Protokół z sesji nr XI
Protokół Nr XI/03
z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 30 grudnia 2003r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach i trwała od godz. 1000 do godz. 1300.
W sesji uczestniczyło 16 radnych według załączonej listy obecności. Nieobecny był radny Sergiusz Szczygoł, spóźnił się radny Eugeniusz Szyszko.
W sesji uczestniczyli również kierownicy podległych jednostek organizacyjnych oraz administracja starostwa według załączonej listy obecności a także przedstawiciele prasy i mieszkańcy powiatu.
W sesji uczestniczyli również:
1. Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu
W uroczystości świąteczno – noworocznej udział wzięli:
1. Ks. Prałat Bogusław Kiszko – Dziekan Dekanatu Siemiatyckiego
2. Ks. Andrzej Jakimiuk – Proboszcz Parafii Prawosławnej pw. Św. Apostołów Piotra i Pawła w Siemiatyczach
Porządek obrad XI zwyczajnej sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:
1. Otwarcie obrad
2. Uroczystość świąteczno – noworoczna. Spotkanie opłatkowe
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami
5. Interpelacje i zapytania radnych
6. Przyjęcie planów pracy stałych komisji Rady Powiatu na 2004 rok
7. Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ uchwalenia Powiatowego Programu Ochrony Środowiska
b/ zmian w budżecie powiatu na 2003 rok
c/ wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego
d/ nadania statutu Szkole Podstawowej Specjalnej w Siemiatyczach
e/ przeniesień środków finansowych między zadaniami na realizację w 2003 roku
zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 roku (Dz. U. Nr 123
poz. 776 z późniejszymi zmianami) finansowanych z PFRON
8. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
9. Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych
10. Zamknięcie obrad
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu – inż. Krzysztof Moczulski.
Obrady XI sesji Rady Powiatu rozpoczął występ Zespołu Pieśni i Tańca „Małe Podlasie”, który przedstawił wiązankę kolęd i pieśni bożonarodzeniowych. Następnie Przewodniczący Rady Powiatu – Krzysztof Moczulski powitał zebranych oraz wygłosił okolicznościowe wystąpienie.
W dalszej części uroczystości krótkie Słowo skierowali do zebranych Ks. Prałat Bogusław Kiszko Dziekan Dekanatu Siemiatyckiego oraz Ks. Andrzej Jakimiuk Proboszcz Parafii Prawosławnej pw. Św. Apostołów Piotra i Pawła w Siemiatyczach.
Zebrani podzielili się opłatkiem i prosforą, złożyli sobie noworoczne życzenia.
Przystępując do realizacji roboczej części porządku obrad Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że w sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum do podejmowania prawomocnych decyzji.
P - kt 3.
Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?
Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu.
Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, ze protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.
P – kt 4.
Głos zabrał Starosta – Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
W uzupełnieniu informacji dotyczącej przygotowania projektu zadań inwestycyjnych przewidzianych do realizacji w roku 2004 w związku z konstruowaniem budżetu Starosta poinformował, że 3 wnioski z naszego powiatu znajdują się na liście rezerwowej i oczekują na sfinansowanie ale z informacji i ustaleń podjętych na posiedzeniu komitetu sterującego wynika, że po przesunięciu środków na zadanie III w ramach funduszu SAPARD z zadania I i II – rolnictwo i przetwórstwo rolno – spożywcze oraz z zadania V, które prawdopodobnie nie będzie uruchomione, pojawi się kwota dodatkowa około 500 mln zł. Dyrektor Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zapewniał, że wszystkie zadania i wszystkie wnioski będą miały szansę sfinansowania w 2004 roku.
W uzupełnieniu informacji dotyczącej wniosku Szkoły Podstawowej Specjalnej o dodatkowe środki finansowe na wyposażenie kierowanego do PAOW Starosta poinformował, iż po raz pierwszy uruchomione zostało tzw. zadanie IV – programy edukacji obszarów wiejskich. W założeniach zadania IV w ramach PAOW jest dofinansowanie tylko szkół podstawowych i przedszkoli prowadzonych przez gminy. Powiaty mogły ubiegać się tylko o środki na szkoły specjalne prowadzone na wsiach. W układzie, w jakim funkcjonuje Szkoła Podstawowa Specjalna – z filią w Bacikach, dało to możliwość ubiegania się o dodatkowe środki. W początkowej fazie komitet sterujący uchwalił, że będzie to kwota 35 tys. zł., po wstępnej analizie wniosków okazało się, że jest ich dużo i komitet sterujący zawnioskował, aby kwotę tę podnieść do 80 tys. zł. na jedną jednostkę samorządową i przedłużył termin składania wniosków do 15 lutego. Postanowiliśmy skorzystać z tego składając wniosek o przyznanie środków finansowych na wyposażenie.
