalne ożywienie gospodarcze, które cieszy się największym uznaniem w społeczności lokalnej. Promocja tego elementu odbyła się w naszym powiecie 9 lipca b.r. , jest również wola, aby zorganizować warsztaty ożywienia gospodarczego. Czym są warsztaty? Czym jest ożywienie gospodarcze? Ożywienie polega na tym, że zapraszani są ludzie z naszej społeczności lokalnej reprezentujący różne branże, zawody, stanowiska by zechcieli razem usiąść, pracować i rozwiązywać nasze problemy gospodarcze. W tym celu organizowane będą cztery warsztaty, które pomogą dokonać analizy, oceny naszych potrzeb, naszych zasobów, naszego środowiska gospodarczego by wspólnie wypracować a następnie wybrać te projekty gospodarcze, które przyczynią się do zasobności naszej lokalnej społeczności. Warsztaty ożywienia gospodarczego opierają się na czterech potwierdzonych zasadach: pierwsza zasada jest to „uszczelnianie przecieków” -  trzeba wspólnie zastanowić się, aby z naszego powiatu nie uciekała wykształcona młodzież, aby nie uciekały środki finansowe. Następną zasadą jest to, co należy zrobić by już istniejący pracodawcy chcieli tworzyć nowe miejsca pracy, a następnie być może rekrutować firmy z zewnątrz. Dyrektor Leokadia Żornaczuk w imieniu Starosty oraz własnym zaprosiła radnych na  warsztat A, który odbędzie się w dniu 13 października. Będzie on podzielony na 5 grup, w spotkaniu weźmie udział również przedstawicielka Instytutu Partnerstwa z Katowic, która będzie pomagała prowadzić warsztaty. Uczestnicy będą podzieleni na 5 grup, pierwsza grupa będzie się zastanawiała nad dostępem do kapitału, druga nad naszym środowiskiem gospodarczym trzecia nad infrastrukturą, czwarta nad zasobami ludzkimi, piąta – nad jakością życia naszych mieszkańców.  Warsztat B będzie przeprowadzony około 20 listopada, uczestnicy będą zastanawiali się jak lepiej poznać podstawowe zasady ożywienia gospodarczego. Trzeci warsztat będzie organizowany w styczniu przyszłego roku, uczestnicy będą zastanawiać się nad projektami, które będą przydatne dla naszego środowiska, natomiast w lutym odbędzie się czwarty warsztat gdzie poprzez losowanie najlepszych projektów, które w zależności jakiej natury będą to  projekty, poddane zostaną obróbce przez poszczególnych   urzędników, aby móc zdobywać środki na ich realizację.  Na 14 powiatów naszego województwa tylko 4 powiaty przystąpiły do tego działania, jest to trudne ale przy dobrej woli nas wszystkich może nam się udać.

Starosta Jan Zalewski zachęcił  radnych, przedsiębiorców, stowarzyszenia, instytucje, dyrektorów  do udziału w warsztatach oraz do zaangażowania się w ten program. Jest to program sprawdzony. Starosta podkreślił, że samorządowcom leży na sercu rozwój gospodarczy naszego mikroregionu dla dobra mieszkańców. Chodzi nie tylko o administrowanie i realizowanie zadań, które musimy realizować ustawowo ale należy patrzeć perspektywicznie, myśleć i działać w kierunku rozwoju gospodarczego i społecznego.

Starosta Jan Zalewski poinformował, jednocześnie pogratulował dyrektorowi PZD – Henrykowi Czmutowi, który otrzymał honorową odznakę Zasłużony dla Drogownictwa przyznaną przez Ministra Infrastruktury, odznakę otrzymał na spotkaniu w Kielcach.

Starosta Jan Zalewski poinformował, że Wicewojewoda Podlaski przekazał podziękowanie za zaangażowanie w organizację komisji, która przyczyniła się do sprawnego przeprowadzenia poboru. Otrzymaliśmy również podziękowanie od dyrektora Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Podlaski Oddział Regionalny za dobrą, pozytywną, życzliwą współpracę dla dobra mieszkańców powiatu siemiatyckiego.

Starosta Jan Zalewski poinformował, że chciałby poruszyć jeszcze jedną sprawę. Rozpoczęto budowę kiosku przy pawilonie PSS. W prasie lokalnej pojawiły się zarzuty, dlaczego kiosk się buduje?  Dlatego, że Starosta wydał pozwolenie na budowę. O wyjaśnienie, dlaczego pozwolenie zostało wydane Starosta poprosił panią naczelnik Wydziału Architektoniczno – Budowlanego – Bogumiłę Kazimierczak.

