Protokół z sesji nr XIII

Protokół Nr XIII/04

 

z sesji Rady Powiatu  Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 26 marca 2004r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach i trwała od godz. 1300 do godz. 1710.

 

W sesji uczestniczyło 17 radnych według załączonej listy obecności. Spóźniła się radna Alina Antoniuk, która złożyła wcześniej usprawiedliwienie w Biurze Rady.

 

W sesji uczestniczyli kierownicy podległych jednostek organizacyjnych oraz administracja starostwa według załączonej listy obecności a także przedstawiciele prasy i  związków zawodowych.

 

W sesji uczestniczyli również:

1.       Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu

2.       Jerzy Andrzej Kozłowski – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Siemiatyczach

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu – inż. Krzysztof Moczulski

 

P – kt 1.

 

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski otwierając XIII sesję II kadencji Rady Powiatu powitał radnych, Starostę, członków Zarządu, kierowników jednostek organizacyjnych, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, pracowników Starostwa, przedstawicieli prasy i związków zawodowych.

            Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Starostę.

            Starosta Jan Zalewski zaproponował wniesienie do porządku obrad sesji następujących zmian: po pkt 9 wprowadzenie pkt 10 – informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli przeprowadzonej w SP ZOZ w Siemiatyczach, oraz wprowadzenie dwóch dodatkowych uchwał podp g – zatwierdzenia zmian w  Statucie SP ZOZ w Siemiatyczach i podp h – w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego. Projekty te były omawiane na posiedzeniach dwóch komisji. Starosta wyraził opinię, że należy wprowadzić je do porządku obrad dzisiejszej sesji.

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że dyrektor Inspekcji Sanitarnej ze względu na ważne sprawy służbowe zwrócił się do niego z prośbą o przeniesienia punktu dotyczącego informacji o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu za 2003 rok. Punkt ten zostałby  zrealizowany po punkcie 4 – interpelacje i zapytania radnych. Jest to kolejna propozycja zmiany porządku obrad.

            Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie porządek obrad sesji z uwzględnieniem zaproponowanych zmian. Za przyjęciem porządku obrad ze zmianami głosowało 16 radnych.  Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad ze zmianami przyjęty został jednogłośnie.

 

Porządek obrad XIII sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:

1.       Otwarcie obrad

2.       Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

3.       Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami

4.       Interpelacje i zapytania radnych

5.       Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu za 2003 rok

6.       Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2003 rok

7.       Opinia Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu powiatu za 2003 rok

8.       Podjęcie uchwały o udzieleniu absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2003 rok

9.       Sprawozdanie z działalności Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za 2003 rok

10.   Informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli przeprowadzonej w SP ZOZ w Siemiatyczach

11.   Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów  za 2003 rok

12.   Podjęcie uchwał w sprawach:

a)      zatwierdzenia rocznego sprawozdania rzecznika konsumentów

b)      zmian w budżecie powiatu na 2004 rok

c)       zmiany uchwały w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania

d)      programu współpracy w 2004 roku Powiatu Siemiatyckiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

e)      zatwierdzenia projektu planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym

f)        zmiany uchwały o powołaniu Rady Społecznej SP ZOZ w Siemiatyczach

g)      zatwierdzenia zmian Statutu SP ZOZ w Siemiatyczach

h)      wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego

i)        określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON w 2004 roku

j)        wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości

k)      wyboru członka Zarządu Powiatu Siemiatyckiego

13.   Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

14.  Sprawy różne,  wolne wnioski i oświadczenia radnych

15.   Zamknięcie obrad

 

P – kt 2.

 

            Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych ma uwagi bądź zapytania do protokołu z poprzedniej sesji? Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu. Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 

P – kt 3.

 

            Głos zabrał Starosta – Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

            W uzupełnieniu informacji dotyczącej analizy propozycji zadań drogowych do skierowania  do Funduszu EFRR w ramach ZPORR Starosta poinformował, że ukazał się podręcznik wdrażania ZPORR, wymaga on pewnych działań samorządów szczebla gminnego, powiatowego i wojewódzkiego. Jest więc potrzeba opracowania tzw. planu rozwoju lokalnego , plan ten powinien opracować zespół, który powoływany jest przez kierownika jednostki, w naszym przypadku zespół  do opracowania projektu planu rozwoju lokalnego powołany został przez starostę, projekt planu będzie przedmiotem dyskusji na komisjach Rady i ostatecznie według podręcznika wdrażania program rozwoju lokalnego, który obejmuje lata 2004 – 2006 zatwierdza go rada jednostki samorządu terytorialnego, czyli w naszym przypadku Rada Powiatu.  Plan rozwoju lokalnego ma zawierać przede wszystkim określenie, jakie zadania będą umieszczone, jak mają być realizowane, przy jakim montażu finansowym i w jakich latach. Dróg jest tu sporo bo ponad 60 km., na razie jest to wartość szacunkowa robót ponad 24 mln zł. Zadania te muszą być  przygotowane, w budżecie powiatu na ten rok jest kwota 160 tys. zł. na przygotowanie dokumentacji, przede wszystkim podziały geodezyjne. Które drogi znajdą się w planie rozwoju lokalnego i w jakich latach będą realizowane jest to sprawa do dalszych prac Zarządu, powołanego zespołu oraz ostatecznie komisji Rady.  W planie rozwoju lokalnego znajdą się nie tylko plany inwestycyjne w drogownictwie  ale również inne zadania, które mogą być realizowane w ramach ZPORR. Ulega to ciągłym zmianom, jest poddawane ocenie, nie było tam np. zadań społecznych czyli SP ZOZ-ów Domów Pomocy Społecznej. Na ostatnim kongresie Związku Powiatów Polskich przyjęte zostało stanowisko, aby  w ramach ZPORR można było realizować również zadania dotyczące ZOZ-ów w ramach regionalnej infrastruktury ponieważ można je traktować jako jednostki o charakterze regionalnym a nie tylko lokalnym. Tak samo jeśli chodzi o Powiatowe Domy Pomocy Społecznej, bo mówi się o dostosowaniu, standaryzacji tych jednostek do końca 2006r. natomiast nie wskazuje się źródeł finansowania. Jeżeli stanowisko zostanie uwzględnione i zasady ZPORR ulegną zmianie to byłby to element pozytywny.