Odnosząc się do informacji dotyczącej zawarcia porozumienia na utworzenie Centrum Powiadamiana Ratunkowego w Bielsku Podlaskim Starosta poinformował, że nie podpisał porozumienia, natomiast po rozmowach z pełnomocnikiem wojewody oraz dyrektorem Wiśniewskim oraz wojewodą będziemy nadal zabiegać o utworzenie CPR w Siemiatyczach. Zgodnie z ustawodawstwem na dzień dzisiejszy za realizację tych zadań odpowiada minister zdrowia, wojewoda i starosta. Starosta Jan Zalewski poinformował, że art. 19 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym powstrzymał go przed podpisaniem porozumienia ponieważ ust. 3 mówi, że w powiecie objętym na podstawie porozumienia zasięgiem działania centrum powiadamiania ratunkowego z innego powiatu, nie tworzy się centrum powiadamiania ratunkowego. Sprawa jest nadal otwarta, być może stanie się tak, że zadania te od 2005 roku będzie realizowało ministerstwo spraw wewnętrznych i administracji i centra zafunkcjonują we wszystkich powiatach. Na razie przewidywane jest utworzenie CPR w Suwałkach, Łomży, Białymstoku i Bielsku Podlaskim.
W okresie objętym sprawozdaniem Zarząd zajmował się również zaopiniowaniem Programu Województwa Podlaskiego na lata 2004 – 2006. Wiemy, że lata 2004 – 2006 będą pierwszym etapem realizacji w zakresie funduszy strukturalnych - plan ten musi być spójny ze Strategią Rozwoju Województwa Podlaskiego i z Planem Narodowego Rozwoju. Program taki tworzy Zarząd Województwa Podlaskiego, czeka to również nas, jako powiat w najbliższym czasie, prace w tym kierunku zostały rozpoczęte.
W uzupełnieniu przedstawionej informacji Starosta poinformował, że:
1. Zakończona została sprawa sprzedaży budynku byłego ośrodka zdrowia w Mielniku, podpisany został akt notarialny, środki wpłynęły na konto powiatu w ramach realizacji dochodów powiatu poprzez sprzedaż mienia,
2. Komisja Bezpieczeństwa i Porządku, która funkcjonuje przy Starostwie Powiatowym przyjęła Program Zapobiegania Przestępczości i Naruszania Porządku Publicznego
3. Podpisane zostało porozumienie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jest to program, który będzie dotyczył szkoleń oraz ewentualnego zatrudnienia okresowego w oddziale regionalnym ARiMR
4. Nasz SP ZOZ podpisał kontrakty na rok 2004. Są to kontrakty zadowalające, możliwości negocjacyjne dały takie, a nie inne efekty.
5. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej wzbogaciła się o nowy wóz bojowy, który został zakupiony przy współpracy Komendanta Wojewódzkiego, Komendanta Powiatowego oraz Starostwa. Powiatowego.
6. Są podjęte pewne działania w kierunku utworzenia przejścia granicznego w Tokarach. Starosta poinformował, że otrzymał telefoniczną informację od ambasadora Białorusi w Polsce – Pawła Łatuszki iż rząd Białorusi notą dyplomatyczną wystąpił z poparciem utworzenia przejścia w Tokarach. Jest to bardzo ważne ponieważ nasze Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji również zajmuje pozytywne stanowisko a musi być obopólna zgoda aby w przyszłości miała być budowana infrastruktura po obu stronach granicy.
Ponieważ jest to ostatnia sesja w bieżącym roku kalendarzowym Starosta Jan Zalewski w imieniu własnym oraz całego Zarządu podziękował Przewodniczącemu i Wiceprzewodniczącej Rady oraz wszystkim radnym za dobrą współpracę z Zarządem za wnoszenie uwag pod adresem Zarządu oraz pomoc w rozwiązywaniu codziennych problemów naszej lokalnej społeczności. Wszystkim radnym oraz uczestnikom dzisiejszej sesji, ich rodzinom oraz bliskim Starosta złożył najserdeczniejsze życzenia noworoczne.