Naczelnik Bogumiła Kazimierczak poinformowała, że Starostwo Powiatowe przy wydawaniu pozwoleń na budowę działa w oparciu o przepisy prawa budowlanego, przepisy te mówią, że nie można odmówić pozwolenia na budowę, jeżeli inwestor przedłożył wszystkie wymagane prawem dokumenty. Również w tym przypadku inwestor przedłożył wszystkie wymagane dokumenty: projekt w wymaganej ilości egzemplarzy wykonany przez uprawnionego projektanta, przedłożył decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydaną przez burmistrza, wykazał się prawem do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Kiosk jest zlokalizowany w pasie drogi – również generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyraziła zgodę na jego lokalizację więc nie ma podstaw do nie wydania decyzji. Termin na podjęcie jakichkolwiek działań jest bardzo krótki, wynosi tylko 65 dni, a starosta płaci 500 zł. kary za zwłokę w wydaniu zarówno decyzji pozytywnej jak i odmownej. Naczelnik Bogumiła Kazimierczak poinformowała, że nie posiada w tej chwili akt tej sprawy ponieważ znajdują się one w Urzędzie Wojewódzkim gdyż Spółdzielnia PSS „Społem” była niezadowolona z tego, że nie brała udziału w postępowaniu jako strona. W tym względzie zmieniły się przepisy prawa budowlanego , przy odległościach 3m,  4m nie ma strefy oddziaływania na działkę,  wówczas właściciel działki sąsiedniej nie jest stroną w postępowaniu.  PSS „Społem” otrzymała odmowną decyzję z Urzędu Wojewódzkiego, od tej decyzji złożyła odwołanie. Pierwszym etapem jest decyzja o warunkach zabudowy i ta decyzja została wydana ponieważ nie było planu miejscowego a w przypadku braku planu miejscowego o zgodności danej inwestycji z planem rozstrzyga decyzja o warunkach zabudowy.

Radny Sergiusz Putko zapytał, czy w trakcie wydawania pozwolenia Starostwo ma wpływ na kształt budynku, czy nie koliduje on z ogólnym wyglądem otoczenia?

Naczelnik Bogumiła Kazimierczak poinformowała, że Starostwo nie może na to wpływać nie może ingerować w projekt architektoniczno – budowlany ale obiekt ten leży w strefie ochrony konserwatorskiej i uzyskał pozytywną opinię konserwatora zabytków.

Etatowy Członek Zarządu – Jerzy Woźniak podkreślił, że to w jaki sposób i  gdzie budynek zostaje usytuowany zależy od burmistrza, od Urzędu Miasta wydającego decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Jeżeli decyzja ta jest wydana, jest projekt architektoniczny spełniający warunki budowlane, jest prawo dysponowania nieruchomością, wówczas Starostwo musi wydać pozwolenie na budowę.

 

Głos zabrał Przewodniczący Rady Powiatowej Podlaskiej Izby Rolniczej – Krzysztof Chendoszka, który w imieniu Rady Powiatowej Podlaskiej Izby Rolniczej oraz własnym  podziękował Staroście, Wicestaroście, członkom Zarządu oraz całej Radzie Powiatu za wynajęcie lokalu dla Podlaskiej Izby Rolniczej. Pan Krzysztof Chendoszka podziękował również pani dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy – Leokadii Żornaczuk  za skierowanie stażystki do pracy biurze Rady Powiatowej PIR. Pan Krzysztof Chendoszka podziękował całej administracji powiatu za życzliwość i wszelką pomoc okazywaną dla Rady Powiatowej PIR w Siemiatyczach, jednocześnie poprosił o przekazanie w terenie informacji, że  biuro PIR funkcjonuje już w budynku Starostwa Powiatowego od poniedziałku do piątku w godzinach od 900 do 1300.

 