            Odnosząc się do informacji dotyczącej zadań dodatkowo przyjętych do realizacji w ramach przesunięć środków finansowych na inwestycje lub remonty w budżecie PZD Starosta przypomniał, że na ostatniej sesji były już ustalone pewne zadania, potrzeb jest bardzo dużo, mieszkańcy cały czas składają pisma, petycje z podpisami, przychodzą również na rozmowy. Pierwotny plan zakładał przede wszystkim  inwestycje wieloletnie, które były wykonane w roku 2003,  prowadzone są w układzie lat 2003 – 2004, inwestycje, które wprowadzone są do funduszu SAPARD i wymagają współfinansowania jak też kwota, która przeznaczona jest na opracowanie spraw planistycznych pod kątem ZPORR a więc 160 tys. zł. oraz zimowe i letnie utrzymanie dróg. Po pewnym rozpoznaniu pojawiła się kwota do dyspozycji. Końcówka zimy spowodowała, że na zimowe utrzymanie dróg przeznaczona została kwota ponad 150 tys. zł. , pojawiły się również bardzo duże ubytki w drogach, które trzeba uzupełniać, musi być tu więc zarezerwowana odpowiednia kwota, aby zabezpieczyć wiosenno – letnie utrzymanie dróg. Jednak pewna kwota została wygospodarowana i Zarząd postanowił ja rozdysponować.

            W uzupełnieniu informacji dotyczącej finansów SP ZOZ Starosta Jan Zalewski poinformował, że bilans SP ZOZ co trzy lata wymaga badania przez biegłego rewidenta, badanie takie zostało przeprowadzone. Przedwczoraj odbyło się posiedzenie Rady Społecznej SP ZOZ, na której bilans ten został zaopiniowany pozytywnie. Jest on z mniejszą stratą  w porównaniu do lat ubiegłych, kiedy  wynosiła ona  około 1,5 mln zł.  Na rok 2004 opracowany został plan rzeczowo – finansowy, który został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Społeczną SP ZOZ i zaakceptowany przez Zarząd Powiatu w dniu wczorajszym.

            W uzupełnieniu informacji dotyczącej uruchomienia w Zespole Szkół w Siemiatyczach  oddziału technikum w zawodzie technik ekonomista w miejsce zawodu technik handlowiec Starosta poinformował, że środowisko Zespołu Szkół zgłaszało ten problem. Analizując, zasięgając informacji z Powiatowego Urzędu Pracy okazało się, że nasycenie absolwentami w zawodzie technik handlowiec jest bardzo duże, stąd zmiana.

            Potrzeby finansowe zgłaszane przez szkoły są bardzo duże, rzędu 400 tys. zł. , szkoły zgłaszały nie tylko potrzebę wymiany okien ale również m.in. wymianę instalacji CO, natomiast rezerwa celowa wynosi 60 tys. zł.  Biorąc pod uwagę, że nie wszystkie zadania mogą być ujęte do finansowania w ramach 1%-towej rezerwy  aby nie zamykać drogi i aby można było zgłaszać wnioski na rok następny, Zarząd podzielił je jakościowo  i kwotowo.

            W uzupełnieniu informacji dotyczącej działań związanych z przygotowaniem pomieszczeń na potrzeby prokuratury Starosta Jan Zalewski poinformował, że na spotkaniu, które odbyło się w Starostwie  w dniu 10 lutego b.r., w którym udział wzięli: starosta, prokurator okręgowy Sławomir Luks oraz wójtowie i burmistrzowie z terenu powiatu ustalono, że instytucja ta powinna powstać, ponieważ prokuratury funkcjonują w powiatach ościennych. Na pewno będzie to ułatwienie dla pracy Policji i sądu jak również ułatwienie rozwoju sądu w kierunku Sądu Rejonowego. Jest to czynnik umacniający jednostkę powiatową, w niewielkim zakresie są to również nowe miejsca pracy.

 

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski na podstawie listy obecności stwierdził, że na stan 17 radnych w sesji uczestniczy 16 radnych co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

P – kt 4.

 

            Radny Jan Rój poinformował, że w nawiązaniu do wypowiedzi Komendanta Powiatowego Policji iż Policja nie może bezpiecznie przejechać przez Grodzisk  jako mieszkaniec Grodziska, który ma dzieci w podobnym wieku chciałby wiedzieć, jak surowo zostali ukarani sprawcy zajścia? Czy była to młodzież przyjezdna czy miejscowa?  Jeżeli miejscowa, to z jakiego społeczeństwa pochodzą ich rodzice?

            Jeżeli będą środki w rezerwie drogowej radny Jan Rój poprosił, aby przeznaczyć je na odcinek drogi w miejscowości Czarna Średnia,  na skrzyżowaniu dróg Grodzisk – Dołubowo, w kierunku czarna Średnia – Czarna Cerkiewna, przy świetlicy.  Jest to odcinek trudny do przejechania, jest to droga powiatowa. Szczególnie po opadach deszczu jest tam tragicznie.

            Radny poinformował, że jeden z mieszkańców zapytał go na ile zadłużony jest szpital powiatowy, jednak nie potrafił odpowiedzieć ponieważ nie wie, nie ma tego w materiałach.

            Radny Sergiusz Szczygoł poinformował, że w części informacji Starosty dotyczącej funduszu EFRR wymienionych jest szereg odcinków dróg, czy  wymienione tłustym drukiem są to ważniejsze odcinki dróg, które w pierwszej kolejności będą realizowane? Pozostałe są zapisane normalnym drukiem.