P – kt 5.
Interpelacje i zapytania nie zostały zgłoszone.
P – kt 6.
Radna Józefa Stankiewicz – Przewodnicząca Komisji Finansowo – Budżetowej przedstawiła plan pracy komisji na 2004 rok – plan pracy w załączeniu do protokołu.
Radna Bożena Krzyżanowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawiła plan pracy komisji na 2004 rok – plan pracy w załączeniu do protokołu.
Radny Janusz Żoch – Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego przedstawił plan pracy Komisji na 2004 rok – plan pracy w załączeniu do protokołu.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski zapytał, czy ze strony radnych są zapytania bądź uwagi do przedstawionych planów pracy?
Ponieważ nikt z radnych nie zgłosił uwag, Przewodniczący Rady stwierdził, iż plany pracy zostały przyjęte.
P – kt 7.
Pierwsza uchwała dotyczyła uchwalenia Powiatowego Programu Ochrony Środowiska.
Przewodniczący Rady powitał Panią dr Elżbietę Broniewicz, autora Powiatowego Programu Ochrony Środowiska.
Dr Elżbieta Broniewicz poinformowała że Program Ochrony Środowiska oraz Program Gospodarki Odpadami są dokumentami strategicznymi dla powiatu, zgodnie z prawem mają być uchwalone do końca 2003 roku. Dokumenty te były opiniowane w Starostwie Powiatowym i w poszczególnych gminach powiatu oraz w Urzędzie Marszałkowskim. Uwagi zgłoszone podczas konsultacji uwzględnione zostały w ostatecznych wersjach dokumentu.
Dr Elżbieta Broniewicz omówiła ogólnie oba programy. Podstawą ich opracowania był szereg dokumentów, które obowiązują w naszym kraju: Polityka Ekologiczna Państwa oraz program wykonawczy do Polityki Ekologicznej, ustawa Prawo ochrony środowiska oraz Ustawa o odpadach, Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego, Program Ochrony Środowiska Województwa Podlaskiego, Program Gospodarki Odpadami dla Województwa oraz Krajowy Plan Gospodarki Odpadami. Niestety, podstawą opracowania nie były strategie gmin ponieważ zabrakło informacji czy strategie rozwoju gmin są opracowane.
Podstawowym źródłem informacji były opracowania, z których można było uzyskać informacje na temat rozwiązań w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami, raporty i opracowania, które są w posiadaniu Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, informacje z Wydziałów Ochrony Środowiska i Geodezji Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, dane statystyczne zarówno z Głównego Urzędu Statystycznego jak i z Urzędu Statystycznego w Białymstoku, informacje będące w posiadaniu urzędów gminnych oraz powiatowego oraz Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku.
Na podstawie uwarunkowań społeczno – gospodarczych , na podstawie oceny stanu środowiska, zagrożeń środowiska i wytycznych zawartych w dokumentach rządowych oraz na podstawie uwarunkowań zewnętrznych opracowana została analiza SWOT, mówiąca o szansach, zagrożeniach, mocnych i słabych stronach powiatu. Z analizy tej wynikają inne strategiczne elementy czyli misja i cele ochrony środowiska do roku 2011. Przedmiotem zamówienia był program operacyjny na lata 2004 – 2007. Misja dotyczy środowiska naturalnego, misją jest poprawa stanu środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie negatywnego wpływu działalności ludzkiej. Stan środowiska naturalnego w powiecie siemiatyckim jest bardzo dobry w porównaniu z innymi obszarami kraju więc misja jest nieco na wyrost, ale jeśli pomyślimy o odpadach, które w postaci dzikich wysypisk zalegają w okolicznych gminach to wtedy misja ma swoje uzasadnienie.
Dokumenty te opracowywane są w cyklach 4 – letnich czyli na najbliższe 4 lata opracowany został krótkookresowy program operacyjny, na następne 4 lata opracowany został program długookresowy do roku 2011 ale same zadania i ich harmonogram dotyczy krótkiego okresu do roku 2007. Podobnie plan gospodarki odpadami realizowany będzie w cyklach 4 – letnich. Po roku 2008 uaktualniony będzie plan, który funkcjonuje obecnie lub napisany zostanie zupełnie nowy plan. Co dwa lata należy składać sprawozdanie z realizacji planu.