Następnie głos zabrała  Ewa Krasnodębska - Chołuj – kierownik Biblioteki Pedagogicznej w Siemiatyczach, która poinformowała, że chciałaby wykorzystać sesję Rady na przedstawienie Biblioteki Pedagogicznej i jej roli w naszym środowisku. W tym roku mija 50 rocznica istnienia  biblioteki pedagogicznej na naszym terenie. Pani Ewa Krasnodębska - Chołuj poinformowała, że w bibliotece pedagogicznej pracuje już 19 lat i z własnego doświadczenia wie, jak ważną rolę pełni książka, szczególnie w życiu ludzi uczących się. Każdy wie, że książka pełni trzy role: uczy bawi i wychowuje. Można powiedzieć: po co biblioteka, przecież w księgarniach dostępnych jest mnóstwo książek naukowych. Wiadomo, że tak jest jednak społeczeństwo ubożeje i nie każdy człowiek uczący się ma możliwość kupienia w księgarni książki naukowej,  dlatego chciałaby z mocą podkreślić rolę bibliotek naukowych w procesie kształcenia.  Jest to najtańszy i najprostszy sposób dotarcia człowieka uczącego się do książki a każdy z własnego doświadczenia wie, jak ważną role pełni książka w życiu każdego z nas, każdy wie, jak ważną rolę pełni dostęp do książki naukowej jeżeli człowiek uczy się. Nasza biblioteka pełni rolę głównego zaplecza naukowego dla ludzi kształcących się. Na terenie powiatu funkcjonuje również biblioteka publiczna, obie biblioteki świetnie się nawzajem uzupełniają ale z tej racji, iż biblioteka publiczna ma innego typu zadania więc gromadzi przede wszystkim beletrystykę i książki do czytania a nie do uczenia się. Siemiatycze są dosyć daleko oddalone od najbliższego ośrodka akademickiego  - Białegostoku, Siedlec. Mnóstwo ludzi podejmuje studia, bardzo wielu  młodych ludzi studiuje zaocznie , mają oni utrudniony dostęp do książki naukowej ponieważ studiując zaocznie będąc na sobotnio – niedzielnych zjazdach, mimo, że mają do dyspozycji uczelniane biblioteki  to praktycznie dostęp ten jest ograniczony ze względu na czas zjazdów: sobota – niedziela, dlatego też często ich główną bazą naukową jest nasza biblioteka pedagogiczna. Można powiedzieć, że przecież jest internet, jest to źródło wiedzy modne i rozpowszechnione w obecnych czasach – Pani Ewa Krasnodębska - Chołuj stwierdziła, że jako bibliotekarz obcujący na co dzień z książkami naukowymi jest przekonana, że prawdziwa, głęboka wiedza nie jest możliwa poprzez korzystanie z takich źródeł informacji jak internet, może być to wiedza tylko powierzchowna i hasłowa. Pani Kierownik podkreśliła, że jest tu dziś po to, aby w osobach radnych zyskać sprzymierzeńców dla biblioteki pedagogicznej. Biblioteka posiada bardzo wartościowe zbiory naukowe, około 30 tys. książek, istnieje już 50 lat więc zbiory biblioteki jest to klasyka naukowa. Być może są pewne problemy z zakupem nowości ale podstawowy księgozbiór naukowy mamy najlepszy ze wszystkich filialnych  bibliotek w województwie.

Pani Kierownik Ewa Krasnodębska Chołuj poinformowała, że zarówno jej jak i dyrekcji w Białymstoku bardzo zależy  na tym, aby w osobach radnych znaleźć sprzymierzeńców. Organem prowadzącym bibliotekę pedagogiczną jest Urząd Marszałkowski, na którym spoczywają wszelkie sprawy finansowe. Biblioteka jest placówką terenową, służącą całemu powiatowi ale biblioteka od wielu lat boryka się z problemami lokalowymi, mieści się ona w budynku, którego stan techniczny jest dramatyczny. Od lat pracownicy żyją nadzieją na zmianę warunków lokalowych, ponieważ poprawa warunków lokalowych jest niezbędna  aby biblioteka coraz lepiej funkcjonowała  tym bardziej, że w bibliotekach filialnych mają powstać multimedialne centra informacyjne. W najbliższym czasie biblioteka zostanie wyposażona w komputery z dostępem do internetu do korzystania przez czytelników. Z jednej strony należy cieszyć się, że nowoczesność wkroczy w progi biblioteki ale z drugiej strony jest obawa, gdzie komputery te pomieścić ponieważ warunki lokalowe są tak marne, że będzie to wielki problem. Od wielu lat pracownicy biblioteki żyją nadzieją, że warunki lokalowe ulegną poprawie a wiąże się to z inwestycją rozbudowującego się Zespołu Szkół. Pani Kierownik Ewa Krasnodębska zwróciła się do radnych z prośbą, aby jeżeli kiedykolwiek decydowaliby  o sprawach lokalowych dotyczących instytucji oświatowych w naszym mieście aby pamiętali o potrzebach biblioteki pedagogicznej, która naprawdę jest zasłużona jubilatką, istnieje już 50 lat i szkoda byłoby, aby po 50 latach barak, w którym mieści się biblioteka zawalił się. Byłby to marny koniec tak zacnej placówki. Pani Kierownik zwróciła się z apelem o to, aby radni pamiętali, że biblioteka istnieje, że potrzebuje wsparcia, jednocześnie podkreśliła, że nie chciałaby sugerować konkretnych rozwiązań, są to bardzo trudne, skomplikowane sprawy ale jeżeli radni zbiorą siły , wykażą dobre chęci i chęć pomocy placówce będzie wdzięczna, będą wdzięczni również wszyscy korzystający z biblioteki. Biblioteka udostępnia swoje zbiory nie tylko studentom kierunków pedagogicznych ale również innych kierunków,  dysponuje zbiorami książek naukowych ze wszystkich dziedzin wiedzy. Pani Kierownik Ewa Krasnodębska podkreśliła, że w ostatnich latach liczba studentów wzrosła ponieważ na terenie naszego miasta powstałą wyższa uczelnia, biblioteka obsługuje również studentów tej szkoły. Ponieważ uczelnia  nie ma jeszcze zbyt długich tradycji, nie jest w stanie zapewnić swoim studentom zaopatrzenia w literaturę naukową  zgodną z kierunkiem studiów. Biblioteka pedagogiczna od początku istnienia szkoły stara się pomagać studentom. Oprócz udostępniania zbiorów, biblioteka udostępnia również informację naukową.  Pani Ewa Krasnodębska jeszcze raz zwróciła się z prośbą o to, aby pamiętać o bibliotece pedagogicznej i jej potrzebach.