            Druga sprawa dotyczy powołania w Zespole Szkół technikum ekonomicznego. Jak słyszeliśmy temat ten został już załatwiony uchwałą. Radny poinformował, że poruszył ten temat na posiedzeniu Komisji Oświaty, pani Przewodnicząca Komisji wspólnie z wicestarostą próbowali przekonać go, że nie ma racji ale nie został do końca przekonany.  Jeżeli  uchwała ta zostanie zrealizowana jest to groźne, takie samo technikum funkcjonuje w Czartajewie i takie samo technikum będzie w Zespole Szkół. Pytanie brzmi: jak ma się to do faktu, że kiedy Wysoka Rada zastanawiała się nad strukturą szkolnictwa ponadgimnazjalnego, kierowała się głównie tym, aby nie dublować kierunków w szkołach podległych dla Starostwa Powiatowego po to, aby nie robić konkurencji między szkołami. W chwili obecnej wystąpią znamiona  konkurencyjności.  Radny stwierdził, że nie dociera do niego tłumaczenie, że będzie to inna specjalizacja dlatego, że dopiero w IV klasie następuje specjalizacja i będzie to taka sama różnica jak liczenie ziarenek piasku na pustyni Sahara i na pustyni błędowskiej w Polsce – różnica będzie tylko w liczbie. Radny Sergiusz Szczygoł podkreślił, że nie chce powiedzieć, że nie trzeba myśleć o ciekawych kierunkach dla młodzieży Powiatu Siemiatyckiego, byłby nawet skłonny przegłosować dwa oddziały technikum ekonomicznego  dla Zespołu Szkól w Siemiatyczach, niech technikum ekonomiczne będzie tylko tu, obojętnie o jakich specjalizacjach, jednocześnie należy pozwolić dla dyrekcji szkoły w Czartajewie aby zastanowiła się nad speckierunkiem aby przyciągnąć młodzież Powiatu Siemiatyckiego, jednocześnie przekazując dofinansowanie na ten cel, chociaż będzie z tym kłopot ponieważ Zarząd ostatnio  zabrał z subwencji oświatowej kwotę 20 tys. zł.   nie poddając tego konsultacji przynajmniej na posiedzeniu Komisji  Sprawie tej dokładane są pewne niepotrzebne podteksty, słusznie że one występują, bo tak to można odczytać. Radny Sergiusz Szczygoł wyraził opinię, że nie jest za późno i zapytał jak  rozpraszać kadrę ? Podstawową sprawą jest kadra nauczająca, jeżeli jest ona stabilna, przygotowana, jeżeli absolwent wychodzi z poczuciem, że uzyskał dyplom z prawdziwego zdarzenia i jest przygotowany – to zatrzymuje młodzież. Dzielenie klasy na kawałki: kawałek będzie w Czartajewie, kawałek w Zespole Szkół nie zdaje egzaminu, w jednym roku upadnie klasa technikum w Zespole Szkół w Siemiatyczach, w drugim roku nie będzie naboru w Czartajewie. Radny Sergiusz Szczygoł zwracając się do Zarządu zapytał, czy jest to ostateczna decyzja, do końca przemyślana i czy przewidywane są konsekwencje? Może być tak, że dyrektor Zespołu Szkól w Siemiatyczach przyjdzie do Zarządu z prośbą o utworzenie drugiego oddziału bo będzie miał kandydatów a szkoła w Czartajewie nie będzie miała chętnych do technikum ekonomicznego, lub będzie odwrotnie.

            Radny Piotr Wysocki poinformował, że chce obracać się w sferze drogownictwa. Z informacji Starosty wynika, że Mielnik zasłużył na uznanie bowiem ze środków remontowych będzie realizowana ulica Brzeska. Jak wygląda podział środków remontowych i czy oprócz Mielnika będzie jeszcze coś wykonywane w innych jednostkach samorządowych? Radny stwierdził, że wygląda to na typowe „mamienie”. Z propozycji przedkładanej przez wójta gminy a dotyczącej przekazania dla powiatu kwoty 500 tys. zł. i z drugiej strony przedkładanej deklaracji w rozmowach wójta i starosty o kwocie  rzędu 200 tys. zł., okazuje się, że na  zadanie inwestycyjne jest tylko kwota 90 tys. zł. Dziś odbywała się również sesja Rady Gminy Mielnik, w której uczestniczył Wicestarosta oraz dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg, w tej sytuacji, jaka miała miejsce, przy tej deklaracji, której Starosta nie był w stanie wypełnić Rada podjęła decyzję aby z kwoty 500 tys. zł. zdjąć 100 tys. zł. środków na drogownictwo. Radny Piotr Wysocki zapytał, jak wygląda podział środków remontowych na infrastrukturę  drogową w powiecie?

 

P – kt 5.

 

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poprosił dyrektora Państwowej Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Siemiatyczach  o krótkie przedstawienie przygotowanej informacji.

            Dyrektor Jerzy Kozłowski poinformował, że sytuacja w zakresie higieny na terenie powiatu w roku 2003 była dobra. W zeszłym roku wydarzyły się dwa nietypowe przypadki, było to:  list, z którego wysypywał się   biały proszek , zdarzenie miało miejsce w Urzędzie Pocztowym w Nurcu Stacji, po przeprowadzeniu badań stwierdzono, że nie była to substancja chorobotwórcza. Drugi przypadek miał miejsce w Gimnazjmu nr 1 w Siemiatyczach. W pomieszczeniach szkoły ktoś z uczniów rozpylił substancję łzawiącą w wyniku czego część dzieci miała objawy niewydolności górnych dróg oddechowych.  Kilkadziesięcioro dzieci trafiło do szpitala, po paru godzinach pozostało tylko kilkoro, dzieci poddane zostały obserwacji, jednak nie stwierdzono niczego groźnego.

            Dyrektor Jerzy Kozłowski poinformował, że występowanie chorób zakaźnych ma tendencję malejąca, oprócz jednej choroby – świnki.  W ubiegłym roku choroba ta  występowała częściej niż w latach poprzednich. Taki wzrost zachorowań występuje co 4 – 5 lat.

            Na terenie powiatu mamy 20 wodociągów.  Systematycznie, dwa razy w roku są one   poddawane badaniom – jest to badanie rutynowe. W wodociągach tych jest nieźle poza kilkoma wyjątkami, ale nie są to duże przekroczenia.

            Przewodniczący Rady zapytał, czy będą uwagi lub zapytania do przedstawionej informacji? Ponieważ nikt nie zgłosił chęci zabrania głosu Przewodniczący Rady  stwierdził, że informacja zostaje przez Radę przyjęta.

 

P – kt 6.

 

            Głos zabrał Starosta – Jan Zalewski – wystąpienie Starosty w załączeniu do protokołu.

            Starosta – Jan Zalewski odczytał Uchwałę  Nr II.0131-1-5/04 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej  w Białymstoku z dnia 22.03.2004r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Siemiatyckiego sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2003 rok -  w załączeniu do protokołu.

            Starosta – Jan Zalewski w imieniu Zarządu Powiatu, jako jego przewodniczący wniósł o przyjęcie sprawozdania i udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu.

 

P – kt 7.

 

            Głos zabrał radny Franciszek Czarkowski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, który przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu powiatu za 2003 rok oraz wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2003 rok.

 

P – kt 8.

 

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2003 rok.

            Radny Jerzy Woźniak  zaznaczył,  że nie chce celowo wywołać dyskusji ale jeśli chodzi o punkt „rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu” jest orzeczenie NSA, które mówi, że w punkcie tym powinna być przeprowadzona dyskusja.

            Przewodniczący Rady zapytał, czy będą uwagi do sprawozdania z wykonania budżetu za 2003 rok, czy ktoś z radnych zechce zabrać głos w tym temacie?

            Ponieważ nikt nie zgłosił chęci zabrania głosu Przewodniczący Rady poinformował o przejściu do głosowania.

            Za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2003 rok głosowało 10 radnych, 6 było przeciw. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością  głosów. Uchwała Nr XIII/75/04 – w załączeniu do protokołu.

 

            W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił 10 – minutową przerwę.  W trakcie przerwy na salę obrad przybyła radna Alina Antoniuk.

 

P – kt 9.