Program operacyjny na lata 2004 – 2007 składa się z trzech elementów: są to zadania własne powiatu czyli te, które w całości finansowane sa przez samorząd powiatu przy pomocy innych źródeł, następna grupa są to zadania koordynowane – za ich realizacje odpowiadają urzędy szczebla wyższego lub niższego niż powiat. Ostatnia grupa to wytyczne do sporządzenia programów unijnych czyli przewidzianych do realizacji. Znalazło się to w programach powiatowych ale również będzie musiało znaleźć się w Gminnym Programie Ochrony Środowiska oraz Gminnym Planie Gospodarki Odpadami. Dokumenty te mają być przygotowane do połowy roku 2004.
Na realizację zadań własnych w ciągu czterech lat przewidziano kwotę 775 tys. zł. na realizację zadań koordynowanych podana jest kwota 78 mln zł. z tym, że są to środki, za których wydatkowanie odpowiedzialne są samorządy gminne. Nie wycenia się tu zadań koordynowanych, za które odpowiedzialny jest stopień wyższy. Kwoty te ujmują również środki wydatkowane na gospodarkę odpadami.
Plan Gospodarki Odpadami jest częścią programu, który był omawiany wcześniej. Plan określa cele strategiczne, które przyjęte zostały zarówno w Wojewódzkim jak i w Krajowym Planie Gospodarki Odpadami. Program opracowany został jako krótko i długoterminowy, do roku 2011 określone zostały cele strategiczne i cele długookresowe. Dr Elżbieta Broniewicz przybliżyła krótkookresowy plan działań. Jeśli chodzi o zadania własne powiatu w dziedzinie gospodarki odpadami jest to m. in. : edukacja w zakresie gospodarki odpadami, promocja wdrażania systemu zarządzania środowiskowego, szkolenia dla personelu.
Wprowadzony został rok 2007 z kwotą 5 mln zł. na rozpoczęcie budowy zakładu zagospodarowania odpadów. W planie gospodarki odpadami planuje się, że albo powiat siemiatycki będzie miał swój własny zakład zagospodarowania odpadów albo będzie to wspólny zakład z powiatem bielskim, który jest do tego chętny. Dr Elżbieta Broniewicz podkreśliła, że rzeczywistość będzie korygowała dokumenty. Mamy możliwość, która zapisana została w wojewódzkim planie gospodarki odpadami, samorząd gminny decyduje, do którego zakładu gospodarki odpadami chce przynależeć. Zakład Gospodarki odpadami nie powinien być obciążeniem, powinien przynosić zyski.
Starosta Jan Zalewski podkreślił, że program taki trzeba było stworzyć ponieważ jest to wymóg prawny. Jest on stworzony profesjonalnie, naczelnik Wydziału Rolnictwa aktywnie włączał się we współtworzenie tego programu. Jesteśmy przed jego uchwaleniem, wszelkie wymogi formalne do podjęcia uchwały są spełnione – jest pozytywna opinia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Jest to materiał planistyczny, który może być wykorzystany ale będzie to zależało od wielu czynników, m.in. współpracy z jednostkami szczebla podstawowego. Uwieńczeniem programu byłaby budowa Zakładu Gospodarki Odpadami gdzie przeprowadzana byłaby segregacja i utylizacja lub wykorzystanie produktów pochodzących z tego zakładu. W kwestii lokalizacji rozwiązania mogą być różne – może być to jeden zakład na jeden powiat lub na kilka powiatów. Wiemy, że jest to bardzo duża inwestycja ale jest również kwestia jego lokalizacji i zaangażowania się gmin. Samorządy szczebla lokalnego oraz powiat wyszły naprzeciw tym zadaniom – jest wstępne porozumienie, aby utworzyć związek komunalny gmin. Jak wskazuje rozpoznanie w ten sposób inne samorządy podchodzą do tego tematu, być może że kilka takich związków może się połączyć aby ubiegać się o środki z zewnątrz. Właściwym funduszem byłby Fundusz Spójności, który zajmie miejsce funduszu przedakcesyjnego ISPA. Starosta Jan Zalewski podkreślił, że tematyką tą, trzeba będzie się zajmować z następnym roku i tworzyć porozumienia, prowadzić rozmowy z gminami oraz powiatami ościennymi aby ostatecznie zakład gospodarki odpadami powstał.