Przewodniczący Rady -  Krzysztof Moczulski stwierdził, że po tak przekonywującym wykładzie wszyscy są sprzymierzeńcami biblioteki. Zarząd Powiatu wspólnie z Urzędem Marszałkowskim weźmie pod uwagę przedstawione sugestie i w miarę możliwości i środków finansowych rozpatrzy tę prośbę.

 

Głos zabrał radny Sergiusz Szczygoł, który stwierdził, że w okresie transformacji naturalną sprawą jest, że przedsiębiorstwa upadają, powstają, jednak to, o czym chce mówić jest szerszą sprawą, chodzi o GS w Grodzisku. Dwie publikacje prasowe: w „Kurierze Porannym” w dniu 4 września 2003r. – sprawa ucichła, obudziła się 15 września b.r. w „Głosie Siemiatycz”.  Radny podkreślił, że absolutnie nie zadawałby pytań na forum Rady gdyby dotyczyło to pana Iksińskiego, natomiast prasa podaje funkcję najwyższą w Radzie Powiatu czyli funkcję Przewodniczącego Rady. W związku z powyższym dziwi zachowanie przewodniczącego Rady, że po  półtora roku od pierwszej, bardzo poważnej publikacji nie było ani jednego zdania wyjaśnienia.  Z tego tytułu rodzą się pytania, na pewno niełatwe. Czy prawdą jest to, co pisze prasa, prasa stawia pytania i ma do tego prawo dlatego,  że i mieszkańcy powiatu, tamtego okręgu wyborczego zadają pytanie czy jest to prawdą czy nieprawdą? Czy pan Przewodniczący jest prezesem GS w Grodzisku czy nie jest? Czy jest prezesem w Białymstoku, czy nie jest? Czy mieszka w Grodzisku czy w Białymstoku? Radny Sergiusz Szczygoł zaznaczył, że to również nie interesowałoby go gdyby dotyczyło kogo innego, bo każdy ma prawo pracować na dziesięciu stanowiskach pracy, mieszkać gdzie chce, tylko znowu trzeba podkreślić, że stoi za tym funkcja najwyższa w Radzie.- funkcja przewodniczącego. Czy nie przeszkadza to w pracy Rady? Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że przeszkadza dlatego, że po charakterze prowadzenia sesji widać brak przygotowania do prowadzenia obrad. Radny poinformował, że uczestniczy w pracach dwóch komisji Rady i jeden raz widział przewodniczącego na posiedzeniu komisji. Po dzisiejszej sesji należy domniemywać, że Przewodniczący nie uczestniczył   w posiedzeniu Zarządu przygotowującym materiały na dzisiejszą sesję, dlatego że „nie łapał” tematu dotyczącego zmiany w regulaminie stypendialnym, jak również wniosków, które były realizowane na przerwie. Żaden akt prawny nie normuje, ile przewodniczący powinien dyżurować w Starostwie. Radny Sergiusz Szczygoł wyraził opinię, że 2 godziny jest to za krótko. Jest problem i są pewne formy wyjścia z tego problemu. Radny stwierdził, że nie będzie podpowiadał ale jego zdaniem trzeba byłoby to rozważyć. Jest grupa radnych, która dwa lata walczyła – i słusznie – o czystość i przejrzystość ludzi, którzy pełnią wysokie stanowiska w Starostwie Powiatowym, w związku z tym, jeżeli w ciągu tygodnia nie będzie reakcji grupa radnych skorzysta z par. 12 pkt 2 Statutu Powiatu. Radny wyraził nadzieję, że radni, o których mówił przed chwilą przyłączą się jeżeli nie zmieniło się stanowisko w stosunku do zmiany miejsca siedzenia. Radny Sergiusz Szczygoł podkreślił, że rodzą się pytania i jest zgłaszanych wiele wątpliwości na ten temat z terenu Grodziska.