 

            Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku – Starosta Jan Zalewski złożył sprawozdanie z działalności Komisji za 2003 rok. Sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

            Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady stwierdził, że sprawozdanie zostało przyjęte.

 

P – kt 10.

 

            Głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Franciszek Czarkowski, który przedstawił protokół z kontroli przeprowadzonej w SP ZOZ w Siemiatyczach w dniach 9 i 11 lutego 2004r.

            Podsumowując Przewodniczący Franciszek Czarkowski stwierdził, że w ciągu pół roku pod względem ekonomicznym  zrobiono bardzo dużo ponieważ zatrzymano narastające zadłużenie szpitala, co jest faktem bardzo pozytywnym.

            Starosta – Jan Zalewski poinformował, że na ostatnim kongresie Związku Powiatów Polskich szeroko dyskutowana była sprawa służby zdrowia, jej stanu i perspektyw. Według oceny samorządowców sytuacja jest nadal bardzo trudna. Środowiska zarządzające jednostkami są bardzo niezadowolone jeśli chodzi o sposób kontraktowania  i wartość kontraktów. W ramach komisji ZPP podjęte zostało tzw. stanowisko wieluńskie, w którym wzywa się, zaleca wypowiadanie kontraktów z końcem czerwca 2004. Kongres ZPP również podjął takie stanowisko, ale  jeżeli ma to wywrzeć presję na Narodowy Fundusz Zdrowia, potrzebna byłaby tu jednomyślność. Jest to wzorowane na porozumieniu zielonogórskim ale jest to zupełnie co innego. Czym innym jest POZ a czym innym szpitale. Dobrze, że  mówi się o tym, dyskutuje. Bardzo ważną sprawą, która wymaga ostatecznego rozwiązania jest sprawa podwyżki 203 zł. Minister Zdrowia wypowiadał się na ten temat, dyskutuje się o tym , natomiast jak na razie nie ma środków, które zabezpieczyłyby regulację podwyżki 203 zł. Minister Sikorski deklaruje, że kiedy pojawią się pieniądze wtedy podwyżka ta byłaby zrealizowana. Minister nadal forsuje ustawę  o spółkach użyteczności publicznej, która w obecnym kształcie jest nie do przyjęcia ponieważ aby utworzyć taką spółkę trzeba spłacić wszelkie zobowiązania. Nie wiadomo, jak zakończą się problemy ze służba zdrowia, dobrze byłoby, aby rozwiązano przynajmniej problem podwyżki 203 zł., wiadomo, ze jest to sprawa rządu a nie organów  założycielskich czyli samorządów.

            W tym miejscu salę obrad opuścił radny Franciszek Czarkowski.

 

P – kt 11.

 

            Przewodniczący Rady stwierdził, że sprawozdanie Rzecznika Konsumentów było przedmiotem obrad komisji i zapytał, czy ktoś z radnych ma uwagi bądź zapytania do sprawozdania?

            Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady poinformował o przejściu do podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania.

 

P – kt 12.

 

            Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania Rzecznika Konsumentów głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/76.04 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejna uchwała dotyczyła zmian w budżecie powiatu na 2004 rok.

 

            Przewodniczący Rady przypomniał, że propozycje zmian były szczegółowo omawiane na posiedzeniach komisji i zapytał, czy potrzebne będą dodatkowe wyjaśnienia?

            Radny Piotr Wysocki poinformował, że na zakończenie sesji Rady Gminy w Mielniku z jego ust padła propozycja aby przed sesją Rady Powiatu Wicestarosta w trybie pilnym przedstawił dla Zarządu wniosek  aby zrobić wszystko by zagwarantować sugerowaną  przez wójta gminy Mielnik kwotę 200 tys. zł. W tym wypadku, kiedy gmina Mielnik proponuje w ramach porozumienia  500 tys. zł. a oczekiwania radnych gminy dotyczyły tylko kwoty 50 tys. zł. Radny poinformował, że jego sugestia dotyczyła tego, aby Zarząd Powiatu w trybie pilnym rozważył nawet możliwość zaciągnięcia kredytu w wysokości 50 tys. zł.  aby zadanie to zrealizować. Radny zapytał, czy Wicestarosta przekazał tę sugestię dla Zarządu Powiatu?

            Wicestarosta Leon Strębski poinformował, że kiedy wrócił z sesji w Mielniku przewodniczący Zarządu przebywał poza Starostwem ale w rozmowie telefonicznej ustalono, że w chwili obecnej spełnienie tych oczekiwań jest niemożliwe i dziś Zarząd nie zajmował się tą propozycją.

            Radny Sergiusz Szczygoł poinformował,  że w odniesieniu do niektórych wątków  dotyczących projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie będzie wyrażał zadowolenie, natomiast  co do innych będzie oponował.  Zarząd Powiatu zreflektował się i uzupełnił projekt budżetu dotyczący zadań inwestycyjnych o te pozycje, które postulowali radni na sesji budżetowej. Można dyskutować o podziale środków ale jest to temat oddzielny.  Radny stwierdził, że dziwi się, że Zarząd powiatu nie chce powiększenia budżetu o 500 tys. zł. , nie może się również pogodzić z tym, że z jednej strony Zarząd nakazuje jednostkom oświatowym opracowanie programów oszczędnościowych  a z drugiej strony lekką ręką zabiera 20 tys. zł. z subwencji oświatowej na inne cele.

            Starosta – Jan Zalewski odnosząc się do wypowiedzi radnego Sergiusza Szczygoła stwierdził, że uchwalenie budżetu było to działanie przemyślane również w kwestii finansowania dróg. Najpierw musieliśmy zabezpieczyć środki na określone cele, później pojawiły się możliwości i kwota ta po przesunięciach w budżecie Powiatowego Zarządu Dróg została wypracowana i podzielona w określony sposób. Zarząd nie widzi możliwości aby dodatkowo zmniejszać i wygospodarować jeszcze 50 tys. zł. Jeżeli chodzi o 20 tys. zł., które pojawiły się na tworzenie prokuratury Starosta wyjaśnił, że w tej chwili jest to najłatwiejszy zabieg techniczny, nie znaczy to, że w przyszłości pieniądze te nie wrócą na te zadania, na które są przeznaczone czyli na oświatę. Zadanie wykonania adaptacji obiektu na siedzibę prokuratury ze względu na zasady rachunkowości trzeba było zapisać jako zadanie inwestycyjne, od czegoś trzeba zacząć, natomiast rozliczenia nastąpią po wykonaniu inwestycji i kwotę tą można będzie z powrotem przeznaczyć na oświatę.