Radna Józefa Stankiewicz zapytała, czy nie powinno to odbywać się odwrotnie, czy nie należy rozpocząć od jednostki szczebla najniższego, jakim jest gmina? Czy mamy takie informacje z gmin? Czy najpierw nie powinna odbyć się dyskusja w gminach co chcemy zrobić, gdzie ulokować wysypisko? Która z gmin wyraża chęć posiadania takiego obiektu? Rada Józefa Stankiewicz zapytała, kto brał udział opracowywaniu ankiet SWAT, czy wypowiadały się zakłady pracy emitujące zanieczyszczenia do środowiska?
Dr Elżbieta Broniewicz stwierdziła, że ma takie same wątpliwości. Ustawa narzuca kolejność od najwyższego szczebla do najniższego, dr Broniewicz podkreśliła, że również uważa, że logicznej byłoby rozpocząć od gmin a zakończyć na planie krajowym. Może kolejność przewidziana w ustawie jest uzasadniona, jest stworzona strategia, jest wyznaczony długookresowy cel strategiczny i temu należy podporządkować wszystkie działania. Jeżeli zaczynamy od szczebla najwyższego inne jest spojrzenie na te kwestie bo gdybyśmy rozpoczęli od gmin zapewne zajęłyby one stanowisko że nie chcą u siebie tego typu inwestycji, przechodząc na wyższe szczeble nic nie udałoby się zrobić. Natomiast jeżeli działania podjęte zostaną od góry – obecnie gminy stanęły przed problemem, czy ma powstać zakład, który ustalony został na szczeblu wojewódzkim przy konsultacji, każdy plan tworzony jest przy konsultacji z niższymi szczeblami samorządu. Również plan wojewódzki został stworzony przy konsultacji z powiatami i gminami. Jeżeli chodzi o powiatowy plan gospodarki odpadami nie ma ustalonej lokalizacji. Jest zapisane, że ma to być i ma być realizowane w kolejnych latach ale kwestia lokalizacji jest to sprawa związku celowego, który ma się zawiązać. Powinno być to poprzedzone dużą dawką edukacji ekologicznej czyli należałoby przybliżyć gminom czym właściwie jest Zakład Zagospodarowania Odpadów – nie jest to spalarnia lub wysypisko, głównym jego celem jest wyselekcjonowanie tego, co da się wykorzystać do recyklingu natomiast resztki, których nie da się wykorzystać należy składować. Dyrektor Elżbieta Broniewicz podkreśliła, że są to dalsze działania, nie jest to ten etap planu. Powiat bielski jest bardzo chętny do tego, aby zakład powstał na ich terenie, liczą na to, że okoliczne powiaty dołącza do nich. Im więcej ludności obsługuje tego typu Zakład tym większe są szanse, że uda się pozyskać środki finansowe z Unii Europejskiej. Najwięcej środków można pozyskać przy obsłudze 150 tys. mieszkańców.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że w krajach Europy zachodniej powstają programy 3P – Partnerstwo Publiczno Prywatne. Z mediów wiadomo, że przygotowywana jest ustawa sejmowa w tej sprawie, najprawdopodobniej uchwalona zostanie w przyszłym roku, będzie ona dawała prawne możliwości łączenia kapitału prywatnego z kapitałem publicznym. Na terenie powiatu siemiatyckiego są osoby prywatne, które są zainteresowane tego typu programami. Pod kątem realizacji inwestycji Zakładu Gospodarki Odpadami. W ramach programu przewiduje się pewne inwestycje w ciągach drogowych na drodze krajowej 19 przebiegającej przez nasz powiat.
Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski odczytał projekt uchwały i poddał ją pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Powiatowego Programu Ochrony Środowiska głosowało 15 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XI/67/03 – w załączeniu do protokołu.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski podziękował dr Elżbiecie Broniewicz za szczegółowe przedstawienie Programu, Korzystając z okazji iż dzisiejsze spotkanie odbywa się u schyłku roku Przewodniczący Rady życzył zdrowia, sukcesów i powodzenia w życiu osobistym.
Dr Elżbieta Broniewicz życzyła zebranym wszystkiego dobrego w nowym roku oraz dobrej realizacji Programu.
W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.
Kolejna uchwałą dotyczyła zmian w budżecie powiatu na 2003 rok.