Przewodniczący Rady - Krzysztof Moczulski stwierdził, że walczyliśmy o wolność i ją mamy natomiast wolność wiąże się z odpowiedzialnością. Umiejętność korzystania z tej wolności zależy od umiejętności każdego człowieka, który z niej korzysta. Jeśli chodzi o artykuły w prasie Przewodniczący stwierdził, że prawo prasowe chroni prasę i wręcz w pewnym sensie upoważnia do pisania z przesadą, wręcz z prowokacją. Na co dzień w prasie mamy to, co mamy. Przewodniczący stwierdził, że prasa ma prawo korzystania z prawa prasowego, natomiast nie będzie wypowiadał się co do treści prowokujących, przesadnych artykułów, bo nie autoryzował ich, nie udzielał jakichkolwiek informacji i nie ponosi za nie odpowiedzialności. Zwracając się do radnego Sergiusza Szczygoła Przewodniczący Rady stwierdził, że nie ocenia radnego Szczygoła na podstawie plotek, pomówień i domniemanych sygnałów bo na zasadzie domniemania prokurator może skazać człowieka z chwilą przyjścia na świat. Do oceny poszczególnych zdarzeń, rzeczy, ludzi są upoważnione organy. Przewodniczący stwierdził, że prasa ma prawo oceniać go jako osobę publiczną, Przewodniczącego Rady, natomiast jeśli chodzi o ocenę jego osoby jako prezesa Gminnej Spółdzielni – prowadzenie działalności gospodarczej nie jest związane z oceną publiczną,   są do tego powołane suwerenne organy danej spółdzielni i one są uprawnione do oceny poszczególnych działań. Nie wynika to z tego, że ktoś pod mleczarnią stwierdził, że coś się stało to winien jest prezes i rada nadzorcza,  tylko wynika to z zapisów finansowo – księgowych, nie jest to polityka.  Przewodniczący Krzysztof Moczulski  stwierdził, że gotów jest przyjąć wypowiedzi,  oceny radnego Szczygoła, nie dziwi się, że są tego typu wypowiedzi. Z chwilą gdy został przewodniczącym Rady powiatu oczekiwał, że taka wypowiedź w odpowiednim czasie padnie z ust radnego Szczygoła. Przewodniczący stwierdził, że wypowiedź tę przyjmuje ze zrozumieniem natomiast demokracja ma to do siebie, że każdy ma prawo się wypowiadać, każdy ma prawo mieć zdanie. Przewodniczący stwierdził, ze może uszanować zdanie radnego Szczygoła ale nie może go przyjąć i z nim się zgodzić. Przewodniczący Krzysztof Moczulski podkreślił, że nie jest żadnym przestępcą, a jeśli sytuacja taka nadal będzie trwała prawdopodobnie sam zgłosi do prokuratury aby przeprowadziła postępowanie wyjaśniające w zakresie prowadzenia działalności w spółdzielni, i podała do publicznej wiadomości czy jest winien, czy nie. Nie zamierza dalej znosić takiej sytuacji i upokorzeń, jest w stanie rozmawiać na argumenty a nie  na podstawie pomówień, plotek i domniemań. Przewodniczący Rady stwierdził, że honor nie pozwala mu aby wygłaszać oceny na temat radnego Szczygoła na podstawie pomówień bo nie są to dowody w sprawie. Owszem, sytuacja jest taka, jaka jest, każdy ma prawo wypowiadać się i korzystać z wolności, ale wolność to również odpowiedzialność. Przewodniczący Krzysztof Moczulski  podkreślił, że nie ma nic do ukrycia, nie ma sobie nic do zarzucenia a jeżeli ktoś uważa, że jest przestępcą to powinien przedstawić dowody i jeżeli tak jest – skazać, natomiast nie życzy sobie, aby ktoś go posądzał na podstawie pomówień i domniemań.

 

 

P – kt 10.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XVI zwyczajnej sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

 

PRZEWODNICZĄCY  RADY

 

inż. Krzysztof Moczulski

 

Protokółowała: Elżbieta Malinowska

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2004-09-20

Data modyfikacji: 2004-10-22

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2004-09-20