            Radny Piotr Wysocki stwierdził, że Starosta z uporem twierdzi, że nie ma tych środków, więc spróbuje je wskazać. Środki przeznaczone na drogownictwo są, może nie w wysokości 50 tys. ale 30 tys. zł. lub 40 tys. zł. Spróbujmy raz w roku nie pozamiatać miasta Siemiatycze, Drohiczyn i Siemiatycze Stacja – w ten sposób mamy pieniądze dla Mielnika. Odpusty odbywają się wszędzie i w Milejczycach i w Nurcu i w Mielniku. Służby komunalne w tych gminach funkcjonują, w mieście również, mogą więc pozamiatać. Radny zwracając się do Starosty stwierdził, że potrzeba tylko dobrej woli.

            Radny Janusz Żoch stwierdził, że powiat ani razu nie zamiatał ulic w Drohiczynie.

            Radna Józefa Stankiewicz poinformowała, że chciałaby wyrazić swoje niezadowolenie z tego, że  do podziału środków w drogownictwie podchodzi się przez pryzmat najbogatszej gminy. Podchodząc do sprawy w ten sposób można zablokować wszystkie prace na wszystkich drogach powiatowych we wszystkich gminach. Bogata gmina wyasygnuje 2 mld zł. każe sobie dodać następne 2 i wyłożyć marmurami swoją gminę. Nie można podchodzić w ten sposób, musimy pogodzić się z tym, że było obiecane wykonanie 1000 m chodnika przy ul. Słowiczyńskiej, nie zrobiono tego dlatego, że obiecano, że będzie wykonany odcinek drogi w Nurcu, Milejczycach lub innych gminach. Radna Józefa Stankiewicz poprosiła Zarząd o zwrócenie uwagi na biedniejsze gminy i zrobienie czegoś również dla tych mieszkańców.

            Radny Piotr Wysocki stwierdził, że to, że gmina Mielnik jest bogata z pewnością nie jest zasługą powiatu. Gmina pracowała na to od 1989 roku, starania były niepozorne, gmina sprzedawała hektary nieruchomości należących do mienia komunalnego  za 100 zł ale jakże zacnej firmie – Przedsiębiorstwu Eksploatacji Rurociągów Naftowych, która odpłaca się dziś gminie dwoma zbiornikami. Gdyby nie te nieruchomości i nie te zbiorniki gmina nie miałaby takiego dochodu. Radny podkreślił, że nie twierdzi, .że 8 mln zł. jest to duży budżet – jest to budżet wystarczający  i nie  można stosować żadnego parytetu podziału środków  finansowych patrząc tylko na bogactwo bo nie jest to jedyne i absolutne kryterium. Poszukajmy środków u siebie. Za chwilę przejdziemy do punktu dotyczącego poszerzenia składu Zarządu, znajdujemy tam niemałe pieniądze w skali roku. Czy tak naprawdę, jeżeli Zarząd będzie powiększony o jedną osobę będzie zarządzał lepiej? Nie prawda. Radny poinformował, że na poparcie tego twierdzenia za chwilę przedstawi z jakimi pismami występuje się do gminy po to, aby uzyskać trzy piłki: został powołany Powiatowy Komitet Organizacyjny Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. Pismo o symbolu OK., skierowane do gminy, podpisane przez Wicestarostę Strębskiego, z prośbą do wójta gminy Mielnik o zakupienie trzech piłek do piłki nożnej. Cel jest absolutnie szczytny  ale występować o trzy piłki do samorządu gminnego jest to żenujące w sytuacji, kiedy za chwilę powiększymy skład Zarządu i na nowego członka mamy wydać 7 tys. zł. rocznie – nie tędy droga. Zarząd nie lepiej będzie zarządzał w piątkę jak w czwórkę. Jest to odpowiedź: bogaty to mądry a biedny to rozrzutny.

            Wicestarosta Leon Strębski  wyjaśnił, że od lat organizowany jest Powiatowy Turniej Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym.  Drużyny złożone z młodzieży szkół podstawowych i gimnazjów biorą udział w turnieju sprawnościowym. Dla uczniów tych należałoby ufundować symboliczne nagrody rzeczowe. 3 piłki będą z Mielnika, po 3 piłki z innych gmin i dzięki temu  nagród będzie więcej i będzie czym obdzielić uczestników turnieju. Turniej ma na celu powiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Gminy wysyłają na turniej swoje dzieci więc niech ufundują również chociaż symboliczne nagrody. Zawody nazywają się „powiatowe” ponieważ rozgrywane są w siedzibie powiatu, natomiast dzieci pochodzą ze wszystkich gmin.

            Starosta Jan Zalewski stwierdził, że jeśli chodzi o budowę dwóch zbiorników i nitek rurociągu w Mielniku duża zasługa jest w tym również powiatu bo aby porozumieć się z nadleśnictwem wydać pozwolenie na budowę oraz rozwiązać inne problemy – Starosta podkreślił, że jego osobisty udział był w tym bardzo duży. Odbyło się wiele spotkań , mamy więc wspólny udział w tym, że inwestycja się rozwija.

            Przewodniczący Rady odczytał opinię OPZZ dotyczącą  projektów uchwał będących przedmiotem obrad sesji.

 

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2004 rok głosowało 11 radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XIII/77/04 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejna uchwała dotyczyła zmiany uchwały w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu powiatu podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.

            Radny Piotr Wysocki zwrócił uwagę, że w budżecie powiatu zapisano dotacje na dwa stowarzyszenia  prowadzące działalność sportową – są to LZS i SZS. Czy wobec tego z dotacji mogą korzystać oprócz związków, które zostały ujęte w budżecie powiatu również inne stowarzyszenia, które nie prowadzą działalności gospodarczej przynoszącej zysk? Jak wygląda pomoc dla innych organizacji, jakimi są np. kluby sportowe, mogą one realizować zadania powiatu np.. w zakresie powiatowej olimpiady sportowej.

            Skarbnik Walentyna Kwiatkowska wyjaśniła, że  do 1 czerwca obowiązuje stary tryb postępowania w zakresie przydzielania dotacji. W tym roku w budżecie dotacje na realizację zadań w zakresie sportu są już przydzielone. Jeżeli wpłyną wnioski  Zarząd rozpatrzy je i w miarę możliwości przydzieli środki lub nie.

            Radny Piotr Wysocki zapytał, czy umowy są już podpisane?

            Skarbnik Walentyna Kwiatkowska odpowiedziała, że tak.

            Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/78/03 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejna uchwała dotyczyła programu współpracy w 2004 roku Powiatu Siemiatyckiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

            Ponieważ radni nie zgłaszali zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/79/04 – w załączeniu do protokołu.

 

            Następna uchwała dotyczyła zatwierdzenia projektu planu Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

            Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady zarządził głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/80/04 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejna uchwała dotyczyła zmiany uchwały o powołaniu Rady Społecznej SP ZOZ w Siemiatyczach.

            Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady zarządził głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie.  Uchwała Nr XIII/81/04 – w załączeniu do protokołu.

           

            Następna uchwała dotyczyła zatwierdzenia zmian w Statucie SP ZOZ w Siemiatyczach.

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady zarządził głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych, Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/82/04 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejna uchwała dotyczyła wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego.

            Radny Piotr Wysocki podkreślił, że nie należy traktować tego jak panaceum na zarabianie pieniędzy, w znakomitej większości dotyczy ona jednostek samorządowych, które będą rozbudowywać infrastrukturę. Propozycja stawek złagodniała w porównaniu do pierwotnego projektu ale wciąż jest wysoka jeżeli chodzi o par. 2 – za zajęcie 1 m2 jest tam stawka 4 zł. i 6 zł. – to wszystko spowoduje, że przeniesie obciążenia na inwestora,  a często ,  w zasadzie

w 100%-tach inwestorem są gminy. Radny wyraził opinię, że należy pójść tu na daleko idące ustępstwa  bowiem będzie to generować  koszty. Nie można traktować tego jak panaceum na zarabianie pieniędzy. Radny poinformował, że analizując stawki proponowane przez gminy oraz uchwalę Rady Powiatu Hajnowskiego w tej sprawie  okazuje się, że nasze stawki  znacznie odbiegają od stawek realnych.

            Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg – Henryk Czmut poinformował, że proponowane stawki są nieco wyższe tylko w stosunku do stawek proponowanych w uchwale Rady Powiatu Hajnowskiego. Najbliżsi  sąsiedzi, m.in. Powiat Bielski ma stawki wyższe od naszych. Są one nieco niższe od stawek na drogach krajowych i dużo niższe, szczególnie w par. 3, który jest najbardziej istotny dla samorządów  gdyż dotyczy sytuacji umieszczenia urządzenia, które będzie skutkować na następne lata, natomiast par. 2 , który dotyczy  pasa drogowego, w sytuacji, kiedy są wykonywane roboty,  w pewien sposób obliguje wykonawców do sprawnej organizacji prac a przez to zminimalizowania utrudnień dla mieszkańców i szybkiego zejścia z robót w pasie drogowym.  Par. 3 rzeczywiście będzie oddziaływał na samorządy lub wręcz na mieszkańców, bo koszty umieszczenia urządzeń będą wkalkulowane w jednostkę wody lub ścieków. Co do wysokości zastosowana została filozofia, polegająca na tym, że są ustalone stawki szczególnie w zakresie urządzeń umieszczanych wzdłuż osi drogi, dotyczy to linii przesyłowych czyli głównych ciągów , które leżą w gestii samorządów, gdyż przejścia poprzeczne, które są w ustawie dotyczą przyłączy pojedynczych – tam stawki są niższe. Ten układ, który określa stawki na stronie 4 i 7 – wzrost dotyczy tylko sytuacji, kiedy to instalacja wchodzi w jezdnię, wówczas stawki wzrastają o 100% . Może to spowodować zobligowanie inwestorów do zejścia z jezdni. Często Zarząd Dróg staje się petentem we własnym pasie drogowym. Opłaty stosowane do tej pory były symboliczne a skutki tych prac w wielu miejscach będą pociągać za sobą koszy przez kilka lat. Opłaty pozwolą na wykonanie właściwych robót i korzystanie z dróg przez następne lata.

            Radna Józefa Stankiewicz zwracając się do Starosty zapytała, czy jej prośba zgłoszona na  posiedzeniu Komisji Finansowo – Budżetowej, dotycząca opracowania kosztów związanych z inwestycją, która w niedługim czasie będzie prowadzona  tj. ul. Głowackiego w Siemiatyczach, przekazana została dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg?

            Starosta – Jan Zalewski  poinformował, że wniosek ten został przekazany dyrektorowi PZD, który przygotował symulację finansową.

            Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że według danych uzyskanych z Urzędu Miejskiego na przykładzie tej inwestycji, nie jest w stanie dokładnie określić wartości, gdyż uzyskane dane również nie są dokładne. Powierzchnia zajęcia planowana jest na  600 m2. Dokładność obliczeń nie jest możliwa ponieważ instalacja, o której mówimy składa się z kilku elementów. Główna nitka prawdopodobnie będzie przebiegała w jezdni, część z elementów będzie przebiegać poza jezdnią. W najgorszym przypadku opłata roczna z tytułu umieszczenia instalacji przy stawce 14 zł. wyniosłaby 8.400 zł., ale być może będzie tak, że część z tych instalacji będzie umieszczona poza jezdnią wtedy wartość będzie mniejsza. Przy pierwszej wersji stawek opłata wynosiłaby 9 tys. zł.

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski podziękował za udzielenie wyjaśnień. Ponieważ radni nie zgłaszali przytań Przewodniczący Rady zarządził głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego głosowało 10 radnych, 6 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów.

Uchwała Nr XIII/83/04 – w załączeniu do protokołu.

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski wyraził opinię, ze środki pieniężne uzyskane z  tytułu podjęcia tej uchwały powinny być przeznaczane na odtworzenie czy  przywrócenie drogi do pierwotnego stanu. Przykładem jest

ul. 22 Lipca w Grodzisku, gdzie była budowana kanalizacja i od tego czasu droga ta jest prawie nie przejezdna pomimo wylania asfaltu. Przewodniczący Rady poprosił aby Zarząd Powiatu i dyrektor PZD wzięli pod uwagę tę sugestię.

 

            Kolejna uchwała dotyczyła określenia zadań, na które przeznacza się środki PFRON w 2004 roku.

            Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/84/04 – w załączeniu do protokołu.

 

            Następna uchwała dotyczyła wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości głosowało 8 radnych, 8 było przeciw.

            Radny Jerzy Szawkało stwierdził, że dobry gospodarz ziemi nie sprzedaje.

            Przewodniczący Rady zaznaczył, że dobry gospodarz nie powinien sprzedawać ziemi, niemniej jednak są pewne aspekty dodatkowe.  Skoro przyjęty został budżet na 2004 rok, który zakłada określone, zaplanowane do realizacji   dochody z mienia, które mają być przeznaczane na określone cele to dochody te należy zrealizować.

            Radny Piotr Wysocki poprosił, aby Przewodniczący Rady  ogłosił wynik głosowania.

            Radny Jerzy Woźniak  stwierdził, że sytuacja jest klarowna: wszystkie uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy stanowią inaczej. Głosowanie  zwykłą większością głosów oznacza, że ilość głosów „za” musi być większa od ilości głosów „przeciw”, w przypadku równiej liczby głosów uchwała nie została podjęta.

            Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że chciałby ogłosić, że głosowanie zostanie powtórzone ponieważ przybędzie jeszcze jeden radny, który chwilowo jest nieobecny.

            Na sali rozległy się głosy sprzeciwu.

            Przewodniczący Rady poinformował, że podjęcie uchwały odłożone zostaje na następną sesję.

            Radny Jerzy Woźniak zaznaczył, że uchwała ta nie została podjęta.

           

W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.  Po przerwie na salę obrad przybył radny Franciszek Czarkowski.

 

Po przerwie Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski  poinformował o przejściu do punktu porządku obrad dotyczącego wyboru członka Zarządu Powiatu Siemiatyckiego.

Starosta Jan Zalewski przypomniał, że na poprzedniej sesji podjęta została uchwała w sprawie zmian w Statucie Powiatu poszerzająca skład Zarządu. Starosta poinformował, że jako Przewodniczący Zarządu zgłasza kandydata na członka Zarządu Powiatu Siemiatyckiego – radnego Macieja Szewczaka. Maciej Szewczak jest znanym radnym, był radnym powiatu poprzedniej kadencji, z wykształcenia jest nauczycielem, pełni funkcję dyrektora Szkoły Podstawowej w Szerszeniach. Radny Maciej Szewczak będzie dobrze wywiązywał się z obowiązków  członka Zarządu.

Przewodniczący Rady poinformował, że ponieważ wybór odbywa się w głosowaniu tajnym należy powołać Komisję Skrutacyjną. Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie  kandydatów.

Radny Sergiusz Putko zgłosił kandydaturę radnego Piotra Wysockiego. Radny Piotr Wysocki wyraził zgodę na pracę w Komisji.

Wicestarosta Leon Strębski zgłosił kandydaturę radnego Tadeusza Wołosińskiego. Radny Wołosiński wyraził zgodę na pracę w Komisji.

Radny Piotr Wysocki zgłosił kandydaturę radnego Jerzego Woźniaka. Radny Jerzy Woźniak wyraził zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej.

Za powołaniem Komisji Skrutacyjnej w składzie: Tadeusz Wołosiński, Jerzy Woźniak, Piotr Wysocki  głosowało  16 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.

 

Przewodniczący Rady poprosił Komisję Skrutacyjna o ukonstytuowanie się i ogłosił przerwę.

 

Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej – radny Tadeusz Wołosiński zapoznał radnych z zasadami głosowania: na karcie do głosowania znajduje się nazwisko kandydata na członka Zarządu – Macieja Szewczaka, obok umieszczone są trzy sformułowania : „za” , „przeciw”, „wstrzymuję się”. Radni głosują poprzez postawienie znaku x w wybranej kratce. Radny Tadeusz Wołosiński poprosił o nie stawianie innych znaków na karcie do głosowania.

Komisja Skrutacyjna przeprowadziła głosowanie. Rani wyczytani kolejno z listy otrzymywali kartę do głosowania i oddawali swój głos. 

 

Po przeprowadzeniu głosowania Komisja Skrutacyjna ustaliła wynik głosowania. Przewodniczący Komisji – radny Tadeusz Wołosiński odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej. Komisja Skrutacyjna ustaliła, że w wyniku tajnego głosowania członkiem Zarządu Powiatu Siemiatyckiego został  Maciej Szewczak. Uchwała Nr XIII/85/04 w sprawie wyboru członka Zarządu Powiatu Siemiatyckiego – w załączeniu do protokołu.

 

            Nowowybrany członek Zarządu – radny Maciej Szewczak podziękował radnym za zaufanie, jednocześnie wyraził nadzieję, że swoje obowiązki będzie wypełniał godnie i uczciwie.  Radny Maciej Szewczak szczególnie podziękował radnemu Piotrowi Wysockiemu, który jako pierwszy widział go  w składzie Zarządu, już na sesji grudniowej.

            Przewodniczący Rady pogratulował radnemu Maciejowi Szewczakowi wyboru i życzył  efektywnej pracy w Zarządzie.

 

P – kt 12.

 

            O udzielenie odpowiedzi na pierwszą interpelację, zgłoszoną przez radnego Jana Rój, Starosta poprosił Komendanta Powiatowego Policji.

            Komendant Bogusław Toczko poinformował, że chodzi tu o działania Policji w Grodzisku. Rzecz dotyczy jednej z interwencji patrolu, kiedy to stwierdzono naruszenie ładu i porządku publicznego. W tej sprawie przeprowadzone zostało postępowanie o wykroczenie, wobec  5 osób zostały skierowane wnioski o ukaranie do sądu grodzkiego. Nie ma możliwości podawania bliższych danych dotyczących sprawców, na marginesie można powiedzieć, że w grupie tej jest potomek policjanta. Komendant podkreślił, że w tej sprawie Policja starała się działać obiektywnie, Policja nie była tu stroną pokrzywdzoną. Okrzyki, jakie wydawały określone osoby, w swojej treści nie koniecznie były przychylne dla Policji ale nie znaczy to, że Policja czuje się zagrożona czy  ma trudności w patrolowaniu. Było to naganne zachowanie z punktu widzenia ogólnego ładu i porządku publicznego. Grodzisk zaliczany jest do miejscowości bardziej zagrożonych zachowaniami chuligańskimi. Skierowanie wniosków do sądu jest istotnym krokiem do przodu, jeżeli będą kolejne zdarzenia Policja podejmie działania represyjne.

            Na przełomie roku w Siemiatyczach Policja zanotowała szereg zachowań zupełnie nie zrozumiałych. Komendant Policji podał przykłady nagannych zachowań młodzieży i podkreślił, że wszystkie osoby zostały zatrzymane,  zgodnie z przepisami , skierowane zostały stosowne wnioski o ukaranie. W zakresie ładu i porządku na terenie Siemiatycz jest niezbyt dobrze. W ostatnim czasie Policja zanotowała wzrost przestępczości przeciwko mieniu.

 

            Odpowiadając na drugie zapytanie radnego Jana Rój Starosta Jan Zalewski poinformował, że zadłużenie Szpitala Powiatowego na dzień 31.12.2003 wynosi 6.930.446,61 zł. – w tym około połowy stanowią  zobowiązania  z tytułu podwyżki 203 zł.

            Kolejne pytanie dotyczyło drogi w Czarnej Średniej – Starosta poinformował, że odpowiedź chciałby powiązać z interpelacją zgłoszona przez radnego Piotra Wysockiego, dotyczącą bieżących remontów dróg. O udzielenie odpowiedzi Starosta poprosił dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg.

            Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że  jeśli chodzi o drogę w Czarnej Średniej w świetle posiadanych środków  nie można w tym roku interweniować tam w zakresie remontów a jedynie w zakresie wód opadowych.

            Jeśli chodzi o środki remontowe to w świetle przesunięć, o których była mowa przy okazji omawiania załącznika inwestycyjnego, do dyspozycji Powiatowego Zarządu Dróg pozostała kwota 154 tys. zł. z tego: do ul. Brzeskiej przypisane jest  60 tys. zł. droga Ostrożany Krakówki - 50 tys. zł. pozostałe środki przeznaczone zostaną m. in. na wykonanie krawężników we wsiach Mętna i Adamowo, prace na łuku poziomym  w Nurcu wsi, są również pewne potrzeby  w zakresie przepustów.

            Starosta Jan Zalewski odnosząc się do zapytania radnego Sergiusza Szczygoła poinformował, że wytłuszczenie w tekście nie ma nic wspólnego z kierunkowymi zamierzeniami.

            Jeżeli chodzi o nabór do Zespołu Szkół Starosta przypomniał, że w kompetencji Zarządu jest ustalenie naboru na dany rok: ustalenie zawodów oraz  liczby oddziałów, liczby klas. Starosta poinformował, że wcześniej zgłaszano do niego ze strony środowiska Zespołu Szkół w Siemiatyczach, że  w miejsce technika handlowca trzeba wprowadzić coś innego ponieważ kierunek ten nie cieszy się już zainteresowaniem. Z rozpoznania przeprowadzonego w Powiatowym Urzędzie Pracy wynika, że dużo jest zarejestrowanych absolwentów w tym zawodzie.  Rozmowy toczyły się, ostatecznie takie rozwiązanie zostało zastosowane. Uzgodniono że jeden oddział technikum ekonomicznego  w Czartajewie  pozostałby, nabierane będzie po    jednym  oddziale  technikum ekonomicznego w obu szkołach,  jeżeli byłby nadmiar nie wyrażamy zgody na utworzenie klasy B kierujemy do szkoły sąsiedniej. Starosta poprosił o wypowiedź zainteresowanych  dyrektorów szkół. 

            Dyrektor ZSR w Czartajewie – Andrzej Kużel stwierdził, że decyzja już zapadła. O tym, co już zaszło nie ma sensu dyskutować. Jeżeli to możliwe do dyskusji o takich sprawach należy włączać szkoły bo w sytuacji do jakiej doszło w tej chwili środowisko nauczycielskie Zespołu Szkól Rolniczych w Czartajewie jest zaniepokojone tym, co będzie w przyszłości. Nie możemy w powiecie stwarzać sytuacji, aby uczniowie uciekali, trzeba wychodzić z propozycją nowych kierunków aby nie powielać kierunków bo za każdym uczniem idzie pieniądz. Niż demograficzny przyczyni się do tego, że za 3, 4 lata w każdej szkole będzie mniej uczniów a utrzymanie szkół jest kosztowne. Jest tu potrzebna przemyślana, rozsądna decyzja jeśli chodzi o nabór w każdej szkole powiatowej.

            Dyrektor Jan Choiński podkreślił, że Zespół Szkół nie chce być konkurencją dla Technikum Ekonomicznego w Czartajewie, chociaż zawsze będzie istniała pewna konkurencja między szkołami. Dyrektor Choiński poinformował, że wspólnie z dyrektorem Kużelem wymienili już poglądy na ten temat, chodzi tylko o 30 uczniów, którzy dotychczas kształcili się w zawodzie technik handlowiec więc nie ma znaczenia, czy będą kształciły się w zawodzie technik ekonomista czy technik handlowiec – i tak będzie to tylko 30 osób. W zawodzie technik handlowiec szkoła w Siemiatyczach kształciła od 1974 roku i w tej chwili jest już przesyt rynku pracy tą specjalnością więc szkoła chciała wyjść z ofertą dania szerszych możliwości przygotowania absolwenta, aby mógł znaleźć pracę również poza ladą sklepową i poza hurtownią. W tej chwili Zespół Szkół nie stanowi konkurencji dla Technikum Ekonomicznego w Czartajewie ponieważ jest tam inna specjalizacja, w  Zespole Szkól wprowadzony zostanie euromarketing oraz podatki i rozliczenia.  Jeśli dokończony zostanie segment B rozbudowy Zespołu Szkół to placówka ta będzie miała najlepsze warunki do kształcenia w całym powiecie, więc schodzenie  z jednej ze szkół  byłoby dla powiatu kłopotem ponieważ placówka posiada bazę, zatrudnia trzech magistrów ekonomii, nauczycieli przygotowanych do prowadzenia przedmiotów zawodowych i prowadzi tylko jeden oddział technika. Czy będzie to ekonomista czy handlowiec i tak będzie to tylko 30 osób.

            Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że rozumie panów dyrektorów. Wszystko jest klarowne, określenie „pewne środowiska” użyte przez Starostę daje odpowiedź,  że nie była to inicjatywa dyrektora. Radny stwierdził, że nie rozumie iż w takiej sytuacji nie można było przeprowadzić konsultacji z dyrektorami szkół, nie było również próby zasięgnięcia opinii Komisji Oświaty, można było przeprowadzić to w taki sposób, aby  środowisko oświatowe było usatysfakcjonowane. Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że ponieważ czuje zagrożenia przy naborze, udzielona odpowiedź na zapytanie nie jest satysfakcjonująca. Radny zaznaczył, że nie oczekuje pisemnej odpowiedzi.

            Starosta Jan Zalewski poinformował, że  chodziło mu o środowisko Zespołu Szkół: dyrektora, Radę Pedagogiczną, która od kilku lat zgłaszała już ten problem. Jeśli chodzi o koordynację prac prowadzi je Wydział Edukacji, można było zorganizować spotkania w tej sprawie.

            Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że należy nazywać rzeczy po imieniu, i powiedzieć wyraźnie, że Rada Pedagogiczna Zespołu Szkól wystąpiła z wnioskiem a nie używać określenia  „pewne środowiska”.

 

P – kt 13.

 

            Przewodniczący Rady poinformował o oświadczeniach majątkowych o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych, druki oświadczeń zostały radnym dostarczone. Radni zainteresowani otrzymaniem legitymacji radnego powinni dostarczyć do Biura Rady zdjęcie legitymacyjne.

 

P – kt 14.

 

            W związku z wyczerpaniem  porządku obrad Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XIII zwyczajnej sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

           

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

PRZEWODNICZĄCY  RADY

 

inż. Krzysztof Moczulski

 

 

Protokółowała: Elżbieta Malinowska

 

 

 

 

           

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2004-06-14

Data modyfikacji: 2004-06-14

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2004-06-14