Radny Sergiusz Putko zwrócił uwagę, że w dziale transport i łączność skreśla się zadanie na kwotę 6 tys. zł. dotyczące opracowania dokumentacji technicznej na przebudowę drogi powiatowej Siemiatycze – Boratyniec Lacki. Jak wynika ze sprawozdania z pracy Zarządu między sesjami analizowana była możliwość skierowania wniosków drogowych do realizacji z funduszu ERDF1. Radny stwierdził, iż ma obawy, iż droga ta wypadnie z planów inwestycyjnych na 2004 rok bo wiadomo jest, że aby skorzystać ze środków unijnych trzeba mieć opracowaną dokumentację. Jeśli skreśla się środki na jej opracowanie czas realizacji tego zadania wydłuża się a wiadomo, że droga ta została ujęta przez Powiatowy Zarząd Dróg w wykazie zadań na 2003 rok do funduszy unijnych. Jest to droga, która przebiega przez gminy: Siemiatycze i Nurzec Stacja. W wykazie opracowanym przez Powiatowy Zarząd Dróg jest ona wykazana jako droga Siemiatycze – Boratyniec Lacki – Grabarka. Radny Sergiusz Putko stwierdził, że ma obawy iż nie uda się uzyskać środków unijnych na przebudowę tej drogi.
Wicestarosta Leon Strębski poinformował, że na rok 2003 przewidziana była suma 6 tys. zł. na wykonanie dokumentacji na drogę Siemiatycze – Boratyniec Lacki ale za 6 tys. zł. można wykonać tylko dokumentację cząstkową. Do budowy w ramach funduszy strukturalnych przewidziany jest cały ciąg drogowy, w związku z tym musi być opracowana dokumentacja całościowa. 6 tys. zł. zostało zdjęte w tym roku po to, aby w przyszłym roku opracować dokumentację na cały ciąg w takim zakresie, aby spełniało to zadania na przyszłe lata bo wiemy już, że przy tym ciągu drogowym planowana jest inwestycja ogrodnicza w dużym zakresie i celowe jest aby droga taka powstała. Dokumentacja wykonana zostanie w podwyższonym standardzie.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że zadania drogowe odzwierciedlone są w projekcie budżetu na 2004 rok. jest tam tabela: „wykaz zadań drogowych proponowanych do skierowania w 2004 do funduszu MRDF oraz zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego. W tym wykazie znajduje się droga Boratyniec Lacki – Grabarka – Sokóle odcinek Siemiatycze – Grabarka, długość odcinka 8,80. Przewidziane jest wykonanie dokumentacji na te odcinki.
Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2003 rok głosowało 11 radnych, 4 wstrzymało się od głosu. 1 radny był nieobecny na sali obrad podczas głosowania. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów.
Uchwała Nr XI/68/03 – w załączeniu do protokołu.
Kolejna uchwała dotyczyła wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego.
Radny Piotr Wysocki przypomniał, że niedawno radni składali sobie życzenia wszystkiego najlepszego, w tym również podejmowania rozumnych decyzji i o tych decyzjach chciałby powiedzieć. Radny poinformował, że zna argumentację Starosty przedstawioną na posiedzeniu Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych, który próbował argumentować dlaczego, po co powiększać Zarząd Powiatu, czyżby członkowie Zarządu byli przemęczeni? Jednak argumentacja ta nie jest przekonująca. Radny stwierdził, że rozumie troskę Starosty o sprawne zarządzanie powiatem podejmowanie rozsądnych, szybkich decyzji ale nie może wprost pojąć jakimi kryteriami kieruje się pan Starosta jako przewodniczący Zarządu zmierzający do tego, aby obdzielić wszystkich pozostałych władzą, która w zasadzie niczemu nie służy. Dzisiaj trzech etatowych członków Zarządu może z powodzeniem wypełniać wszystkie zadania zapisane dla powiatu. W poprzedniej kadencji, kiedy Rada liczyła 25 radnych etatowych członków Zarządu było dwóch. Na dzień dzisiejszy w strukturach administracji powiatowej nie ma Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej, Weterynarii, Policji a bogacimy Zarząd o jeszcze jedną osobę. Radny stwierdził, że może to i dobrze bo dzisiaj łatwo odnaleźć człowieka, który ma być członkiem Zarządu – ministrem bez teki jest radny Maciej Szewczak – on jedyny nie ma przydzielonego zadania do rządzenia. Jest to dobre bo być może inaczej byłaby postrzegana wschodnia część powiatu. Jeśli przeanalizujemy projekt budżetu na 2004 rok to nawet ochłapów nie ma dla tej części powiatu. Radny podkreślił, że nie dziwi się temu, ale dziwi się decyzji, która urasta to rangi politycznego skandalu i temu radni powinni postawić tamę. Czterech członków Zarządu wystarczy do podejmowania skutecznych decyzji. Pani Skarbnik wyliczyła, że dla jednego członka Zarządu w roku 2004 potrzeba minimum 7 tys. zł. radny Piotr Wysocki podkreślił, że dyrektor SP ZOZ czyni starania, zbiera co miesiąc jałmużnę pobierając opłatę za wjazd na teren SP ZOZ, swego czasu pani kierownik Powiatowego Urzędu Pracy w sposób znany tylko sobie i pani Walentynie Kwiatkowskiej zapożyczały pieniądze ponieważ brakowało na energię, wodę i inne wydatki. Nie tak dawno mówiliśmy o tym, że brakuje książek w powiatowej bibliotece bo brakuje pieniędzy. Nie tak dawno w budżecie powiatu na rok 2003 na sport dzieci i młodzieży wydaliśmy tylko 10 tys. zł. radny Piotr Wysocki zadał pytanie czy oszczędzając na jednym członku Zarządu kwotę 7 tys. zł. nie można wydać jej w bardziej racjonalny sposób? Popatrzmy na nasze powiatowe otoczenie, wśród nas zaczynają pojawiać się ludzie bezdomni, jest coraz więcej bezrobotnych a my skutecznie obdzielamy się stanowiskami. Radny Piotr Wysocki stwierdził, że w jego ocenie nie do przyjęcia jest takie postępowanie Zarządu. Wszystkie decyzje płynące na sesję są firmowane przez przewodniczącego Zarządu – Starostę. Radny Piotr Wysocki zwracając się do Starosty Jana Zalewskiego stwierdził, że trzeba rozejrzeć się wokół, pieniądze te można spożytkować racjonalniej. Radny podkreślił iż wie, że nie wystarczy mieć rację wystarczy mieć większość, większość ta jest. Radny Piotr Wysocki zaapelował do wszystkich radnych o rozsądną decyzję w tej sprawie.
Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który poinformował, że ustawa o samorządzie powiatowym przewiduje, iż organami powiatu jest starosta, zarząd i rada powiatu. Ustawa określa również ile osób może być w Zarządzie: od 3 do 5 członków. Powiat siemiatycki jest powiatem średnim, został podzielony na okręgi wyborcze obejmujące po kilka gmin: okręg wyborczy nr 1 – gmina Drohiczyn, Perlejewo, Grodzisk, Dziadkowice, okręg wyborczy nr 2 – Miasto Siemiatycze, okręg wyborczy nr 3 – Mielnik, Milejczyce, Nurzec i Gmina Siemiatycze. Po roku funkcjonowania Zarządu grupa radnych, która wyłoniła Zarząd mając rozpoznanie doszła do wniosku, że dobrze byłoby aby w Zarządzie, skoro tak jest przewidziane ustawowo, była pewna reprezentatywność radnych ze wszystkich okręgów wyborczych. Faktycznie w Zarządzie nie ma odzwierciedlenia poprzez osobę radnego z okręgu nr 3. Zarząd może funkcjonować w takim czy innym składzie, jednak będzie lepiej funkcjonował dla dobra powiatu w składzie poszerzonym o jednego członka. Starosta podkreślił, że niektóre zadania zmniejszają się, niektóre rosną – tworzy się nowa przestrzeń gospodarcza i ekonomiczna w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Trzeba wielu mądrych, kolegialnych rozważań aby podjąć właściwe decyzje w jakim kierunku iść, aby osiągnąć pewne cele, które chciałoby się zrealizować wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa powiatu. Jeżeli chodzi o koszty – koszty funkcjonowania Zarządu będą większe, ale łączona jest funkcja sekretarza i członka Zarządu. Pobory starosty i wicestarosty nie są aż tak wygórowane chociażby w porównaniu do włodarzy miasta tak, że jeżeli na działalność Zarządu wydatkowane będzie parę groszy więcej nie będzie to degradacją czy ujmą jeżeli chodzi o realizację budżetu powiatu po stronie wydatków. Jeżeli Zarząd ma funkcjonować lepiej, sprawniej i ma to utrwalać jego współpracę trzeba Zarząd poszerzyć.
Radny Piotr Wysocki stwierdził, że nawet gdybyśmy spierali się jeszcze bardzo długo racja leży po prawej stronie – nie ulega to żadnej wątpliwości. Radny stwierdził, że Starosta nie powinien zasłaniać się unią europejską bo jakie ma ona znaczenie dla podejmowania kolegialnych decyzji? Radny Piotr Wysocki zaproponował, aby brać przykład z gmin – jednoosobowym Zarządem jest tam wójt, który podejmuje wszelkie decyzje i bierze za to odpowiedzialność, u nas Zarząd ucieka od odpowiedzialności, lepiej, kiedy jest ona zbiorowa wtedy wszystko rozmywa się.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski stwierdził, że możemy dyskutować w nieskończoność, każdy z tu obecnych może mieć w tej sprawie odrębne zdanie, zdanie każdego powinno być uszanowane niemniej jednak demokracja ma to do siebie, że wszelkiego rodzaju sprawy sporne powinny być rozstrzygane w głosowaniu. Przewodniczący Rady podkreślił, że rozstrzygnięcia jeśli chodzi o gminy nastąpiły w formie ustawy więc nie możemy przyporządkować tych rozwiązań do powiatu.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego głosowało 9 radnych, 5 było przeciw, 1 wstrzymał się od głosu, 1 radny był nieobecny na sali obrad podczas głosowania. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XI/69/03 – w załączeniu do protokołu.
Kolejna uchwała dotyczyła nadania statutu Szkole Podstawowej Specjalnej w Siemiatyczach.
Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie nadania statutu Szkole Podstawowej Specjalnej w Siemiatyczach głosowało 15 radnych, 1 radny był nieobecny na sali obrad podczas głosowania. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwałą przyjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XI/70/03 – w załączeniu do protokołu.
Następna uchwała dotyczyła przeniesień środków finansowych między zadaniami na realizację w 2003 roku zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 roku ( Dz. U. Nr 123 poz. 776 z późniejszymi zmianami) finansowanych z PFRON.
Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XI/71/03 – w załączeniu do protokołu.
P – kt 8.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że ze względu na to, iż radni nie zgłosili interpelacji i zapytań pkt 8 porządku obrad automatycznie został zrealizowany.
P – kt 9.
Starosta – Jan Zalewski odnosząc się do wypowiedzi radnego Piotra Wysockiego dotyczącej inwestycji we wschodniej części powiatu stwierdził, iż nie zgadza się z opinią radnego ponieważ chociażby biorąc pod uwagę drogi zadanie to realizowane będzie przy udziale środków z zewnątrz, trzeba również wyasygnować z budżetu powiatu. Jeżeli chodzi o gminę Milejczyce są dwa duże odcinki: Miedwieżyki – Czeremcha – Choroszczewo – Pokaniewo – jest to 7 km, Nurzec Stacja: Klukowicze – Zubacze – 3,4 km., Gmina Siemiatycze: Baciki Bliższe – Baciki Średnie – 2,3 km, Miasto i Gmina Siemiatycze: dwa odcinki – Siemiatycze – Krupice odcinek Klekotowo – Krupice oraz odcinek Siemiatycze – Rogawka 8,8 km. Starosta podkreślił, że są to poważne zadania, które będą realizowane na terenie tych gmin.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że w przerwie uzyskał bardzo miłą informację dotyczącą naszego SP ZOZ : Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy informuje, ze w ramach podziału środków zebranych podczas XI finału zamierza przekazać dla siemiatyckiego szpitala następujący sprzęt: glukometr, aparat EKG i ciśnieniomierz pediatryczny z przeznaczeniem dla oddziału dziecięcego.
Starosta Jan Zalewski podziękował dla Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej pomocy za przekazany sprzęt.
Starosta – Jan Zalewski zaprosił wszystkich obecnych na sesji na poczęstunek oraz symboliczna lampkę szampana do sali konferencyjnej nr 202.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski, w związku z tym, że jest to ostania sesja w mijającym roku, w imieniu własnym oraz całej Rady Powiatu złożył serdeczne życzenia Staroście oraz Zarządowi Powiatu, podziękował za dotychczasową współpracę, jednocześnie życzył, aby współpraca ta w przyszłym roku układała się w sposób pozytywny. Radnym, oraz wszystkim uczestnikom dzisiejszej sesji Przewodniczący Rady złożył serdeczne życzenia noworoczne.
P – kt 10.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XI zwyczajnej sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
PRZEWODNICZĄCY RADY
inż. Krzysztof Moczulski
Protokółowała: Elżbieta Malinowska
Metryka strony